המסך המפוצל

סכפ``ש אנג`ל: התעוררות

פרק שמיני: Quickening

מאת: Nerf

פורסם: 06-08-2003
32 תגובות
דמיינו לעצמכם את התמונה הבאה - במרכזה אישה הרה שוכבת במיטה, ישנה. האב נכנס, מתקרב אל האם וידו מבקשת לגעת בבטנה, בה היא נושאת את ילדו. הוא מהסס - הוא עלול להעיר אותה, אך לבסוף מתרצה ומניח את ידו. האישה אכן מתעוררת, מחייכת אל הגבר ומניחה את ידה על ידו.

תמונה משפחתית מושלמת, לא? האמריקאים באשר הם, נאנחים את אותה אנחה קורעת לב אשר הם שומרים בדיוק לרגעים כאלו, ולכלבלבים מ-מ-ש חמודים.

ואז שואלת האם את האב: "מי הולך להרוג אותו, אתה או אני?"

והרגע מתנפץ.



במהלך הפרק אנו עדים לסצנות רבות, שכבר נראו בסדרות אחרות ונוגעות להריון ולהורות הקרבה ובאה, אך כאן אנו רואים זאת דרך עיניהם של שני ערפדים, שלא יודעים כיצד להתייחס לחוויה החדשה, אחת כזו שלא היתה אמורה להיות מנת חלקם.

כאשר אנג'ל ודרלה דנים באותו לילה בו נוצר התינוק וכיצד הם הגיעו למצב שכזה, זו הצגה של רגע מוכר בחיי דמויות טלוויזיוניות, שלעיתים הינו קיטש ורדרד - "היינו באסם, הירח היה מלא, הצרצרים זימרו...",- "ג'ק...(דמעות עולות בעיני הגיבורה) אתה זוכר את יום שני כשנגמרו לנו הקונ...", ולרוב מדובר בקטע סבוני מסדרה שנגמרו לכותבים בה הרעיונות - "ג'ק... (פאוזה דרמטית), אני בהיריון!" (פלשבק לסצנה בה ג'ק החטוב ודירדרה החטובה גם היא, בג'קוזי).

ב"אנג'ל" אנחנו יכולים לראות שילוב של כל השלושה. דרלה זוכרת את אותו יום בחיבה, הרי כפי שבוסס עוד ב"באפי", משחקי שליטה הם חלק מ'חייו' וכנראה גם מ'חיי האהבה' של הערפד המצוי. אנג'ל, לעומת זאת, מעדיף שלא להיזכר בו כלל. אך כעת שניהם צריכים לעמוד אל מול תוצאותיו.

דרלה לא רוצה את הילד, היא ניסתה להיפטר ממנו בכל דרך ידועה לה לפני שהגיעה למלון, ולאחר מעבר קצר על כישלונותיה עולה המסקנה שהילד מוגן על ידי כוח על טבעי. איזה כוח? לאיזו מטרה? אף אחד לא יודע.

חברי אנג'ל חקירות נרתמים לעזור לאנג'ל בבעיה, ומהר מאוד מסתבר שהם היו מעדיפים לפתור אותה על ידי הפיכת האם לאבק. לאחר אירועי הפרק הקודם, הם שומרים על מרחק בטיחות מדרלה, ועל קירבה פיסית לכלי נשק בכל זמן נתון. אך כאשר נראה שהלידה החלה, ולאחר מספר הצעות (על אף שחלקן קשורות לאלימות), הם מחליטים לנסות ולגלות האם התינוק הוא בכלל אנושי, וזאת על ידי שימוש ברפואה מסורתית - כזו שלא קשורה לעשבים ריחניים ומלמול בשפות לא קיימות.

קצת מתמיה שאנג'ל פונה דווקא אל קורדיליה לעזרה. היא הרי לא החכמה ביותר או החזקה ביותר מבין כולם, אך כפי שניתן לראות כבר מהפרק הראשון בעונה, היא הקרובה אליו ביותר. ובנוסף, אמנם אנג'ל הוא האב ו-ווסלי הוא הבוס, אך אף אחד אינו רוצה להסתבך עם קורדיליה, אחרת הם מסתכנים בשובה של Queen C. ואם היא נמצאת בצד של אנג'ל, אז לשאר אין ברירה אלא לנהוג כמוה. נראה שקורדיליה היא הגורם המאחד בין בני החבורה.

בבית החולים דרלה רוטנת על אנג'ל, היא רעבה (לדם), היא עייפה, שרץ הגיהינום של שניהם הולך לצאת ממנה, וזה הכול באשמתו...

הם מגיעים לאחד מחדרי הלימוד ומבצעים אולטרה סאונד. מסתבר שבחלק מאימוני הצופים כלולות בדיקות גניקולוגיות, מאחר שווסלי ממהר לקבוע שהתינוק אכן אנושי, ולא רק אנושי אלא בן בריא לחלוטין (ובעל ראש אחד).



בשביל אנג'ל זהו רגע משמעותי, הוא אמנם הגן על דרלה מחבריו וידע שיהיה עליו לטפל בילד, כאשר זה יוולד. אך עד אותו רגע הוא שיער שפעולת ה'טיפול' ב'ילד' תהיה קשורה יותר לעריפת ראשו ופחות לקניית עריסה ודובי צעצוע. וכעת, עבור אנג'ל, הילד הופך למשפחה אמיתית, מושג שהוא חשב שויתר עליו שתי מאות קודם לכן.

אך לא רק אנג'ל מעוניין בתינוק, אלא גם מספר כתות, חברות ומתנקשים אחרים.

בוולפראם והארט לדוגמא, לא יודעים כיצד להתמודד עם הלידה הלא צפוייה הזו. כשליילה קמה בבוקר היא, סביר להניח, לא חלמה על כך שתיאלץ להתמודד עם דרלה, אשר היא אחראית להבאתה, ועם תינוק, אשר היא אחראית באופן חלקי ליצירתו. סדר היום הרגיל שלה שכלל תככים מזימות ומכירת נשמתה לשטן, הופרע באכזריות על ידי גאווין והיא אמנם נהנית להתגרות בו ולהאשים אותו בניהול כושל, אך לאחר שהיא מזהה את דרלה מתחוור לה כי היא זו שתיאלץ לענות לשאלות השותפים הבכירים אם המצב יחמיר.

ליילה, כמובן, לא מוכנה לוותר ללא קרב וקוראת למתנקש לחסל את הבעיה. היא שרדה את לינדסי והולנד והיא תשרוד את גאוין ולינווד.

בפעם הראשונה אנו רואים איך חברי W&H עוברים למצב חירום. עד כה היו אלה עורכי דין "יודעי כל", שהשתמשו במקורותיהם כדי להעביר את אנג'ל לצידם, ולרוב סתם כדי לשגע לו את השכל, וכעת הם אלה שנתפסים עם המכנסיים למטה. לינווד מציג את יחסם של אנשי וולפראם הארט לחיים, בנאום שמזכיר בתוכנו (אם כי בצורה קיצונית) קו מחשבה סטריאוטיפי של מנהלים רבי מעלה, לנוכח משבר שהולך להחריב את מפעל חייהם: "אדם שותל, משקה, מפתח... עוזב את אישתו למען צעירה יפיפייה... אלה הסיבות שאנו חותמים על מספר שבועות דם... וכל זה בשביל מה?". הוא אמנם רשע, אך לפחות כן.

בשילוב סטנדרטי של שימוש במיסטיקה ובשיא הטכנולוגיה, מזומנים רופא מומחה ויחידת לוחמה על מנת להשתלט על המצב, לשבות את האם ולהוציא ממנה את התינוק להמשך בדיקה נוספת. יחידת הלוחמה המודרנית עומדת בניגוד לתחושת האינקוויזיטור שמשרה ד"ר פטבנוביץ', והאיחוד ביניהם, כמו גם עם יחידת קוראי המחשבות, מוזר למראה ככל שיהיה, מרחיב את מושגנו בנוגע ליכולתם של חברת וולפרם והארט.

אדם נוסף המעוניין באנג'ל ודרלה הוא הולץ. אך הוא לא מחפש אותם על מנת לממש נבואה קדומה או להשתלט על העולם, אלא בכדי לנקום בהם על כך שהרגו את משפחתו. בתחילת הפרק אנו רואים שהמרדף של הולץ אחר צמד הערפדים קדם לרצח אשתו וילדיו, אך דרלה ואנג'ל שאהבו להתעלל בקורבנותיהם הפכו זאת למשחק. במקום שהולץ יהרוג אותם, הם רצחו את משפחתו, ובכך הפכו את המרדף למסע נקמה אישי.



לא ידוע לנו רבות על הולץ מאותם פלשבקים. נראה שהיה איש מכובד, בעל דרגת קפטן (אם כי לא ידוע מהיכן), מנהיג ואדם מאמין, שהרס משפחתו הפך אותו לממורמר. הוא הקדיש את חייו למצוד אחר דרלה ואנג'ל, ולכן כאשר סז'אן מציע לו אפשרות לנקום בהם, הוא מסכים.

מאתיים ועשרים שנה ומכירת נשמה אחת מאוחר יותר, על הולץ להתמודד עם העולם החדש והלא-קולוניאלי מבחינתו. הוא מצויד במידע על המאות האחרונות ויוצא עם סז'אן לחפש אנשים שיעזרו לו בהשגת מטרתו.

גם סז'אן הינו תעלומה, ובניגוד להולץ, לא ידוע מדוע הוא מבקש להרוג את אנג'ל ודרלה. הוא משמש מדריך להולץ ומסביר לו על אמיתות החיים - אנשים הם אנשים, המנהגים שלהם לא השתנו לאורך הזמן.

סוף הפרק הינו שורה של עימותים - תחילה בין אנג'ל והחבורה לכת הערפדים, וכאן שוב מופיע אופייה הערפדי של דרלה, שאמנם הגיעה אל אנג'ל מיוזמתה בבקשת עזרה, אך בהינתן ההזדמנות 'לנשנש' היא תנטוש אותו ואת חבריו; לאחר מכן מתייצב הולץ מול אנשי וולפראם והארט, ומתגלה כלוחם מוכשר, לפחות לעומת סיירות הלוחמים, שמוצאות במהרה את מותן; ולבסוף מופיע הולץ בפני אנג'ל.

לאחר שהוסכם בין חברי "אנג'ל חקירות" שהם צריכים לרדת למחתרת ולהמשיך ולחקור את מוצאו של התינוק ללא ההפרעות החוזרות והנשנות, הם מתפצלים - אנג'ל חוזר למלון לבדו (כהרגלו) להביא את המגילות שעשויות לעזור להם, בעוד חבריו נשארים לשמור על דרלה.



וכמובן - ברגע בו ניצב אנג'ל מול הולץ, מתחילה לידתה של דרלה.

וזהו, גבירותיי ורבותיי, קליף האנגר.