המסך המפוצל

יאדה ברביעית

ה\"יאדה יאדה\", כמו פרקים רבים בעונות האחרונות בסדרה, כמעט שלא מצליח לקשר בין קווי העלילה שלו, ובכל זאת מצליח להיות קלאסיקה

מאת: BS

פורסם: 27-06-2004
12 תגובות
קברניטי ערוץ 10 לא יודעים את זה, אבל לוח השידורים התמים-לכאורה שלהם זוכה למעקב מדוקדק מצד גורמים מסוימים ב"מסך המפוצל". מלחמות ענק נערכות מתחת לפני השטח בתגובה למועד השידור של כל פרק ופרק בסבב השידורים החוזרים הנוכחי של "סיינפלד". אתם חושבים שמועד השידור של הפרק הנוכחי הוא מקרי? תחשבו עוד פעם. איך אתם יכולים להסביר את העובדה שבתגובה לפרק פתיחת הסדרה "פיירפליי", משודר הפרק עם ה"יאדה יאדה" בעל השם הקליט ביותר ב"סיינפלד"? זו הכל קונספירציה אחת גדולה, אני אומר לכם.

אם נתחבר בחזרה למציאות, לרגע, "היאדה יאדה" הוא עוד אחד מאותם הפרקים שהצליחו להטביע ביטוי לנצח. הפעם, אחראית לביטוי החברה החדשה של ג'ורג', מרסי. מדובר בבחורה מאוד תמציתית, שמדלגת כאוות נפשה על כל אותם הקטעים המשעממים והברורים מאליהם של החיים באמצעות מלמול "יאדה יאדה". לג'ורג' זה לא מפריע. להיפך, הוא מגלה כי הוא מסוגל לטשטש את כל סיפור חייו באמצעות מילים בודדות, לא משנה עד כמה מכוער זה היה במקור.

מרסי: אתה קרוב להוריך?
ג'ורג': ובכן, הם הולידו אותי, ויאדה יאדה...
מרסי: יאדה מה?
ג'ורג': יאדה יאדה יאדה.

בינתיים, ג'רי מגלה כי רופא השיניים שלו התגייר. ג'רי אף פעם לא היה בחור דתי, אבל משום מה, מאוד מפריעה לו העובדה שיומיים לאחר הגיור האמור, הוא מרגיש שמותר לו לספר בדיחות על יהודים.



הוא גם מגלה כי לגמרי מבלי שהוא שם לב לעניין, בת' (דברה מסינג, ויהיה לי קשה להגיד שאתם מכירים אותה מ"וויל וגרייס" בלי לפלוט איזה "דה" ציני מיד אחר כך) נפרדה מבעלה האחרון, דיוויד. את בת' ודיוויד זכינו לראות בפעם האחרונה בסוף העונה השביעית, בתור הדייטים הפוטנציאלים של ג'רי ואיליין, מה שגורם לידיעות על פרידתה של בת' לעורר את תשומת ליבו של ג'רי. כאן נכנס לידי ביטוי הקו העלילתי של איליין, שמתבקשת להמליץ על בת' ובעלה החדשה, ארני, על מנת שאלה יוכלו לאמץ תינוק. וקריימר? הוא, בינתיים, יוצא עם מיקי לדאבל דייט, והם מתקשים להחליט מי מהם יצא עם איזו בחורה.

אם מעולם לא ראיתם את הפרק הזה, הייתם עלולים לחשוב שכל קווי העלילה האלה מתקשרים בצורה מתוחכמת ומשעשעת בסוף הפרק. במקרה הזה, מצפה לכם אכזבה. ה"יאדה יאדה", כמו מספר מכובד של פרקים בצמד העונות האחרונות של "סיינפלד", כמעט שלא מקשר בין קווי העלילה שלו. כשהוא כן עושה את זה, הוא עושה זאת בצורה מאולצת למדי, ולא מצליח לספק פאנץ' ליין הגון כתוצאה מכך.

קו העלילה של קריימר ומיקי, בפרט, הוא אחד מקווי העלילה העצלנים ביותר שהתסריטאים סידרו לקריימר אי פעם. נראה כאילו הסיבה היחידה שקריימר ומיקי רבים מי יצא עם איזו בחורה היא בשביל שקרמר יוכל לבצע את כל העוויתות והנפילות הרגילות שלו. לא משהו מרגש יותר מדי.



אבל מה שעושה את הפרק הזה לפרק טוב הוא לא הצורה בה קווי העלילה משתלבים זה בזה, ולא דיאלוגים עמוקים וגאוניים סטייל "ההתנזרות". בסופו של דבר, "היאדה יאדה" הוא אחד מפרקי "סיינפלד" שמזכירים בצורה החזקה ביותר פרק של סיטקום 'קלאסי', בכך שמה שעושה אותו זה אוסף של בדיחות מוצלחות במיוחד.

לאחוז מכובד מהבדיחות האלה אחראי קו העלילה של ג'רי, שמתעצבן על טים ווטלי, רופא השיניים שלו (אז זאת העבודה של אבא של מלקולם...). לטענתו, הבחור התגייר רק בשביל היכולת לספר בדיחות על יהודים. הקו הזה מקבל תפנית משעשעת הרבה יותר, לעומת זאת, ברגע בו ג'רי מספר כמה בדיחות על רופאי שיניים, ובשניות בודדות נופל למלכודת ממנה טים ווטלי הצליח להתחמק, ומקולל בתור "אנטי-דנטלי".

טים: האב קרטיס סיפר לי לי על הבדיחה הקטנה שלך.
ג'רי: ומה בקשר לבדיחות היהודיות שלך?
טים: אני יהודי. אתה לא רופא שיניים. אין לך מושג מה עבר על העם שלי?
ג'רי: היהודים.
טים: לא, רופאי השיניים.

הנושא היחיד שמצליח, בכל זאת, לקשר בין כל חלקי הפרק, הוא (איך לא) היאדה יאדה. אנחנו רגילים לכך שבעולם של "סיינפלד" יש מנהגים וכללים מסוימים המקובלים על כולם בצורה בלתי-מעורערת, אבל ה"יאדה יאדה" מוסיף טוויסט קטן לנושא.

בהתחלה, נראה כי "יאדה יאדה" מקובל ע"י כולם כדרך לקצר דברים ברורים מאליהם. ג'ורג' הוא זה שמגיע ומנסה לנצל את השיטה. תחת הנהגתו, עובר ה"יאדה יאדה" מהפך, והופך לדרך לטשטש את כל הפרטים שהוא לא באמת רוצה לדבר עליהם, מבלי לשקר באמת. הוא מסתיר את הסיפור על סוזן בדרך הזו (הנושא הזה תמוה, בהתחשב בכך שראינו עד כמה הסיפור הזה עוזר לו למשוך בחורות) ואת סיפור חייו המלא.

ג'ורג': ובכן, הייתי מאורס, קנינו את הזמנות החתונה ויאדה יאדה יאדה, אני עדיין רווק.
מרסי: אז מה היא עושה עכשיו?
ג'ורג': יאדה.



מהר מאוד תופסת איליין טרמפ על הרעיון, וכשבת' וארני מנסים להוציא ממנה פרטים על הסיבות שבגללן נדחתה הבקשה שלהם לאימוץ, גם היא מטאטאת את הכל מתחת לשטיח במלמול "יאדה יאדה" פשוט. אבל במוקדם או במאוחר, הקארמה של גיבורינו חוזרת להתנקם בהם. ג'ורג' מגלה כי הוא לא האדם היחיד שמשתמש ב"יאדה יאדה" כמסווה להסתיר חלקים מלוכלכים בעברו. התגלית הזו מתחילה להתגלגל ברגע שמרסי מספרת לו ש"האקס שלה הגיע לעיר ויאדה יאדה יאדה אני ממש עייפה היום", ומסתיימת בכך שהיא מתגלה כגנבת הצועדת על גבול הקלפטומניות.

אבל את המכה האחרונה, ואולי המשעשעת ביותר, סופג ג'רי. לאחר שזה משלים עם נטיותיו האנטי-דנטאליות, ומחליף עם בת' בדיחות על רופאי שיניים בחתונה של מיקי וקרן (שרצתה בכלל את קריימר, אבל למי אכפת?), מגיע משפט הסיום. פיסת הדיאלוג הקצרה הזאת מצליחה להביא לסיומה את סאגת בת' בצחוק רועם.

ג'רי: ...רופאי שיניים...
בת': כן, מי צריך אותם? שלא לדבר על שחורים ויהודים.



רגע של טריוויה
זהו הפרק הרגיל (כלומר, לא חלק מפרק כפול) הארוך ביותר של "סיינפלד". אורכו של פרק ממוצע אורך בין 21 ל-23 דקות. הפרק הזה מגיע ל-25.


רגע הקסם
בפרק מהסוג הזה, שמורכב מאוסף של בדיחות מנותקות אחת מהשנייה (אבל כל כך מוצלחות...), קשה להצביע על בדיחה אחת שמצליחה להתעלות על כל שאר הבדיחות באותו הפרק. אם אני בכל זאת אתעקש למצוא אחת, אז תוך הסתכנות בכך שאני אשנה את הדעה שלי עוד שלוש שניות, אגיד שהרגע הזה הוא השנייה בה ג'רי מגיע להתוודות בפני הכומר:

ג'רי: רציתי לדבר איתך על טים ווטלי. אני חושב שהוא התגייר רק בשביל הבדיחות.
הכומר: וזה פוגע בך בתור יהודי?
ג'רי: לא, זה פוגע בי בתור קומיקאי.

בעצם, במחשבה שנייה, יותר מתאים להעניק את התואר לדיאלוג המצוין בנוגע לשימוש בצמד המילים 'יאדה יאדה':

ג'רי: אתה לא חושב שהיא אמרה יאדה יאדה על סקס?
איליין: אני פעם אמרתי יאדה יאדה על סקס.
ג'ורג': באמת.
איליין: כן, פגשתי עורך דין אחד, הלכנו לארוחת ערב, הזמנתי מרק לובסטר ויאדה יאדה יאדה, לא שמעתי ממנו יותר.
ג'רי: אבל את מדלגת על החלק הטוב ביותר!
איליין: לא נכון, הזכרתי את המרק.

אתם יודעים מה, תשכחו מזה. יותר ראוי להעניק את התואר ל-:

קריימר: אתה אנטי דנטלי! ... עוד מעט תגיד שהם צריכים ללמוד בבתי ספר משלהם!
ג'רי: יש להם בתי ספר משלהם!



כן, נראה לי שזה בסדר, עכשיו.


חזרה אל פרויקט "יאדה יאדה"