ארכיון פורומים / סדרות ותוכניות טלוויזיה

החטא הראשוני

מאת: הוברט
פורסם בתאריך: 16/06/2009

ההודעה הבאה מכילה ספויילרים לפרק הראשון של הסדרות הבאות - המגן, Damages, קליפורניקיישן.

שמתי לב לאמצעי אמנותי מעניין שהשתמשו בו בשלושת הסדרות האלה ותהיתי אם השתמשו בו בעוד סדרות. בשלושת הסדרות האלה הדמות הראשית מבצעת בפרק הראשון איזשהו פשע שמתעלה ברמת החומרה שלו על כל מעשה שהדמות תעשה בהמשך הסדרה, או לפחות ברובה (בסופי סדרותעונות בדרך כלל נוטים להתעלות על הפשע הזה כקליימקס).

הדוגמה הראשונה היא 'המגן'. בסוף הפרק הראשון, ויק מאקי (מייקל צ'יקליס) רוצח את טרי קרואלי, שוטר סמוי מהמחלקה לחקירות שוטרים שהסתנן ליחידה המושחתת של ויק כדי לגלות עליו פרטים שיובילו לתפיסתו. ויק רצח אותו כדי להגן על עצמו ולאחר מכן טשטש את זירת הפשע והפיל את האשמה על עבריין אחר שהרג. לאורך שאר הסדרה ויק עושה הרבה מעשים לא מוסריים, אך רובם ככולם נמצאים באיזשהו איזור אפור - הוא פוגע רק בעבריינים ופושעים אחרים, או שהוא מפצה על כך בעזרת יכולות המשטרה העילאיות שלו. הרצח של טרי קראולי, לעומת זאת, הוא המעשה הכי לא מוסרי שויק אי פעם עשה, רצח של שוטר חף מפשע אך ורק כדי שלא יעלו על שאר הפשעים שלו. הרצח הזה חוזר ועולה מספר פעמים לאורך הסדרה, וכל מי שמנסה להפיל את ויק בהמשך תמיד חוזר איכשהו אל קראולי.

הדוגמה השנייה - בפרק הראשון של Damages עורכת הדין פטי יוז (גלן קלוז) מזמינה את רציחתו של הכלב של עדת המפתח קייטי קונור כדי לגרום לה לחשוב שארתור פרובישר (טד דנסון), אדם עשיר אותו היא תובעת, עשה זאת כדי לאיים עליה שלא תעיד נגדו במשפט, ובכך בעצם מעודדת אותה דווקא כן לצאת נגדו ולהעיד נגדו במשפט. בהמשך העונה פטי מתגלה כאישה קשוחה ומניפולטיבית, אך אף מעשה שלה לאורך רוב העונה לא מתעלה על האכזריות, המנפילוטיביות והגרוטסקיות שברצח הכלב.

הדוגמה השלישית - בפרק הראשון של 'קליפורניקיישן' האנק מודי (דיוויד דוכובני) שוכב עם מיה, שמתגלה בהמשך הפרק גם כתלמידת תיכון וגם כבתו של הארוס של חברתו לשעבר של האנק ואם בתו, קרן, בה הוא עדיין מאוהב. לאורך העונה האנק שוכב עם נשים רבות, אך האקט הספציפי הזה הוא שיא של הפקרות ואי-מוסריות מצידו (למרות שלא באופן מכוון מצידו) שאם קרן אי פעם תגלה עליו הסיכוי שלהם לחזור להיות ביחד שוב ייעלם לחלוטין.

לדעתי זו דרך די מעניינת להגדיר בעיני הצופה את הדמות. זה די הפוך מהדרך שבה בד"כ מציגים דמויות, במקום התפתחותהדרדרות הדרגתית, השיא מגיע דווקא בפרק הראשון ומשם הדמות שומרת על איזשהי בינוניות בחומרת המעשים שלה בהשוואה למעשה ההוא. המעשה הזה בעצם עוזר להגדיר בעיני הצופה את הפוטנציאל של הדמות, את התהומות אליהן היא יכולה להגיע, גם אם היא לא מגיעה לשם לעיתים קרובות. ב'מגן' וב'קליפורניקיישן' מדובר גם בסוד איום שמהפרק הראשון חשיפתו מאיימת על גורלן של הדמויות לכל אורך שאר הסדרה. מצד שני, יכול להיות שהיוצרים סתם הרגישו צורך לדחוף מעשה קיצוני על הפרק הראשון כדי שהרשת תתלהב ותקנה את הפיילוט שלהם.

קיצר, למישהו יש עוד דוגמאות? אני יכול לחשוב על עוד דוגמה אחת מהעונה השלישית של 'הסמויה', אבל היא לא עד כדי כך מעניינת.

דיון (4)