ארכיון פורומים / סדרות ותוכניות טלוויזיה

הומאז' לסטאר טרק באבודים. או שמא, יותר מכך?

מאת: שין-גימל
פורסם בתאריך: 03/08/2013

~sp~ גם לסרטי סטאר טרק, כולל הסרט החדש.

אז החלטתי להשלים את שתי העונות האחרונות של אבודים, אחרי שהפסקתי לצפות בה במיאוס מסויים בתום העונה הרביעית. החזרה לאי התבררה כהחלטה מצויינת. מה שאולי היה נתפס בעיני בזמנו כמיחזור עלילתי וחוסר ברעיונות נראה ממרחק השנים כטריפ נוסטלגי מוצלח שמלא ברגעי סגירת מעגל מרגשים למדי. אבל מעבר לזה, הוא גרם לי לשים לב למשהו מאוד ספציפי שכנראה שלא הייתי שם לב אליו אם הייתי צופה בסדרה בזמן אמת.

דיימון לינדלוף, אחד משני המפיקים הראשיים של אבודים, שגם כתב במשותף את "האויב
שבתוכנו", האחרון של סטאר טרק והפיק את הסרט הקודם, מאוד אוהב את "זעמו של חאן".
הנה קטע מ-2009 שבו לינדלוף ושני הכותבים של הסרט הקודם מדברים על אהבתם ל"חאן", במה שכביכול היה אמור להיות הקרנת מעריצים של חאן אבל למעשה התגלה כפרמיירה של סטאר טרק. לינדלוף וחבריו מופיעים מהדקה השלישית.

http://www.youtube.com/watch?v=9LLFMmNquNE

"האויב שבתוכנו" הוא רימייק של "חאן", כולל גרסת-מציאות-חלופית שהיא בעצם הומאז' לקטע שבו ספוק מת בסרט ההוא. לא אכביר במילים למי שלא מכיר, אז הנה קישור לקטע מחאן.
http://www.youtube.com/watch?v=eVIt0DYKssI
והקטע מ"האויב שבתוכנו":
http://www.youtube.com/watch?v=-bMLs-ceP5o

בסוף העונה השלישית של אבודים, לפני מותו צ'רלי מספיק להזהיר את דזמונד על ידי הצמדת כף היד שלו לחלון עם הכיתוב "לא הספינה של פני". כמובן שזה גם הומאז' ברור לסצינת המוות של ספוק, הן מבחינת המשמעות שניתנה למוות של צ'רלי והן מהבחינה הויזואלית. לא חשבתי על כך בזמנו, אבל אז הגיעה הסצינה המשלימה בעונה השישית.

בפרק 11, במציאות החלופית (לא משנה, כרגע, ההסבר שניתן לה בסוף), צ'רלי מנסה לגרום לדזמונד להיזכר במציאות ה"רגילה", ומטביע את הרכב שבו הם נוסעים. כשדזמונד מנסה לחלץ את צ'רלי, הוא רואה את צ'רלי מצמיד את היד לחלון באותו האופן שעשה זאת במציאות הרגילה (ובאותו האופן שספוק עשה זאת ב"חאן", למעט ברכת הכוהנים), ולרגע נזכר ביד עם הכיתוב. הנה סרטון עם הקטעים משני הפרקים.
http://www.youtube.com/watch?v=LI2UFzCBLi8

אז מה זה אומר בעצם? רוב הסיכויים שזה לא אומר הרבה חוץ מזה שלינדלוף נורא אוהב את "חאן" והסצינה הספציפית הזו. לינדלוף כתב בעצמו את שני הפרקים הנ"ל של אבודים, ביחד עם המפיק הראשי השני, קרלטון קיוז.
אבל מעבר לכך, יש כאן תמה חוזרת של מציאות חלופית ששואפת כל הזמן "להיפגש" עם מקבילתה. בנוסף, הדבר העיקרי שלינדלוף ושות' משחזרים מהמקור הוא הדינמיקה בין הדמויות הראשיות - לעולם שמסביבן ניתן פחות דגש, אולי בדומה למציאות החלופית מאבודים.

כמובן שיש כאן ניסיון לפרוט על הסנטימנט הנוסטלגי, ויש הטוענים שב"האויב" זה נכשל עד כדי גיחוך. עם זאת, אבודים השתמשה בתמה הזו מתוך ידיעה שהיא הולכת לקשר בין שתי המציאויות הללו. לא מן הנמנע שזה מה שלינדלוף מתכוון לעשות גם באחד מה"טרק"ים הבאים, תחת ההנחה שהוא יהיה מעורב.

דיון (0)