המסך המפוצל

שלוש באופק - חלק ב`

ההצלחה של "סמולוויל" גרמה לוורנר להכות בקונספט בעודו חם ולהוציא את Birds of Prey. עוד סדרה מעניינת שלא נוכל לראות בקרוב.

מאת: JW

פורסם: 12-01-2003
13 תגובות
בעקבות ההצלחה של "סמולוויל", החליטו בוורנר שסוסים מנצחים לא מחליפים ומיהרו להזמין מאותם המפיקים ממש סידרה חדשה על אותו קונספט קומיקסי על טבעי, כשהפעם מטופלת מיתולוגיית באטמן. אבל בניגוד ל"סמולוויל" שהולכת אחורנית בקו הזמן, "Birds of Prey" ממוקמת בתרחיש עתידי, "באטמן, הדור הבא".

הלנה קייל (אשלי סקוט, "דארק אנג'ל") היא בתם של באטמן האגדי וקאט-וומן הפושעת (אותה כזכור גילמה מישל פייפר בקולנוע), וכשהיתה בת 16 נרצחה אמה ע"י שכיר של הג'וקר - הלא הוא האויב המיתולוגי של באטמן. אותו ג'וקר ניסה לחסל גם את עוזרתו של באטמן, הבאט-גירל (שבגירסה הקולנועית גולמה ע"י אלישיה סילברסטון, כאן ע"י דינה מאייר, "סוכן חשאי", "מסע בין כוכבים - נמסיס") אך למרבה מזלה הצליח רק לשתק אותה מהברכיים ומטה. ברברה האמיצה, שנאלצה לוותר על קריירה כסייד-קיק, לקחה תחת חסותה את הלנה היתומה בשיתוף עם אלפרד המשרת הידוע.



בינתיים חוסל הג'וקר ואיש העטלף עזב את ניו גות'הם סיטי בלי לדעת שהשאיר מאחור את בתו. כך גדלה לה הלנה והופכת לאישה צעירה ולוחמת בפני עצמה, בעלת סופר-פאוורס שכוללים חושים מחודדים, מהירות ועוצמה. ובעוד היא מספקת את הכוח, ברברה הנכה היא המוח שמאחור, המתכננת והחוקרת. אל השתיים מצטרפת בפיילוט דיינה הבלונדינית, נערה בעלת כוח מיוחד משלה הכולל חזיונות שמופעלים ע"י מגע פיזי, ומאוחר יותר גם טלקינסס (ועל הכוח להקפיא היא כנראה לא שמעה עדיין...). שלוש הבנות האלו הן "ציפורי הטרף", המגנות של ניו גות'הם ומאפשרות לתושביה להסתובב ברחובות בראש שקט. יש להן כינויים מיוחדים (הלנה היא "Huntress", ברברה "Oracle"), גאדג'טים קטנים (תכשיטים שהם מכשירי שמיעה וכדומה), גישה בלתי מוגבלת אל כל מאגרי המידע בעיר ואת הטכנולוגיה המתוחכמת ביותר הישר מתוך בסיס הפעולה, שהוא מגדל השעון הגבוה שבעיר. הג'וקר אמנם אינו, אבל זה לא מונע מכל מיני סופר-ווילנס למיניהם לבצע את זממם, כך שלציפורים שלנו יש פול עבודה. ויש גם רשעית עונתית, ד"ר הרלי קווינזל (מיה שרה, שהחליפה את שרילין פן. זו הצטלמה לפיילוט המקורי והוחלפה לפני השידור), שמנסה ככל יכולתה להחזיר את הפשע המאורגן לרחובות ניו גות'הם ולהשליט אימה טרור ופחד. כרגיל. ד"ר קווינזל, במקרה, היא גם הפסיכולוגית של הלנה שמונתה לה ע"י בית המשפט בעקבות עבירה קלה, ו"האנטרס" החליטה להמשיך את הטיפול גם מעבר למה שהוקצב לה. השתיים עוד לא יודעות או מודעות לזהות האמיתית אחת של השניה.

דמות נוספת שקיימת בסידרה היא בלש המשטרה ג'סי ריס (שמאר מור, "צעירים חסרי מנוח"), אחד כזה שלא מאמין בקשקוש העל טבעי עד שהוא פוגש את הלנה. ומכאן והלאה השנים נאלצים לשתף פעולה "לטובת הצדק", וברור לגמרי שהם כמהים בסתר אחד לשני. מהי סדרת טלוויזיה בלי איזה סיפור will they won't they ויחסי חברות / אויבות ברקע?

"Birds of Prey" היתה בקלות יכולה להפוך לאחר מסיפורי ההצלחה של העונה. פוטנציאל יש, השקעה יש, קהל יש. ה"לוק" של הסידרה מרהיב, המון אנימציות ממוחשבות ואפקטים משוכללים. האווירה הכללית חשוכה וקודרת, כאילו לילה תמידי נופל על ניו גות'הם, מה שמשרה תחושת מסתורין ומתח מעניינת. בקיצור - כל ה"מסביב" פועל בתפוקה מלאה.

אז מה חסר אם כך? ה"בפנוכו". התמצית והעיקר, שהן התוכן, העלילה והאיכות. רוב התסריטים בנויים בצורה בינונית למדי, צפויים ולא הכי מקוריים. הסיפורים קלילים מדי ומשרים אווירה מאוד רכה, שילוב מסוים של קלות הדעת שרואים לעיתים ב"מכושפות" וב"סמולוויל", ותחושת האמינות הכללית רעועה ולא כל כך מתחברת לאלמנטים המרכזיים. במקום לבנות סיפור מרכזי ורציני שהוא קצת יותר כבד ומשמעותי, כזה שמנצל את מלוא פוטנציאל הדמויות והעלילה הסבוכה ומתאים לאווירה ולפרומושן רחב ההיקף שנעשה לסדרה, העדיפו שם לנקוט בפן יותר ראוותני ובידורי אך יחסית ריק מתוכן. מי שמאוד יתאמץ יוכל אולי למצוא שם איזשהו מסר חבוי, משהו טיפה יותר עמוק שלא זוכה לפיתוח שמגיע לו.



הלנה ודיינה הן לא ה"מוטציות" היחידות, ניו גות'הם מלאה באנשים בעלי כוחות מיוחדים שונים, "מטה-היומנ'ס" קוראים להם שם. חלקם טובים, חלקם רעים ולפעמים עולה אל פני השטח משהו בסגנון "אנחנו יודעות מה זה להיות אאוטסיידר, הפריק שרוצה להיות כמו כולם ולעולם לא יצליח", דעות קדומות נגד השונה והחלש, אפליה וקיפוח וכן הלאה. נחמד, אבל סדרה טובה לא אמורה לאלץ את צופיה לחפור כדי להגיע אל הדברים הטובים, להיפך. מבחינת איכות, היא לא נופלת משאר עמיתותיה לתחום, אך גם לא מחדשת כלום מלבד "שואו" של אפקטים שמתחיל בסופו של דבר למצות את עצמו. לסיכומו של עניין, הסדרה לכשעצמה איננה גרועה או מביישת, הביצוע הכללי נחמד ומהנה. אבל "Birds of Prey" נראית כמו פרומו אחד גדול למשהו שבסופו של דבר לא מגיע. חבל.

פרק הבכורה של הסדרה משך אחוזי צפיה נאים ביותר, הבעיה היא שבכל שאר השבועות שלאחריו חלה מגמת ירידה, שנעצרה בסופו של דבר באיזור "דוסון קריק" ו"אנג'ל". לא מקום רע במיוחד, אבל כגודל הציפיות גודל האכזבות. הרבה מאמצים ומשאבים הושקעו בה, כולל קמפיין פרסומי רחב היקף, וכנראה שהתוצאה הסופית איננה משתלמת. 13 פרקים צולמו עד כה, 9 שודרו ובינואר הקרוב ישודרו עוד שניים שיתפקדו כפרקי הסיום. השניים הנותרים ייאלצו לחכות לאיזה רשת סופר-הירואית שתבוא לעזרתן.


בכתבה האחרונה: What I Like about You