המסך המפוצל

פרסי האקדמיה לטלוויזיה 2003

ביום רביעי הקרוב תשדר טלעד בשידור ישיר את תחרות פרסי האקדמיה לטלוויזיה. המסך המפוצל מגיש לכם את הערכותיו בנוגע לסיכויי הזכיה של המועמדים

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 02-06-2003
52 תגובות
ביום רביעי הקרוב תשדר טלעד בשידור ישיר את תחרות פרסי האקדמיה לטלוויזיה. בניגוד לתחרויות קודמות בעבר, שהזוכים בהם נקבעו ע"פ מידת הפופולריות שלהם, דבר שהשאיר את הקרב בין כוכבי ערוץ 2 השונים, הרי שהזוכים בתחרות זו נקבעים ע"י פאנל שופטים מתוך האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה.

יש שיגידו שדווקא בגלל עובדה זו עדיפה תחרות כמו "מסך הזהב" שבה צופי הטלוויזיה הם אלו שבוחרים את מה שאוהבים, אלא שאסור לשכוח שהפקות מקור אי אפשר לשפוט ע"פ "אהבת הקהל", מושג הפכפך שבצורה זו או אחרת מתחיל ונגמר במשפחות הפיפל-מיטר מעוררות המחלוקת (מבחינת מה קדם למה, הביצה - קרי הרייטינג הגבוה הביא את הצופים שלא הרשו לעצמם לפספס, או התרנגולת - כלומר הצופים כל כך אהבו שהם הביאו לשם בעל כורחם גם את משפחות הפיפל-מיטר), אלא דווקא ע"פ מדדים מסויימים הנקבעים מראש (כגון: עלילה, משחק, בימוי, עריכה). אם להיות קצת יותר בוטה, הרבה פחות מעניין אם "שמש" תנצח את "שוטטות" כי יותר צופים מכירים אותה, מאשר אם "תיק סגור" תקרע את הצורה ל"כנפיים" כי היא פשוט יותר טובה ממנה.

אז במי הולכים אנשי האקדמיה לבחור? להלן כמה ניסיונות ניחוש לחלק מהקטגוריות:

1. הדרמה המקורית לטלוויזיה הטובה ביותר: שש דרמות מתמודדות על פרס הדרמה המקורית הטובה ביותר, כאשר הדרמה "יוסי וג'אגר" היא זו שהכי הצליחה מהן. זו הסיבה שרוב הסיכויים שהיא תיקח את הפרס גם בתחרות זו. עוד מתמודדות: "שתי דקות מפרדיס", "בכורה", "הדמעות של אמסלם", "כל מה שיש לי" ו"תושב"ע בקרית שמונה", שעל אף איכותיהן, כנראה לא יהוו תחרות של ממש לסרטו של איתן פוקס.



2. סדרת הדרמה הטובה ביותר: ללא ספק אחת הקטגוריות היותר מעניינות בתחרות, גם כי מטבע הדברים מדובר בסדרות שזכו לחשיפה הגבוהה ביותר. "הבורגנים", שהיתה בשעתה הצלחה לא קטנה והביאה את להיט המועדונים המטורף "לא קלה היא, לא קלה", שסחף את המדינה בתקופה לא קלה, היא בהחלט מועמדת רצינית לזכיה. "בנות בראון", מחליפתה במשבצת ה"תביאו שיר ישן, נעשה ממנו להיט" אמנם לא הצליחה לסחוף את כל המדינה עם "אומרים ישנה ארץ", אבל בהחלט הביאה יצירה מקורית, רעננה ומעניינת לפרקים, שאמורה בהחלט להוות תחרות לא קטנה לקרן מור ולחבריה. "שבתות וחגים", הסדרה שכל מבקר במדינה גמר עליה את ההלל לפחות פעמיים בשנה, תיתן פייט רציני לשתי הסדרות של קשת. על אף הסימפטיה שלנו ל"תיק סגור", הפקת המקור הראויה היחידה של ערוץ 10, כנראה שהיא לא תזכה. ו"כנפיים", סדרת הדגל של הערוץ הראשון, לא תצליח להוות תחרות של ממש לשאר המתמודדות. אז מי תנצח? שבתות. לא, בעצם, בראון. אולי "תיק סגור" תעשה את זה? בכל אופן, שום תוצאה כאן לא תהיה מפתיעה במיוחד.

3. מגזין התרבות והפנאי הטוב ביותר: אם מותר לדבר על "מגיע", הרי שאין שום ספק שלגיא פינס מגיע. המגזין "ערב טוב עם גיא פינס" הוא לא רק המגזין ששורד הכי הרבה זמן, הוא גם המגזין שמצליח לעשות זאת ברמה פחות או יותר אחידה לאורך השנים. המועמדים האחרים: "מדריך קושניר" החדש, "נספח תרבות", "שום פלפל ושמן זית" ו"תוצרת הארץ".

4. תוכנית האקטואליה / תחקיר / חדשות הטובה ביותר: קטגוריה קצת תמוהה, כי הרי קצת קשה להשוות בין "תיק תקשורת" לבין "המהדורה המרכזית" של ערוץ 2 או "עובדה עם אילנה דיין". מועמדים נוספים: "דין וחשבון עם רינו צרור" המוצלחת של ערוץ 10 ו"פוליטיקה" של ערוץ 1. מי תזכה? אחת מהן, כפי הנראה.

5. תוכנית האירוח הטובה ביותר: מאד מוזר איך זה ש"כוכבי השכונה עם גרייניק ואלתרמן" הצליחה להשתחל אל קטגוריות תוכנית האירוח כשמדובר למעשה בפארודיה על תוכניות אירוח. "יצפאן" כנראה יגבור על "יאיר לפיד" כש"חוצה ישראל" של החינוכית ו"פגישה לילית עם קובי מידן" ישמשו כסטטיסטים (אם כי למידן יש יכולת להפתיע).

6. תוכנית בידור הטובה ביותר: באופן לא מפתיע מתחרה ארז טל מול עצמו עם "הכספת החדשה" ועם "רק בישראל". "8 דקות ביום" תיתן פייט טוב, "שי ודרור" יחשפו שרירים, אבל ל"שידורי המהפכה" הכי מגיע. אם הם גם יקחו, זו שאלה אחרת לגמרי. בכל אופן, יהיה שמייח.

7. הסדרה הקומית / דרמטית הטובה ביותר: המועמדת הכי מפתיעה בין חמש הסדרות שנמצאות בקטגוריה הזאת היא "הוא והיא" שהגיחה אאוט אוף דה בלו והציגה קומדיה שנונה למדי, שלא הביכה כמעט אף פעם. אבל היא לא תזכה. גם "ג'וני" לא, על אף חביבותה בעיני חלק מהגולשים פה. עם כל הכבוד ל"שמש" המאוסה, הקרב יהיה בין שתיים: "החיים זה לא הכל" ו"שוטטות". הראשונה מצליחה יותר, אבל לא תמיד מוצלחת, אם כי לרוב מאד מאד חביבה, והשניה עם ניצוצות של גאונות, אבל לא חפה מטעויות. קשה להעריך מי מהן תיקח (או האם אחת משלוש האחרות יפתיעו בכל זאת), ובכל זאת, ניחוש: "החיים זה לא הכל". כי התעשיה לא אוהבת שצוחקים על עצמה וכי "החיים" הרבה יותר ידידותית למשתמש.




8. סדרת התעודה הטובה ביותר: אין ספק ש"מישהו לאהוב" הביאה את גל הביקורות האוהדות הגדול ביותר מבין שש הסדרות שברשימה, אבל אסור לזלזל בסדרות כמו "דרומה" של ערוץ 1 או "הדימונאים" של קשת, כמו גם ב"סקס ישראלי" של ערוץ 8. מתמודדים נוספים: "בולדוג" של ערוץ 8 ו"רוח קדים" של קשת.

9. פרס המשחק הטוב ביותר בסדרת דרמה בודדת, מיני סדרה או סרט טלוויזיה: אם יהודה לוי יקח את הפרס על "יוסי וג'אגר" זה יהיה רק בגלל ההייפ המטורף על "לחיי האהבה" וההצלחה של "יוסי וג'אגר". אם כי, ראוי לציין, שביצועיו כג'אגר כלל לא היו גרועים. להיפך. משה איבגי הניצחי על "הדמעות של אמסלם", אורלי זילברשץ בנאי על "לבנה יקירתי", יבגניה דודיגה על "היה או לא היה" וענת וקסמן על "על הקו" הם המתמודדים הנוספים. מי יזכה בפרס? כנראה איבגי. יש פרס בו הוא לא זכה?

10. פרס המשחק הטוב ביותר בסדרת דרמה: אם יש צדק בכדורגל הרי שדני גבע צריך לקחת את הפרס על משחקו המופתי כבני לוי ב"תיק סגור" וזאת למרות משחקה המצוין של ירדן בר כוכבא ב"בנות בראון", משחקו הוירטואוזי של אלון אבוטבול ב"שבתות וחגים", משחקו המתלהב של רמי הויברגר ב"הבורגנים" ומשחקו הסטנדרטי של ששון גבאי ב"המכון". אנחנו נשב בבית עם שלטי עידוד לבני לוי ונחזיק לו אצבעות.

11. פרס המשחק הטוב ביותר בסדרה קומית / דרמטית: אבי קושניר היה נפלא ב"החיים זה לא הכל", אורי גוטליב היה מקסים ב"שוטטות", איציק כהן היה ביזארי להפליא ב"ג'וני", אסנת חכים היתה חיננית ב"הוא והיא", צביקה הדר היה צביקה הדר ב"שמש". אני שם את הז'יטונים שלי על קושניר.




קטגוריות נוספות:

מיני-סדרה או סרט עלילתי לטלוויזיה הטוב ביותר:
"אבא שחור לבן"
"באמצע הסרט"
"היה או לא היה"
"על הקו"
"שרמן בחורף"

תוכנית ילדים ונוער הטובה ביותר:
"בית משותף"
"בראבו"
"החבר'ה הטובים"
"הילדים מגבעת נפולאיון"
"ילדי השכונה" (פארודיה על "כוכבי השכונה"?)
"מישהו דיבר? עם ג'קי לוי"





תחרות פרסי האקדמיה לטלוויזיה 2003, שידור ישיר, יום רביעי, 20:30, ערוץ 2.