המסך המפוצל

הימים שאחרי סוף העולם

היוצר של "בבילון 5" מגיש את הדבר הגדול הבא: ג`רמיה. 15 שנים אחרי "המוות הגדול", הניצולים מתחילים לבנות את העולם מחדש

מאת: דובי שרגא

פורסם: 25-04-2003
37 תגובות
בראשית היתה "בבילון 5", הסדרה שהביאה לטלוויזיה את הרעיון של "העלילה הגדולה". כלומר, שאפשר לכתוב לסדרה סיפור שלם שיתפרס על פני 5 עונות, כך שהסיפור מתוכנן מראש עם התחלה, אמצע וסוף. "בבילון" גם הוכיחה שאפשר לעשות דברים נפלאים בתוך קונספט כזה. חוץ מזה, "בבילון" היתה סדרת מד"ב מצליחה שהקנתה ליוצר שלה מעמד של "אלוהים" (וזה היה לפני ג'וס ווידון ובאפי). כיאה לסדרת פולחן עם מיליוני מעריצים, היא ניסתה להוליד סדרה-בת שתתרחש באותו יקום, אך סדרה זו בוטלה עוד לפני ששודר פרק אחד. ניסיון נוסף להחיות את היקום של "בבילון" בסרט טלוויזיה שישמש כפיילוט של סדרה חדשה, נכשל גם הוא.

אז ל"אלוהים" הזה קוראים ג'יי מייקל סטרזנסקי ואל ערוץ 3 מגיעה עכשיו הסדרה החדשה שלו, ג'רמיה. נפתח דווקא בסוף הטוב (בינתיים, לפחות): העונה השניה של "ג'רמיה" כבר צולמה והיא מתוכננת לעלות לשידור בקיץ, מה שאומר שלא מצפה לנו אכזבה נוסח "Crusade" או
"Firefly". אין משהו יותר מתסכל מלהתחיל להיקשר לסדרה, להריח את הפוטנציאל שלה ואז להתרסק בגלל כל מיני מנהלים טיפשים שלא מבינים בטלוויזיה. אבל מספיק שטויות, בוא נדבר על הסדרה.

קודם כל ניתן קרדיט לאמן שבזכותו הסדרה קיימת: הרמן האפן. זהו צייר בלגי שיצר את "ג'רמיה" כסדרה של חוברות קומיקס אפלות, שמציגות את המתרחש בעולם אחרי שואה שמוחקת את רוב האוכלוסייה. כשסטרזנסקי בא לעבד את הקומיקס לטלוויזיה, הוא השתמש רק באלמנטים מסויימים ממנו, אבל יצר את הסדרה כמשהו חדש ומקורי שלו. כחלק מהתפיסה שאופיינית לו, גם לסדרה זו יש "עלילה גדולה" (או כמו שהוא קורא לזה, Arc). סטרזנסקי אמר שגם סדרה זו מתוכננת לחמש שנים ושיש לה סוף ידוע מראש, אבל גם הבהיר שהעלילה הגדולה לא מפורטת כאן כפי שהיה ב"בבילון". חוץ מזה, זאת לא סדרת מד"ב קלאסית על חלליות וחייזרים. אז מה בכל זאת יש לנו כאן?



"ג'רמיה" מתרחשת בשנת 2021. כש-15 שנים קודם לכן קרה משהו שכולם קוראים לו "The Big Death" - וירוס קטלני מחה מעל פני האדמה את כל בני-האדם חוץ מאלו שלא הגיעו לבגרות מינית. משום מה, כל הילדים שרדו. כלומר, שרדו יחסית. כי ברגע שכל המבוגרים מתו, אז הילדים היו צריכים לדאוג לעצמם. וזה לא כל כך קל כמו שהיינו חושבים. כי ברגע שאין מבוגרים, אז גם אין חשמל, ואם אין חשמל אז אין אור, ואין חימום, ואין רופאים שיטפלו במי שחולה, ועוד דוגמאות כיד הדמיון הטובה. העולם חזר כמה מאות שנים אחורה מבחינה טכנולוגית. ואנחנו נמצאים עכשיו 15 שנים אחרי, האנשים הכי מבוגרים בעולם הם כבני 30, והם אלה שאמורים להמשיך את שושלת בני-האדם הלאה. כל העולם שרוי עכשיו בכאוס, שלטון החזקים בחלשים, ונשאלת השאלה, לאן הולכים מכאן? איזה עתיד יש לעולם הזה, שחסר כל הנהגה או יד מכוונת?

גם לג'רמיה, כמו לשאר הבוגרים בעולם הזה, יש עבר שרודף אותו בלילות. לפני שהוריו נעלמו, הם הורו לו לשמור על אחיו הקטן. אבל במציאות הקשה והאכזרית של אחרי "המוות הגדול", האלימות גואה וברגע קטן אחד של חוסר תשומת-לב, הוא איבד את אחיו. וכך ג'רמיה נשאר ללא משפחה בכלל, אבל עם מטרה אחת בחיים - להגיע לוואלהלה סקטור. מה זה המקום הזה בעצם? איפה המקום הזה נמצא? ג'רמיה לא יודע. הדבר היחיד שהוא זוכר זה שלפני שהוריו נעלמו מחייו, אביו אמר לו שהם צריכים למהר כדי שיספיקו להגיע לוואלהלה סקטור. וכך ג'רמיה נע ונד ברחבי ארה"ב, ומחפש את המקום הזה, בלי שיש לו מושג קלוש היכן המקום נמצא ומה הוא ימצא בו. בכל יום הוא כותב מכתב לאביו, וכשהוא מסיים לכתוב הוא מקמט את המכתב ומשליך אותו לאש.

בתחילת הסדרה פוגש ג'רמיה את קורדי, בחור שחור וגדול שמסתובב בלי מטרה מיוחדת ומנסה לשרוד את היום. הם מתיידדים ומגלים שהם מהווים צוות לא רע. בהרפתקאה הראשונה שלהם, הם מגלים לראשונה שלא כולם חיים כמו הומלסים בעולם שאחרי "המוות הגדול". מתברר שהמיתוס שמכונה "סוף העולם" ומתייחס למקום שבו יש חשמל, מים, אוכל נורמלי ובקיצור - מקום שאפשר לחיות בו, למעשה אינו מיתוס כלל וכלל. למקום הזה קוראים "Thunder Mountain", ומעבר לתכונות הטובות שהזכרתי, הוא גם מנוהל כמו קהילה מסודרת של ממש, עם מועצה שמחליטה החלטות, לכל איש יש תפקיד שאותו הוא ממלא ובקיצור, זהו ממש גן עדן לכל מי שרוצה חיים נורמליים. כלומר, לכולם. זהו אי של שפיות בתוך ים של בלאגן, וג'רמיה וקורדי, שני טיפוסים שפויים בעלי חוש צדק שיודעים לשמור על עצמם, משתלבים מיד בתוך האירגון שזה עתה גילו, ומקבלים את עבודת השליחים, שתפקידם לצאת אל השטח, לבחון את הלך הרוח של האנשים ולדווח לממונים בהר. ואלה מספרים 1 עד 3 במועצה של "ההר": בראש עומד מרקוס, הוא המנהיג וזה שהקים את האירגון מאפס; יד ימינו היא ארין, שמתפקדת כמספר 2 על כל המשתמע מכך; ויש גם את לי שאחראי על האבטחה ב"הר".



העונה הראשונה של "ג'רמיה" מורכבת בעיקר מהסיפורים הקטנים שנוצרים מהמשימות שג'רמיה וקורדי מקבלים בהר. הסיבה שהם מצטרפים לאירגון מלכתחילה היא שהם רוצים לקחת חלק ביצירה של העולם החדש והטוב שרוצים ליצור ב"הר". מרקוס, שהוא איש חזון, רוצה שהאידיליה שהוא יצר ב"הר" תתגשם בכל העולם, ושמתוך הבלאגן יוולד עולם חדש, טוב יותר. בשביל חזון כזה צריך שתהיה תקווה. אבל צריך גם לעבוד מאוד קשה: ברחבי ארה"ב מפוזרות מאות עיירות שעל כל אחת מהן שולט מישהו אחר, שבאותו הרגע החליט שהוא הכי מתאים לנהל את העניינים. השליטה המדוברת נעשית באמצעות נשק כמובן, כשבחלק מהמקומות זה לא כ"כ נורא, ובחלקים אחרים ה"שליטים" הם אנשים מופרעים בנפשם בעלי תסביך גדלות, חסרי כל כבוד לחיים. זהו הפשע העיקרי בו צריכים להילחם הגיבורים שלנו. בדרכם המגושמת לעתים, הם מפלסים דרכם בעיירות השונות, פוגשים שלל של טיפוסים ומחפשים את המנהיגים השפויים, האנושיים והאמיצים שרוצים להצעיד את המין האנושי לעבר עולם חדש, כדי שיוכלו לכרות איתם בריתות ולשתף פעולה בשיקום העולם.

וכך מתקדם לו הסיפור לאיטו, עד שפיסות מהעבר מתחילות להתחבר בצורה שהדמויות לא ציפו לה וגם אנחנו לא. כשהעבר בא לרדוף אותך, אז אתה צריך להתמודד איתו, גם אם אתה מפחד לגלות מה קרה שם באמת. ברגע שבו אחת הדמויות דורשת תשובות לשאלות שהטרידו אותה זמן רב, אז נפתח המחסום וגל של תשובות זורם דרך הדלת. אז מה אם הוא מביא איתו מבול של שאלות חדשות (פרקטית: בפרק השביעי הסדרה מתחילה להיות ממש מעניינת). בנקודה הזאת אני לא יכול לספר שומדבר נוסף שלא יהרוס לכם את הצפיה. אז רק אסביר שסטרזנסקי הוא רב-אמן בכל מה שנוגע לשמירת סודות מהדמויות ומהקהל, כשלאט לאט הוא מוריד קליפה נוספת ומפתיע מחדש עם עוד דבר שמשנה חלק ממה שידענו קודם. וכך נוצר מתח שמחזיק את הצופים צמודים למרקע. והרי לשם זה התכנסנו כאן.



באופן די מפתיע, לוהקו לשני התפקידים הראשיים פרצופים מוכרים דווקא. ג'רמיה הוא לוק פרי (דילן מ-90210), וקורדי הוא מלקולם ג'אמאל-וורנר (הבן של קוסבי). אפשר להגיד שהדבר העיקרי שמשותף לשניהם הוא שהם היו כוכבים בזמן שידור אותה סדרה מפעם, ומאז די נעלמו בים של תפקידים קטנים בסרטים וסדרות. בפועל, שניהם עושים עבודה מצויינת בלהחזיק את הסדרה על כתפיהם. אני חייב לציין לטובה הופעת אורח מפתיעה באיכותה של ג'ייסון פריסטלי בפרק הרביעי, בו הוא מגלם איש שמכריז שהוא אלוהים. ואם תצלחו את העונה הראשונה בהצלחה, חובבי "שר הטבעות" יזכו לשחקן נוסף שמצטרף אל הקאסט הקבוע בעונה השנייה: שון אוסטין (סאם מ"שר הטבעות").

"ג'רמיה" היא סדרה שמתארת בצורה מוחשית ולא מתפשרת את המציאות הקשה בעולם פוסט-אפוקליפטי. בנוסף, היא מציגה בצורה מרתקת את השינויים שמתרחשים בעולם הזה, כשהסיפורים האישיים משפיעים על גורלם של המונים. האירועים השונים מובילים בהדרגה לסוף העונה האינטנסיבי, ותאמינו לי - כדאי לכם מאוד להגיע לשם.





ג'רמיה, החל ממוצ"ש, 26/4/03 בשעה 23:35 בערוץ 3.


אתר נוסף לסדרה
טריילר לסדרה