המסך המפוצל

אהבה נוסח הוליווד

בהוליווד, לאהבה אסור להתממש, אחרת הלך על הסדרה. מה יהיה?

מאת: Mika Gill

פורסם: 21-09-2001
0 תגובות
לסרטים שנעשים בהוליווד בעיקר, אבל גם בשאר העולם, ויהיו מקוריים ככל שיהיו, יש איזושהי תבנית בסיסית וקבועה, שלפיה הכל עובד. בסרטי אהבה, למשל, שני אנשים נפגשים, מתאהבים, בדרך כלל אחד מהם יותר בטוח באהבה שלו לשני, עוברים קצת קשיים בדרך, ואז גם השני מבין את גודל אהבתו, יש איחוד מרשים, ו-קאט! נגמר.

גם בסדרות טלוויזיה זה נוטה לעבוד על אותו עיקרון. יש לך שני גיבורים, יש ביניהם כימיה אדירה, כל פעם ששניהם יחד על המסך רבים ומתנצחים, אתה מרגיש איך שניהם נורא רוצים בעצם להיות ביחד, אבל כמו שעברי לידר החכם אמר פעם "אף אחד משנינו לא יודה, ואף אחד משנינו לא יגיד, ואף אחד משנינו לא ילחש באוזן, אני רוצה, כמה שאני רוצה". אבל בניגוד לעברי, שגורס כי כל זה קורה מביישנות ומשחקי כבוד, בסדרות הטלוויזיה יש פרמטר חשוב יותר. זה לא קורה, כי בהוליווד מאמינים שאהבה זה לא טוב לרייטינג.

משום מה, החליטו שם ליישם את פילוסופית החיים האמיתית והפרטית שלהם: מכירים באיזו מסיבה, מתחילים לצאת, מכחישים את הרומן עד שקורה אחת משתיים: או הבטן או הטבעת מתחילות לבצבץ אצלה, ואז יש כמה חודשים, ובמקרים נדירים יותר, כמה שנים של אושר ושיזוף בעירום על יאכטות פאר ואיזה ילד מאומץ או שניים, ואז הרייטינג יורד, ואתה חייב סקנדל, אז מתגרשים, ומתחילים מהתחלה.

שגרה, מעצם הגדרתה, היא שיעמום אחד גדול. זוג שמימש את האהבה שלו נכנס לרוטינת שיגרה. אפשר להבין למה בסרטים וסדרות נזהרים מזה כמו מאש. ואם כבר מחליטים להראות לנו מה קורה עם הזוג אחרי כל הסערה הגדולה, עושים לנו סרטים כמו "מלחמת רוז ברוז" או "תשכחי את פריז". טוב לא יצא מזה. מימשתם את האהבה? יופי! הגיע הזמן לדבר הטוב הבא. מראים לנו זוגות ותיקים, שכבר שנים הם ביחד ומה שמעניין אצלם בחיים זה הילדים, או שמראים לנו זוגות שלא יוכלו לממש את האהבה שלהם, ואם הם ממשים אותה, זה הסוף.

גם אם נדמה שלמרות האיחוד של בני הזוג, הסדרה עוד ממשיכה, מיד מטפלים בזה, ואם לא, הסדרה יורדת.

רוצים דוגמא? באפי ואנג`ל, למשל. כשבאפי התחילה, מי חלם על ההיסטריה שתהיה שם? המציאו את אנג`ל, הערפד המיוסר עם המצפון, ועונה שלמה פיתחו את האהבה שלו ושל באפי. ואז, פתאום הסדרה התגלתה כלהיט. מה עושים? מוסיפים איזה צוענייה שתקלל אותו, והופ, איך שהם שוכבים - מימוש האהבה האולטימטיבי - אנג`ל מאבד את המצפון שלו, וחוזר להיות רשע. אחר כך ניסו שוב להחזיר אותם זה לזו, אבל הם שוב הופרדו משיקולי רייטינג: החליטו לתת לאנג`ל סידרה משלו.
ומה לגבי חברים? רוס ורייצ`ל - עונה ראשונה, הוא רודף אחריה, וכל הזמן מפספס. עונה שניה הגלגל מסתובב, ועכשיו היא בעקבותיו. אפילו משפט אלמותי יצא לנו מזה, אחרי שרייצ`ל אומרת לרוס "איי אמ אובר יו!" והוא משיב לה "אובר מי? וון וור יו אנדר מי?!". ואז מימשו את האהבה שלהם, וזה החזיק די טוב, אבל רק כדי לתת לנו זריקת עידוד, הפרידו ביניהם שוב. עכשיו לא משנה מה יקרה בסדרה, וכמה זוגות משעממים (מוניקה וצ`אנדלר. תודו, בעונה האחרונה הם משמימים משהו פחד!) יהיו לנו, תמיד אפשר לשחק באהבתם הנצחית של רוס ורייצ`ל - הנה הם חוזרים, הנה היא נזכרת מה הוא עשה, הנה הם משלימים שוב, הנה הם רבים עוד פעם, וחוזר חלילה.

ומה קורה כשמנסים להילחם בכלל הזה? ניקח את ג`ק וג`יל. רק מהשם ברור שהם זוג שנועד להיות יחד, אך הגורל בא ומפריד ביניהם שוב ושוב. ואז מה? חצי עונה עוברת, והם כבר שוקלים לגור ביחד.
למזלם של המפיקים, היו להם בארטו ואודרי להישען עליהם, והם גם פיזרו רמזים על איך שמייקי, הרווק הנצחי, מאוהב בסתר באליסה, ג`אסט אין קייס. עזר להם? כמו כוסות רוח למת, שתי עונות ונסתם הגולל על הסדרה.

אז מה יהיה? לנצח נאלץ לראות אהבות שלא מתממשות? לנצח נצטרך לקוות שקארי ומיסטר ביג יחזרו, כי תמיד הוא בסביבה, אבל הם לא חוזרים? נצטרך לחכות לקרוס אוברים של באפי ואנג`ל וחוזר חלילה? נצטרך להיפרד סופית מחברים, כי מוניקה וצ`אנדלר חיסלו את הסדרה עם החתונה הזו שלהם? יתכן.

מצד שני, פעם בכמה זמן, מגיעה סדרה כמו "דארמה וגרג", שמתחילה בדיוק בנקודה בה כל הסרטים והסדרות נגמרו: מתעוררים בבוקר, אחרי לילה של שכרות, ו... אופס! התחתנתי אתמול... טוב לא נורא, תראו איזה כוסית/בונבון יצא לי. רק ש, מצד שלישי, הם בקושי בעונה השלישית והגלגלים מתחילים לחרוק. אז מה אתם אומרים? יש עתיד לאהבה?