המסך המפוצל

אמריקנים מתלבטים

"אני נמשך אליו. יכול להיות שאני הומו? לא. זה לא יכול להיות. זה לא קורה לי. לא באמת. שיואו, איזה מזל. הוא בחורה"

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 22-08-2001
0 תגובות
אם תטרחו לשאול את צופה הטלוויזיה הממוצע מה דעתו על "אמריקנים צעירים", הסדרה הכושלת שערוץ 3 החליט להפיל עלינו, ככה בלי הודעה מוקדמת, סביר להניח שתקבלו תשובות שנעות החל מ"מי צעיר?", דרך "איזה אמריקנים?", וכלה ב"סדרה מוזרה במיוחד. מה זה התסריטים האלה? איך הוא הצליח להתאהב דווקא באחותו? זה בן או בת? הוא הומו או לא?". אבל, סביר יותר להניח, שלא תצליחו למצוא את האדם שיגיב ככה.

ואכן, מלבד העובדה שניית`ן הבריטי, מ"קוויר בעיר" מהלווין, נותן הופעות אורח משובחות למדי, מדובר בסדרה בינונית במקרה הטוב, שמורכבת רובה ככולה מדוגמנים ודוגמניות שלהם ולכישרון מינימלי של משחק אין שום קשר, אפילו לא קלוש.

ואכן, בצורה צפויה למדי, ואולי דווקא קצת פחות, החליטו רוב האמריקנים, אלה הצעירים ואלה הפחות צעירים, שיפים ויפות זה נורא נחמד בתור הפסקת פרסומות אולי, אבל בשביל סדרת טלוויזיה צריך קצת יותר. היגיון, למשל.

אחד הסיפורים המרכזיים בסדרה הוא סיפורה של ג`ייק. לג`ייק יש אמא שהיא שחקנית מפורסמת, ואין לה ממש זמן לבתה. אז ג`ייק לוקחת את עצמה, מתחפשת להילרי סוואנק מ"גברים אינם בוכים", ונרשמת למכללת רולי היוקרתית לבנים. סיפור מוזר? חכו. זה עוד החלק הסביר. היא מקבלת חדר לבד (כמובן שאף אחד אחר לא מקבל חדר לבד), ובשניה הראשונה שהיא רואה את המילטון, היא מתאהבת בו. טוב, זה כשלעצמו לא ממש קשה. העניין הוא שהוא מתאהב בה חזרה. זאת אומרת, מתאהב בו חזרה. כי כשג`ייק מנסה לנשק אותו המילטון עדיין חושב שהיא בעצם בחור, כדברי המשורר.

במשך ארבעה פרקים תמימים נתנו להמילטון להתייסר עם הנקודה, להתחבט בה, תוך כדי שהוא כמעט חובט גם בג`ייק. המילטון מגלה לחרדתו שהוא נמשך אל הבחור הזה שניסה לנשק אותו ומסרב להאמין שיש סיכוי, אפילו הקטן ביותר, שהוא בעצם אוהב בנים.



השאלה המרכזית בכל הסיפור הזה היא האם מדובר באמת בתסריט רדוד ומטופש לחלוטין כמו שרבים חושבים, או אולי דווקא מדובר במסר חתרני סמוי, מבולבל במיוחד, שנחוש להישלח בצורה זו או אחרת אל צופי הטלוויזיה? האם ניסו כאן יוצרי הסדרה להגיד שההבדלים בין המינים מיטשטשים והולכים? האם יתכן שלמילים "הומוסקסואל", "סטרייט", ו"דו-מיני" כבר אין כל כך מקום בתקופה בה אנחנו חיים? כי איך בעצם אפשר להגדיר אדם שמתאהב בבחורה שמתחפשת לגבר ועושה זאת למרות שהוא חושב שהיא גבר? האם זה באמת משנה איך אנחנו מגדירים אדם כזה? האם אדם שחשב כל חייו שהוא סטרייט יכול באמת ובתמים להתאהב בגבר רק בגלל שהוא ניסה לנשק אותו? האם עצם העובדה שהוא נמשך אל גבר מסויים, בהכרח הופכת אותו להומו? האם באמת היה חשוב ליוצרי הסדרה להעלות את הסוגייה הזאת על סדר היום הציבורי?

סביר להניח שהתשובה לשאלה האחרונה היא לא. סביר להניח שהם חשבו שהסיפור המופרך הזה ירתק את האמריקנים למסך. סביר להניח שהם חשבו שהם עולים כאן על נוסחה חדשה להשגת רייטינג, נוסחה שרבים מנסים להניח ידם עליה ולא כל כך מצליחים. כי אם היה חשוב להם לדחוף קדימה את הנושא הזה, למה הם לא עשו עם זה משהו? למה לא נתנו להמילטון להתחבט בזה קצת יותר? למה לא גרמו לו לדבר על זה בצורה ישירה עם ג`ייק?

אז גרמו לו להרגיש קצת לא בנוח בכל פעם שגם היא היתה בחדר, אז מה? ונתנו לו להבהיר לה בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, שהוא אינו מעוניין בשום קשר רומנטי איתה, כי הוא לא, פשוט לא. לא שיש בעיה עם אנשים כאלה. הוא מכבד את זה לגמרי. רק שהוא לא. הוא ספציפית. וג`ייק חייב להבין את זה. ויפה נשיקה אחת קודם.

ואז, בדיוק כשאפשר היה להמשיך ולהתפרע יותר עם הסיפור המופרע ממילא הזה, גילתה ג`ייק להמילטון את האמת על עצמה, דבר שהרגיע את נורות האזעקה של ידידנו החצי-הומופוב, והוביל את הצמד לתחילתו של רומן סוער וחבוי מהעין הפקוחה של שאר נערי רולי.

וזה קצת חבל. כי גם אם זה נעשה במטרה למשוך צופים, וגם אם זה נעשה בצורה מכוונת וכדי להעלות את הנושא, אזי שכל העסק התפספס. הסוגיות המרכזיות נשארו פתוחות לחלוטין. לא ממש קיבלנו שום תובנה חדשה בנושא. לא קיבלנו שום תשובה לשאלות שנשאלו כאן. "את השאלות האלה תשאלו בערוץ 3 ביום שישי בחצות, אולי שם יוכלו לעזור לכם" אמרו וטרקו לנו את הדלת בפרצוף.

כל שנותר עכשיו לעשות זה לחכות ולראות האם בכל זאת לקחו את זה התסריטאים צעד אחד קטנטן קדימה, בשני הפרקים שעוד נותרו להם, וחשפו את הרומן הכאילו-הומואי הזה לעיני חלק מהסטודנטים האחרים שם.

ניית`ן לדוגמא.

שיקנא קצת, מה יש? הוא כבר התנסה מספיק ביחסים כאלה.

אם כי, עם ההיכרות הקצרה שיש לי עם התסריטאים, כנראה שהראשון שיגלה את הרומן, יגלה כמעט מייד שג`ייק הוא בחורה. למה להתאמץ עם סוגיות מסובכות כשאפשר פשוט לחשוף איזה חזה קטן?