המסך המפוצל

אולי די?

תופעת הבאנרים והפופ-אפים כבר יצאה מכל החורים. עוד מעט היא תהרוג את הטלוויזיה

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 14-01-2006
70 תגובות
הזמן: מוצאי שבת, 14/1/06, 22:47. הערוץ: HOT3. הסדרה: "המגן". הפרק בעיצומו. רגע דרמטי במיוחד, חשוב לציין. למעלה מופיעה הכתובית "התוכנית הבאה: מדיום" ואתה כבר מבין שטוב לא יכול לצאת מזה. הכתובית נעלמת, ולמטה על רקע ויכוח סוער בין שתי דמויות, מופיעה ההודעה "יצפאן, ממחר ב-21:30". בשלב הזה כבר לא ניתן לקרוא את כתוביות התרגום. ההודעה מתחלפת בהודעה על "אנג'ל" וזו מתחלפת בכתובית "ערב טוב עם גיא פינס, כל ראשון עד חמישי". רק כשהכתובית הזאת מואילה בטובה לרדת, אפשר לחזור ולקרוא את התרגום. והכי דבילי? התוכנית הבאה אפילו לא היתה "מדיום" אלא "נעדרים".

פחות מארבע שעות קודם לכן קורה דבר דומה על רקע כתוביות הסיום של תוכנית פופולרית פחות, "חמישייה".

חמישה ימים קודם לכן בערוץ אחר בסדרה אחרת ("הקאמבק", בערוץ +yes) בזמן שבפרק עדיין קורים דברים ועל רקע כתוביות הסיום, מוקטנת התמונה לטובת הודעות כאלה ואחרות שלא מעניינות אף אחד.

ואלו דוגמאות רק מהשבוע האחרון.

כל ערוץ שמכבד את עצמו אבל לא מכבד את צופיו מתהדר בתופעה המתועבת הזאת - באנרים, פופ אפים, כתוביות כאלה ואחרות שבאות על חשבון התוכן עצמו, עושות את זה בגסות ומבלי להתחשב בצופה. ערוץ 2 מקטין את המסך באמצע מערכון של "ארץ נהדרת"; בישראל 10 מקפידים להודיע פחות או יותר כל חמש דקות מה אנחנו רואים עכשיו ומה נראה אחר כך בפינה הימנית העליונה של המסך; ב-HOT3 התחילו ממש עכשיו לדווח בפינה הימנית העליונה בסיום פרק בסדרה מהי הסדרה המשודרת הבאה (ובאופן אירוני, ממשיכים לטעות בכל פעם מחדש); AXN ו-Xtra HOT מעלימים לחלוטין את שם המתרגם מאז תחילת שידוריהם; ערוצי הבית של yes החלו לפני מספר שבועות להקטין את המסך בכל סוף פרק - לעיתים תוך הפרעה לתוכן עצמו - כדי לספר לכולנו לא רק מה התוכנית הבאה, אלא גם מה התוכנית שאחריה, איזה מבצעים הם מציעים ולא רחוק היום שבו הם יספרו לכולנו מה אותו בנאדם שמקליד את ההודעות הללו אכל לארוחת הבוקר.

גבירותיי ורבותיי, מדובר בתעודת עניות של הטלוויזיה בישראל. תופעה בזויה ומבזה הן את גופי השידור השונים ובעיקר את צופי הטלוויזיה. זה מעצבן את הצופה ומיותר לחלוטין - לכל פלטפורמה יש את לוח השידורים שלה, כל צופה יודע היום איך לבדוק מהי התוכנית הבאה המשודרת מבלי להיעזר בהודעות מפוקפקות, וזה יוצר לא אחת בעיות מהסוג שקרו הערב אצל ויק מאקי וחבריו או השבוע אצל ואלרי צ'אריש וחבריה לסדרה הקומית הכושלת.

אז אולי די? בלי קשר לכמה שהרעיון הזה לגמרי לא לגיטימי למי שרוצה לקבל את סדרת הטלוויזיה שלו, כולל כתוביות הסיום, לא מופרעת, הרי שהדוגמאות מהשבוע האחרון מוכיחות שגם אם הכוונה המקורית היתה לא להפריע במהלך ההתרחשויות בפרק עצמו, אזי הפרעות אמיתיות שכאלה קורות בכל זאת, אם זה בגלל תקלה טכנית או בגלל חוסר שימת לב של האדם האחראי על העניין.

כל עוד אתם לא מסוגלים לתפעל את הכלי המזיק הזה מבלי שהוא יפריע לשידור עצמו, אין לכם זכות להשתמש בו. זוהי הפרה בוטה של ההסכם הלא כתוב בין גוף השידור לצופה שלו ושבסעיף הראשון שלו כתוב "אל תפריע לי לראות את מה שאתה משדר". וגם אם התקריות הללו יצטמצמו לאפס, עדיין מדובר בתופעה שאין לה מקום על מסכי הטלוויזיה בארץ.

כן, אני מודע לכך שהרשתות הגדולות באמריקה עושות דברים דומים, אבל עם כל הכבוד, +yes ו-Xtra HOT הם לא NBC או FOX. הם ערוצים בתשלום שבדיוק כמו HBO מגיע לצופה לצפות בהם ללא שום הפרעה כזאת. בלי שום פופ-אפ, או באנר, או הודעה קטנה למעלה מצד ימין. או משמאל. או מכל צד אחר שלא תמצאו.

אז בבקשה די. כי נמאס לנו להתעצבן.

ורק עוד הערה קטנה לסיום: "+yes, טלוויזיה יוצאת מן הכלל"? פעם, אולי. היום, כשאתם מתנהגים כמו כל ערוץ אחר, אתם כבר לא.