המסך המפוצל

סדרה עשויה חלקית

ג`ורג`יה לאס מתה - וכעת היא חיה מחדש כמלאכית מוות. הרעיון לסדרה \"מתים במשרה חלקית\" נפלא. הביצוע? לא החלטי.

מאת: assafTV

פורסם: 27-01-2005
76 תגובות
היחס שלי ל"מתים במשרה חלקית" (Dead Like Me) אמביוולנטי למדי. מצד אחד מדובר בסדרה עם קאסט מצוין, היא מהנה לצפייה ועשויה היטב. מצד שני, היא דורכת במקום, העלילה שלה לא מתפתחת וגם הדמויות לא זוכות לטיפול מעמיק במיוחד. ההודעה על ביטולה, לאחר שתי עונות, גרמה לי להצטער שהיא לא תמשיך להתפתח, מצד שני, אם רק לאחר שתי עונות הסדרה החלה להראות סימנים קלים של התפתחות, קשה להניח שעונה שלישית תביא איזשהו מהפך.

"מתים במשרה חלקית" עלתה בקיץ 2003 בערוץ הפרימיום "שואוטיים". שואוטיים נושפת בעורפה של HBO (אם כי ל-HBO יש מספר כפול של מנויים) ומנסה לעשות כל מה ש-HBO עושה - רק בנועזות יתרה והרבה חוצפה. ל-HBO יש את "סקס והעיר הגדולה"? באו אנשי שואוטיים והביאו את "הכי גאים שיש". "המופע של לארי סנדרס" ב-HBO? אצל שואוטיים נלחמו ב"הקרב על הרייטינג". "מתים במשרה חלקית" הוצגה כתשובה של "שואוטיים" ל"עמוק באדמה" של HBO. "הסדרה הזו מתחילה היכן ש"עמוק באדמה" מסתיימת!" הכריזו הסלוגנים.



אלא שבעוד ב"עמוק באדמה" לוקחים את עניין המוות ברצינות, יתרה אפילו, ב"מתים במשרה חלקית" מתייחסים לכך בהומור שחור ובקלילות. המוות בסדרה יוצג תמיד בצורה משעשעת והאנשים ילכו לעולמם כך שאם תוסיפו לזה פסקול מבדח של אפקטים קוליים, עוד אפשר יהיה לשלב את זה בקלות ב"פספוסים".

הסדרה "מתים במשרה חלקית" עוקבת אחר ג'ורג'יה "ג'ורג'" לאס, נערה צינית בת 18 שמוצאת את מותה בתאונה - אסלה מתחנת חלל נוחתת עליה. ג'ורג' מגלה שאולי היא מתה, אך חייה רק החלו. היא כעת Grim Reaper, קוצרת, מלאכית מוות. תפקידה לקחת את הנשמה של האנשים רגע לפני מותם. היא מצטרפת לחבורת מלאכי מוות בראשותו של רוב סופר (מנדי פטנקין). חבורה זו של מלאכי מוות מתמחה באנשים המתים מתאונות, מה שנותן דרור ליוצרי הסדרה ליצור סצנות מוות שהן הכל מלבד טרגיות. אנשים מתים בשלל דרכים משונות ומשעשעות, במה שנראה כמו הגרסה הקומית של "יעד סופי". עוד בחבורה של רוב נמצאים רוקסן "רוקסי" הארט, פקחית תנועה קשוחה וצינית (ג'סמין גאי), מייסון (קיילום בלו), צעיר בריטי משובב שאוהב בחורות סמים ורוק'נ'רול, לאו דווקא בסדר הזה וקריסטל סמית' (רבקה גייהארט), טיפוס קליל ומרחף. רבקה גייהארט ביקשה לפרוש מהסדרה והיא עוזבת לאחר חמישה פרקים. במקומה מצטרפת לסדרה דמות חדשה בשם דייזי אדר (לורה האריס, מרי וורנר מהעונה השניה של "24"), סוג של כוכבנית עבר משנות השלושים.

ייתכן שעקב החלטתה של גייהארט לפרוש מהסדרה, העונה הראשונה לא אחידה. ברשתות הכבלים, בניגוד לרשתות הארציות, מצלמים מראש את כל העונה, כך שהחלטה של שחקן לפרוש במהלך העונה היתה חייבת להתקבל במהלך הפרה-פרודקשן.



יוצר הסדרה הינו בראיין פולר, שבאמתחתו סדרה אחרת עם נערה צינית במרכזה, "וונדרפולס". גם "חלל עמוק תשע" ו"וויאג'ר", מבית "מסע בין כוכבים" נמצאים ברזומה שלו.

בפרק הראשון של הסדרה, ג'ורג'יה לאס מגלה שהקורבן הראשון שלה היא ילדה קטנה. ג'ורג' נתקפת בייסורי מצפון על כך שהיא צריכה להרוג ילדה קטנה אך בסוף מתרצה כי, מה לעשות, זה תפקידה, גלגל החיים ויאדה יאדה. הייתם מצפים שבפרק הבא ג'ורג' תיגש למשימתה ביתר קלות. טעות. ג'ורג' נתקפת בייסורי מצפון שוב ושוב והתסריט הזה הולך ונהיה שחוק מהר מאוד.

העונה הראשונה של הסדרה דורכת במקום ועיקר תפקידה - להראות לג'ורג' שהמוות הוא חלק מהחיים, אנשים חייבים למות וג'ורג' חייבת לבצע את תפקידה. הכל טוב ויפה אבל אי אפשר לסגור את כל העלילה הזו בשניים-שלושה פרקים? חייבים למרוח את זה על פני עונה שלמה?

מעט מאוד ידוע לנו על העולם של ה"Grim Reapers". מי הם? מאיפה באו? מי שולח להם את ההוראות? גם עולמם של הדמויות איננו מפותח מספיק. צופים אשר יסיימו לצפות בעונה הראשונה לא יחזיקו ביותר מידע על העולם הפנימי של הסדרה יותר מאנשים שצפו רק בפרק הראשון שלה.

הסדרה עצמה גם מתפרשת לכיוונים שונים - לא פחות מארבע סדרות כונסו להן יחדיו. סדרה אחת היא על ג'ורג' לאס, נערה שצריכה להתבגר ולהתגבר על תלאות החיים בגיל 18. סדרה שנייה היא על ג'ורג' לאס וקורותיה כמלאכית מוות. סדרה שלישית היא על ג'וי לאס, אם שאיבדה את בתה וכעת צריכה להתגבר על הטראומה מצד אחד, ולשמור על משפחתה מצד שני. והסדרה הרביעית היא בכלל סיטקום משרדי על קורותיה של ג'ורג' לאס בחברת "הפי טיים", ויחסיה עם הבוסית המטורללת שלה דולורס הרביג.

כשסדרה מתפרשת לכיוונים כה רבים, טבעי שהתוצאה שתתקבל לא תהיה אחידה. דמויות מסוימות לא יקבלו פוקוס (דמותה של רוקסי כלל לא מופיעה בחלק מהעונה הראשונה, וגם כשהיא מופיעה תפקידה מצומצם למדי). דמויות אחרות יקבלו פוקוס רב אך שטחי למדי, כלומר הרבה זמן מסך, מעט עומק. זה מרגיז ומתסכל, במיוחד כי יש כאן דמויות מצוינות וקאסט שהוא פשוט נפלא. הבעיה היא שהדמויות לא מקבלות את הטיפול המגיע להן. הצופה נאלץ, ברוב הזמן, להסתפק בפירורי מידע ובקצב התקדמות איטי.



הסדרה מפצה על ההתקדמות האיטית (ויש שיגידו דריכה במקום) בקסם רב ובהומור שחור. בעלי ההתמדה ישמחו לדעת שבעונה השנייה חל שיפור מסוים. שיפור מזערי אך בהחלט שיפור. העלילה זורמת יותר, יש דגש רב יותר על לפחות חלק מהדמויות והעניינים זזים מעט. מעט.

וזה אולי החלק הכי כואב בסדרה - עד אשר מתחילים לראות תזוזה מסוימת, עד אשר מתחילים לראות ניצנים של התפתחות, מונף גרזן הביטולים על הסדרה, שהפך את "מתים במשרה חלקית" למבוטלים במשרה מלאה.





"מתים במשרה חלקית" (Dead Like Me), ימי חמישי, 22:00, Xtra HOT. שידורים נוספים בשבת, 19:15, 00:15.


עצומה להחזרת הסדרה