המסך המפוצל

כנפיים מקרטעות

למרות כל המאמצים זה נראה כמו ערוץ 1: מיושן, רדום ומשעמם; המשחק והבימוי נראים מוגזמים. כמה מילים על כנפיים, הפקת היוקרה החדשה

מאת: יובל נוי

פורסם: 25-12-2002
25 תגובות
ערוץ 1, החנון האולטימטיבי, זה מירושלים, מנסה. הוא באמת משתדל, אולי קצת יותר מדי אבל ניכרת השקעה. הערוץ, שכבר מזמן שם לו למטרה להפוך לנערץ כבימי קדם, מתאמץ (בזכות כספנו, כמובן) להפוך לגוף שידור רלוונטי ואקטואלי, לעבור מתיחת פנים רצינית, לרענן ולהצעיר את מראהו ותוכניותיו. ניסיונו האחרון הוא בדרמה היוקרתית "כנפיים".

הערוץ העלה למרקע את אחד הפרוייקטים השאפתניים שלו על מסלול הטייס מראשית הגיבושים ועד קבלת כנפי הטיס. הטופ של הטופ. מעיין "טירונות" של חיל האוויר. המסלול הכי ארוך בצה"ל, הקשה והשאפתני, המסלול להפוך לטייס בחיל האוויר הישראלי. כל פטריוט ממוצע לפני גיוס מחשב את סיכוייו הקלושים להיכנס לאריסטוקרטיה של צבא ישראל ולהצטרף למשפחת הטייסים המובחרת. שיהיה מה לספר קצת לנכדים, לחברים ובעיקר לחברה.

ובאמת, איך לא חשבו על זה קודם. הסיפור הכל כך ישראלי הזה לא הוצג אף פעם למרות הפוטנציאל הגבוה שלו. הפקה שכבר מזמן היתה צריכה לעלות על מרקעינו. הדגש הוא על מזמן. העניין הוא שכרגע הוא כבר פאסה. רשות השידור מנסה להחיות מגסיסתו את קלישאת "הטובים לטייס".

"כנפיים" מציגה את סיפורם של קבוצת נערים, מכל המעמדות, המינים והעדות, מכל קצוות הארץ ומכל שכבות האוכלוסייה (שבירת סטיגמה?) מרגע קבלת ההודעה על קבלתם למסלול קורס טייס. הצופים עדים לקשיים, להתלהבויות ולאכזבות, לתחרותיות בין החיילים וגם להורמונים המתפרצים. בין היתר משחקים לירון לבו ("חלומות נעורים") ואוהד קנולר ("יוסי וג'אגר"), שחקנים משופשפים ומקצוענים שכבר נתנו הופעות מרשימות בעבר. אז איפה הבעיה הגדולה? כאמור, הערוץ הראשון.

למרות כל המאמצים והעבודה הקשה זה נראה ערוץ-אחדי, מיושן, לא תקף, רדום ומשעמם. קטעי המשחק והבימוי נראים מאולצים עד גיחוך, מוגזמים ולא אחידים. הצילומים תזזיתיים ולא יציבים תוך שהמקצוענות שואפת לרמה חובבנית. האמינות שכל כך חשובה בנושא מסוג זה נוגעת ברצפה. התפלחות ללישכת המב"ס? פלירטוטים עם בנות הטייסת? נו, באמת. אם הנושא לא היה כה "רציני" היינו יכולים לחשוב שמדובר בדרמת נעורים סטודנטיאלית שנכתבה, בוימה והופקה ביד לא מיומנת.

כנראה שאין מה לעשות, אין את מה להחיות ולהצעיר. זה מולד, זה כבר בדם.





"כנפיים", ימי ראשון, 21:35, ערוץ 1.