המסך המפוצל

אמי 2004

בטקס האמי יעלו כל הפרצופים המוכרים לקבל פסלון מוזהב מידי האקדמיה השמרנית והמרקיבה. חדשנות, תעוזה, הפתעות? לא בבית ספרנו

מאת: assafTV

פורסם: 19-09-2004
51 תגובות
לאחר סוף שבוע ארוך בו הואבסנו בשלל מאכלים, חלקנו עצרנו לרגע וחשבנו לעצמנו שאיזה יופי, התחילה שנה חדשה. חלק אחר כנראה פלט לעצמו במרירות שבסך הכל התחלף תאריך. סתם עוד יום, וגם הוא יחלוף. אלו האחרונים בוודאי יחשבו את אותו הדבר על טקס האמי שישודר הלילה. כן, עברה שנה, אבל לא, לא השתנה שום דבר.

טקס האמי הוא טקס קונסרבטיבי ועייף שזקוק לכאפה הגונה ולבעיטות במקומות שונים בגוף כדי לשים לב לסדרות חדשות ומוצלחות ולעודד יוצרים מקוריים. חברי האקדמיה השמרניים נוטים ללכת על המוכר והלעוס, ונותנים, באופן קבוע, הרבה מאוד קרדיט לתוצריהן של רשתות השידור הגדולות. את פירות עמלן של הרשתות הקטנות יותר אפשר למצוא רק בקטגוריות הזניחות, וגם זאת רק אם התמזל מזלן. גם כשסדרות איכותיות יותר זוכות בפרסים הנחשבים, מדובר בכאלו שזכו לחיבוק הדוב של המיינסטרים, שמרכך כל סימן של נועזות. אין ספק כי גם לפוליטיקה הפנימית של התעשייה ולמכבשי הלחצים שהרשתות הגדולות מפעילות בקידום האינטרסים שלהן ודאי יש יד ורגל בשיקולים של חברי האקדמיה בהצבעה. כך או כך, גם השנה נראה על השטיח האדום את אותם פרצופים, אותם מועמדים, וסביר להניח שגם את אותם הזוכים.

המועמדים
סדרת דרמה: 24, הבית הלבן, הסופרנוס, זירת הפשע, ג'ואן מארקדיה.

"זירת הפשע" היא סדרה גרועה, אבל היא מצליחה לרתק אליה 30 מיליון צופים מדי שבוע. "ג'ואן מארקדיה" היא מועמדת מרעננת, אך קצת פחות מפתיעה כשנזכרים שזו סדרה שמרנית למדי (אם כי מהנה ורבת קסם). "הבית הלבן", כבר לא תחת שרביטו של ארון סורקין, היא לא כתמול שלשום. מה שמותיר אותנו עם המאפיונרים מצד אחד ונציג החוק ג'ק באוור מצד שני.



ההימור: "24". באוור מנצח איום ביולוגי בשנת בחירות, ואפילו בוכה בסוף.
עשויה להפתיע: "הסופרנוס". כי הגיע הזמן.
מצד שלישי: בכל זאת, "הבית הלבן".

סדרה קומית: כולם אוהבים את ריימונד, וויל וגרייס, תרגיע!, סקס והעיר הגדולה, משפחה בהפרעה.

"ריימונד" זכתה מספיק פעמים ויש לה עוד עונה אחרונה בקנה. אפשר יהיה לתת לה פרסי פרידה בשנה הבאה. "סקס והעיר הגדולה" נפרדה כבר מהצופים, וסיכוייה טובים אך לא מדהימים. "וויל וגרייס" מסתפקת בפאנץ'-ליינים מצחיקים (אך צפויים) ובמצעד הופעות אורח שלא נגמר. נשארנו עם "תרגיע!" ו"משפחה בהפרעה". את "משפחה בהפרעה" כל מבקרי הטלוויזיה בארה"ב אוהבים, אך אנשי האקדמיה אינם מבקרי הטלוויזיה. הם זקנים שהולכים על מה שהם מכירים. לארי דיוויד זה לא היהודי המצחיק שיצר עם היהודי המצחיק השני את הסדרה ההיא?

ההימור: "משפחה בהפרעה". כי באמת מגיע לה.
עשויה להפתיע: "תרגיע!". האקדמיה אוהבת את HBO יותר מאשר את Fox.
מצד שלישי: "סקס והעיר הגדולה". גמרו בגדול, הבנות.

משחק - שחקן ושחקנית ראשיים בדרמה:
קיפר סאת'רלנד הצליח סוף סוף בעונה השלישית של "24" לצקת קצת עומק אל דמותו של ג'ק באוור, והוא הפייבוריט לזכייה. אמבר טמבלין הצעירה מ"ג'ואן מארקדיה" היא מועמדות מפתיעה יחסית בקטגוריית השחקנית הראשית בדרמה, אך סיכוייה לזכות לא גבוהים. הקרב, כרגיל, יתחולל בין כרמלה סופרנו (אידי פאלקו) לבין סי.ג'יי קרג (אליסון ג'אני), מ"הסופרנוס" ומ"הבית הלבן", בהתאמה. ג'אני זכתה כבר שלוש פעמים על תפקידה, מתוכן פעם אחת כשחקנית ראשית, ופאלקו מחזיקה אף היא בשלוש זכיות, כולן על תפקיד ראשי.



ההימור: קיפר סאת'רלנד ואידי פאלקו. שומר החוק הקשוח והפטריוט מול עקרת הבית המאפיונרית שאפילו ראש המאפיה לא יכול לה.
עשויים להפתיע: אליסון ג'אני. אישה חזקה אך רגישה. מרטין שין. בואו נעמיד פנים שהוא הנשיא האמיתי.
מצד שלישי: ג'ניפר גארנר אהודה אצל הצעירים אך אמבר טמבלין עוד יכולה ללכת הביתה עם פסלון כהוכחה שהאקדמיה לא כזו זקנה. וג'יימס גנדולפיני גם יכול להרחיב את המדף. באקדמיה אוהבים לאכול דגים, לא לישון איתם.

שחקן ושחקנית ראשיים בקומדיה:
מאט לה-בלנק נפרד מ"חברים" ועובר ל"ג'ואי". זכייה שלו יכולה בהחלט להעלות את המניות של הסדרה. ובמניות אני מדבר כמובן על רייטינג. NBC בוודאי מפגיזה את העיתונים במודעות "לתשומת לבכם". האקדמיה כבר שמה לב לטוני שלאהוב מ"מונק" והעניקה לו בעבר את הפרס. קלסי גריימר מועמד בפעם האחרונה על "פרייז'ר" ולארי דיוויד מועמד על "תרגיע". ומעל כולם, או שמא עמוק באדמה מתחתם, ניצב ג'ון ריטר המנוח שנפטר לאחר שצילם שלושה פרקים בלבד בעונה השנייה של הסיטקום "8 כללים פשוטים". לריטר המנוח יש ברזומה זכייה אחת על "שלושה בדירה אחת", אי שם ב-84'.

אצל הנשים מועמדת ג'ניפר אניסטון, שכבר זכתה בעבר. צפוי לה קרב עז מצד שרה ג'סיקה פרקר על העונה האחרונה של "סקס" ומפטרישיה היטון מ"כולם אוהבים את ריימונד", שעשויות בהחלט להגדיל את מדף הפסלונים בסלון. בוני האנט מ"החיים עם בוני" המבוטלת יכולה להמשיך ולשבת בקהל. מי שבאמת מגיע לה היא ג'יין קאקזמראק, הלא היא לויס מ"מלקולם באמצע". עד כה היא תמיד שבה הביתה בידיים ריקות.



ההימור: ג'ון ריטר. האקדמיה תעשה כבוד למת. שרה ג'סיקה פרקר. עם כל הסקס בסוף גמרה עם ביג. די שמרני לא? מאוד מתאים לאקדמיה.
עשויים להפתיע: לא הגיע הזמן שג'יין קאקזמראק תזכה כבר?! מאט לה בלנק. "לתשומת לבכם, לתשומת לבכם". בסוף עוד ישימו לב.
מצד שלישי: מזמן לא ראינו את קלסי גריימר על הבמה, הא? וכולם אוהבים גם את אשתו של ריימונד.

שחקני משנה בדרמה:
בקטגוריית שחקני המשנה בדרמה מועמדים השנה בראד דוריף הוותיק ב"Deadwood", מערבון של HBO, וויקטור גרבר מ"זהות בדויה" (המוערכת יתר על המידה), ג'ון ספנסר מ"הבית הלבן", ושני נציגים מ"הסופרנוס" - מייקל אימפריאולי וסטיב בושמי. אם יש צדק, מייקל אימפריאולי ילך הביתה עם פסלון. רק שיזהר לא להיתקל בספנסר באיזו סמטה אפילה. בקטגוריית השחקנית אפשר למצוא שתי נציגות מ"הבית הלבן": ג'אנל מולוני וסטוקארד צ'אנינג, ולצידן רובין וויגרט מ-"Deadwood", טיין דאלי מ"המשפט של איימי" ודריי דה-מטאו מ"הסופרנוס".

ההימור: הזוג המאפיונרי מייקל אימפריאולי ודריי דה מטאו.
עשויים להפתיע: בראד דוריף ורובין וויגרט מ"Deadwood".
מצד שלישי: זה אמי. בואו נלך על הבנאלי. "הבית הלבן": ג'ון ספנסר, סטוקארד צ'אנינג.

שחקני משנה בקומדיה:
ג'פרי טאמבור היה אמור להופיע רק בפיילוט של "משפחה בהפרעה", אבל כל כך אהבו אותו עד שהשאירו אותו בתפקיד קבוע. אם אלת המזל תמשיך לחייך אליו הוא ילך הביתה עם פסלון על שחקן משנה בסדרה קומית. דומה שהאיום הממשי היחידי על טאמבור בא מכיוונו של הייד-פירס, שייתכן שירצו להעניק לו פרס על העונה האחרונה של "פרייז'ר".




בקטגוריית השחקנית, שלוש מועמדויות תפוסות ע"י נשות "סקס והעיר הגדולה" (קים קטרל, סינת'יה ניקסון וקריסטין דיוויס). דוריס רוברטס מ"ריימונד" ומייגן מולאלי מ"וויל וגרייס" אף הן מועמדות. מי תלך עם פסלון? הסבתא הנודניקית רוברטס או הסקס-מניאקית קים קטרל? לקטרל, שדמותה התגבשה פלאים הודות לקו העלילה של סרטן השד, יש סיכוי טוב יותר.

ההימור: ג'פרי טאמבור וקים קטרל. אבי המשפחה המטורלל והסקס מניאקית.
עשויים להפתיע: שון הייז ומייגן מולאלי. שחקני "ג'ק וקארן". אה, סליחה - "וויל וגרייס".
מצד שלישי: כמו בקטגוריית השחקן הראשי, מזמן לא ראינו מישהו מ"פרייז'ר" על הבמה. דיוויד הייד פירס עלול לקבל עוד אמי. רביעי במספר. הייד פירס היה מועמד על תפקידו בכל 11 עונות "פרייז'ר". ועוד זוכה שעלולה להתגלגל לבמה: דוריס רוברטס.

מיני-סדרה:
כאן, לשם שינוי, אין עוררין מי ילך הביתה עם פרס. המיני-סדרה המשובחת "מלאכים באמריקה", שכבר בינואר השנה גרפה כל פרס אפשרי בטקס גלובוס הזהב, תלך הביתה עם פסלים מלוא החופן. הסדרה (שתשודר שוב ביס פלוס החל ממוצאי יום כיפור), מבית HBO, היא עיבוד יוקרתי בתקציב של 63 מיליון דולר (!) למחזה של טוני קושנר, בוימה על ידי הקולנוען הוותיק מייק ניקולס ("הבוגר"), ומשתתפים בה אל פאצ'ינו, מריל סטריפ ואמה תומפסון. מי שבאמת גונב את ההצגה הוא השחקן הצעיר ג'סטין קירק בתפקיד הראשי. קירק, ששיחק עד היום בסדרות כמו "ג'ק וג'יל", מרביץ הופעה נדירה כפריור וולטר, נשא איידס המקבל חזיונות ממלאכים. בגלובוסים, כאמור, גרפה "מלאכים" פרסים לרוב, אך שערורייה גדולה ליוותה את היעדרותו של קירק מרשימת המועמדים. באמי המצב תוקן, וקירק מועמד בקטגוריית שחקן המשנה (למרות שמגיע לו ראשי) במיני-סדרה.

ההימור: אין הימור. "מלאכים באמריקה" עוד תשחזר את ההישג של "שר הטבעות" מטקס האוסקר השנה ותגרוף כל פרס אפשרי. האמת? בצדק.


פורסם לראשונה ב"כל העיר"