המסך המפוצל

להיכן ששום כריש לא הלך - II

סדרות מסע בין כוכבים מתחילות ונגמרות, אבל את ההשפעה של חזונו של רודנברי אי אפשר למחוק. חלק ב` בכתבה העשירית של "לפרוש בשיא"

מאת: שלמקו GRAS

פורסם: 23-09-2003
21 תגובות
בפרק הקודם של "להיכן ששום כריש לא הלך": "מסע בין כוכבים, הדור הבא" הגיעה לרמות הערצה שהסדרה המקורית לא הגיעה אליהן בזמן שידורה, מושכת אליה את רובם של מעריצי "מסע בין כוכבים" הישנים ובו בזמן יוצרת מעריצים חדשים שלא ידעו את סקוטי; מוצרי מסע בין כוכבים נמכרו היטב; כנסי מסע בין כוכבים היו מלאים; אולפני פאראמונט הרוויחו כסף על ימין ועל שמאל

אל החלק הראשון

בשנת 1993, החליט ריק ברמן (מי שהחליף את ג'ין רודנברי בתור המפיק הכללי של מסע בין כוכבים) להעלות לאוויר סדרת מסע בין כוכבים חדשה - ובפעם הראשונה, במקביל לסדרה שכבר רצה. העובדה שהסדרה החדשה רצה במקביל לדור הבא אפשרה לשנות את פורמט ה"מסע" בין כוכבים. בעוד מי שרצה לקבל סיפור חדש כל שבוע יכול היה לראות את קפטן פיקארד משוטט בגלקסיה, מי שהעדיף לראות סיפורים המתפתחים על פני מספר פרקים ודמויות שמקבלות עומק רחב על ידי אינטראקציה עם אותן דמויות משנה למשך כמה עונות, היה מוזמן לביקור בתחנת החלל החדשה של הפדרציה - "חלל עמוק 9".

כן. לראשונה, הופקה סדרת מסע בין כוכבים שבה לא היה כלל מסע. הסדרה התמקדה כולה סביב תחנת החלל, נקודת שמירה על חור תולעת בעל חשיבות מסחרית ואסטרטגית, שהוקמה על ידי הקרדאסים האכזריים והופקדה למשמרת בידי צי הכוכבים של הפדרציה.



על החללית הופקד קפטן בנג'מין "העצבני" סיסקו (אברי ברוקס) שבא עם בנו, ג'ייק (סירוק לופטון). סגניתו, ונציגת הממשלה הבג'ורית שהיא בעליה החדשים של ספינת החלל, היא קירה נריס (ננה ויזיטור), מלאת השנאה לקרדסים. מיילס או'ברייאן, שהיה טכנאי המשגר על גבי האנטרפרייז-D, קיבל קידום לתפקיד המהנדס הראשי על גבי חלל עמוק 9 (וגם וורף עבר לשם, אחרי שנגמרה הדור הבא), את תפקיד הרופא הראשי קיבל ד"ר ג'וליאן באשיר (אלכסנדר סידיג), ואת תפקיד הכוסית (החכמה) קיבלה ג'דזיה דאקס (טרי פארל).

כמו כן, בתחנת חלל כמו חלל עמוק 9, שיועדה גם לשימושים אזרחיים כמו מסחר, מסתובב קצין בטחון אזרחי, החייזר משנה הצורה אודו (רנה אוברג'ונויס), ואויבו-ידידו בנפש, בעל הבר התחמן והפלילי קווארק (ארמין שימרמן). בנוסף, מכיוון שחלל עמוק 9 נשארת תקועה באותו מקום בחלל, היו יותר מחופן דמויות משנה אשר הופיעו במשך כל עונות הסדרה, והיו כמעט דמויות קבועות - גול דוקאט, פושע המלחמה לשעבר, גראק, החייט שהיה פעם מרגל, רום, אחיו של קווארק, ונוג - אחיינו וחברו הטוב של ג'ייק, אם למנות רק חלק מהן.

בעונותיה הראשונות, מעריצי מסע בין כוכבים הדביקו לסדרה את הכינוי "שעמום עמוק 9". דבר זה נבע מכך שבעוד האנטרפרייז הגיעה כל שבוע לכוכב אחר, חלל עמוק 9 נשארה תמיד באותו מקום - מה שהגביל מאוד את מספר העלילות המעניינות שאפשר היה ליצור. חלק אחד של הבעיה נפתר על ידי הצגת ספינת חלל נוספת - הדפאיינט - שאיתה היה ניתן להגיע לכוכבים אחרים. שאר הבעיה נפתרה על ידי הצגת הדומיניון - כוח צבאי ופוליטי חזק להחריד, אשר נכנס למלחמה בפדרציה, אשר נמשכה רוב עונותיה של הסדרה. בעונותיה המאוחרות של הסדרה ניתן היה למצוא ארבעה, שישה ואפילו עשרה פרקים אשר מהווים יחידה סיפורית אחת. היכן שהדור הבא הציגה שפע של עלילות בודדות, חלל עמוק 9 הגישה עלילות עמוקות, שמתפתחות על פני מספר פרקים ולעיתים אפילו על פני מספר עונות, ובמקביל פיתחה את רוב דמויותיה לעומקים שהיו שמורים רק לדמויות ראשיות בסדרות קודמות.



אבל בכל זאת, היו כאלה שאמרו, ובצדק, שתחנת חלל התקועה במקומה איננה "מסע בין כוכבים". חלל עמוק 9, ששודרה בהתחלה במקביל לדור הבא, אמנם שודרה במשך שבע עונות מלאות (מספר שנבחר על מנת להתאים למשך שידורה של הדור הבא), אבל לא פנתה לכיוונם של מי שהעדיף עלילות שמתחילות ונגמרות בפרק אחד. לאחר שהדור הבא נגמרה, אנשים אלו דרשו מסע בין כוכבים שיש בו באמת מסע - וריק ברמן הביא להם את מה שהם רוצים.

"מסע בין כוכבים: וויאג'ר" היתה התוכנית אשר פתחה את שידוריו של ערוץ UPN, הערוץ ששייך לחברת פאראמונט. וויאג'ר חזרה לימים הטובים של פרק אחד בעלילה, כפי שהיו בסדרה המקורית. מעשה בספינת החלל וויאג'ר, תחת פיקודה של הקפטן קתרין ג'יינווי (לאחר שסיסקו היה הקפטן השחור הראשון, ג'יינווי היא הקפטן הראשון שהוא אישה), בכיכובה של קייט מולגרו.

ספינת החלל וויאג'ר יצאה יום אחד מתחנת חלל עמוק 9, במרדף אחרי ספינת מורדים, אך מצאה את עצמה ברביע דלתא של הגלקסיה - מרחק שבעים שנות טיסה רציפה מהבית. הסדרה מתארת את מסעותיה של וויאג'ר, בניסיון למצוא קיצור דרך הביתה. על סיפונה - צ'אקוטיי, מנהיג המורדים שהפך לסגנה של ג'יינוויי (רוברט בלטראן), ב'לאנה טורס, מהנדסת הספינה החצי-קלינגונית (רוקסן דוסון), טום פריס, הטייס השרמנטי וקל הדעת (רוברט דנקן מק'ניל), טובוק, הוולקן השחור-אך-ייצוגי (טים רוס), הארי קים, איש הצוות אשר כל הדברים הרעים קורים לו (גארט וונג), הדוקטור, רופא חירום הולוגרפי וציני אשר הופעל כשצוותה הרפואי של הוויאג'ר נהרג (רוברט פיקארדו), ניליקס - קצין המורל, שגריר לגזעי רביע דלתא וטבח בינוני לעת מצוא (איתן פיליפס), קס - אהובתו קצרת החיים (ג'ניפר ליאן), ו-7 מתוך 9, בורגית לשעבר וכוסית בהווה המשמשת למשיכת קהל הצופים (ג'רי רייאן). קייט מולגרו וצוותה הטלוא שוטטו ברביע דלתא במשך שבע עונות, מנסים למצוא דרך הביתה ותמיד נכשלים, עד שבסוף העונה השביעית הצליחו. בכל פרק, הספינה ממשיכה לטוס לכיוון הבית; בכל פרק, וויאג'ר מגיעה לכוכב אחר ופוגשת חברים ואויבים חדשים (ומדי פעם, גם כמה בורגים, שיהיה מעניין); ובכל שבוע, נשכח מה שהיה בשבוע הקודם. וויאג'ר היא, ללא כל ספק, מחליפתה האמיתית של הסדרה המקורית.



אבל גם וויאג'ר נגמרה, בסופו של דבר. וויאג'ר מעולם לא עמדה בפני ביטול, עקב היותה הסדרה המצליחה ביותר של רשת UPN במשך כל שנות שידורה. היא סיימה את שבע עונותיה, כמו שתי הסדרות לפניה. ופתאום, לאחר עשור וחצי כמעט, לא היתה סדרת מסע בין כוכבים בטלוויזיה.

שמועות רבות היו לגבי הסדרה החמישית של מסע בין כוכבים, זאת שתתפוס את מקומה של וויאג'ר. הסדרה שנבחרה, לבסוף, והתחילה את שידוריה בשנת 2001, היתה "אנטרפרייז" (סדרת מסע בין כוכבים הראשונה שלא כללה את המילים "מסע בין כוכבים" בשמה, זאת עד העונה השלישית בה שונתה הכותרת כדי לחדד את הזיקה הסטאר-טרקית). התשובה לשאלה "מה אפשר עוד לעשות ביקום של מסע בין כוכבים" היתה בת מילה אחת - "פריקוול": אנטרפרייז מלווה את הספינה האנושית הראשונה לצאת ל"היכן שבו רגל אדם לא דרכה מעולם", האנטרפרייז NX-1. אנטרפרייז זו מקדימה את זו של קפטן קירק במאה שלמה, ועוסקת במסעותיו הראשונים של המין האנושי בחלל. על סיפונה: קפטן ג'ונתן ארצ'ר (סקוט באקולה), ט'פול הוולקנית (ג'ולין בליילוק), צ'רלס "טריפ" טאקר השלישי, מהנדס הספינה (קונור טריניר), מלקולם ריד, קצין החימוש (דומיניק קיטינג), הושי סאטו, קצינת הקשר והמתרגם האוניברסלי של המאה ה-22 (לינדה פארק), טרוויס מייוותר, הטייס והנווט (אנטוני מונטגומרי), ודוקטור פלוקס - הרופא החייזרי רחב החיוך (ג'ון בילינגסלי).

עלילות "אנטרפרייז" הן שילוב בין "הדור הבא" ו"חלל עמוק 9". מצד אחד, האנטרפרייז נמצאת במשימת חקר, ולכן נמצאת בכוכב לכת חדש כל שבוע. מצד שני, אנטרפרייז נמצאת במוקד של מלחמת זמן, בה כוחות מהעתיד נלחמים במאה ה-22, ומלחמה זאת מספקת שלד עלילתי לסדרה כולה (וגם תירוץ טוב, בהתחשב בכמות הדברים בסדרה שסותרים את קו הזמן של שאר סדרות מסע בין כוכבים). לפרקי אנטרפרייז יש סדר עלילתי משמעותי, וישנם לא מעט רצפי פרקים - גם אם לא ברמות שהיו בחלל עמוק 9.

כיום משודרת בארה"ב העונה השלישית של אנטרפרייז. התכנון המקורי דיבר על שבע עונות, כמו שהיו לכל הסדרות שהופקו החל משנות השמונים. אבל הרייטינג של אנטרפרייז מידרדר. נראה שאחרי ארבע סדרות, הזיכיון של מסע בין כוכבים הגיע לרוויה מסוימת. לא בטוח שאנטרפרייז תשרוד את כל העונות המתוכננות. אבל הכל עדיין פתוח.



במסגרת הפרויקט "לפרוש בשיא", ניתן לומר שמסע בין כוכבים שייכת לסדרות שאף פעם לא פרשו, למעשה. אמנם, כל סדרה נגמרה בסופו של דבר - מי מהן טרם זמנה (הסדרה המקורית), מי מהן באופן מכובד (הדור הבא וחלל עמוק 9), ומי מהן שנמשכה מעט יותר מהרצוי (וויאג'ר - שיש אומרים שעונותיה האחרונות לא חידשו הרבה). אבל הזכיון כולו של מסע בין כוכבים חי ונושם. אחרי 28 עונות (3 של הדור הבא, 1 של הסדרה המצוירת, 7 של הדור הבא, חלל עמוק 9 ו-וויאג'ר ו-3 של אנטרפרייז - בינתיים) ועשרה סרטים, אי אפשר לדבר על פרישה. אפשר לומר שמסע בין כוכבים הגיע לרוויה, ושהעונה הנוכחית של אנטרפרייז תהיה עונתה האחרונה של סדרת מסע בין כוכבים (עקב כשלונו של הסרט האחרון בקולנוע, אפשר לומר בביטחון כמעט מלא שלא יופקו עוד סרטי מסע בין כוכבים בשנים הקרובות או בכלל). יכול להיות שאנטרפרייז תמשיך עד לעונתה השביעית. אפילו ייתכן שבעתיד מצפה לנו עוד סדרת מסע בין כוכבים. אבל ההערצה למסע בין כוכבים חזקה היום כפי שהיא היתה בתחילתה. סדרות מסע בין כוכבים יכולות להתחיל ולהיגמר, אבל את ההשפעה של חזונו של רודנברי כבר אי אפשר למחוק.

42% ממצביעי הכריש אומרים שחלל עמוק 9 מעולם לא קפצה (ואיך תקפוץ? אתם יודעים כמה שוקלת תחנת חלל?). אפשרויות נוספות: מותה של ג'דזיה בסוף עונה 6, המלחמה עם הדומיניון (שאמנם היתה השאלה בוטה מבבילון 5, אבל היתה זאת שהצילה את הסדרה, לדעתי), הגעתו של וורף - ומערכת היחסים שהיתה לו עם דקס.

וויאג'ר היא סדרת המסע בין כוכבים שהכי סובלת מהכריש. 32% אומרים שהיא מעולם לא קפצה - אבל 30% אומרים שהיא קפצה ביום הראשון, כלומר מעולם לא היתה ראויה לשידור. המשמעות היא - שליש מהאנשים אומרים שהסדרה מעולם לא הגיעה לשפל, שליש אומרים שהיא הגיעה לשפל ישר בהתחלתה - ושני שליש מהאנשים אומרים שלא היה רגע שפל בסדרה עצמה... עוד 12% אומרים שעזיבתה של קס והגעתה של 7 מתוך 9 היו נקודת קפיצה, מכיוון שבהם הוחלפה דמות רק לצרכי רייטינג.

המקרה של אנטרפרייז שונה במקצת, מכיוון שמדובר בסדרה שעדיין רצה. אבל עדיין - קצת מעל 41% אומרים שהסדרה אף פעם לא קפצה, כמו הסדרה המקורית. עוד כ-20% אומרים שכמו וויאג'ר, היה עדיף שאנטרפרייז לא היתה מתחילה בכלל. אבל לאנטרפרייז יש עוד כמה אפשרויות משמעותיות לכריש: 15% אומרים שהסדרה קפצה ברגע שלסדרה נבחר שיר פתיחה במקום נעימה חסרת מילים, ומתכוונים לקיטש הקל שעוטף את השיר שנבחר; ואילו 8% בוחרים בכריש כרגע מתוך העונה השנייה, בו גזע מסויים מהעתיד ביצע הופעת אורח והראה סופית שלאנטרפרייז אין כבוד לקווי הזמן הישנים של הסדרה.

כל מי שהיה בכנס של מסע בין כוכבים, כל מי שקרא חומר קשור באינטרנט, כל מי שראה סרט דוקומנטרי או את הסטריאוטיפים של חובבי מסע בין כוכבים המוצגים במדיה הפופולרית, כל מי שהמאמר הזה הוא הפעם הראשונה שהוא שמע ברצינות על מסע בין כוכבים - בכולם עלתה פעם השאלה, מהיכן נובעת ההערצה הזאת למסע בין כוכבים. הסיבות לכך רבות ומגוונות: יש כאלה שרואים מסע בין כוכבים בגלל היחס המזלזל לכאורה בגוף הנשי (בשביל סוג אנשים שכאלה, דרך אגב, אנטרפרייז מזלזלת באותה מידה בגוף הגברי) - וכל מי שראה שני אנשי צוות של אנטרפרייז מורחים ג'ל אחד על השני, מבין למה. יש כאלה שרואים את הסדרות פשוט כי מדובר בתוכניות שכיף לראות, תוכניות מעניינות עם אקשן ואנשים באיפור חייזרי. ישנם כאלה שעדיין זוכרים חסד נעורים לימים בהם מסע בין כוכבים היתה המצע שתחתיו יכולות להסתתר אמירות חשובות. יש כאלה שאוהבים את העומק שאליו העולם של מסע בין כוכבים הגיע אחרי עשרות עונות, ועם דמויות שנשארו פעילות לאחר יותר מעשור (כמו וורף ואו'בריאן, שהתחילו בדור הבא והמשיכו לחלל עמוק 9, כשבדרך הם בונים משפחות ענפות). בוודאי שישנן עוד עשרות סיבות וסיבות משנה שבגללן אנשים רואים ומעריצים את מסע בין כוכבים. מהאמירות של הדור הבא עד האקשן הטהור כמעט של וויאג'ר, מהפרקים העומדים בפני עצמם של הדור הבא עד לרצפים הארוכים של חלל עמוק 9, מווסלי קראשר ועד פורתוס, חזונו של רודנברי והמוח העסקי של ברמן יצרו זיכיון שיכול לקלוע לטעמו של כמעט כל אדם. כמעט כל אחד יכול למצוא משהו לאהוב במסע בין כוכבים.


מסע בין כוכבים, הסדרה המקורית, היתה הסדרה הנכונה בזמן הנכון. הסדרות האחרות של מסע בין כוכבים רכבו על גל ההצלחה של הסדרה המקורית ושל סדרת הסרטים, ובדרכן אספו מעריצים משלהן, לפעמים כאלה שלא מסוגלים לצפות בסדרה המקורית. סדרות מסע בין כוכבים הן לא בהכרח הסדרות החכמות ביותר, או היפות ביותר, או ההגיוניות ביותר (למעשה, יש כאלה שמוצאים את הנאתם בזיהוי כל הבעיות הקטנות שסדרה עם עשרות כותבים מכילה). אבל למסע בין כוכבים יש את האיכות האופיינית ביותר לסדרות טובות: השלם, במקרה שלה, גדול בהרבה מסכום חלקיה. העתיד של קירק, דאטה וסבן הוא משהו שאפשר להאמין בו, משהו שנותן תקווה לאנשים, אך באותו זמן - מכיל מספיק בעיות בשביל לרתק את הצופים, כמעט שבוע אחרי שבוע.

בשקלול שטחי, אפשר לומר ש-40% מגולשי הכריש מאמינים שמסע בין כוכבים, כזיכיון, אף פעם לא קפצה מעל הכריש. והעובדות די מסכימות: עם יותר מ-25 עונות, מעל 700 פרקים והיד עוד נטויה, מסע בין כוכבים ממשיכה להסעיר את רוחם של הצופים והמעריצים. ישנן נקודות שפל, ישנן נקודות שיא, אבל מסע בין כוכבים הפכה להיות חלק אינטגרלי מהחיים של הרבה אנשים. והחיים, במיוחד בעתיד, הם טובים. רוב הזמן. כל עוד מקפידים להיות במקום שבו אף אחד לא הגיע אליו עדיין.


חזרה אל פרויקט "לפרוש בשיא".