המסך המפוצל

סדרה בקופסא

מכורי הטלוויזיה האמיתיים כבר מזמן לא צופים בסדרות רק בטלוויזיה. ברוכים הבאים לעולם הסדרות ב-DVD. ואחד מכם אפילו יזכה באחת

מאת: assafTV

פורסם: 13-10-2004
39 תגובות
היה זה יום חורף גשום. עיניכם נדדו אנה ואנה בחוסר שקט עד שלפתע הן נחו עליה. היא היתה שם, רעננה, מלבבת, מהנה. עוד לא ראיתם אחת כמוה. עוד לפני שהספקתם להבין משהו, היא נעלמה כלעומת שבאה. חזרתם אל המקום לאחר שבוע, אך היא לא היתה שם. חזרתם בעצב הביתה. יומיים לאחר מכן פגשתם אותה, בשעות הצהריים, לא ידעתם מה היא עושה שם אבל מה זה משנה? היא שוב איתכם. קבעתם להיפגש שוב, היא חייכה ואמרה שהיא לא יודעת אם תהיה שם. ככלות הכל, היא סדרת רכש טלוויזיונית. מי יודע מתי היא תהיה?

קשים הם חייהם של אוהבי הרכש. סדרות משנות שעות, ימים ואפילו ערוצים. ההפסקות בין העונות רק הולכות וגדלות, וכאשר סוף סוף אתם צופים בסדרה כלשהי, המסך מתלכלך בשלל דברים, החל מלוגו הערוץ וכלה בהודעות רצות. שלא לדבר על הקטיעה לפרסומות.



אבל יש פתרון למצב. חלקי אמנם, והוא גם דורש מעט מזומנים, אבל לאהבה אמיתית אין תחליף. ואוהבי טלוויזיה מושבעים, אם הם רוצים ליהנות באמת מסדרת טלוויזיה בימינו, יכולים למצוא את מבוקשם בשוק ה-DVD. צפייה בפרקים באיכות תמונה וקול עילאיים, שלל תוספות, ראיונות עם השחקנים והיוצרים ועוד.

אז מה צריך לדעת לפני שאתם קופצים למים העמוקים של רכישת סדרות?

נתחיל במובן מאליו - כסף. עבור סדרה המשודרת בטלוויזיה אתם משלמים באמצעות דמי המנוי לספק הטלוויזיה שלכם ואם החלטתם להקליטה, אז גם קלטות וידאו עולות כסף. כמובן שמבחינת מחיר, צפייה בסדרות בטלוויזיה היא האופציה הזולה ביותר. 175 השקלים המשולמים עבור חבילת הבסיס מספקים שלל סדרות במחיר דומה למחירה של עונה אחת של סדרת טלוויזיה ב-DVD. עונה זולה. מחיר עונה אחת של סדרת טלוויזיה יכול להגיע כמובן גם לסכומים גדולים יותר. תלוי איזו סדרה אתם רוכשים, ואיפה רכשתם אותה.

ככלל, סדרות ב-Zone 1, כלומר סדרות המופצות בארה"ב, יהיו, לרוב, זולות יותר מהוצאה מקבילה של אותה עונה של הסדרה באזורים אחרים. דוגמה אקראית: עונה בודדה של הסדרה "באפי, קוטלת הערפדים", תעלה לכם כ-40 דולר (כ-180 ש"ח) אם תרכשו את הגרסה האמריקאית. אותה עונה בדיוק, תעלה לכם כ-67 לירות שטרלינג בגרסה הבריטית (כ-540 ש"ח) - פי 3!



ההעדפה ל-Zone 1 מתבטאת גם במישור הטכני. עקב הבדלי הפריימים בין שיטת השידור PAL, הנהוגה בישראל ובאירופה, לבין שיטת NTSC האמריקאית, סדרות (וסרטים) אשר מופצות ב-PAL, סובלות ממה שנקרא Pal Speedup - האצת הפריימים כדי לבצע התאמה לשיטת השידור. כתוצאה מכך, אורך הסדרות והסרטים ב-PAL קצר יותר בכ-4% מאותו סרט שהוקלט בשיטת ה-NTSC. למרות שמבחינת העין התמונה תיראה בעינינו טבעית, לא כך יהיה הדבר בתחום הצליל. ההאצה מעלה גם את גובה הצליל (Pitch) בכ-4%, דבר שגורם לקולותיהם של השחקנים להישמע גבוה וצייצני יותר מהמקור ב-NTSC. (למי שמתקשה להאמין, הנה ניסוי: הריצו עותק של סרט או סדרה ב-NTSC. לאחר מכן, הריצו את אותו הסרט או סדרה בעותק של PAL. האם הרגשתם את ההבדלים בקול?).

איכות התמונה ב-PAL טובה יותר מאיכות התמונה ב-NTSC (עקב הרזולוציה הגבוהה יותר). כדי לפתור את בעיית איכות התמונה ב-NTSC, המציאו את ה-Progressive Scan, אופציה המגדילה את הרזולוציה ב-NTSC. אפשר ליהנות מאפשרות זו כל עוד מכשיר ה-DVD שלכם תומך ביציאה כזו (רוב הדגמים הנמכרים כיום תומכים באפשרות), ומכשיר הטלוויזיה שלכם מסוגל לקבל אותות כאלו (זמין בעיקר בדגמים חדשים של טלוויזיות, אך לא בכולן).

מבחינת שילוב של מחיר ואיכות, למרות איכות תמונה פחותה מ-PAL, עדיף לרכוש סדרות (וסרטים) ב-Zone 1. אם תרגום חשוב לכם, תצטרכו לרכוש כמובן DVD בארץ ב-Zone 2.

זמינות. לא כל סדרה זמינה למכירה ב-DVD ולא כל עונה מאותה סדרה זמינה למכירה. מדוע? ראשית כל, ענייני זכויות. המכשול העיקרי העומד בפני הוצאת סדרה לשוק ה-DVD הוא זכויות שירים המופיעים בפסקול הסדרה. מדובר בתהליך ארוך למדי. הדבר לא בלעדי רק לשוק ה-DVD. גם סדרות הנמכרות לתחנות טלוויזיה צריכות להמתין עד שזכויות היוצרים של השירים יוסדרו. ישנן סדרות שמחליפות את השירים בפסקול כשהסדרה נמכרת לתחנות טלוויזיה לאחר שלא הצליחו להשיג את הזכויות הנדרשות.

אז בסדר, הבנתם שכדאי Zone 1, ואתם מוכנים להסתפק בעונה פחות חדשה של "הבית הלבן". מה עכשיו? איפה קונים? נתחיל, שוב, במובן מאליו. החנות הגדולה בעולם (לפחות על פי הסיסמה שלהם): אמזון.

שילוב של מחיר נוח, משלוח מהיר למדי ושירות לקוחות אדיב, הופכים את "אמזון" לחנות שנעים לבקר בה ולערוך בה סיור קניות וירטואלי. לא רק לגבי סדרות DVD כמובן.

שימו לב! רכישת דיסקים בסכום שעולה על 50 דולר חייבת בתשלום מע"מ בסך 17%. כיוון שסדרות טלוויזיה עולות, לרוב, באזור ה-45 דולר, יחד עם דמי המשלוח ייתכן שתעברו את הסכום ותאלצו לשלם את המע"מ.

כאמור, בניית אוסף סדרות הוא תהליך יקר. חובבי "פארסקייפ" יתאכזבו לגלות שחברת ההפצה תמחרה את הסדרה במחיר השערורייתי של כ-112 דולר לעונה בודדת. רק לשם השוואה, ארבע העונות הראשונות של "באפי" נמכרו במחיר מבצע של כ-118 דולר. גם אם היה מדובר במחיר מלא (כ-229 דולר), עדיין מדובר היה במחיר מציאה לעומת "פארסקייפ". מעריצי "פארסקייפ" אינם היחידים שנאלצים לשלם מחירים מופקעים תמורת הסדרה שלהם. אולפני פראמאונט מתמחרים כל עונה של סדרות "מסע בין כוכבים" שלה בסכום של כ-90 דולר. האולפנים יודעים שמעריצי הסדרה ישלמו כסף טוב עבור הזכות להחזיק בעותק DVD של הסדרות - והם מנצלים זאת.



מעריצי רוב הסדרות האחרות הזמינות על גבי DVD (מ"זהות בדויה" ועד "משפחה בהפרעה"), יוכלו להתנחם בכך שלא רואים בהם, עדיין, פרה לחליבת מזומנים והסדרות מתומחרות באזור ה-50 דולר. כמובן, לא היה מזיק אם המחיר היה יורד, אבל כרגע, נסתפק בזה.





מה קורה בארץ?
למעשה, שוק הסדרות כמעט שלא היה קיים, עד המהפכה שחוללו שתי סדרות טלוויזיה: "24" ו"חברים". כש-"24" הגיעה לערוץ 10, הפורמט הייחודי שלה גרם להרבה עצבים של צופי טלוויזיה להימתח באופן קיצוני. כיוון שמדובר ככל הנראה באזרחים שומרי חוק (או פשוט בכאלה שלא יודעים להשתמש בתוכנת שיתוף קבצים), הם עטו בהמוניהם על ספריות הוידאו ולקחו לעצמם הביתה עותק של הסדרה. חלקם הגדול הסתפק בלשכור את הסדרה, אך חלק לא פחות גדול, שמנה כמה אלפים, אם לא עשרות אלפים, החליט לרכוש את הסדרה.

משבר וורנר הרחיק את "חברים" ממסכי הטלוויזיה שלנו. העונה התשיעית של הסדרה, נראתה כאן לראשונה לא על גבי מסכי ערוץ 2 אלא ב-DVD. ה-DVD של "חברים" הפך מייד ללהיט ועד כה נמכרו למעלה מ-20,000 עותקים של העונה. מי שלא רוצה להמתין לקשת ושיבוציה, יוכל לצפות בעונה העשירית והאחרונה של הסדרה, שיצאה לא מזמן לספריות ה-DVD בשלל נקודות מכירה ברחבי הארץ.




מבין שלוש המפיצות הגדולות בארץ בשוק הפצת ה-DVD - גלובוס-יונייטד, וורנר הום וידאו ישראל ופורום פילם - השתיים הראשונות מתעסקות, בין היתר, בהפצת סדרות.

"גלובוס-יונייטד" הפיצה את "24", וצפויה להפיץ כבר בחודש הקרוב את שתי העונות הראשונות של "סיינפלד". לפחות בשלב זה, אצל "גלובוס-יונייטד" סדרות מהוות חלק קטן מההיצע, ורוב הקטלוג שלהם מתבסס על סרטי קולנוע. אחת הסדרות שמן הסתם מעניינת אחוז לא קטן מגולשי האתר היא כמובן "באפי". בתור נציגי פוקס המאה ה-20, "גלובוס-יונייטד" אמורים להפיץ גם את "באפי" אי שם בעתיד, אך אין כרגע תאריך כלשהו.

החברה השנייה, "וורנר הום וידאו ישראל", חברת בת של "וורנר" העולמית, החליטה לשים דגש על הפצת סדרות טלוויזיה ולהוביל את שוק ה-TV-ON-DVD. מן הסתם, ההצלחה של "חברים" עודדה אותם לחשוב שיש מקום בשוק הישראלי לסדרות, ובתור שחקנית חדשה יחסית בשוק, מן הסתם זו דרך לא רעה לתפוס נתחים בעוגה.

עד כה הפיצה "וורנר הום וידאו ישראל" את חמש העונות האחרונות של "חברים" (עונות 6-10, העונה הראשונה צפויה לצאת אף היא בחודשים הקרובים. שאר העונות - בהמשך), את שלוש העונות הראשונות של "הבית הלבן" (העונה הרביעית תצא בינואר 2005), את ארבע העונות הראשונות של "הסופרנוס" (העונה החמישית, שטרם שודרה בארץ, תצא בדצמבר הקרוב), את העונות הראשונות של "עמוק באדמה", "סמולוויל" ו"אי.אר", וכן את המיני-סדרה "אחים לנשק".




המיני-סדרה עטורת פרסי האמי "מלאכים באמריקה" יצאה אף היא לאחרונה. בחודשים הקרובים צפויה "וורנר" להפיץ את העונות הראשונות של "תרגיע", "כולם אוהבים את ריימונד" וסדרת האייטיז עם פטריק סווייזי "צפון ודרום". עונות מספר 2 של "אי.אר", "סמולוויל" ו"עמוק באדמה" מתוכננות להפצה גם כן, כמו גם העונה הראשונה של "ניפ/טאק", שתעלה בערוץ 2 (רשת) בנובמבר הקרוב, ומנויי HOT יוכלו לשזוף עיניהם ב".The O.C", כאשר העונה הראשונה של הסדרה תצא לשוק ה-DVD בחודשים הקרובים.

כמה זה עולה לנו?
רוב הסדרות נמכרות בארץ בטווח מחירים שנע בין 160 ש"ח עבור עונה בודדת (כדוגמת "הסופרנוס") ועד כ-300 ש"ח ("24", "סמולוויל"). מדובר, לרוב, במחירים מומלצים לצרכן, וייתכן שבנקודות מכירה כאלו ואחרות ניתן יהיה למצוא אותן במחירים נמוכים במקצת מאלו המצוינים לעיל. למעט "מלאכים באמריקה", כל הסדרות באות עם שלל תוספות, כמקובל בשוק ה-DVD. "מלאכים באמריקה" מופצת "נטו", כלומר הסדרה בלבד, ללא תוספות. חבל, סדרה מעין זו ראויה לגרסה עשירה בתוספות וראיונות עם היוצרים. לא מדובר פה בעיקור תכנים, חלילה, מצד המפיץ. גם בארה"ב נמכרת גרסה נטולת תוספות.

כתבה זו מהווה מדריך קצרצר ובלתי ממצה לחלוטין על העולם הגדול של סדרות טלוויזיה ב-DVD. היא באה בעיקר כדי להכיר לכם את העולם. וגם ובעיקר, כדי לספק לנו תירוץ לפנק אתכם, הגולשים. אחד מכם הולך לקבל סדרה לבחירה במתנה!


לינקים:
האתר של אמזון
פורום סרטי DVD בתפוז





"המסך המפוצל" ו"וורנר הום וידאו ישראל", מעניקים לכם מתנה: סדרת טלוויזיה ע"ג DVD.

לפניכם חידון קצרצר עם מספר שאלות. ענו עליהן, שלחו את הטופס, ומבין הפותרים נכונה תוגרל סדרת טלוויזיה, מתנת "וורנר הום וידאו ישראל".

הזוכה יוכל לבחור עונה אחת בסדרה אחת מתוך מבחר הסדרות של "וורנר הום וידאו ישראל"

(שימו לב, כדי לזכות בפרס, עליכם להיות רשומים לאתר, ולהשתמש בכתובת האימייל בה אתם רשומים. מי שלא ישתמש בכתובת האימייל הרגילה שלו - ייפסל. על הטפסים להגיע לא יאוחר מיום שני, 18/10/04, בשעה 18:00)


1. באיזו סדרת טלוויזיה המופצת בארץ (עם תרגום) ניתן לצפות בכל העונות ששודרו בארץ?
הסופרנוס
הבית הלבן
חברים
24

2. מבין שחקני "מלאכים באמריקה", מי לא זכה בפרס "גלובוס הזהב"?
אל פאצ'ינו
מרי לואיז פרקר
ג'סטין קירק
אמה תומפסון

3. כמה עותקים נמכרו בארץ מהעונה התשיעית של "חברים"?
מעל 10,000
מעל 15,000
מעל 20,000
מעל 42,000

4. איזו סדרה עדיין לא יצאה לרכישה בארץ עם תרגום לעברית?
ER
בנות גילמור
סמולוויל
24

5. איזה אתר הינו מקור מידע יעיל לסדרות שעתידות לצאת על גבי DVD?
אמזון
Ain’t it Cool News
TVShowsOnDVD
המסך המפוצל

6. מה זה STL?
Standard Transfer Layout - שיטת העברה סטנדטית בין שכבות ה-DVD
STock Leftovers - כינוי שנדבק לכותרים המוצעים למכירה במכירות עודפים
Share The Love - שירות של אמזון שמעניק לרוכש DVD אפשרות לשלוח לחבריו הנחה ברכישת הכותר אותו רכש
Super Theatre Locator - מנוע חיפוש המאפשר לכם למצוא את אולם הקולנוע הטוב ביותר באזורכם (זמין בארה"ב בלבד)

7. איזו סדרה (עונה מסדרה) יצאה ל-DVD בארץ עוד לפני יציאתה בארה"ב?
סמולוויל
24
עמוק באדמה
חברים

8. מי יוצאת דופן?
אחים לנשק
24
מלאכים באמריקה
תרגיע


כינוי
אימייל