המסך המפוצל

נתיבי איילון

אם לשפוט לפי התוכנית הראשונה, יעקב איילון קצת חלוד. זה טבעי, זה מן הסתם צפוי, וזה גם יעבור תוך שבוע שבועיים. כי יעקב איילון הוא מה שחיים יבין היה פעם: איש החדשות מספר אחד בישראל

מאת: שי מגל

פורסם: 29-01-2002
2 תגובות
מי חזר הביתה? ומי חזר רעב? ומי חזר באטרף? באותו קול בריטון, תספורת מרינס, מבט חודר וכרזימה אמריקאית בעליל. הרעב בבטן, התשוקה בעיניים, האנקר-מן מספר אחד בישראל. אולי מה שחיים יבין היה פעם, ללא ספק מה שגדי סוקניק לא יהיה לעולם, ושיעשה שמיניות באוויר, ירביץ עוד כמה סיפורים על השייטת ויחייך מפה ועד סוף העולם. הוא השתפר, ללא ספק, אבל עמוק בפנים, גם סוקניק, אפילו סוקניק, יודע שיעקב איילון יש רק אחד. על העוקצנות, החוכמה והאינטליגנציה, הניואנסים האמריקאיים והעצבים הישראליים. כן כן, הוא חזר, וכן כן, הוא רעב.
כמה שהוא רעב.

אם לשפוט לפי התוכנית הראשונה, איילון קצת חלוד. כמעט בלי פאוזים, שוכח לקחת אוויר, מרים את הקול בלי סיבה, חיתוך הדיבור עדיין לא מתורגל וההתרגשות די בולטת, אפילו למלך הפוקר-פייס. זה טבעי, זה מן הסתם צפוי, וזה גם יעבור תוך שבוע שבועיים. לדסק החדשות עצמו ייקח עוד קצת זמן להתגבש. עניין של התרגלות, אפילו למקצוענים ותיקים, ועניין של מקום חדש. מן סתם כבר הוחלט על קו מערכתי. הבן אדם עזב את ערוץ 2, ערוץ 2 לא עוזב כל כך מהר את הבן אדם. מהדורה קצבית. אמריקאית. מאייטם לאייטם. ספק אם ינסו להתמקד. ספק אם מישהו מהצופים ירצה את ההתמקדות הזו. רוצים לדעת, פחות להבין.

קשה להבין את הבחירה בשעות השידור. מצד אחד, זה ימנע קרב תרנגולים, ראש-בראש, עם מהדורת החדשות של ערוץ 2, ובהחלט יאפשר לברוח מהטלנובלות, אבל מצד שני, מי יראה חדשות בשבע בערב. אמנם הצרכנים, באשר הם, תמיד מתרגלים, אבל שבע, איך שלא מסתכלים עליה, היא שעת דמדומים, במיוחד בקיץ. רוב המועסקים בדרך מהעבודה, ואלו שחזרו צריכים מקלחת, אוכל, טיפה להירגע. הפורפליי עדיין לא נגמר (מרגלית וקוטלר), וכבר רצים להארד-קור. קשה להבין גם את הבחירה בשעה 10. שעה מאוחרת מדי. מעייפת. פיגועים? עראפת? חברי כנסת? חברי כנסת?

מעניין יהיה לעקוב אחרי רשימות המדרוג בשבועות הקרובים. יותר מעניין יהיה לדעת איך איילון יסתדר עם נתונים נמוכים, נמוכים מדי, אם יהיו. הוא איש מקצוע, אבל גם אנשי מקצוע זקוקים לחשיפה. המחוייבות, כמו גם האגו, לא יתנו לו לעזוב, אבל הם עשויים להוות בעיה בטווח הארוך, בטח ובטח כשהכל בנוי עליו. יותר מעניין יהיה לראות את התפתחות מערכת החדשות. כמה דקות (או שניות) יושקעו בתחומים פחות מושכים. חדשות חוץ, כלכלה, תרבות, קו העוני. הכי מעניין יהיה לדעת האם מנסים ליצור לנו, הצרכנים, אלטרנטיבה, עד כמה שאלטרנטיבה נדחסת ל- 30 דקות.

על הנייר לפחות, בישראל מייצרים ניוז שמספיק לחצי הצד המערבי של הכדור. ערוץ 2, מאז ומתמיד, התייחסו לחדשות כמו שמתייחסים אליהן ב- MTV. פריים לפריים, כיתובית למטה ונעבור לנושא הבא. בתקופה האחרונה ניסו לתת טון יותר חברתי, במיוחד במהדורת סוף השבוע, אבל עדיין, במסגרת כללי המשחק. בערוץ 1 עוד לא החליטו מה צריך, ו"היומן" כבר לא מה שהיה. כשהם יחליטו אנחנו נעדכן, לקראת חזון יחזקאל. ערוץ 10, דרך הפרדיגמה החדשה שלו, יוצא במסעות קולומבוס. זה יכול להיות חתרני. זה יכול להיות מעמיק. זה יכול להיות אחרת. במקרה הטוב, הם יהיו שווים רק בגלל החדשות, ובמקרה הרע קבלנו מהדורת לייט מוקדמת של ערוץ 2.

ותיזהרו. הבחור מה זה רעב.