המסך המפוצל

סכפ``ש באפי: חיים סדרתיים

פרק חמישי: Life Serial

מאת: שלמקו GRAS

פורסם: 11-06-2003
120 תגובות
מה, שתהיה התייחסות לפגישה של באפי ואנג'ל בתחילת הסכפ"ש? למה, בפרק היתה?

"מוצפת" ו"חיים סדרתיים" הם פרקים משלימים, כפי שאפשר לראות מכך ששניהם מתחילים בסצינה מ"הגופה". הם עוסקים באותם נושאים, אבל מזווית אחרת, והם קשורים עלילתית. מה שהיה חסר בפרק הראשון מופיע בשני, ולהפך, ושניהם מנסים להעביר מסר אחד פשוט: החיים האמיתיים מגעילים.

באפי מנסה להתבגר. היא מנסה להפוך לבחורה האחראית, שמסוגלת לתמוך בדון בעצמה כמו שעשתה ג'ויס, מנסה להפוך ליותר מאשר רק "קוטלת" - תפקיד שעל פי הגדרתו הוא קצר טווח במידה מסוימת...
"This is going to be great" אומרת באפי בתחילת כל מערכה של הפרק, היא מלאה באופטימיות (שהולכת ונעלמת) לקראת היציאה לחיים האמיתיים. אבל החיים האמיתיים לא מחכים לבחורה שיודעת רק לרדוף אחרי דברים רעים ולהרוג אותם. הפרק עוקב אחרי באפי בתחנות החיים, כל תחנה כמערכה בפני עצמה, כל תחנה מלווה על ידי אחד או שניים מחבריה. ובסופו של הפרק, באפי עברה על פני כל תחנות ההתבגרות - זו שנכפתה עליה על ידי הצינורות המפוצצים של הפרק שעבר.

זה הולך להיות נהדר. המערכה הראשונה מתחילה כאשר באפי, שהיתה שרויה בצרות פיננסיות, מנסה לברוח מהן על ידי חזרה לקולג' - לתקופה שבה פיננסים לא היו בעיות. אבל באפי, שפספסה כבר כמה סמסטרים, ושהיתה תלמידה בינונית ביותר גם כאשר רק התחילה ללמוד, נמצאת בפיגור, ולא מצליחה לעמוד בקצב הלימודים המהיר והבלתי אפשרי. כי בעוד ווילו נמצאת ללא ספק בגן העדן לגאונים, הרי שאנחנו הצופים, שלא היינו בשיעור הקודם, לא מצליחים לעקוב אחרי השיעור בדיוק כמו באפי, וזאת למרות עיסוקו בדיוק בבעיות שאיתן באפי מתמודדת (או לפחות תתמודד בהמשך העונה). העובדה שוורן מגביר את קצב החיים מסביבה לא עוזרת. הבריחה לקולג' היא אפשרות לגיטימית בשביל לדחות את היציאה לחיים האמיתיים, ואפילו מהווה שלב התבגרות בפני עצמו, אבל באפי כבר עברה את השלב שבו הרשמה מאוחרת או מוקדמת היא מה שמפריד בינה לבין השכלה גבוהה.



זה הולך להיות נהדר. מכיוון שחוויית הקולג' של באפי נכשלה, אין לה ברירה אלא לצאת לשוק העבודה. מהי העבודה שנראית הכי מתאימה לבחורה שחזקה בהרבה ממה שהיא נראית? מזל שלבאפי יש חבר כמו זאנדר, שיכול להכניס אותה בפרוטקציה לעבודה בבניין. סחיבת קורות פלדה כבדות אולי לא נראית כמו העבודה המעניינת ביותר שקיימת, אבל היא עבודה מכובדת, שאפשר לפתח ממנה קריירה (כפי שמניח הלבנים המהולל זאנדר כבר הוכיח), והיא באמת עבודה שמתאימה לקוטלת. אפילו התלהבותה של באפי מהעבודה, שלא מתאימה לרצונם של שאר העובדים לעבוד לאט ולמתוח את הפרוייקט על פני כמה שיותר משכורות, לא היא זאת שמונעת מבאפי לעבוד בה. במה שאולי נראה לא הוגן, זאנדר נאלץ לפטר את באפי בגלל אלימות באתר העבודה, שנגרמה עקב אנדרו שהפריע לה בעזרת כמה שדים (שדומים באופן מפתיע ל"טורף". מעניין מה אימא של פרד היתה אומרת על זה).

וכך תכונות הקוטלת שהיו אמורות להפוך את באפי לסופר-בנאית, הן אלה שמקלקלות לה, מפני שהיא חזקה מידי, מהירה מדי, ואלימה מדי. הגברים שאמורים לעבוד איתה לא מסוגלים להתמודד עם אישה כזאת, שמסוגלת לעבוד יותר טוב מכולם ביחד, וגם להציל אותם מפני יצורים לא ברורים. הבנאים, אלה שאותם הצילה, לא קיבלו אותה כאחת מהן ולא עמדו לצידה, ובכך לא נתנו לזאנדר סיכוי להמשיך ולעזור לבאפי להישאר צפה מעל המים. נכון, זה קטנוני, ולא הוגן, אבל אלו החיים - לפעמים, אנשים מפוטרים מהעבודה לא באשמתם.

זה הולך להיות נהדר. זאנדר הוא לא היחיד שמסוגל לתת לבאפי עבודה, הוא רק היחיד שמסוגל לתת לה עבודה שמתאימה לכישוריה. אבל בחיים, מה לעשות, רק מי שיש לו מזל מקבל עבודה שמתאימה לכישוריו. באפי, שלא רצתה בהתחלה לעבוד בחנות הקסמים, נאלצת בסופו של דבר לעבוד במכירות, לא בגלל שהיא רוצה, לא בגלל שהיא יודעת מה לעשות, אלא בגלל שחנות הקסמים נמצאת בבעלותם של ג'יילס ואניה - והם, בניגוד לזאנדר (כבוד תפקידו במקומו מונח), בעלי המילה האחרונה בקבלת עובדים לחנות, והם לא יכולים לומר לבאפי "לא" (לפחות ג'יילס לא מסוגל לומר לה לא. במקרה של אניה, אולי יהיה דרוש שכנוע מסוים). אבל עולם הקמעונות הוא לא בשביל באפי. עבודה עם לקוחות שונה במקצת מקטילת ערפדים (לקוחות, בתור התחלה, רצוי להשאיר בחיים), ועבודה מאומצת עם לקוחה אחת - ואחת בלבד - פעם אחרי פעם אחרי פעם אחרי פעם אחרי פעם אחרי פעם אחרי פעם אחרי פעם, מוכיחה לבאפי שעם כל הרצון הטוב (של ג'יילס), בחנות הקסמים כדאי לה לדרוך רק אם מישהו מתכוון לשדוד את הקופה.



זה הולך להיות נהדר. החיים הבוגרים מגעילים, את זה כבר ראינו. וכאשר החיים יורקים על פניך, כמו ששלושת הגיקים גרמו ליום של באפי להיראות, הפתרון הכי פשוט, הכי הגיוני, הכי קורץ, הוא להשתכר - כי הרי זה מה שעושים אנשים שלא השתלבו בחברה, אנשים שפוטרו מהעבודה, אנשים ב-down. לא משנה שהוויסקי מגעיל אותה, לא משנה שבפעם הקודמת בה באפי השתכרה היא הנחיתה נבוט על הראש של פארקר. באפי בורחת אל האלכוהול, ואל הידיד החדש שמצאה אחרי חזרתה לחיים, ואל בקבוקון המשקה שהוא סוחב איתו (כי הרי אלכוהול זה רע, כפי שג'וס דוחף בכל הזדמנות, ורק למי שרע מיסודו כמו ספייק מותר לשתות בלי השלכות). באפי, אולי בפעם הראשונה, מעדיפה להתחבר עם חבורת שדים (קלם!) שמשחקים פוקר על חתלתולים, תחת האמתלה שהם אולי ידעו משהו על הוואן השחור שעוקב אחריה כל היום, וזאת במקום להישאר עם החברים האמיתיים והאנושיים שלה. באפי שותה כדי לשכוח את הצרות שלה, ומוצאת צרות חדשות - קוטלת שיכורה היא חסרת תועלת, והסיבה המשמעותית ביותר לקיומה של באפי מתבטלת פתאום, כאשר היא אפילו לא מצליחה לתפוס את ג'ונתן-בצורת-שד. לא שהיא היתה יכולה לתפוס את החנונים גם כשהיא היתה פיכחת.

זה הולך להיות נהדר. בעצם, דווקא לא. ניסיונה המשמעותי הראשון של באפי לחיות כמו מבוגרת נכשל בצורה מחפירה. היא לא משתלבת בקולג', היא לא משתלבת בעבודה או מצליחה לשמור על העבודה שבה היא כן יכולה להשתלב, והיא פונה אל הבקבוק שינחם אותה. הסיבוב הזה של "באפי נגד החיים" נגמר עם ניצחונם של החיים ועם שבירתה של באפי. הדרך היחידה שעומדת בפניה של באפי בסיום הפרק הינה הבריחה מהחיים, ולא התמודדות אתם. באפי, שהיתה אמורה לצאת בכוחות עצמה לעולם, חוזרת בסופו של דבר אל דמויות ההורים שלה - ואם ג'ויס לא נמצאת, היא פונה אל דמות האב שלה, אל ג'יילס (או דמות הדוד המגניב והיפיוף, כפי שהוא מעדיף להיות), שידחה את התבגרותה על ידי מתן כסף שיחזיק אותה עם ראש מעל המים. אבל זוהי הנשמה מלאכותית. באפי לא יכולה לשרוד עם מתנות כסף. היא חייבת להתנתק מההורים, להתנתק מג'יילס, אם ברצונה להתבגר. אבל זה יוכל להמתין שבוע.



ניסיונות ההתבגרות של באפי מלווים בהצקות הבלתי פוסקות של הטרויקה. המשחקים שלהם הם באמת לא יותר מהצקות, אבל הם רק מזרזים את כישלונותיה הבלתי נמנעים. היא הרי היתה מבינה לבד שהקולג' לא נועד עבורה, המכשיר הקטן שוורן שתל עליה רק גרם לה להבין את זה מהר יותר. השדים שאנדרו שלח לאתר הבנייה היו אולי הגורם הישיר לפיטוריה של באפי, אבל חוסר התמיכה של הבנאים שלא רצו אותה שם ממילא היה גורר מחלוקות בכל מקרה, ובמוקדם או במאוחר היא היתה מפוטרת. ניסיונות מכירה של אותה יד מומיה שוב ושוב אמנם גררו את באפי להתפטרות מהירה, אבל לכך היא היתה נדחפת גם על ידי מכירה של עשרות חפצים שונים לעשרות אנשים.

הטרויקה מסמלת בפרק הזה, מעל לכל, את התגלמותם של הקשיים שהחיים מפילים על באפי, ומשווה אותם לחוסר הקשיים של הטרויקה בחיים - כי כאשר יש לך כסף ששדדת, ואתה יכול לקנות את כל מה שלבך חפץ, אתה יכול להקדיש את חייך להתעללות בקוטלת - "משחקים", על פי נקודת המבט שלהם - ולאסוף נתונים שבסופו של דבר יאפשרו לך לנצח אותה, בתיאוריה. ובסוף, למרות כל ניסיונותיה של באפי לעצור את הטרויקה, לא רק שהיא לא מצליחה - היא אפילו לא קרובה לזיהוי מי שעומד מאחורי כל התופעות המשונות שקורות לה פתאום. כי מי שמתעלל בה הם החיים עצמם. ואת זה קצת קשה לקטול.

ומעבר למשמעות הסמלית של הטרויקה בסדרה, הם גם מגניבים ביותר. כל דקה שהם מופיעים על המסך היא משחק "זהה את הציטוט", ולטובת הקוראים שאף פעם לא היו גיקים (ולכן לא מתרשמים מהציוד שאותו וורן התקין בוואן השחור, או לא יכולים לזהות מיד שכוכב המוות שאנדרו צייר על הוואן הוא מ"שובו של הג'דיי" פשוט בגלל שהוא לא גמור), קצת פירוט על כל המילים המסובכות שאספנסון ופיורי הכניסו:





הטרויקה הם ילדים בגוף של מבוגרים. הם מדברים בשפה טכנית של מרגלים, גם כשלא ממש צריך; וורן וג'ונתן מתווכחים האם באפי נמצאת בשעה 4 או בשעה 2 (ובסופו של דבר מסכימים שהיא פשוט נמצאת שם לפניהם); הם מגחכים בכל פעם שג'ונתן מזכיר את "העצם הקסומה" שלו (שזהו, כמובן, כינוי לחלק היחיד שבו לא אכפת לטרויקה שבו באפי תיגע); עוסקים בוויכוח הקלאסי והעל-זמני מיהו הבונד הטוב מכולם (וויכוח ששורשיו עתיקים כמו "בשירות הוד מלכותה"); אנדרו קורא חוברת קומיקס והופך את הוואן למקדש לאימפריה, שמכיל גם את כפתור ההשמדה העצמית האדום הקלאסי. הדבר הכי מלהיב שקורה להם הוא להיתקל בפורנו בחינם - ולמרות הכל, וורן מתלונן על כך שלבאפי אין פוקוס בחיים.

בסצינת יד המומיה (אחותו של "thing" ממשפחת אדאמס?) ניתן במיוחד לראות את העולם הפנימי שלהם: בסצינה אחת הם מזכירים את "מסע בין כוכבים - הדור הבא" (הפרק "סיבה ותוצאה", בו האנטרפרייז מתפוצצת שוב ושוב בגלל לולאת זמן), את "תיקים באפילה" (הפרק "יום שני" בו הבנק שבו נמצא מאלדר מתפוצץ שוב ושוב בגלל לולאת זמן) ואת "מונטי פייתון" (הפרק "עירום חזיתי מלא" בו ג'ון קליז מתפוצץ... סליחה, כועס, בגלל שמכרו לו תוכי מת: This mummy hand has ceased to be, this is an EX mummy hand), ולבסוף מקנחים בדיון על זמן יחסי.

בתוך הטרויקה ישנה חלוקת תפקידים ברורה. וורן הוא איש הטכנולוגיה, אנדרו הוא איש השדים, וג'ונתן הוא איש הקסמים. אבל שלושתם מתמקדים במשחקים על חשבון החיים של באפי. וציטוטים מגניבים. באפי נמצאת בצרות גדולות מאד...

ובפינת הצנזור השבועי לילד: כשבאפי מגלה שטארה קופצת לה בזמן, היא זורקת הערה מאד מתאימה למצב, שאותה הצופים בסטאר לעולם לא ישמעו. אחרי הכל, חייבים לצנזר כשבאפי אומרת ?...What the f