המסך המפוצל

יאדה יאדה: ההתנזרות

זה פרק מופלא, לא פחות, שכמעט כל משפט בו מצליח לעורר צחוק בריא, מה שהופך אותו לאחד הפרקים המצחיקים ביותר אי פעם ב\"סיינפלד\"

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 13-06-2004
5 תגובות
זוכרים את "ההיפך הגמור"? כשג'ורג' החליט להתנהג הפוך ממה שהוא רגיל? ואז הצליח בכל מה שניסה לעשות? זוכרים מה קרה לאיליין? איך היא איבדה את כל מה שיש לה? דברים דומים עומדים לקרות ב"ההתנזרות".

שתי עונות וחצי עברו מאז הפרק ההוא, בהן שכח ג'ורג' שהסוד הגדול הוא שצריך להתנהג ההיפך מההרגלים הנלוזים שלו, עד שהגיע גורם אחר שאילץ אותו לשנות את מנהגיו: מונו. או במילים אחרות:
!No Sex for you! Don’t come back - At all.

שישה שבועות ללא סקס עבור ג'ורג' הם אסון. כמו סופרמן בלי התלבושת המגניבה שלו, כמו ג'רי בלי הבדיחות שלו, כמו קריימר בלי השיער, כמו "המסך המפוצל" בלי פורומים. אלא שדבר מוזר קורה. בדומה להצלחה המפתיעה שב"ההיפך הגמור" (חברה חדשה, עבודה חדשה, דירה חדשה), ג'ורג' מתחיל פתאום לגלות בעצמו דברים שלא ידע שהם קיימים אצלו. הוא מתחיל לקרוא ("ספרים, ג'רי"), לדעת את כל התשובות ב"מלך הטריוויה" (וזה אפילו לא שידור חוזר!), לדבר פורטוגזית עם מלצרית מזדמנת ולהסביר לשחקני הניו יורק יאנקיס, שזכו באליפות העולם (אבל בשישה משחקים), איך לשחק טוב יותר, בהסתמך על הפיזיקה שג'ורג' פתאום יודע.



לא באמת ברור מה קורה פה, עד שג'רי מעלה את תיאוריית הכרוב, הראשונה מבין שתי תיאוריות שבפרק. תיאוריית הכרוב, בניגוד לתיאוריה אחרת שאפשר לקרוא לה "תיאוריית הכרוב", מדמה את הכרוב למוחו של ג'ורג'. אם עד עכשיו נוצל רוב רובו של הכרוב כדי לחשוב על סקס, כשרק חתיכה קטנה ממנו עשתה את הדברים ההכרחיים האחרים, הרי שעכשיו, כשלג'ורג' אסור לחשוב על סקס יותר, אפשר להשתמש במלוא הכרוב - כלומר, במוחו של ג'ורג' - לעניינים השוטפים האחרים. תאי מוח שלמים התגלו מחדש, ללא הצורך שבחשיבה תמידית על סקס.

הכל טוב, נכון?

נו באמת. זה "סיינפלד", לא הכל יכול להיות טוב. איליין, ששומעת על הגאון החדש, מחליטה לנקוט בצעדים דומים כדי לעזור לחבר החדש שלה, שמתכונן למבחני ההסמכה לתואר דוקטור. היא מוותרת על הסקס איתו ומצפה לרגע בו שניהם יהיו חכמים יותר. אלא שמשהו לא עובד, ואיליין, במקום להיות חכמה יותר, נהיית טיפשה יותר.

אז מעלה ג'רי את התיאוריה השנייה בפרק, תיאוריית פועלי הניקיון. אצל האישה, הוא מסביר בפליאה על כך שאיליין לא ידעה זאת, העסקים אחרים. כמו שמבהיר ג'רי בשפה פשוטה:

ג'רי: עבור אישה, סקס הוא כמו עובדי ניקיון. את לוקחת כמובן מאליו את העובדה שבכל פעם שתוציאי קצת זבל לרחוב, מישהו בסרבל יבוא לאסוף את זה. המצב עכשיו הוא כמו שביתה של פועלי הזבל. השקיות נערמות בראש שלך. המדרכה חסומה. שום דבר לא עובר. את טיפשה.
איליין: אני לא מבינה.
ג'רי: בדיוק.

זהו העולם של "סיינפלד". מלא בחוקים מוזרים, ובעקרונות ובתיאוריות מופלאות שנכונות אך ורק ביקום המופלא שהוא "סיינפלד". אם אין סקס - הגברים נהיים חכמים, והנשים טיפשות. כמה חבל שזה לא נכון בעולם שלנו. הייתי כבר פותר איזו בעיה או שתיים שמטרידה את האנושות.

מה שמשעשע בכל הסיפור הזה, הוא שברגע שנחשפות התיאוריות הללו, מתייחסים אליהן ג'ורג', איליין וג'רי, כאל דברים מובנים מאליהם, כאל אמת בסיסית וקבועה, שאי אפשר לשנות. כך למשל, כשאיליין תוהה מה קרה פתאום שגרם לג'ורג' לשבת ולקרוא, מספיקה התשובה "אני מתנזר ממין" כדי להבהיר הכל.



כל הסיפור בכלל לא היה קורה אם איליין היתה יוצאת עם דוקטור אמיתי. אבל מה לעשות, היא יוצאת עם מתמחה אידיוט (שגם היה כנראה זה שהחליף את תוצאות המעבדה של החברה של ג'ורג', לואיז, מה שגרם בכלל לכל הבלבול הזה), שעדיין לא השלים את מבחני ההסמכה שלו.

מלבד העובדה שאיליין מוותרת למענו על יחסי המין, מה שהופך אותה לסתומה, היא מאבדת דברים נוספים - סו אלן מישקי, יריבה ותיקה, מגלה שאיליין שיקרה לה כשאמרה שהיא יוצאת עם דוקטור, כשבן לא יודע מה לעשות במקרה חירום רפואי; איליין כמעט מידרדרת לסקס עם קריימר מרוב יאוש; והדבר הנורא מכל - בן זורק אותה לאחר שעבר את המבחנים, כי הוא תמיד ידע שהוא יזרוק את מי שהוא לא ייצא איתה, ברגע שישלים את המבחנים שלו. שוב אנחנו זוכים לגלות את הפרצוף האמיתי של הדמויות ב"סיינפלד". לא רק איליין וג'רי רעים. גם האנשים איתם הם יוצאים.

ראויה לציון האפשרות של קיום יחסי מין בין איליין לג'רי, דבר שלא קרה מאז העונות המוקדמות בסדרה. או שאיליין טיפשה מדי בשביל להבין את ההשלכות, או שהיא נואשת מדי, ומוכנה ליחסי המין אפילו אם ג'רי יקרא במקביל עיתון, או משהו.



בינתיים, מפתח לו קריימר עלילה משלו, נפרדת לחלוטין מהאירועים החשובים של ג'ורג' ואיליין. הוא גילה, להפתעתו, שציבור המעשנים הוא ציבור מנודה שמגורש מכל מקום ציבורי סגור, ומחליט לפתוח בדירתו מקום שבו יוכל ציבור זה להיפגש ולעשן בצורה חופשית. אלא ששלושה ימים רצופים של עישון הפכו את קריימר לשדון קטן ואפרפר, והביאו אותו למפגש נוסף עם ג'קי צ'יילס.

ג'קי שבע-המרורים, לא ממש מאושר מהגעתו של קריימר, אבל כשזה מספר לו על תביעה פוטנציאלית נגד חברות הטבק, מתעורר בו חוש הצדק המפותח (עאלק!) שלו, ועיניו נדלקות, עם דולרים דימיוניים מצוירים עליהם.

ג'רי: זה הכל מהעישון. במשך שלושה ימים התנסית בחיים שלמים של עישון. למה ציפית?
קריימר: סרטן, מומים בלידה, אבל לא לזה. ג'רי, הפנים שלי הם הפרנסה שלי. כל מה שיש לי אני חייב לפנים.
ג'רי: והשיניים שלך - חומות לגמרי!
קריימר: Look away, I'm hideous!



מה עובר על ג'רי עצמו בפרק? לא יותר מדי. הוא אמור להופיע בפני תלמידים (פרי עבודתה של האמרגנית המופלאה שלו, קתי, הידועה גם כקיטי מ"מופע שנות השבעים"), אבל מבוטל פעמיים - פעם בגלל מופע חרקים שהתארך ופעם בגלל תרגיל אש בבית הספר. מה הפלא שבסיום הפרק, לאחר הופעה כושלת שלו ("למה קוראים לזה Homework? זה הרי לא שאתם Working on your home". גיחי), מודיע לו דיוויד לטרמן (האמיתי, תוך כדי שהוא קורא לו ג'ימי), שאין לו מה להגיע לתוכנית האירוח שלו.

זה פרק מופלא, לא פחות, שכמעט כל משפט בו מצליח לעורר צחוק בריא, מה שהופך אותו לאחד הפרקים המצחיקים ביותר אי פעם ב"סיינפלד". כן, אני יודע, שמעתם את זה הרבה יותר מפעם אחת, אבל בכל פעם שאני צופה בפרק מחדש, אני לא יכול שלא לצחוק בקול רם מקטעים רבים בו.

רגע השיא
כמעט בלתי אפשרי לבחור בפרק הנפלא הזה רגע שיא אחד, פשוט כי יש כל כך הרבה כאלה, למשל שיחת ה-Bunk המופלאה:

Jerry: I thought the whole dream of dating a doctor was debunked.a
Elaine: No, it's not debunked, it's totally bunk.a
Jerry: Isn't bunk bad? Like, that's a lot of bunk.a
George: No, something is bunk and then you debunk it.a
Jerry: What?a
Elaine: Huh?a
George: I think.a



או כל הסצנה בה מתרחשים במקביל שלושה אירועים - ג'ורג' צופה ב"מלך הטריוויה", ג'רי משוחח עם קתי וקריימר מתפרץ לדירה פעם אחר פעם כדי לקחת מאפרות ועזרים נוספים לטובת היוזמה החדשה שלו. בתוך הסצינה הזאת יש שאלה אחת הילארית במיוחד, כשג'רי שואל את ג'ורג', בתגובה לכל התשובות הנכונות שהוא נותן, אם מדובר בשידור חוזר.

או חמש השניות שבהן ג'ורג' ולואיז צופים בטלוויזיה. ג'ורג' מושיט את היד לעבר הברך של לואיז, לואיז מסננת "מונו" מהיר מבין שיניה, וג'ורג' מחזיר את היד.

או ההסבר של ג'רי לאיליין; או ההסבר של ג'רי לג'ורג'; או הרגע שבו ג'רי צריך להתפנות בשורה מסודרת יחד עם תלמידי בית הספר הקטנים; או זה בו ג'ורג' מתחיל לדבר פורטוגזית.

ובכל זאת, יש רגע אחד קטן, לכאורה לא מדהים במיוחד, שיגרום לי בכל צפייה מחדש לפרוץ בצחוק בלתי נשלט, להעביר אחורה את קלטת הוידאו ולצפות בקטע שוב. הרגע בו איליין מביטה בהשתאות בשני צמיגים שמונחים זה על זה ומסתובבים. השמחה שבעיניה, הטמטום הנשקף מהן, מהווה, לטעמי, את אחד הרגעים ההיסטריים ביותר אי פעם בסדרה.




חזרה אל פרויקט "יאדה יאדה"