המסך המפוצל

המירוץ לאמי 2003

הכנתם את השמלות הנוצצות? את חליפות הערב? מוכנים לשטיח האדום? האמי מגיע! ועימו גם "האמי המפוצל"

מאת: assafTV

פורסם: 21-09-2003
98 תגובות
אמי 2003. אתם לא מרגישים את ההתרגשות באוויר? הכוכבים האהובים עלינו מתכנסים בהוליווד לקבל פרסים? מה, לא?! לא מתרגשים? בצדק. הרי השנה, יותר מתמיד, האמי מנותק מהישראלים. סדרות שטרם שזפו תרגום ישראלי, עונות חדשות שמסוכסכות עם ערוצים ישראליים. הקרב השנה יהיה ככל הנראה בין "24" ל"הסופרנוס" ובעוד שלמדנו להכיר היטב את ג'ק באוור, את טוני סופרנו, אעפס, כבר די שכחנו.

אבל מה זה משנה בעצם? ממילא לא מעניקים תמיד את הפרס לסדרה שצריכה לזכות אלא לסדרה ש"מגיע" לה לזכות. ולמה "מגיע"? כי שנה שעברה לא נתנו; כי שנה שעברה כן נתנו; כי שנה שעברה נתנו לו אבל לא לה ובשנה שלפני כן נתנו לה אבל לא... הבנתם את הרעיון.
הבאזז השנה הוא על "הסופרנוס" שתלך הביתה עם פרס הסדרה. אם זה אכן יקרה, זה יהיה כי בשנה שעברה לא נתנו (לא היתה עונה חדשה) וגם כי הסדרה אף פעם לא לקחה את הפרס הביתה (פרסים על משחק לקחה, פרס הסדרה - לא). האם ל"סיקס פיט אנדר" מגיע הפרס? אולי דוקא ל"24"? ייתכן. אבל "חוקי האמי" קבעו: "הסופרנוס".



גם "כולם אוהבים את ריימונד" עוד לא קיבלה את הפרס. נחשו על מי מהמרים?...

סדרת הדרמה:
5 סדרות נמצאות בקטגוריית הסדרה הטובה ביותר ואצל כולן מתמודדים עם המוות בצורה כזו או אחרת. האם זה קשור לעידן ה"פוסט-ניין-אילבן"? או שתמיד אהבו את המוות באמריקה? בכל אופן, חמש הסדרות הן כולן "פרצופים מוכרים", חלילה שתכנס כאן סדרה חדשה או אפילו - ולא צריך להכניס כאן שיעול - סדרה ותיקה ומוערכת שסיימה את חייה השנה ולא קיבלה אפילו מועמדות של כבוד.

אז למי מגיע ללכת עם הפסלון המוזהב? ומי באמת יקבל אותו בסוף הערב? בואו נתחיל עם למי לא מגיע.

"זירת הפשע"
נכון, 26 מיליון צופים בממוצע. מקום ראשון ברייטינג. סדרת-בת. מה עוד צריך לבקש? אולי איזה אמי קטן? אז זהו, שלא. "זירת הפשע" היא אולי סדרה מהוקצעת ויעילה, אבל היא לא קורצה מהחומר שבזכותו זוכות סדרות. התסריט מוכר ולעוס, השחקנים ברובם אנמיים למדי וברור לכולם שהכוכבים האמיתיים הם האפקטים הדיגיטליים.

"הסופרנוס"
העונה הרביעית היתה תקועה במחסני ICP עד שטלעד חילצה אותה לא מזמן. האם זה דבר טוב או רע? ימים יגידו. בכל אופן, ייתכן וזה בגלל הזמן שעבר, ייתכן שאולי, אולי, גם הסופרנוס כבר לא מה שהיתה אבל דגימה של פרקי תחילת העונה העלתה בעיקר פיהוקים רבים. נכון, מי שכבר ראה את כל העונה מדווח על פיתולי עלילה מרתקים בהמשך וגם העונה הראשונה התרוממה באמת רק בפרק החמישי. אבל אני אישית, לא נפלתי מהכסא. אולי באמי יחשבו אחרת.

"הבית הלבן"
וידוי קטן: אינני צופה בסדרה. חטא? סתם החמצה? לא יודע. מה שאני כן יודע זה שרוב לאו פרש, ארון סורקין בדרך החוצה, וגם הרייטינג איננו כבעבר. מצד אחד זו סדרה אהובה על הביקורת ואנשי האמי, שתמיד אוהבים לפנק סדרות שעושות נעים לאמריקנים ומפארים את הדגל. מצד שני, הם כבר פונקו מספיק.



אז נשארנו עם שתי סדרות. "Six Feet Under" ו"24". "6FU" (ואני אשתמש בשם המקורי כיוון שלא ידוע לנו כרגע אם הסדרה נרכשה לשידור ואם מי-שזה-לא-יהיה ייתן לה את השם שנבחר ע"י ICP, "עמוק באדמה", או שמא יבחרו בשם אחר), היא סדרה נפלאה שפרס ה"אמי" פשוט תפור עליה. אבל כל זה נכון לעונה וחצי שראיתי אני. אין לדעת מה מהלך העניינים בעונה השלישית. אבל ארשה לעצמי להיות אופטימי ולהניח שגם בה נשארו המשחק המצויין, הכתיבה המשובחת, הבימוי, העריכה, המוסיקה, הצילום, הכל-הכל-הכל פשוט נפלא.

"24" בעונתה השנייה היא כל מה שאמריקה אוהבת: גיבור אמריקאי ללא חת, שנלחם בטרוריסטים ממדינה ערבית בלתי מזוהה, המעוניינים לפוצץ פצצה גרעינית על אדמתה של ארצות הברית של אמריקה. הוסיפו נשיא שחור ומוסרי ותקבלו סדרה שהיא פטריוטית מחד אך גם ביקורתית מאד מאידך. למה ביקורתית? ספוילר. והסדרה עצמה רק משתבחת. עלילה מרתקת, טוויסטים תסריטאיים, משחק מצוין ובקיצור: כל מה שאפשר לבקש מטלוויזיה טובה. כל עוד מתעלמים מקו העלילה של קים באוור כמובן.

אהיה מרוצה ושמח עד לב השמים אם אחת משתי הסדרות האלו תצא עם פסלון האמי ביד בסיום הערב. אבל צריך לבחור סדרה אחת בלבד שאכן תקבל אותו. אז הנה. בחרתי.

טיק טיק... טיק טיק...




סדרת הדרמה - האמי המפוצל
לא רק בלוס אנג'לס מעניקים פרס אמי, גם פה ב"המסך המפוצל" מעניקים פרס כזה. ולמי אנחנו היינו מעניקים את הפרס?

והמועמדים הם:
אנג'ל
באפי, קוטלת הערפדים
בומטאון
המגן
פיירפליי

אל תחשבו שאני לא שומע את זה! עד לפה זה מגיע, קולות הצקצוק שלכם! "צ צ צ , נו בטח! אתר עם הערצה עיוורת ל"באפי", רק ברור שיבחר שלוש סדרות של ג'וס ווידון". נו, מה כבר יש לי לומר על זה מלבד שאם יש אנשים שחושבים כך - אז הם העיוורים, העיוורים שמפספסים שלוש סדרות משובחות, כל אחת בפני עצמה וכל אחת בעלת ייחוד, שפה ועולם משלה.

אבל לא באתי לכאן לריב (ממילא אני אנצח) באתי לכאן כדי להעניק את פרס "האמי המפוצל 2003" לסדרת הדרמה הטובה ביותר.

ונעבור לבחירותינו: "בומטאון", שמשודרת אצלנו בערוץ 3, היא סדרה שמשתמשת בטריקים תסריטאיים כדי להחזיק אותנו במתח עד סוף הפרק כדי לגלות את האמת. הפרקים בסדרה מובאים מזוויות שונות של הדמויות, חושפים טפח ועוד טפח מהסיפור, בדרך אל האמת. הוסיפו על זה משחק מצויין ודמויות רגישות, עמוקות ואמיתיות וקבלו סדרה שראויה לכל הפחות למועמדות לאמי.



"באפי, קוטלת הערפדים" הינה סדרה שזכתה להתעלמות גורפת מצד חברי האקדמיה. פסגת ההכרה מתבטאת במתן מועמדות לתסריט הפרק "הס" מהעונה הרביעית. העונה החותמת את הסדרה היתה עונה מרגשת. ככלות הכל, זו העונה האחרונה של הקוטלת האהובה עלינו. אבל זו לא העונה הטובה ביותר של הסדרה. במהלך העונה היו כיוונים עלילתיים שלא מימשו את מלוא הפוטנציאל שלהן, והיה לא מעט פוטנציאל בעונה. תרתי משמע.

"המגן", בעונתה הראשונה, הציגה לנו סדרה קשה לעיכול. שוטר מושחת שפועל באמצעים לא שגרתיים, בלשון המעטה, כדי להביא צדק לרחובות, אך בה בעת סוחט עבריינים, סוחר בסחורה גנובה, סמים וכדומה, כדי להבטיח לעצמו הכנסה צדדית רווחית ביותר. אישית, קשה לי עם "המגן", לפחות בעונה הראשונה שלה. קשה לי להזדהות עם רוב הדמויות או אפילו להבינן. לפחות בעונה הראשונה, הדמויות ברובן עדיין לא מגובשות מספיק מעבר להצגה חד-מימדית שלהן (הקשוח, האידיוט, המוסרי וכיו"ב).

"פיירפליי" היא כל מה שאנחנו אוהבים אצל ג'וס ווידון: דמויות טובות שהן לא טהורות לחלוטין, עלילה מפתיעה ודיאלוגים שנונים. לצערנו הרב הסדרה לא הצליחה לממש את הפוטנציאל הרב שלה ובוטלה לאחר חצי עונה.

"אנג'ל", בעונתה הרביעית, הגיעה לשיאים חדשים וגבוהים עוד יותר. עלילה מרתקת במיוחד, טוויסט אחר טוויסט, עם הופעות אורח מלבבות מחד ומרגשות מאידך. בעונתה הרביעית הצליחה "אנג'ל" לעשות את הבלתי יאמן כמעט ולהשתוות - יש שיגידו להתעלות - על סדרת האם שלה. בגלל כל הנ"ל, ובגלל שאנחנו אתר שדי אוהד את ג'וס ווידון, ובגלל שזו פשוט טלוויזיה מצויינת, "אנג'ל" היא הזוכה המאושרת בפרס סדרת הדרמה הטובה ביותר בתחרות "האמי המפוצל 2003".



סדרת הקומדיה:

"וויל וגרייס"
"חברים"
"כולם אוהבים את ריימונד"
"סקס והעיר הגדולה"
"רסן את התלהבותך"

באזז גדול קיים השנה סביב "רסן את התלהבותך", הקומדיה הסמי אוטו-ביוגרפית של לארי דייוויד יוצר "סיינפלד", שבאמתחתה כבר שלוש עונות. יחד עם "הסופרנוס" ששבה מן הכפור, מייקל צ'יקליס וטוני שאלוב, נוכחות רשתות הכבלים בארה"ב הולכת וגדלה וזה נראה כאילו כולם הולכים לזכות. נראה, אבל לא. בכל זאת, לשלוש סדרות אחרות בקטגוריה יש כבר תאריך תפוגה הולך וקרב. "סקס" סיימה כבר את מרבית העונה השישית והאחרונה שלה (12 שודרו, 8 פרקים נוספים ישודרו בחורף ו... זה הכל פולקס), ו"חברים" ו"ריימונד" נכנסות ממש השבוע לעונת השידורים האחרונה שלהן (אלא אם כן יחליטו ראשי NBC ו-CBS להפוך שמים וארץ, ולנוכח "ג'ואי" וההתפרעויות האחרונות של כוכבי ריימונד זה ככל הנראה כבר לא יקרה).

אז נכון, אף אחד מסדרות ה"אחרון ודי" הללו לא מועמדת על עונתן האחרונה, אבל ב"אמי" לבטח כבר מתכוננים לקראת הדילמה של השנה הבאה ואת הפירורים יזרקו כאן לאחת מהשלוש הללו. ככל הנראה "ריימונד", כי העונה השישית של "סקס" עשתה חיל לא קטן, ומי יודע מה מתכנן ג'ף זוקר לקראת העונה העשירית של החברים. "ריימונד" היא הבחירה האמינה והיציבה ביותר, כי גם העונה השמינית והאחרונה שלה תראה ודאי כמו אלו שקדמו לה ולא תפתיע במיוחד. "סקס" עוד יכולה בכל אופן להפתיע ולזכות, הייפ כבלים והכל, אם כי לא הכי מגיע לה לנוכח העונה החמישית. רק "וויל וגרייס" תאלץ, ככל הנראה, לשבת בחושך, בשקט, בקור, בפינה, לבד.

מי ראוי לזכות? שאלה קשה. למען האמת, מלבד "רסן את התלהבותך" שעוד לא שזפה את מסכינו העבריים (נו בטח, וורנר), שאר המועמדות בקומדיה הניבו השנה פירות ממוצעים ביותר. אנחנו נלך על "חברים", כי תשע שנים לא הולכות ברגל. תנו להם "אמי" עכשיו, שנה הבאה ל"סקס" ושלום על ישראל. או על ארה"ב.


סדרת הקומדיה - האמי המפוצל

המועמדים:
מופע שנות השבעים
סקרבס
מלקולם באמצע
מלך השכונה
בנות גילמור

אנחנו מקווים שבאמת אין צורך בהבהרות. כל אחת מהקומדיות הנ"ל הגדירה מחדש את גבולות הז'אנר, הבריקה בכתיבה שנונה וקריאטיביות מדהימה ומכילה דמויות כובשות ואהובות. צחקנו בקול רם, התרגשנו עד דמעות ובכינו כשהיה צריך. אבל פסלון יש רק אחד, הגיע זמן לבחור. ועם כל הכבוד לדאג, קארי, מלקולם, לויס, אריק, דונה, רד, לורליי ורורי - צוות "המסך" מעוניין לחטוף איזו שפעת קלה, להתאשפז בבית החולים "לב קדוש" ובכך לזכות לטיפולו המסור של ג'יי.די וצחקוקו המקרטע, לשמוע את ד"ר קוקס גוער בו בציניות ואף להציע לו כינוי נשי חדש עבור אותו ד"ר דוריאן (תודו ש"חדווה" מתאים במיוחד), להיות עדים לעוד ריב שגרתי של טורק וקרלה ולהשתעשע מהנוירוטיות של ד"ר ריד (כמה כיף יהיה לומר לה שהיא הדמות הכי פחות מעניינת ולצפות בה מתאבססת על כך). "סקרבס", סדרת הקומדיה הטובה ביותר של "האמי המפוצל".



שאר המועמדויות:

שחקן בסדרת דרמה:
ג'יימס גנדולפיני ("הסופרנוס")
מייקל צ'יקליס ("המגן")
מרטין שין ("הבית הלבן")
פיטר קראוזה ("עמוק באדמה")
קיפר סאת'רלנד ("24")

יקח: ג'יימס גנדולפיני.
הלוואי ש: קיפר סאת'רלנד.
לא מועמד בכלל: דוני וולברג ("בומטאון").

שחקנית בסדרת דרמה:
אידי פאלקו ("הסופרנוס")
אליסון ג'אני ("הבית הלבן")
ג'ניפר גארנר ("זהות בדויה")
מארג הלגנברגר ("זירת הפשע")
פרנסס קונרוי ("עמוק באדמה")

תיקח: אידי פאלקו.
הלוואי ש: פרנסס קונרוי.
לא מועמדת בכלל: שרה מישל גלר.

שחקנית משנה בסדרת דרמה:
טיין דיילי ("המשפט של איימי")
לורן אמברוז ("עמוק באדמה")
לנה אולין ("זהות בדויה")
סטוקארד צ'אנינג ("הבית הלבן")
רייצ'ל גריפית' ("עמוק באדמה")

שחקן משנה בסדרת דרמה:
בראדלי וויטפורד ("הבית הלבן")
ג'ו פנטוליאנו ("הסופרנוס")
ג'ון ספנסר ("הבית הלבן")
ויקטור גארבר ("זהות בדויה")
מייקל אימפריולי ("הסופרנוס")

שחקן בסדרה קומית:
אריק מקורמק ("וויל וגרייס")
ברני מאק ("התוכנית של ברני מאק")
טוני שאלוב ("מונק")
לארי דיוויד ("רסן את התלהבותך")
מאט לבלנק ("חברים")
ריי רומאנו ("כולם אוהבים את ריימונד")

ייקח: טוני שאלוב.
הלוואי ש: לארי דיוויד.
לא מועמד אפילו: ג'ון סי מק'גינלי / זאק בראף (ד"ר קוקס / ג'יי די, "סקרבס").

שחקנית בסדרה קומית:
ג'יין קזמארק ("מלקולם באמצע")
ג'ניפר אניסטון ("חברים")
דברה מסינג ("וויל וגרייס")
פטרישיה היטון ("כולם אוהבים את ריימונד")
שרה ג'סיקה פארקר ("סקס והעיר הגדולה")

תיקח: פטרישה היטון.
הלוואי ש: דברה מסינג.
לא מועמדת אפילו: לוריין גראהם.

שחקנית משנה בסדרה קומית:
דוריס רוברטס ("כולם אוהבים את ריימונד")
מייגן מולאלי ("וויל וגרייס")
סינת'יה ניקסון ("סקס והעיר הגדולה")
קים קטראל ("סקס והעיר הגדולה")
שריל היינס ("רסן את התלהבותך")

שחקן משנה בסדרה קומית:
בראד גארט ("כולם אוהבים את ריימונד")
בריאן קרנסטון ("מלקולם באמצע")
ג'ון מהוני ("פרייז'ר")
דיוויד הייד פירס ("פרייז'ר")
פיטר בויל ("כולם אוהבים את ריימונד")
שון הייז ("וויל וגרייס")