המסך המפוצל

ככה לא בונים ערוץ

למה נכשל ערוץ 10? מה לא דפק שם? והאם זה בכלל מפתיע מישהו לנוכח ההתעללות המתמשכת בסדרה כמו סיינפלד?

מאת: יוני להב

פורסם: 07-05-2003
35 תגובות
ערוץ 10 /
בשבועות האחרונים קראתי לא מעט פרשנויות לגבי הסיבות לקריסתו של ערוץ 10. היה מי שאמר שהערוץ דומה מדי לערוץ 2 (me too). היה מי שטען שהערוץ צריך היה לנקוט בגישה פוליטית ימנית (כמו fox news), וכך להיבדל משאר התקשורת בארץ. והיה גם מי שאמר שהתוכניות כנראה לא משהו, כי לערוץ יש reach גבוה יחסית, וזה אומר שצופים בו, אך לא לאורך זמן ולא באופן קבוע.

אז איך זה שלמרות הטאלנטים, ולמרות משחקי מכבי תל אביב, "שי ודרור", "24", "תיק סגור", "המורדים", "נשות הכדורגל", שרה'לה שרון ו"סיינפלד", הערוץ לא מתרומם, והתוכנית המובילה שלו ברייטינג, נמצאת אי שם באיזור המקום החמישים במדרוג, צמוד מאוד לתוכנית הבוקר של נתן זהבי?

התשובה המדוייקת אינה ברורה, ומורכבת גם מהסיבות הנ"ל, גם מהחלטות תמוהות, וגם אופן שידור התוכניות, שהוא לעיתים די חובבני. דוגמאות בהמשך.

שמות /
יעקב איילון, מיקי חיימוביץ', עימנואל רוזן, ציפי ברנד, אלון בן דוד, דוד גלבוע, זה רק חלק קטן מרשימת הטאלנטים שערוץ 10 קנה מהערוצים האחרים. והנה, מסתבר שהמדיום חשוב יותר מהטאלנט, ואם הוא חלש, אז לא יעזור שום דודו טופז. דין מיקי חיימוביץ' בערוץ 2 אינו כדין אותה מיקי בערוץ 10. גם יאיר לפיד, אם יעביר את טורו השבועי מ"ידיעות" ל"זמן נס ציונה", יקרא על ידי פחות קוראים. זו סתירת לחי לטאלנטים - לא הם מביאים את קהל הצופים, אלא הערוץ בו הם משודרים. אולי עכשיו יפסיקו לשלם להם כל הרבה כסף.

סיינפלד /
לא ייאמן מה שערוץ 10 עושה ל"סיינפלד". ממש התעללות. איפה נשמע על תוכנית יומית שמשודרת בין 3 ל-5 פעמים בשבוע בשעות לא קבועות? ככה לא בונים חומה, ובטח לא קהל קבוע או ערוץ מצליח.

משום מה ביום שני אין "סיינפלד". למה? כי יש משחק כדורגל ומיד אחריו משודר סרט. איך קשור הסרט ליום שני? ולמה אין "סיינפלד" באותו היום? אין תשובות. המשחק נגמר ב-22:30, אבל אין "סיינפלד" שעתיים אחרי זה ב-00:30 בלילה. למה? ככה. ביום חמישי יש "סיינפלד" בעיקרון, אבל כל השנה לא היה בגלל מכבי, כאילו שזה משנה. הרי "סיינפלד" משודרת בשעה מאוחרת, אז למה היא נפגעת מתוכניות שלפני? אלוהים יודע.



כל זה בלי קשר לשעה המאוד מאוחרת (יחסית), שבה משודרת הסדרה, שהיא כבר השעה השלישית השונה בה משודרת הסדרה בכמה חודשים (23:00, 23:30, 00:05), ובלי קשר שלפחות פעם בשבוע זה לא 00:05, אלא 00:15 או 00:25, תלוי ב"נשות הכדורגל", "אד", "האק" ושות'.

בקיצור, עם כל ההערכה לערוץ 10 בגלל "24" ועמיתיה, הרי שלנוכח הזלזול בקהל הצופים הקבוע מאוד של "סיינפלד", נותר רק לומר לערוץ 10: "מגיע לכם שתסגרו!, "no rating for you!".

שי ודרור /
בכל פעם שאני צופה בשידורים החוזרים של "שי ודרור" ב"ביפ", אני מקלל את ערוץ 10 על שייבש להם את הצורה: בהתחלה, פרק כל יום. אחרי זה, פרק פעם בשבוע. אחרי זה לקט. ועכשיו? נאדה. וחבל מאוד. מילא האירועים הדרמטיים שמתרחשים בישראל כל יום - פיגועים, אבו-מאזן, סארס, שעליהם יכלו שי ודרור לחגוג, אבל ערוץ 10 העלים את שי ודרור דווקא כשהם היו בשיאם: המעבר לערוץ 10 הביא להם קהלים חדשים, ובנוסף לכך, הם החלו לקבל פולו-אפים בעיתונות הארצית (כתבות ב"מעריב" על שיחות הטלפון עם פדרמן ועם הפרקליטה מפרשת סיריל קרן). הם עמדו להפוך לחלק בלתי מבוטל מסדר היום בארץ. אבל דווקא אז החליטו בערוץ 10 להוריד להם את השאלטר, ולשלוח אותם לחופשה לא קצרה. כמו שאומר מוסקונה - "חלטוריסטים".

מכבי /
אפילו את מכבי תל אביב המצליחה הצליח ערוץ 10 להדביק בלוזריות שלו. היא סיימה את עונתה האירופאית ללא כל הישג, ושיחקה רע מאוד לאורך (כמעט) כל העונה. בכלל, מכבי לא היתה השנה על סדר היום הציבורי-ספורטיבי כמו בעבר. בעבר אמרת טלוויזיה ביום חמישי בערב - אמרת מכבי תל אביב בגביע אירופה לאלופות, אבל השנה זה לא היה ככה. נראה כאילו שהמדיום שבו מכבי שודרה, השפיע גם על המודעות אליה, והשנה יותר מבשנים עברו, שמעתי מחברים משפטים בסגנון "השנה לא יצא לי כל כך לראות את מכבי". מה לא יצא? הם הרי משחקים כבר 30 שנה באותו יום באותה השעה. פחות אנשים ראו את מכבי השנה משום שפחות אנשים רואים ערוץ 10 מאלה שרואים ערוץ 1. שוב, הפלטפורמה חשובה יותר מהטאלנט. מזל שערוץ 10 לא משדר אותה גם בליגה, אחרת היא עוד היתה מאבדת את האליפות.

רוזן /
בתוכניתו, "זה הזמן", עורך עימנואל רוזן תחקיר על מכשיר הפיפל-מיטר שבודק את הרייטינג בישראל. הוא מנסה לערער את המהימנות של השיטה, על ידי הטענה שהמדגם של הפיפל-מיטר קטן מדי, ועל ידי הצגת "פאקים" בבדיקה אצל המשפחות. לדוגמא, כפתור בשלט המכשיר שלא נלחץ ודברים דומים. אין ספק ששיטת הפיפל-מיטר בישראל בעייתית, ושמדגם של 300 משפחות לא יכול לייצג אוכלוסייה של מיליונים. אין ספק שצריך לבחון היטב את הנושא הזה, ולהסיק מסקנות. אבל השאלה היא האם דווקא עימנואל רוזן מערוץ 10, אותו ערוץ שמנהליו תוקפים שוב ושוב את מהימנות ותוקף המכשיר והשיטה, ודורשים להגדיל את המדגם או לשנות את השיטה, דווקא הוא צריך לעשות את התחקיר הזה? מישהו אמר "ניגוד אינטרסים"?

24 (1) /
והשאלה הגדולה היא: מה יגמר קודם - הסדרה "24" או ערוץ 10? את זה, אפילו ג'ק באוור לא יודע. מזל שלא קוראים לסדרה "48".

24 (2) /
ואם כבר "24", צריך לקרוא לה "20 בקושי", כי הפרסומות גורמות לכך שבכל פרק יש כרבע שעה של פרסומות. כלומר מי שיצפה בכל הסדרה, יחשף לכ-18 שעות של ג'ק באוור, ולכ-6 שעות של פרסומות.



24 (3) /
בערוץ 10, זוכה "24" לכ-8% אחוזי רייטינג בממוצע. מישהו רוצה לתאר לעצמו איזה רייטינג היה לסדרה לו היתה משודרת בערוץ 2?

פרסומות /
שתי פרסומות שתפסו את עיני לאחרונה: הראשונה, של "דנונה גרנד-פרי", שמספרת ש"מגזין 'רייטינג' טעם וקבע: 5 כוכבים לדנונה גרנד פרי תפוחים ודובדבן". תזכירו לי שוב, ממתי "רייטינג" הפך להיות מבקר אוכל? הוא לא עיתון טלוויזיה בכלל? משום מה, ב"דנונה" בוחרים להסתמך על עיתון טלוויזיה, שיש בו פינה שבה כותבי העיתון (ולא מבקרי מזון) טועמים וממליצים על מאכלים שונים באופן הכי עממי וחובבני שניתן, כאילו היה מגזין אוכל יוקרתי, רק בגלל שהוא שיבח אותם.

הפרסומת השנייה היא של הגרלת יום העצמאות של "מפעל הפיס" - קנה כרטיס הגרלה וקבל דגל ישראל חינם. מה יש לומר, דגל ישראל מעולם לא היה במעמד גבוה מזה.

אופטימי /
אבל בכל זאת יש עתיד: בזמן הקרוב אמורות לעלות לשידור העונות החדשות של "אוז" ("רשת") ושל "סאות'פארק" ("ביפ"). יש למה לחכות.