המסך המפוצל

בלי חברים, אבל עם ג`ואי

רשת NBC מציגה: לוח שידורי עונת הסתיו 2004/5. בלי "חברים" ו"פרייז`ר". עם דונלד טראמפ, "חוק וסדר 4" והת`ר לוקלייר. הו הת`ר, התגעגענו!

מאת: assafTV

פורסם: 18-05-2004
68 תגובות
העונה החולפת תיזכר כעונה שבה כשלו הכוכבים (אליסיה סילברסטון, רוב לאו), סדרות הוחזרו רק כדי שאפשר יהיה לבטל אותן אחרי שני פרקים בלבד ("בומטאון"), ונפרדנו מחברים ותיקים שליוו אותנו במשך עשר ואף עשרים שנה ("חברים", "פרייז'ר"). זו גם היתה השנה בה מיליוני אמריקאים המתינו בכל שבוע לשמוע את צמד המילים שבדרך כלל אף אחד לא רוצה לשמוע: "!You're Fired", אלא אם כן הדובר הוא דונלד טראמפ, שהולך לפטר עוד מועמד. זו היתה עונת 2003/4. העונה שבה NBC ניסתה לשדר ש"מה פתאום? העובדה ש"חברים" יורדת לא ממש משפיעה עלינו ולא גורמת למנהלים שלנו להזיע באופן מוגבר מהרגיל". למזלם הגדול של אנשי הרשת, הגיעה הישועה ממקום לא צפוי: הדונלד. דונלד טראמפ ותוכנית הריאליטי "השוליה" - מבית היוצר של מארק ברנט, שהביא לנו את "הישרדות" - הפכה ללהיט ענק, כזה שהביא 20 מיליון צופים מדי שבוע - ועוד מול "CSI”.

ההצלחה של "השוליה" וירידתן של "חברים" ו"פרייז'ר", מסמלת, לא רק אצל NBC, את שקיעתו, הזמנית יש לקוות, של ז'אנר הסיטקום הקלאסי. מזה שנים שלא נוצר סיטקום חדש ורענן. נכון, סיטקומים ממשיכים להוות חלק מלוחות השידורים של הרשתות, אבל מדובר באותה נוסחה עבשה ומוכרת. ה"סיינפלד" הבא או אפילו ה"חברים" החדשים, טרם צצו. "השוליה" מסמלת לנו שהריאליטי כאן - והוא כאן כדי להישאר. לא שזה דבר רע כל כך, "השוליה" היא תוכנית מצוינת, מרתקת, מעניינת ומבדרת. הבעיה עם הריאליטי היא אותן תוכניות נלוזות שנועדו להשפיל אנשים לרווחת הרייטינג. אבל זה מה שצפוי לנו בשנים הקרובות, בכל הרשתות: דרמות וריאליטי. פה ושם יהיו גם סיטקומים, בעיקר הותיקים, או חדשים אך מהז'אנר הלעוס. פה ושם ינסו להביא לנו משהו חדש כמו "Arrested Development", אבל ה"סיינפלד" הבא טרם הגיע.




בשבוע שעבר נחתם המיזוג בין NBC לאולפני "יוניברסל". בחברה החדשה שנוצרה, NBC-UNIVERSAL, תחזיק "ג'נרל אלקטריק", הבעלים של NBC, ב-80% מהבעלות, בעוד "ויונדי", בעליה הנוכחיים של האולפנים, תחזיק 20%. החברה תהיה אחת מענקי המדיה בארה"ב, עם אולפני סרטים, טלוויזיה, פארקי שעשועים ועוד. אחת הסדרות המצליחות ש"יוניברסל" מפיקה היא "חוק וסדר" על שלל סדרות הבת שלה. NBC-יוניברסל חתמה לאחרונה חוזה המשאיר את דיק וולף, יוצר ומפיק הסדרות, עד 2008 ב-NBC. כל סדרות "חוק וסדר" חודשו לשתי עונות מראש (15 ו-16 של "חוק וסדר", 6 ו-7 של "מדור מיוחד", 4 ו-5 של "כוונה פלילית"). כמו כן הוזמנה סדרה נוספת "חוק וסדר: נשפט ע"י מושבעים" (Law & Order: Trial By Jury) שצפויה לעלות במהלך 2005.





מה צפוי לנו בעונה החדשה?
כך יראה הלוח של NBC בעונת 2004/5:

שני
20:00 אפקט הפחד (עונה 5).
21:00 לאס וגאס (עונה 2).
22:00 - סדרה חדשה (NBC-UNIVERSAL TELEVISION).

ימי שני של NBC זוכים לרייטינג גבוה ויציב, כאשר התחרות העיקרית באה מכיוונה של CBS עם "כולם אוהבים את ריימונד" ו"CSI: מיאמי". גם FOX מאיימת על NBC בדרך כלל בקרב קהל גילאי 18-49, אולם האיום הזה תקף בעיקר כשיש לה להיט ריאליטי מצליח ("ג'ו מיליונר"), ופחות כאשר מדובר בפלופ ("ג'ו מיליונר 2").

ל-LAX יש נתוני פתיחה טובים מאוד. בשתי מילים: הת'ר לוקלייר. נוכחותה של הת'ר לוקלייר כבר הקפיצה את הרייטינג של "מלרוז פלייס" ו"ספין סיטי". גם הופעות האורח שלה ב"סקרבס" לוו בעלייה ברייטינג. כך שלפחות מבחינה זו, רשת NBC לא צריכה להיות מודאגת. "אפקט הלוקלייר" ידאג לכך שיהיה רייטינג סביר, לכל הפחות. בלייר אנדרווד, שאותו ראינו לאחרונה ב"סקס והעיר הגדולה", חוזר לתפקיד קבוע ראשון בטלוויזיה מאז "פרקליטי אל.איי". הסדרה תתרחש מאחורי הקלעים של נמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס - LAX, כשלוקלייר היא מנהלת שדה התעופה ואנדרווד מנהל הטרמינל. השניים ינהלו ביניהם מאבקי כוח (ואפשר גם להמר על ניצוצות של מתח מיני). השיבוץ של הסדרה מול "CSI: מיאמי" מראה ש-NBC מאמינה בסדרה וביכולתה למשוך מספיק צופים.



שלישי
20:00 Average Joe, אותה תחליף (מארק ברנט/דרימוורקס).
21:00 - סדרה חדשה (Father Of The Pride) (דרימוורקס).
21:30 סקרבס (עונה 4).
22:00 חוק וסדר: מדור מיוחד (עונה 6).

לאחר שימי שלישי וחמישי היו באופן מסורתי ימי הקומדיות ב-NBC, עם בלוק בן שעתיים בשני ימי השידור, משנים ברשת NBC פאזה והולכים על הטרנד העכשווי - ריאליטי. "ג'ו ממוצע", שהיה להיט נאה בעונה החולפת, ישוב לעונה נוספת, כאשר בהמשך העונה מתוכננת לעלות גם הגרסה הנשית "Plain Jane". מארק ברנט, יוצר "הישרדות" ו"השוליה", יעלה בינואר את תוכנית הריאליטי "המתמודד", גרסת הריאליטי ל"רוקי" ואכן, רוקי בלבואה בכבודו ובעצמו - סילבסטר סטאלון - ילווה את התוכנית, יחד עם מתאגרף מוכר לא פחות, שוגר ריי ליאונרד. התוכנית תלווה 16 מתאגרפים שייאבקו זה מול זה עד שהמתמודד שינצח בכל הקרבות, יזכה במיליון דולר. השיבוץ של התוכנית מול "אמריקן איידול" (שתי התוכניות צפויות לעלות בינואר) נראה ככזה שלא מותיר הרבה סיכויים ל"המתמודד", אולם סיכוייה נראים טובים קצת יותר אם מתחשבים בכך שהיא פונה לקהל שונה, וכן אפשר לצפות שבעונתה הרביעית, "אמריקן איידול" תהיה פגיעה יותר לתחרות, עקב עייפות חומר.

עם ירידתן של "חברים" ו"פרייז'ר", הספידו רבים את ז'אנר הסיטקום. ואכן, בשנים האחרונות לא צץ שום סיטקום חדש וטוב שגם הפך ללהיט. נכון, סיטקומים עדיין מופקים - הסיטקום הכי מצליח של עונת 2003/4 היה "שני גברים וחצי" - אבל לא מדובר פה במשהו חדש אלא באותה נוסחה שחוקה. גם הרייטינג הגבוה הוא בעיקר הודות למנוף הרייטינג של "כולם אוהבים את ריימונד". סיטקומים מהסוג החדש כמו "מלקולם באמצע", "סקרבס" ו"Arrested Development", זוכים אמנם לשבחי הביקורות אך לא תמיד גם לאהדת הקהל. "אבי הלהקה" - סדרת אנימציה ממוחשבת על משפחה של אריות לבנים המופיעה בלאס וגאס, עם קולותיהם של: ג'ון גודמן, אורלנדו ג'ונס, קרל ריינר, שריל היינס - נראית על הנייר כהימור על משהו חדשני, אלא שלא מדובר בניסיון הראשון לעשות סדרת אנימציה ממוחשבת. "Game Over" של UPN ניסתה לעשות זאת, אך היתה פושרת למדי ונכשלה. הפלטפורמה של NBC אמורה לתת ל"אבי הלהקה" חשיפה גבוהה יותר. הסדרה תקום ותיפול על הביצוע, כמובן.



"סקרבס" ממשיכה לעונתה הרביעית ובוודאי תשמחו לדעת שרשת NBC חידשה את הסדרה לשתי עונות מראש, דבר המבטיח את הישארותה על המסך גם בעונת 2005/6. "חוק וסדר: מדור מיוחד" תמשיך בוודאי לשמור על אחוזי הצפייה הגבוהים.

בסך הכל, צפוי ערב יציב למדי ב-NBC, כאשר אפשר להניח, בצער מסוים, שהסיטקומים יהוו את נקודת התורפה של הרשת.

רביעי
20:00 - סדרה חדשה (NBC-UNIVERSAL TELEVISION).
21:00 הבית הלבן (עונה 6) / גילויים.
22:00 חוק וסדר (עונה 15).

על הנייר נראית "הוואי" כעוד סדרה גנרית על שוטרים, מעין גרסת שנות האלפיים ל"הוואי חמש אפס", כך שהיא תקום ותיפול על הביצוע. הקאסט נראה מעניין למדי, אך כרגע סיכוייה להחזיק נראים לי חצי-חצי. עם מייקל ביהן ("שליחות קטלנית"), איוון סרגיי ("ג'ק וג'יל"), אריק בלפור ("עמוק באדמה", "24").



ללא ארון סורקין ועם אחוזי צפייה במגמת ירידה, צפויה העונה השישית של "הבית הלבן", להיות גם האחרונה. בתחילת 2005, בזמן ש"הבית הלבן" תהיה בפגרה, מתכננת רשת NBC לשבץ סדרה חדשה - "גילויים" (Revelations) - בכיכובו של ביל פולמן, על מדען שמנסה למנוע את האפוקליפסה הממשמשת ובאה ונעזר בנזירה. בינתיים הוזמנו ממנה שמונה פרקים ובהתאם לביצועיה, יוחלט אם להזמין שמונה נוספים.

בעשר בערב ובעונתה ה-15, "חוק וסדר" תמשיך לשלוט בשעת השידור שלה ולהוות עוגן רייטינג יציב.

חמישי
20:00 - סדרה חדשה (וורנר).
20:30 וויל וגרייס (עונה 7).
21:00 השוליה (עונות 2+3, 34 תוכניות סה"כ).
22:00 ER (עונה 11).

NBC החליטה לפתוח השנה את עונת הטלוויזיה כבר בסוף אוגוסט, נישאת על כנפי הרייטינג הגבוה של האולימפיאדה. עם מנוף הרייטינג הספורטיבי הזה וללא תחרות מצד הרשתות האחרות, שיחלו את עונת הסתיו רק בסוף ספטמבר, יכולה NBC להיות שקטה יחסית, ולצפות להמוני צופים רעבים שמאסו בשידורים החוזרים ביתר הרשתות. ומה טוב מתקופה חסרת תחרות מאשר להשיק סדרה אשר ייתכן והיתה כושלת לחלוטין בכל תקופה אחרת? "ג'ואי", הספין-אוף המדובר של "חברים", יעלה על מסכי NBC כבר ב-26/8. לכאורה, מדובר בכישלון ידוע מראש. מי כבר ירצה לראות את ג'ואי בסדרה משלו? אבל ל"ג'ואי" יש כמה דברים שעומדים לזכותו, מלבד ההשקה המוקדמת: "חברים". במשך עשר שנים, כל חמישי בשמונה בערב, הצופים הדליקו את הטלוויזיה ומצאו שם את ה"חברים" שלהם. ב-26/8/2004 הם ידליקו את הטלוויזיה ויראו פרצוף מוכר, באותה שעה בה התרגלו לצפות בו בעשר השנים האחרונות.

בעונות האחרונות הפך ג'ואי טריביאני מסתם קריקטורה לדמות עגולה יותר. הרומן שלו עם רייצ'ל נבנה בצורה אמינה, ולה בלנק הראה שהוא לא רק האהבל בחבורה, אלא שחקן שיודע להיראות רגיש כשצריך. לפני 11 שנה, מעטים האמינו שהצופים ירצו לצפות בפסיכיאטר יהיר וסנוב. 11 שנה ואין ספור פרסי "אמי" לאחר מכן, "פרייז'ר" היא אחת הסדרות המוערכות והמצליחות ביותר בהיסטוריה הטלוויזיונית. לא ש"ג'ואי" תהיה ה"פרייז'ר" הבאה. אני מניח שג'ואי לא יתחיל ללכת לאופרות ולדסקס על דברים ברומו של עולם, אבל אני כן מאמין שיש מקום לפתח את דמותו. ועם שחקנית חיזוק מ"הסופרנוס", דריי דה מאטו (אדריאנה), בתפקיד אחותו, אפשר לקוות לטוב. ואם חסרה להם דמות נשית, שמעתי שיש שחקנית שחתמה עם NBC על חוזה טאלנט והיא די פנויה כרגע. קוראים לה אליסון האניגן. לא תזיק תוספת קסם לסדרה.

מה אמור לקרות בסדרה? ג'ואי טריביאני עובר ללוס אנג`לס כדי לקדם את קריירת המשחק שלו. הוא מתאחד שם עם אחותו (דריי דה-מאטו) לה יש ילד, אותו ילדה בגיל 14. הילד הוא ליטרלי מדען טילים, גאון, מה שנקרא התפוח נפל רחוק מאד מהעץ. יש גם שכנה בלונדינית שמהווה פוטנציאל רומנטי לג`ואי.




"אי.אר" ממשיכה להביא את הסחורה, כמו גם "וויל וגרייס", אם כי לאחר עזיבת מפיקי ויוצרי הסדרה דיויד קוהן ומקס מוצ'ניק, הרוח החיה מאחורי הסדרה במהלך כל עונותיה, לאחר סכסוך עם הרשת, עתידה נראה מעט מעורפל. ולאחר שהפך ללהיט מפתיע, עם 20 מיליון צופים מדי שבוע, "השוליה" של דונלד טראמפ תמשיך להביא מיליוני צופים שישמרו על המומנטום החזק. הרשת הזמינה 34 תוכניות מ"השוליה". מה שמבטיח שהתוכנית תשודר במהלך כל העונה. 34 הפרקים יהוו שתי עונות של התוכנית שאמורה להמשיך ולתמוך ביום ה-"Must see TV".

שישי
20:00 דייטליין NBC.
21:00 משמרת שלישית (עונה 6).
22:00 - סדרה חדשה (Medical Investigation) (פראמאונט ו-NBC-UNIVERSAL TELEVISION).

"חקירות רפואיות" הוגדרה ע"י אנשים כ"CSI של NBC". הסדרה עוקבת אחר צוות רופאי עילית מהמכון הלאומי לבריאות. מדובר בשילוב בין סדרת משטרה לסדרת רפואה, והרופאים מוזעקים לכל מקום ברחבי ארה"ב לפתירת מקרי חירום רפואיים. על הנייר - הסדרה נראית כהימור מעניין, בהשוואתה ל-CSI אפשר להניח שמדובר בסדרה נוצצת, אך שטחית. בדיוק מה שהאמריקאים אוהבים ויכולים לעכל. שיבוצה ביום שישי נראה אולי ככזה שלא מבטיח רייטינג מזהיר, אך אם נמשיך את ההשוואה עם CSI, הרי שגם היא החלה ביום שישי, הביאה רייטינג נאה, עברה לימי חמישי וההמשך - ידוע. מצד שני, עם ניל מקדונו ("בומטאון", "אחים לנשק") וכריסטופר גורהאם ("אודיסיאה 5", "ג'ייק 2.0"), שני שחקנים שנושאים על גבם קארמה של שתי סדרות מבוטלות מהעונה החולפת, קשה להיות אופטימיים. קלי וויליאמס ("הפרקליטים") תשתתף אף היא בסדרה.




"משמרת שלישית" החליפה בעונה החולפת את המשבצת של "חוק וסדר: מדור מיוחד" והצליחה לשמור על רייטינג נאה. חילופי המשמרת ישובו במיד-סיזן, אז צפויה לעלות במשבצת זו הסדרה הרביעית לבית "חוק וסדר" - "חוק וסדר: נשפט ע"י המושבעים". ג'רי אורבך מ"חוק וסדר" המקורית, יעבור לשחק בסדרה החדשה. דניס פארינה יצטרף לקאסט של "חוק וסדר" במקומו. לא ברור בשלב זה איפה ואם תשובץ אז "משמרת שלישית".

שבת
20:00 השוליה ש.ח.
21:00 סרט

הקהל הצעיר של גילאי 18-49 לא נמצא בד"כ מול הטלוויזיה בשבת. מה שמסביר את חוסר ההשקעה של הרשתות ביום הזה. רשת NBC תשדר סרטים במשבצת הזו, ושידורים חוזרים של "השוליה" - בהתאם לאורך הסרט. אפשר גם להניח שבמקום סרט ישובצו שידורים חוזרים של סדרות אחרות, מן הסתם "חוק וסדר" למיניהן. או בקיצור: כל דבר זול שיביא רייטינג מניח את הדעת.

ראשון
19:00 דייטליין NBC.
20:00 חלום אמריקאי (עונה 3).
21:00 חוק וסדר: כוונה פלילית (עונה 4).
22:00 ג'ורדן (עונה 4).

ימי ראשון יישארו על תילם עם הצלחות מוכחות כ"חוק וסדר: כוונה פלילית" ו"ג'ורדן". "חלום אמריקאי" עדיין לא הפכה ללהיט אבל מביאה רייטינג יציב והרשת מאמינה בה מספיק כדי להזמין ממנה עונה שלישית. אם כי אפשר להמר, וצר לי עם כל מעריצי הסדרה, שאם הרייטינג של הסדרה לא יתרומם סוף סוף העונה, סיכוייה לשוב לעונה רביעית יהיו קלושים למדי. למעשה, הבאזז בימים אלה מרמז בעדינות שאם הרייטינג לא יתרומם, אזי למרות ההזמנה המוקדמת לעונה שלמה, העונה השלישית של הסדרה תצלח עד המיד-סיזן. אם הרייטינג לא יעלה עד אז הסדרה עלולה להישלח למחוזות הסדרות ש"בהפסקה". אותו מקום אליו הלכה סדרה כמו "מיס מאץ'" - ומעולם לא שבה.





סדרות מיד-סיזן
NBC הזמינה מספר סדרות שמתוכננות לעלות במהלך העונה. הסדרות יעלו במקום סדרות שבוטלו, או בתקופה שסדרות נמצאות בהפסקה. כמו FOX, גם ב-NBC מכריזים שהם בתהליך של מעבר לשידורים במשך כל השנה.

סיטקום: משוגע/ת עליך / Crazy For You

נייט ומארני הם זוג שלכאורה לא אמור להיות מתאים האחד לשניה. נייט גאון על סף אי השפיות, מארני עוסקת בריפוי בעיסוק. הוא פסימי והיא האופטימית הנצחית. מישהו אמר "דארמה וגרג"? כך זה נראה על הנייר. ג'וש קוק הוא נייט, ג'ניפר פיניגן היא מארני. עוד בקאסט תמי לין מייקלס - הלא היא ניקול ג'וליאן המופלאה מ"פופיולר".

דרמה: מדיום / Medium

אליסון דובויז (פטרישיה ארקט) היא אישה שיכולה לשמוע מחשבות - של החיים והמתים. בעלה ג'ו (ג'ק וובר), הינו מדען טילים, איש של היגיון וחשיבה קרה, שגם הוא מבין את כישרונה של אשתו. אליסון משתמשת בכישרונה כדי לעזור למשטרה לחקור את מותם של החפים מפשע.




סיטקום: חדר הגברים / The Men's Room

שלושה שכנים, גברים בגילאי העשרים, שלושים וארבעים. צ'רלי בן ה-42 ומייקל בן ה-22 - שניהם טיפוסים דומים למדי: רציניים ולא משוחררים. הם נעזרים בבוב בן ה-32 כדי שילמד את צמד הגברים איך להיות יותר, וול, גבריים.

סיטקום: המשרד / The Office

לא מעט צופים, בעיקר האנגלופילים מביניהם, פולטים עכשיו "הו לא!" עצבני. כן, כן, הם שוב עושים זאת. לוקחים סדרת טלוויזיה בריטית מצליחה, איכותית, כזו שאפילו זכתה ב"גלובוס הזהב" האחרון, ומעבדים אותה לגרסה אמריקאית. בעונה החולפת הם עשו זאת עם "זיווגים" - סליחה על התזכורת לכל אלו שהדחיקו. עכשיו הגיע תורה של "המשרד". אמנם ריקי ג'רוויס, יוצר ואף השחקן הראשי במקור הבריטי, הוא אחד מהמפיקים בפועל, אך עובדה זו לא מספיקה כדי להסיר את החשש מביזיון.

במיד-סיזן תעלה גם, כאמור, הסדרה החדשה מבית "חוק וסדר", הסדרה האפוקליפטית "גילויים", ועונות חדשות של תוכניות הריאליטי "המתמודד" ו"עבור אהבה או כסף".





שלום ולא להתראות:
"חברים", "פרייז'ר", "מיס מאץ'", "בוקר טוב מיאמי", "וופי", "משפחה מאושרת", "אד", "The Lyon’s Den", "זיווגים", "בומטאון", "המופע של טרייסי מורגן".


ללוח 2003/4