המסך המפוצל

נתן ביקורת - והלך

יובל נתן הודיע שלא יכתוב יותר ביקורות. נמאס לו. "המסך המפוצל" נפרד מאחד המבקרים היותר מדוייקים של הכורסא

מאת: המערכת

פורסם: 14-01-2004
11 תגובות
עצב. החמצה. אלו שתי התחושות שהעלתה היום הקריאה בטורו של יובל נתן, עורך עיתון "רייטינג", בו הוא הודיע שהוא "תולה את המקלדת".

בטור "על הכורסא" הפותח את העיתון, הצהיר נתן שזהו. הוא גמר עם ביקורות (לפחות עם הרעות).

יובל נתן התחיל את דרכו ב"במחנה" ולאחר מכן החל לכתוב ב"עיתון תל אביב" את המדור "כל מה שזז". הימים - אמצע הניינטיז, ערוץ 2 מתחיל לתפוס תאוצה, בערוץ 3 באמת משודרות הסדרות הטובות בעולם, צלחת לווין זה מה שהעולים מרוסיה התקינו כדי לצפות בשידורים בשפת האם ובערוץ 1 חיים יבין הנחה את מבט. נו, לא הכל השתנה מאז.

נתן הפיח חיים חדשים בעולם הביקורות. לא עוד ביקורות מתנשאות שנכתבו ע"י מבקרים חובבי ספרות ואמנות שחושבים שטלוויזיה צריכה לחנך. לראשונה, הגיע מבקר שהראה שאפשר להעריך תוכניות בידור, שמותר להלל גם סדרות אמריקאיות. שזה ממש בסדר להתענג על "בברלי הילס 90210" ועל "מלרוז פלייס", ובאותה נשימה להמליץ על סדרה חדשה ומופתית בשם "רצח מאדום לשחור".

נתן גם הביא לנו במרוצת השנים פכים מעולם הטלוויזיה האמריקאי ומאחורי הקלעים שלו. בימים שלפני האינטרנט המהיר בכל בית, זו היתה הזדמנות די נדירה להציץ אל עולם הטלוויזיה האמריקאי.

לימים שודרג נתן להיות מבקר הטלוויזיה הראשי של העיתון של המדינה, "ידיעות אחרונות". הוא החליף את הדה בושס. המבקרת המבוגרת, המיושנת, שפוטרה מ"הארץ", הוחלפה בבחור צעיר, מעודכן מהמקומון. איך זה בשביל העברת שרביט בשבילכם?

בסוף 1998 פרש נתן מ"ידיעות אחרונות" והחל בהכנות מתקדמות לבייבי החדש שלו: מגזין טלוויזיה חדש, נשכני ובועט, שייתן מענה, בין היתר, ל"פנאי פלוס". ב-23.6.1999, יצא לאור הגליון הראשון של "רייטינג".

במרוצת השנים צמצם נתן אט אט את תפקידו כמבקר והתמקד בעריכה. חייו האישיים, כפי שנחשפו מעל דפי העיתון, גילו לנו על נישואיו וילדיו שנולדו.

וזהו. נתן התבגר. סדר העדיפויות השתנה מצפייה בסדרה החדשה והלוהטת ומתוכניות פופוליטיקה מתלהמות, להופ קטנטנים וטיף טיף טף. עולם ביקורות הטלוויזיה התמלא בינתיים בכותבים מעידן הפוסט-נתן, צעירים, נשכניים, בועטים. לא לכולם היו את השיניים החדות של נתן ואת האבחנה הדקה שלו, מה שרק גרם לגעגועים לביקורותיו רק להתעצם.

והיום, מודיע נתן שזהו. די. נגמר עידן. זוהי רק ההודעה ה"רשמית", בפועל נתן כבר חודשים שלא כותב ביקורות ואנו נאלצים להסתפק בתחליפים לא מספקים, אבל אם היתה תקווה שנתן יחזור למקלדתו ויוציא ממנה ביקורות מדויקות, היא אבדה.

אוהבים אותך יובל נתן, תהנה, מקווים שתחזור.

"המסך המפוצל".