המסך המפוצל

שנה באה

אלון רוזנבלום מרחיב על הסרטים שמוקרנים בראש-השנה

מאת: אלון רוז

פורסם: 17-09-2001
0 תגובות
כבר תכננתי לשפוך את ליבי ולספר לכם ולכל העולם על חוויית הילדות שלי כשהלכתי לראשונה בשנת 1980, נער כבן 12 לבית הקולנוע לראות את "האימפריה מכה שנית". רציתי לשתף אתכם בפחדים במה שהיה אז הסרט הכי מפחיד שראיתי בימי חיי.
את הסרט הזה מקרין השבוע הלווין בסופשבוע שפותח את סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים".

אולם אז הצצתי בעיתונים השונים ובפעם הראשונה מזה זמן רב אמרתי "יש אלוהים" ו"תודה על הדגים". הודיתי לראשי ש"ס שהביאו לנו את חגי ישראל וראש השנה בתוכם. ולמרות שראש השנה עומד בסימן שלילי לחלוטין בגלל כל מה שקורה בארצות הברית (הריסת בנייני התאומים, אלפי נפגעים וכו`, YOU KNOW) בכל מה שקשור לסרטי קולנוע בטלוויזיה המצב הוא חיובי לחלוטין.

השבוע הוא אחד השבועות הבודדים והיחידים בתקופה האחרונה שהצופה הממוצע שאוהב קולנוע איכותי אך גם פופולארי עומד בפני דילמה. בימי החג (דהיינו שני, שלישי, רביעי) מוקרנים סרטים נהדרים בכמה וכמה ערוצים במקביל ואני לא מרחם על אלו שיש להם מכשיר וידיאו אחד בלבד כשהשעון יורה 22.00.

ומעל הכל, בצורה מפתיעה ביותר אחד הערוצים שמתמודד בהצלחה רבה על תואר הערוץ המוצלח של החג הוא דווקא הערוץ הראשון!! כן כן ידידיי, הערוץ הארכאי, הממשלתי, זה שאנחנו מזמן כבר לא צופים בו מציע לנו בימי החג סרטים מצוינים שמהווים תחליף נהדר לסרטים הדי משמימים שמציע הערוץ השני. נכון שהם לא חדשים במיוחד אבל הם ראויים לצפייה, ולצפייה חוזרת.

ביום שני מציג לנו הערוץ הראשון את "החברים של יאנה" אחד הסרטים הישראלים היותר ראויים של השנים האחרונות והוא אופציה עדיפה בהרבה על הסרט הישראלי "צור הדסים" שמוקרן באותה שעה בערוץ 4. מייד לאחר החברים של יאנה מוקרן סרטו הקלאסי של היצ`קוק "חבל תלייה" שהוא תרגיל קולנועי מרתק כי היצ`קוק צילם אותו בשמונה שוטים בלבד, כשהוא מצלם מחסנית של פילם מתחילתה ועד סופה כשוט שלם (כל מחסנית מכילה 11 דקות של פילם).

ביום שלישי ערוץ אחד מקרין את "סילברדו" המערבון המצוין של לורנס קסדן שחוץ מסוללת הכוכבים האדירה שמופיעה בו (כולל ג`ון קליז בתפקיד קטן אך גאוני) הסרט הוא מערבון מהוקצע בעל תסריט סוחף ומשעשע, מי שלא ראה מוזמן, מי שראה, בטוח ירצה לראות שוב.

ביום רביעי מוקרנת הקומדיה "לקום אתמול בבוקר" שחלפה על פנינו כמעט בלי משים ורק אוהדי הוידיאו וביל מוריי יודעים על קיומה. הרעיון של הסרט הוא מאוד פשוט, מה היית עושה אם היית מתעורר כל בוקר לאותו יום, נגיד יום ראשון. אבל הבמאי הרולד ראמיס (שהיה אחד ממכסחי השדים וביים לאחרונה את "הרי את מכושפת לי") מצליח לקחת את הרעיון ובעזרתו המדהימה של ביל מוריי להפוך אותו לקומדיה נחמדה עם גוון אינטלקטואלי פילוסופי, אני ממליץ. "לקום אתמול בבוקר" הוא אופציה עדיפה על "ספרה" האיום והנוראי שמוקרן בערוץ 4 ועל "גשם חזק" שהוא מותחן פעולה לא רע עם כריסטיאן סלייטר ומורגן פרימן אבל כמותו ראינו מליון.

ציון מצוין לערוץ הראשון על סרטים נהדרים שפותחים את השנה עם תקווה לטלוויזיה טובה יותר שם אחרי שהיו "חילופי שלטון".

ערוץ נוסף שמציע לנו מגוון מצוין של סרטים ובכך חורג מהרגלו הוא ערוץ YES 2 שמתהדר בדרך כלל בסרטים בהם מופיעים שרירנים בלונדינים חסרי מוח וכשרון משחק. הפעם החליט הערוץ לכבוד החג לשנות את מנהגו והסרט המרכזי שמוקרן בימי החג, דהיינו בשעה 22.00 הוא ראוי, איכותי ומעניין. נתחיל עם ערב החג, יום שני, YES 2 מקרין את "ללכת על הכל" שהוא דווקא יותר קומדיה מסרט אקשן (נכון יש 4 דקות של מתח אבל כל ה- 90 האחרות מצחיקות) ומציע שילוב של "חברים" עם "בלשים בלילה" ו"החברה הטובים". מתיו פרי, שבדרך כלל מצליח לעורר אצלי את כל העצבים הקיימים וגם כאלה שהם רדומים דווקא עובר כאן בצורה חלקה ולא מעצבנת, אבל הכוכבים שלצידו, קרי, ברוס ויליס (שחקן נהדר וקומיקאי בחסד, מסתבר), אמנדה פיט שהיא יפה עד מוות (וגם מנצלת את זה בסרט) נטשה הנסטרידג` שמראה לנו שהיא אכן מין מסוכן וכמובן מייקל קלרק דנקן הענקי שמאז "גרין מייל" הוא אחד השחקנים החביבים עליי, בקיצור קומדיה חביבה ומומלצת.




ביום שלישי מקרין הערוץ את הגרסה המודרנית של "השוד המושלם" הגרסה הראשונה הייתה בכיכובם של סטיב מקווין ופיי דאנאווי הגרסה המודרנית היא עם
פירס CALL ME BOND’ JAMES BOND, ברוסנן ורנה, אני סקסית גם בגיל 45, רוסו. השוד המושלם הוא סרט מתח אינטליגנטי העשוי כהלכה, לטעמי, הוא מצולם נהדר, משוחק טוב ומוביל אותנו בשרשרת של תככים ומזימות שמשאירות אותנו בלי האמת הסופית כמעט עד לסופו, כדאי.

יום רביעי מביא איתו את אחד הסרטים השנויים ביותר במחלוקת של השנים האחרונות "מועדון קרב". יש ויכוח גדול, בעיקר בין חבריי הקרובים וביני האם הסרט הוא יצירת אומנות גדולה שמקדימה את זמנה או שזוהי הפלצה של יוצר שרוצה לעשות רושם. אני אישית לא התלהבתי מהסרט ככלל, אהבתי מאוד סצינות מסוימות פה ושם אבל כסרט שלם הסרט לא התחבר לי ממש. אני תמיד אומר שאני יכול להעריך את הצדדים האומנותיים שבו אבל עליי כסרט הוא לא ממש עבד. אולי אני אתן צפייה בכדי לחזק או לשנות את דעתי.
ערוץ YES 2 קבלו ח"ח.


הערוצים השונים תוקעים לעיתים לא מעטות סרטים נפלאים בשעות שהדעת לא תופסת, בדרך כלל יש סרט או שניים כאלו, השבוע הערוצים הגזימו לחלוטין לדעתי.
ערוץ 4 עומד בראש ההחלטות המוזרות הללו. "העוקץ הספרדי" סרטו המתוחכם החכם והמאוד מומלץ של דיויד מאמט תקוע לו אי שם בשעה 13.55 ביום שבת. "חנות קטנה ומטריפה" המחזמר המדליק והמקורי ביותר שעשה פרנק אוז (שמוכר בעיקר בתור המפעיל והקול של מיס פיגי מהחבובות אבל בשנים האחרונות עושה סרטים לא רעים בכלל כמו "נוכלים עם סגנון", "אין ואאוט") עם הקטע האלמותי של סטיב מרטין כרופא השיניים הסדיסטי. 17.05 ביום ראשון?! למה?

ביום שני על הבוקר, 08.00 מוקרן בערוץ 4 "אקסקליבר" אחד הסרטים הטובים שנעשו על אגדת המלך ארתור, אבירי השולחן העגול והחרב הקסומה "אקסקליבר", סרט בריטי מרשים של ג`ון בורמן. עם מראות ויזואליים חזקים ביותר וקטעי מלחמה עקובי דם, אז למה לשים אותו בשמונה בבוקר? הוא לא מתאים לילדים והמבוגרים שרוצים לראות אותו דואגים בשעה הזאת על היתקעות בפקקים או הכנת ארוחת החג. באותו יום (שני) בשעה 18.30 מוקרן אחד הסרטים הקלאסיים של כל הזמנים, "בן חור" סרט שסצינת הכרכרות בו הפכה מזמן לקלאסיקה, "בן חור" הוא סרט ארוך (ארבע שעות) בעל קצב איטי להיום (הוא מתחילת שנות החמישים) ודורש סבלנות ואת הכבוד שראוי לו. מה לעשות שארוחת החג מתחילה בשבע ואמא שלי תהרוג אותי אם אני לא מגיע בזמן (צריך לקחת את סבא וסבתא ולעזור בסידור השולחן ולהגיש לכל המשפחה שתחייה) אז אני את היצירה הנהדרת הזו אפספס.

ערוץ 2, בחר לשדר את "לב הדרקון" סרט פנטזיה עם דניס קווייד ושון קונרי שמספק את קולו לדרגו, הדרקון הוירטואלי המלא והמדבר הראשון בהיסטוריה של הקולנוע. סרט חביב, לא מדהים אבל בהחלט שווה צפייה, אז מה בדיוק חשב האדם שהחליט להקרין אותו ב- 7.38 בבוקר?!





ערוץ 4, שמקבל השבוע את אות הגנאי שלי, מציג ביום שבת את סרט השבוע שלו "ספור מטוגן" קומדיה רדודה ומשמימה עם דרו ברימור שבדרך כלל אני מאוד אוהב וחייב להתוודות שבסרטים כמו "זמר החתונות" ו"מעולם לא התנשקה" צחקתי נהניתי ואפילו הזלתי דמעה בסוף. "ספור מטוגן" הוא סרט גרוע, איום ונורא ולא מצדיק אפילו דקה מזמנכן, ראו הוזהרתם.

ערוץ 2 שמחזיר לחיינו את המסורת של הקרנת "חסמבה ונערי ההפקר" בצהריי החג (למרות שאנחנו רגילים לראות אותו ביום העצמאות) בחר כהדרן להקרין את הקומדיה האיומה והנוראית של יהודה ברקן "מחפשת בעל על ארבע". למה?! למה?!


השבוע באמת יש הרבה מאוד סרטים שראוי לראות ולכן אני אציין בקצרה חלק מהם:
אומנם מובן מאליו אבל חייבים לציין את "האימפריה מכה שנית" בערוץ YES 2, באותו יום (שישי) ב- 22.00 MGM מקרינים את הסרט השני בסדרת סרטי ג`יימס בונד "מרוסיה באהבה" אחד הסרטים הטובים ביותר של הסדרה.

ביום שבת כדאי לשים לב ל"מפגש בגרוס פוינט", ערוץ 2, 21.40, דרמה קומית צינית עם ג`ון קיוזאק המקסים והמוכשר שגם הפיק ולצידו, מיני, אני סקסית ומתחתנת עם הבן של ברברה סטרייסנד, דרייבר.

יום שני, YES 3, "בחירות או לא להיות", סרט מקסים לדעתי עם ריס ויתרספון ומתיו ברודריק, קומדיה צינית וחכמה על בחירות לראשות ועד הכיתה. מומלץ ביותר.

אותו ערוץ, YES 3 , 24 שעות אחרי, יום שלישי ב- 22.00, להיות ג`ון מלקוביץ`, סרט סהרורי, שוב עם ג`ון קיוזאק, שמעלה שאלה פילוסופית ונותן לה נופך מצחיק עד מגוחך, סצינת הפתיחה עם בובות החוטים היא מהטובות שראיתי, מומלץ.



לא הזכרתי את הסרטים של הכבלים הדיגיטלי מכיוון שנכון ליום חמישי בלילה אתר האינטרנט שלהם לא עודכן ולוח השידורים לשבוע הקרוב לא הוכנס. אז אולי מישהו שם ישמע את קולי ויטרח לעדכן את האתר בזמן.

חג שמח ושנה טובה לכולכם.