המסך המפוצל

ביפ, ביפ, ביבופ

קאובוי ביבופ, סדרת אנימה מוצלחת במיוחד, מתחילה היום סבב שידורים נוסף בביפ. הזדמנות מצוינת לערוך איתה היכרות

מאת: עידו f. כהן

פורסם: 13-06-2003
20 תגובות
החיים וצלחת גדולה של ג'אז (או: ביפ, ביפ, ביבופ)
בשקט בשקט, צברה לה הסדרה "קאובוי ביבופ" (באנגלית: cowboy bebop) קהל מעריצים אוהד בישראל, ועכשיו כאשר היא נכנסת למחזור השידורים הרביעי (!) שלה ב"ביפ - ערוץ הצחוק", ניתן לומר שהגיע הזמן לחלוק את פנינת הטלוויזיה הנדירה הזו עם שאר העולם.

שיעור 1: צעצועים של בלוז. (או: איך הכל מתחיל)
"קאובוי ביבופ" היא סדרת אנימה, אנימציה יפנית המופקת בשיתוף אומנים יפניים ואמריקנים, הכוללת 26 פרקים (שתי עונות) ומגוללת את סיפורם של ספייק שפיגל וג'ט "הכלב השחור" בלק, צמד ציידי ראשים על ספינת החלל "ביבופ". הסדרה הופקה בשנת 1998 ובוימה ע"י שינאצ'ירו ווטנאבה, שבטח מוכר לחובבי הז'אנר מהסדרה "Macros Plus".

ספייק וג'ט מהווים שילוב של "יין ויאנג" בגישות שלהם לחיים, כאשר ג'ט הוא ה"יין" המחושב והרציונאלי וספייק משלים אותו בהיותו "יאנג" פרוע, קצבי ואנרגטי.

אי אפשר לתאר את הסדרה בתור סדרה רצופה, זאת מכיוון שלכל פרק יש אופי וסגנון אחר ושונה לחלוטין מקודמו. למעשה בחר ווטנאבה ביוקו קאנו (גם היא פליטת "Macros Plus"), מלחינה שמתמחה בפסקולים, שתנצח מוזיקלית על כל פרק בצורה ייחודית כדי ליצור את ההבדלים הרצויים.

זו הסיבה שלצד פרקים שמתנהלים כמרדף מהיר ועצבני, דוגמת ("מלכת ההבי-מטאל" - פרק 7 ו"סמבה של פטריות" - פרק 17), ישנם הפרקים שיש להם סיפור מלודרמטי נוגע ועצוב (דוגמת "סימפטיה לשטן" - פרק 6 ו"אישה קשת יום" - פרק 24).

"קאובוי ביבופ" זורקת לך בפנים פסטורליות, קונג-פו, שנות ה70, פילוסופיה, ג'אז, מד"ב, שנות ה-80, טלנובלה, פילם נואר, מגע של טרנטינו, עוצמה של ברוס לי, קו רקע של המזרח הרחוק בשקיעה של מאדים והכל עם חיוך.

שיעור 2: החמישייה הקאמרית. (או: אנחנו נהיה הטייסים שלכם להערב)
אז את מי תמצאו על סיפון ה"ביבופ"?

ספייק שפיגל - למרות השם, לא נראה שמדובר בדמות יהודית. הוא חתיך (יחסית לבחור עם ליפה בשיער), הוא התגלמות הגבר הרע, בנות אוהבות אותו, בנים רוצים להיות כמוהו - אבל זהו רק הרושם הראשוני.

כאן נראית העבודה הטובה של יוצרי הסדרה. ספייק מתגלגל במהלך הסדרה מהשפל לצמרת ובחזרה. ספייק הוא דמות שנועדה מלכתחילה להיכשל, אחרת הוא לא היה הגיבור שלנו, האפס, שלא משנה מה יקרה לו - הוא יקום וימשיך ללכת. לספייק יש כישרונות לחימה שלא יביישו את האבא המיתולוגי שלו, ברוס לי, כמו כן ברשותו חללית השיוט המהירה "דג חרב", ולמרות שהיא נחשבת לדגם מיושן בהשוואה למה שניתן למצוא בארסנל הספינות של שנת 2071 ספייק מצליח לשלוט עליה בחינניות מנצחת.

לספייק, כמו לכל קאובוי אמיתי, יש עבר אפל ומסתורי. בעברו היה שייך לסינדיקט "הדרקון האדום" - אירגון פשע מאורגן, גרסה בין-גלקטית ליאקוזה - שם עבד לצד חברו אז ווישס, שלימים הפך לאויבו המושבע.

בעוד העבר שלו חוזר להתקיפו פעמים רבות בסדרה, ספייק בא בגישה אחרת לגמרי כאשר הוא חוזר ואומר לשותפיו כי העבר לא חשוב ולכן אין להתייחס אליו, מבחינה פסיכולוגית אנו מבינים למה הוא חוזר על המנטרה הזו.

צלע נוספת בעברו היא ג'וליה, אשר מהווה את הצד הרגשי האבוד של ספייק, החוליה החסרה בו. הוא יודע (וגם אנחנו) שרק אם יוכל להתאחד איתה מחדש כבר לא ייחשב ככישלון. ג'וליה היא המפתח של ספייק לעולם יפה יותר, רק חבל שהיא היתה שייכת לווישס. כך חוזר מעגל הנאהבים / נבגדים הלוך ושוב במשך כל פרקי הסדרה. כל פעם בווריאציה אחרת.

שותפו של ספייק הוא ג'ט "כלב שחור" בלק, הטייס של ה"ביבופ", ביתם המפוקפק של חברינו (או במילים אחרות: גוש מפואר של ג'אנק). גם ג'ט הרגוע והמחושב מבין שניהם, מושפע מעברו כשוטר בכוח המשטרה של גינמיד (כוכב שרובו מים, המיושב ע"י אוכלוסיה גדולה של בני אדם). הוא מכריח את עצמו לשמור על קור-רוח, לכן מתעסק לרוב בטיפוח שיחי ה'בונזאי' שלו.

את ספייק פגש ג'ט לאחר שפרש מהמשטרה עקב אירוע בו איבד את ידו השמאלית בקרב יריות, כתוצאה ממלכודת שהוטמנה לו. ג'ט ממלא לרוב את דמות האח החכם או החבר הזהיר של ספייק כאשר הוא מתריע בו לא לפנות לפעילויות מסוכנות. שיחות כאלו מובילות בדרך כלל לריב ענק בין השניים, אבל הזוג הניצחי יחזור תמיד, כי אין להם לאן ללכת.

אל הספינה מצטרפת פיי ואלנטיין, התזה הנשית של ספייק, אימפולסיבית כמעט כמוהו ולמרות שבתחילה היא משדרת טיפה יותר שליטה עצמית על חייה, לאט לאט מתברר לצופים עד כמה היא שברירית, כשלמעשה היא אבודה יותר מכל שאר הצוות.



פיי אמנם לא נראית ככה, אך היא בת 60. כשסיימה את לימודיה בתיכון היתה פיי רכה ותמימה כורד שהרגע פרח, בלי שום בעיות ומכשולים. במסגרת טיסה שגרתית בה היתה גם פיי, קרתה תאונה והחללית עליה היתה התפוצצה. פיי שהצליחה בדרך לא מובנת לשרוד את התרסקות החללית נשארה בתרדמת והוקפאה בצורה כירורגית. כשקמה מ"שינת החורף" שלה היה העולם שונה. כדור הארץ, הבית שלה, נהרס עקב פיצוץ של שער החלל של כדור הארץ ולא היה לה לאן לפנות. בנוסף לכל היא היתה ונותרה שקועה בחובות.

פיי היא כאמור ה"פאם-פאטאל". היא יפה, היא יודעת את זה והיא יודעת שאתם יודעים את זה. פיי היא חומרנית וחתרנית. מכל הדמויות בסדרה, היא הדמות שהכי קל להיקשר אליה, רק בגלל ההתפתחויות הרבות שהיא עוברת.

הצלע הרביעית בספינה היא אד, אניגמה עטופה בחידה עטופה בפאזל עטוף בנייר טואלט (דו שכבתי!). אד הצטרפה ל"ביבופ" לאחר שעזרה להם לתפוס לווין עבריין (yes?) אשר עשה שמות בכדור הארץ הנטוש (בעתיד נראה כדור הארץ כמו גרסה משודרגת של מקסיקו).

אף אחד לא יודע באמת מאיפה הגיעה אד, לאן היא בדיוק הולכת ומה עובר לה בראש. כל מה שניתן ללמוד עליה שהיא ילדת פלא, חיית מחשבים, יש כאלה שטוענים עד היום כי אד רואה את העולם בקודים של המטריקס.

ולמרות הכל אד זוכה לנקודות תהילה בפרקים מסוימים (ע"ע "סמבה לפטריות") כאשר היא מוכיחה את יכולתה המיוחדת להיכנס לצרות ולצאת מהן באותה מהירות.

איין, הכלב הכי חכם בעולם (באמת) הוא שותפה הבלתי מעורער של אד, הוא מצטרף לחבורה באופן מוזר לאחר פרשה שכללה את ספייק, פושע איסלמי גבוה ושרירי, מדענים דבילים למדי ומוכרת בחנות חיות. איין לא עושה הרבה למעט שימוש כפריט ברקע או כצעצוע של אד, תפקיד מפוקפק למדי.

החמישייה הנ"ל משייטים להם במרחבי החלל, רוב הזמן עסוקים בלהיכשל בתפיסת מבוקשים ויותר עסוקים בלעצבן אחד את השני, בזה הם דווקא מצטיינים.



שיעור 3: וואלס של שישי בצהריים. (או: למה המבקרים מאוהבים)
עד היום זוכה "קאובוי ביבופ" לביקורות נלהבות מהמבקרים, זאת למרות שכל 26 הפרקים שבה שודרו כבר לפני למעלה מארבע שנים. השבחים הללו מגיעים לסדרה בצדק רב. "ביבופ" פורצת דרך בצורה בה היא מציגה סיפורים ספק פילם-נואר ספק קומדיות סאטיריות כאשר רוב הסיפורים הם על דמויות מפתח חזקות שהצופה יכול להזדהות איתן בקלות, כשלסירוגין מוצגים סיפורים בעלי עלילה מתפתלת אשר מסתיימת לרוב בסיום מפתיע.

בנוסף ישנו גם הרובד הפילוסופי והפסיכולוגי המרעיף דעות מגוונות מכל צד. דוגמא טובה היא נושא העבר של כל דמות; העבר של ספייק רודף אותו, ג'ט מתקשה לשכוח את עברו (יד שמאל המכאנית), פיי מחפשת את העבר שלה ורק לאד אין שום עבר...

אנימה ומקבילתה המקורית מאנגה תמיד נהנו להציג סיפורים מרגשים ביצירותיהן, אך "קאובוי ביבופ" היתה בין הראשונות שלקחה את הרובד הפרטי והאישי של הדמויות והעלתה אותו למוביל העלילה הראשי, בניגוד לסדרות קודמות בהן מוביל העלילה הוא דווקא הסיפור החיצוני.

"קאובוי ביבופ" היא הנצר האחרון של "ביפ ערוץ הצחוק" מימי הזוהר שלו בתור "ביפ - ערוץ הנוער" (מישהו פה אמר "מונטי פייטון"'?). בעבר היתה "ביבופ" שייכת לרצועת המאנגה שנחלה הצלחה בלילות שישי ושבת. כעת היא משודרת כבר בפעם הרביעית, בימי שישי בשתיים בצהריים. שווה לשים לב לסדרה הזו ולצפות דווקא מההתחלה כי ישנם פרטי עלילה מעניינים שמופיעים בפרקים השונים ועוזרים להבין את מהלך העניינים.



כדי להביא לסדרה סוג של סיום מעגל, הופק הסרט cowboy bebop: knocking on heaven doors המתרחש בקו העלילה שבין הפרקים 22 ל-23. הוא אמנם לא ממשיך את הסיפור של הדמויות לאחר סיום הסדרה אך הוא בכל זאת מהווה את יריית הסיום של יוצרי הסדרה אשר טוענים כי לא יחזרו עוד ליקום ה"ביבופ".

שיעור 4: מקרנה מטורפת. (או: אפילוג)
הסדרה "קאובוי ביבופ" היא פנינה לחובבי ז'אנר האנימה. גם לחובבי ז'אנר המד"ב וגם לחובבי ז'אנר הקונג-פו. בעצם, גם חובבי ז'אנר הפילם-נואר ייהנו ממנה וגם חובבי המלודרמות. אבל האמת היא, שרוב הסיכויים הם שכל מי שיראה אותה יהנה ממנה, כך שכל מי שלא מכיר אותה, רצוי שינסה אותה. זה כדאי.





"קאובוי ביבופ", ימי שישי, 14:00. החל מהיום סבב שידורים נוסף מההתחלה, ביפ - ערוץ הצחוק בכבלים הדיגיטליים.