המסך המפוצל

לא חברים

ערוץ 3 הולך אולי לאבד את סדרות הדגל שלו. יתכן שדווקא מדובר בדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לערוץ

מאת: assafTV

פורסם: 12-12-2002
46 תגובות
מכורי הטלוויזיה קיבלו השבוע הודעה קשה לעיכול: עקב סכסוך כספי בין ערוץ 3 לחברת ההפקה "וורנר", עלולות לרדת ממסכי הכבלים הסדרות שבהפקתה ("חברים", "אי.אר", "סמולוויל", "הכי גאים שיש", "בנות גילמור", "עמוק באדמה" ו"הסופרנוס"). מה זה אומר? זה אומר שלפחות כרגע, מסתמן שהסדרות של "וורנר" לא ישובו אל המסך במרץ הקרוב עם פרקים חדשים, שלא לדבר על סדרות חדשות שלהם. בינתיים, עד שיתבהר המצב, אף לא ישודרו פרומואים לקידום הסדרות, קיימות וחדשות.

איך התחיל כל העניין? כידוע, לערוץ 3 יש הסכם בלעדי ויקר עם אולפני "קולומביה" ו"וורנר" המאפשר לערוץ לשדר בלעדית את הסדרות מתוצרתן. מדובר בהסכם יקר מאד שנחתם עוד בימי תחילת התחרות עם הלוויין. בכבלים ניסו לחסום את המתחרה הצעיר והציעו סכומים מופרזים במיוחד על התוכן ואף התחייבו לשנים ארוכות. כעת, עם היקלעותן של חברות הכבלים לקשיים, הן מנסות להוריד את המחירים ולשנות את תנאי החוזה. המו"מ שמתקיים כעת עם "קולומביה" מראה סימנים חיוביים והחברה מראה נכונות להוריד את המחיר. גם עם אולפני "פוקס", עימם היה לכבלים חוזה לרכישת סרטים, נחלו החברות הצלחה והורידו את המחיר ב-50 עד 60 אחוזים מהמחיר עליו התחייבו בתחילה.

אולם אולפני "וורנר" אינם מראים כל סימן של פשרה ודורשים מהכבלים את הסכומים עליהם התחייבו. בערוץ 3 מתחילים בימים אלו במגעים עם חברות אחרות במטרה למלא את הלוח בסדרות אחרות שיחליפו את הסדרות של "וורנר" - ולו באופן זמני עד שייפתר הסכסוך.



לעניות דעתי, מדובר בדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לערוץ מזה שנים. הערוץ הפך לשאנן מדי. ההישענות על חומרים אשר בלעדיים ממילא לערוץ לא גרמו לו להתאמץ יותר מדי. נראה היה כאילו בערוץ פשוט קיבלו סטוקים, הדביקו כתוביות תרגום ויאללה! משדרים.

עכשיו, כאשר האספקה השוטפת הולכת להיעצר, אולי זה יעזור להם קצת להיזכר איך באמת מנהלים ערוץ. לנהל ערוץ זה לא לחתום על חוזה ואז לשבת עם הרגליים למעלה בשאננות. לנהל ערוץ זה לרדוף אחר חומרים, למצוא מה הקהל שלך באמת אוהב לראות בטלוויזיה ולתת לו את זה. כל כך פשוט. אבל כל כך קשה. עובדה. "יס פלוס" יש רק אחד. נכון שמדובר בערוצים בעלי אפיון שונה מאד, אבל זה לא תירוץ. ערוץ 3 נמצא עכשיו בצומת דרכים חשוב מאד: הוא יכול להמשיך ולשדר בלי להתאמץ סדרות שהוא מקבל בסטוקים או להיות ערוץ "אמיתי", כזה שמתאמץ עבור צופיו.

והנה עוד עיצה קטנה לאנשי ערוץ 3: את 22 מיליוני הדולרים ש"וורנר" מבקשים תתנו למי שבאמת צריך - לאנשים בארץ. ראיתם כמה רייטינג "יצפאן" גורף. ראיתם את אהדת הקהל והביקורת ל"שבתות וחגים". 100,000 דולר עולה פרק בסדרה כמו "הבורגנים". וזה עוד מחיר גבוה יחסית. 22 מיליון דולר לחלק ל-100,000 דולר לפרק הם 220 שעות שידור של הפקה מקורית איכותית, מה שנקרא "ז'אנר עליון".

כמובן שזה קצת יותר מסובך ממה שהצגתי כאן אבל בהחלט מדובר באופציה חשובה שכדאי שתקבל את ההתייחסות הראויה לה בהנהלת הערוץ.

ערוץ 3 הולך לאבד את ה"חברים". אם הוא לא יפעל נכון, הוא יאבד גם את הצופים. בלי מרכאות.