המסך המפוצל

החלטה אחת קטנה

הפצצה שהוטלה בסיום עונה 7 של \"הפרקליטים\" היא תוצר של שרשרת אירועים מכוערת וחסרת תקדים. כל הפרטים, כל הסיפור במלואו. לא יאומן

מאת: JW

פורסם: 25-10-2004
35 תגובות
אחת הבעיות הגדולות ביותר כשמנסים ליצור טלוויזיה היא למצוא את האיזון הנכון בין ההיבט האמנותי שבה לבין הפן המסחרי, שמעצם הגדרתו של המדיום, הולכים יד ביד. אמנות תמיד תשאף לעצמאות מוחלטת, מסחריות תמיד תשאף להגביל אותה ולהגדיל את תזרים המזומנים שהיא יכולה להביא. אבל כשהמסחריות מתחילה להשתלט לחלוטין ולחצות את הגבול הדק שבין "יצירת טלוויזיה" ו"מכונה לעשיית כסף", בסופו של דבר כולם נפגעים - יוצרים, מפיקים וצופים. "הפרקליטים" היא הדוגמא האקטואלית ביותר לכך.

פרק סיום העונה השביעית שלה, ששודר בארה"ב לפני כשנה וחצי, לווה יחד עם הידיעה כי מרבית חברי צוות השחקנים לא ישוב בעונה הבאה. מבחינה עלילתית, סופק באותו הפרק הסבר רעוע לעזיבת הדמות הראשית בלבד, בובי דונל, שנכנס לחדר הישיבות המקומי ביום של חול סתמי והודיע בקול שהוא עוזב. כי מתחשק לו. האמת מאחורי הקלעים של הפקת הסדרה מציעה הסבר אחר לגמרי, קצת פחות סתמי והרבה יותר קיצוני ומקומם. הסבר לפיו רשת ABC המשדרת את הסדרה, רצתה את "הפרקליטים", כל כך כל כך, אבל רצתה יותר לחסוך בכסף, וגרמה בסופו של דבר לחורבנה המוחלט.

הסיפור מתחיל בינואר 2001, בזמן ש"הפרקליטים" נמצאת באמצע העונה החמישית שלה ומצבה המסחרי מצוין לכל הדעות. היא מושכת מדי שבוע 18.3 מיליון צופים, עליה של 14 אחוזים מהעונה שעברה, מקום ראשון קבוע במשבצת השידור שלה (ראשון ב-22:00) ומתמקמת לה בנחת כדרמה המצליחה ביותר של רשת ABC.

גם ערימת הפסלונים והפרסים כבר מתחילה להיות גדולה מדי בשביל המדף בשירותים. מן הסתם, סוס כזה מנצח לא ממהרים להחליף ברשת. ומכיוון שהחוזה הישן עומד להסתיים בסוף העונה, הרשת חותמת על חוזה חדש עם חברת ההפקה, וסוגרת את הסדרה בלו"ז שלה לשלוש השנים הקרובות, מראש. האם זה מבטיח בוודאות עונה שמינית לפרקליטים? לא בהכרח. איי.בי.סי לא מתחייבת להזמין ולשדר שלוש עונות מראש, ולמעשה זכאית לבטל את הסדרה כרצונה, אם וכאשר. במידה שהיא עושה זאת, זכאים קלי ו"פוקס המאה העשרים", החברה המפיקה את הסדרה, לגשת עמה לרשת אחרת. מדובר במעין מסמך של "הצהרת כוונות", הנוגע יותר לעניינים כלכליים ותקציביים, שניתן לערוך בו שינויים ותיקונים אם יתעורר הצורך (והוא עוד יתעורר).



גורמים מדווחים שהמו"מ הלך חלק, עבור שני הצדדים. איי.בי.סי מתגמלת את "הפרקליטים" בעליה נדיבה בדמי הרישיון שהיא משלמת עבורה, מה שמוביל כמובן להגדלת תקציב ההפקה, כשהסכום החדש עומד על 6.5 מיליון דולר לפרק, לעומת ה-1.6 הזעומים ששילמה עד כה. מדובר, כאמור, בסכום די גדול. לא מהפכני, כמו ה-13 מיליון חסרי התקדים שמשלמת NBC לוורנר עבור "אי.אר", אבל סכום שבהחלט מקנה כניסה לליגת האלופות של סדרות הטלוויזיה, ששמורה לדרמות היותר יוקרתיות. "אני לא יכול לדמיין את לוח המשדרים שלנו בלעדיה" אומר סטו בלומברג, סגן נשיא חטיבת הבידור של איי.בי.סי. הצטרף אלי, סטו היקר, ונקפוץ בזמן שנתיים קדימה.

ינואר 2003, מצבה של רשת איי.בי.סי בכי רע. פצצת הרייטינג "מי רוצה להיות מיליונר?", שהזניקה אותה השמיימה, כבר מזמן התאדתה ונעלמה, סדרות הסתיו החדשות בוטלו על ימין ועל שמאל, עונות חדשות סובלות מירידה הדרגתית באחוזי הצפייה, סדרות התחליף מקרטעות, והרשת מדורגת במקום הרביעי והאחרון באופן כמעט קבוע. מה עושים? מה שעושים בכל משבר כלכלי - החלטות מהירות ולא הגיוניות, קיצוצים, פיטורים, וצמצום הוצאות. איפה שרק אפשר. ומה מצבה של "הפרקליטים"? מפולת הרייטינג לא פסחה גם עליה, ומסתמנת מגמת ירידה. אם העונה החמישית היתה מכרה זהב, השישית כבר הסתפקה ב-12.9 מיליון צופים, והשביעית, עד כה, גורפת רק כ-11.8, ומדורגת במקום ה-31 הפושר בטבלה הכללית. היא עדיין אחת הדרמות המצליחות של הרשת, היא עדיין מסיימת ראשונה במשבצת השידור שלה, והיא עדיין מוערכת. אבל פחות. וזה כבר לא מספיק טוב. בכירים באיי.בי.סי לבטח מגרדים בפדחת ושואלים את עצמם, "זה? שווה 6.5?".

בתעשיית הטלוויזיה, מתחת לפני הרדאר, לוחשות ציפורים קטנות שאיי.בי.סי מעוניינת להפחית את דמי הרישיון שהיא משלמת עבור "הפרקליטים" במידה שתחליט לחדש אותה לעונה שמינית, ולפתוח את החוזה השמן לדיון מחודש. כמו היתה הגבר הישראלי הנפוץ, איי.בי.סי רוצה את הדיל הטוב והזול ביותר האפשרי, לקבל את אותו המוצר רק בפחות כסף. ומסתמנת גם תוכנית פעולה ביזארית, תמוהה, אכזרית ומכוערת.

ממש במקרה כמובן, איי.בי.סי מכריזה על שינויים בלוח המשדרים, ומזיזה את "הפרקליטים" באמצע עונתה השביעית ממשבצת השידור הקבועה והמנצחת שלה מזה חמש שנים, לימי שני בשעה 21:00. חמש שנים. משבצת קבועה. באמצע העונה. מול מה תתמודד "הפרקליטים" כעת? דרמה בשם "משמרת שלישית", סיטקום מוזר שנקרא "כולם אוהבים את ריימונד" וריאליטי חדש ולא מוכר, איזה "ג'ו מיליונר". אבל שטויות, ניצחונה לבטח מובטח. איי.בי.סי מנסה לתרץ וטוענת שהמעבר נעשה לכאורה כדי להשיק במקומה הנחשק של "הפרקליטים" סדרת אמצע עונה, "Dragnet". גורמים שונים בתעשייה טוענים אחרת.



זה כמעט לא יאומן כי יסופר, ונשמע כמו ההחלטה העסקית המטופשת והגרועה ביותר על פני תבל, ובכל זאת - מועלית הסברה כי איי.בי.סי מנסה להוריד בכוונה תחילה את אחוזי הצפייה ב"פרקליטים", סדרה שלה עצמה, במטרה לפגוע בהצלחתה ובכך להצדיק את הפתיחה המחודשת של חוזה ההפקה ולהגיע לשולחן המשא ומתן עם עמדת פתיחה חזקה יותר. שוב - איי.בי.סי רוצה להרוג את אחוזי הצפייה של "הפרקליטים" כדי להפחית את המחיר שלה, ועל ידי כך להחזיר אותה לעונה נוספת. לא משנה כמה פעמים ייקרא המשפט ובאילו וריאציות ינוסח, הוא עדיין לא יכיל בתוכו טיפה אחת סבירה של היגיון בסיסי ופשוט. זה דבילי ומגוחך. גול עצמי, במשמעותו המדויקת ביותר. ואף על פי כן, זו התיאוריה, אלו ההאשמות.

בכירים באיי.בי.סי ודאי ישתמשו במושגים קצת אחרים לתיאור ההחלטה, כמו למשל "חשיבה לטווח ארוך" או "היגיון כלכלי". משרדו של דייוויד אי. קלי, לעומת זאת, שומר על איפוק ומשחרר הצהרה שמציינת כי הם "מודאגים מן המעבר ומקווים שאיי.בי.סי תעשה כל שביכולתה כדי לתמוך בסדרה, שיצרה ביקורת אוהדת וממשיכה לנצח במשבצת השידור (הישנה) שלה". וכל זאת בתחילת ינואר, עוד לפני ששודרה "הפרקליטים" במשבצת השידור החדשה שלה.

והנה זה קורה. "הפרקליטים" נוחתת ביום שני, בין שתי סדרות חדשות לחלוטין, וכצפוי - צונחת ומתרסקת. 8.96 מיליון צופים בלבד צלחו את המעבר מראשון לשני, כאשר זהו מספר הצופים הנמוך ביותר שמשכה הסדרה מאז שלהי העונה הראשונה הניסיונית שלה, וכמחצית ממספר הצופים בימי התהילה שלה, מה שמוביל לכך ש"הפרקליטים" ממוקמת, לראשונה מזה שש שנים, אחרונה בשעת השידור שלה. ללא ספק, הצלחה מסחררת, צעד שיבוצי מוצלח. איי.בי.סי אמנם לא הכי מרוצה, אבל בשלב הזה יש לה כבר בעיה אחרת - דיוויד אי. קלי, שמסתבר שהמעבר עשה קצת יותר מרק להדאיג אותו, לא מסוגל להחזיק הכל בפנים, ומתפוצץ.

קלי פותח את הפה לכל מי שמוכן לשמוע, ומרגליות לא ממש יוצאות ממנו. "An Act of Stunning Stupidity" הוא מכנה את החלטת השיבוץ, שחור על גבי לבן וירטואלי במה שהפך לציטוט כותרת מוביל ברוב העיתונים והאתרים, ומשתלח ללא רסן במנהלי איי.בי.סי, הרשת איתה הוא, כזכור, עדיין עובד. "הם הרגו אותה (את הסדרה) במכת מחץ אחת. כשהם הודיעו זאת לראשונה, זה לא נשמע הגיוני כלל, זה נשמע יותר כמו ספורט דמים. אני מקווה שהם ינהגו בהתאם לאינטרס שלהם עצמם ויחזירו אותה להיכן שהצליחה".

כאמור, סוג תכתובת שכזה בין יוצר-על כמו דיוויד אי. קלי לבין אחת מהרשתות הגדולות בארה"ב ובצורה כה גלויה ופומבית הוא לא דבר שרואים כל יום, במיוחד לא אחרי שבע שנות עבודה מוצלחות. אבל כנראה שכשקלי, ש"הפרקליטים" היא אחת הסדרות המצליחות הבודדות שלו באוויר, זועם הרבה מעבר לנקודת הרתיחה שלו - דיפלומטיות ונימוס ממנו והלאה. והוא ממשיך: "קשה להאמין שהם מסוגלים לנהוג בכזה טעם רע. אבל לא משנה כמה נמוך מציבים את רף האינטליגנציה של ABC, הם מצליחים להחליק תחתיו. טיפשי לנסות ולנחש מה נמצא בראשם משום שזה יתחיל בהנחה שיש שם משהו". וכדי לסתום סופית את הגולל, מאיים קלי להעביר את "הפרקליטים" לרשת שידור אחרת, אם לא תחזיר אותה איי.בי.סי למשבצת השידור המקורית שלה.

איי.בי.סי, בתגובה, מתחבאת מאחורי טענות כמו "לא ידענו שג'ו מיליונר יהיה כזה להיט" או "הסדרה החדשה שלפני 'הפרקליטים' לא הזרימה לה מספיק צופים". מקורות ברשת אפילו מספרים כי יש להם הרבה סימפטיה למצב הבעייתי אליו נקלע קלי. מאוד רגישים באיי.בי.סי. לגבי ההאשמות בנוגע ל"תאוריית הקונספירציה", מגיב דובר הרשת בצורה כה ברורה אך יחד עם זאת כה עמומה ומעורפלת שאין דרך לתרגם אותה אלא רק להביאה במלואה:

"We have paid an enormous price - millions of dollars an episode- to have The Practice on our schedule. One would think that gives us the right to schedule it as we see fit in order to serve the best interest of the network. Any suggestion that we would consciously attempt to hurt an important asset is simply ludicrous."


השלב הבא בסאגה מתרחש באפריל, כאשר עדיין לא ברור אם "הפרקליטים" תחודש לעונה נוספת. בכל זאת, הרייטינג שלה הרי די נמוך - היא עדיין משודרת ביום שני, ועדיין ממשיכה לאבד קהל. דייוויד אי. קלי מודיע שכתב פרק סיום לעונה השביעית בשם "Goodbye" , שיכול לתפקד גם כפרק סיום הסדרה אם לא תשוב. הוא מבקר על סט הצילומים ונותן לצוות השחקנים שיחת עידוד קלה, שנועדה למנוע פאניקה לנוכח העובדה שיכול מאוד להיות שחלקם עלול למצוא את עצמו ללא עבודה בקרוב. בינתיים, משודר הפרק "Less is more", שעוסק בביקורת של קלי כלפי תוכניות הריאליטי, ובעוד ראשי הרשתות המתחרות CBS ו-FOX נענים לבקשתו ומופיעים בפרק בתפקידי אורח, אין בו כל אזכור שהוא לרשת ABC ודי ברור למה. חודש לאחר מכן, מציגה הרשת את לוח הסתיו שלה לעונה הבאה, כש"הפרקליטים" נמצאת בו. הייתכן?

ייתכן. מסתבר שרשת ABC הצליחה להגיעה להסכמה עם קלי ועם חברת "פוקס המאה העשרים" לגבי דמי רישיון מחודשים. כי עכשיו, כשהסדרה הרבה פחות מצליחה, אין צידוק לשלם עליה כל כך הרבה. ועם טענה שכזו אף אחד כבר לא יכול להתווכח. איי.בי.סי חותמת על עסקה חדשה במהלכה מקוצץ תקציבה של "הפרקליטים" בחצי (עלות הפקת פרק תעמוד על 3 - 2.5 מיליון דולר). השיבוץ - חזרה בימי ראשון, כמובן. איי.בי.סי, שתכננה את המהלכים שלה בקפידה, ניצחה בסופו של דבר כרוח הסערה, תוך שהיא רומסת כל מה שנקרה בדרכה ומשאירה מאחוריה את קלי, שינסה לאסוף את השברים. אחרי הכל, "הפרקליטים" איבדה כעת כמות נכבדת של כסף, שצריך להגיע מאיפשהו.



ביום שכונה על ידו "ככל הנראה היום הקשה ביותר מבחינת קריירה שאני מסוגל לזכור", מפטר דייוויד אי. קלי את רוב חברי הקאסט הקבוע של "הפרקליטים" לאלתר. דילן מקדרמוט (בובי), קלי ווילאמס (לינדסי), ליסה גיי המילטון (רבקה), מרלה סוקולוף (לוסי), שילר לי (קלייר) ולארה פלין בויל (הלן) עוזבים כולם את הסדרה בבת אחת, ולא יחזרו לגלם את תפקידיהם בעונה הבאה. הנותרים - סטיב האריס (יוג'ין), קמרין מנהיים (אלינור), מייקל בדלוקו (ג'ימי) וג'סיקה קפאשאו (ג'יימי), ייאלצו לספוג קיצוץ כבד במשכורת, ואת רוב משקל הסדרה על כתפם. הסיבה לגל הפיטורים המאסיבי, לפי קלי, היא "מציאות כלכלית וקריאטיבית חדשה". בפועל - כמובן שזה הכסף או יותר נכון המחסור בו, ודייוויד אי קלי עצמו לא מהסס להודות בכך. שחקנים ראשיים ותיקים ומוכרים כמו מקדרמוט, וויליאמס ובויל, שהיו שם מן ההתחלה הרעועה, הם שמות גדולים שמצריכים גם משכורת גדולה, ואחוזי ותק שמצטברים משנה לשנה. ועכשיו, כשהתקציב לוחץ והחור בכיס תופח, אין באפשרותו להמשיך ולשלם להם באותו האופן, ולכן הוא לא מנסה אפילו לנהל משא ומתן על חוזיהם.

קלי מסביר שביצע סלקציה קריאטיבית בין דמויותיו והחליט לשמור על החזקות והבשריות שבהן בלבד, כשהיוצא דופן הוא דילן מקדרמוט, שפוטר אך ורק מסיבות כלכליות טהורות. מסתבר שקלי, שהוא אדם קצת חכם, צפה מראש את מהלך העניינים, ולכן כתב את דמותו של בובי מחוץ לסדרה כבר באותו פרק אחרון, מבלי לדעת אם הפרידה ממנו תהיה אמיתית או לא. כי 300,000 דולר לפרק, כפי שקיבל מקדרמוט עד כה, הוא כבר לא סכום ריאלי לתשלום תחת התקציב המקוצץ. לא מפתיע, אם כך, שהוא השחקן שקיבל את הבשורה בצורה הכי קשה, לפי קלי.

"ההרגשה היא כמו ללכת לכינוס משפחתי שחברי משפחה מסויימים פשוט לא שם" מתאר קלי את צילומי העונה החדשה. עכשיו, לנוכח כל המהומה, "הפרקליטים" מעולם לא נראתה יותר כמו מגדל קלפים מט ליפול. האווירה הפכה כה רגישה ולוהטת, כך שכולם מהלכים על קצות האצבעות ואף אחד אינו מעז להוציא מילה לא מפרגנת מחשש להצתה מחודשת של הנושא. קמרין מנהיים, למשל, מודה כי האובדן של חבריה לקאסט שבר את לבה, וגם היא כמובן משתמשת במטאפורת המשפחה, אבל מוסיפה "בכנות" ש"כדי לשמור על דמות כמו שלי רעננה, חייבים להוסיף דמויות חדשות לתערובת". או רשת איי.בי.סי, שמוציאה הודעה לעיתונות לפיה היא עומדת מאחורי החלטותיו של דייוויד אי. קלי ותומכת בו במאת האחוזים, ו"מצטערים לראות את אותם חברי קאסט מוכשרים עוזבים את התוכנית".

אלו שמכירים את דיוויד אי. קלי, ודאי יודעים שהחלפות קאסט המוניות פתאומיות וגסות מסוג זה אינן זרות לסדרות שלו כלל וכלל. "פרקליטי אל. איי" צללה למצולות לאחר שחברי הקאסט המקורי שלה עזבו, העונה האחרונה של "שיקגו הופ" היתה תמוהה ומעצבנת, ו"בוסטון פאבליק" סגרה את שערי בית הספר לאחר שרוב השחקנית המקוריים שלה נטשו. מצד שני, סדרות "מקום עבודה" רבות כמו "אי. אר", "חוק וסדר" ו"NYPD" שמרו על גדולתן למרות עירויים תכופים של דם חדש ופרישות של דמויות ותיקות ואהובות. החלפת קאסט באופן כללי היא פעולה שמביאה לתוצאות מעורבות. לאיזו קטגוריה תשתייך "הפרקליטים"? על זאת יכולים לענות רק צופי העונה השמינית.



מדהים לראות איך שהחלטה אחת גרועה, שינוי אחד קטן, יכולים להתחיל לגלגל כדור שלג שמגיע למימדים מפלצתיים כמו מהפך אימתני מהסוג שחוותה "הפרקליטים". שווה להדגיש פעם נוספת כי בעיקר מניעים פיננסיים, הם שגרמו לו. האם החלפת הקאסט היתה נמנעת לולא קרה מה שקרה? כן, קרוב לוודאי. אבל גם אם לא, האם היא היתה מתבצעת בצורה וולגארית שכזו? האם כמויות של שחקנים היו נשלחים הביתה ללא הודעה מוקדמת? ללא אפשרות להעניק להם, ולדמויותיהם, אפשרות פרידה ראויה?

על איכותה של העונה השביעית של "הפרקליטים" ניתן להתווכח. גם על הצורך הקריאטיבי בשינוי, וברענון קאסט. אך יום בו ננקט צעד דרסטי כזה, שמונע רובו ככולו משיקולים כלכליים מסחריים, הוא יום עצוב ומר עבור יוצרי "הפרקליטים", צופיה, ויוצרי וחובבי טלוויזיה בכלל. כשרשת טלוויזיה מבצעת החלטה מודעת ופוצחת במשחק מלוכלך כשבסופו נהרסת איכותו של מוצר טלוויזיוני, כששיקולים שאמורים להיות אמנותיים ויצירתיים מוכתמים ומוכתבים על ידי שיקולים טכניים של כורח הנסיבות עקב אתיקה מפוקפקת ותככנות לא נתפסת, זהו יום עצוב לכולנו.

אבל זו רק דעת יחיד. כל העדויות נמצאות לפניכם עכשיו, היו אתם השופטים.