המסך המפוצל

הממיר 28/5/06

משפחה בהפרעה והאוס בפרקים נהדרים, פרק מיוחד של הבית הלבן, שיפור בפלישה ועדכונים מגזרת המסך הרחב של yes

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 24-06-2006
225 תגובות
10. "משפחה בהפרעה". אני מודע לזה שאני מתלהב בכל פרק מחדש, אבל מה לעשות כשכל פרק שובר את השיאים של קודמיו? "מיסטר F" הוא פרק כל כך מצחיק בכל כך הרבה רמות ותחומים (גודזילה, באסטר שרוצה לעשות משהו עם אחיו, ג'ורג' מייקל שמקבל מתנה, MRF והגילוי על ריטה, החפרפרת - ואלו רק דוגמאות מעטות) שאי אפשר שלא להכריז עליו כעל הפרק המצחיק ביותר ששודר השבוע, אולי אפילו הפרק הכי מצחיק בסדרה, מה שרק מעצים את הצער על ביטולה של הסדרה.

עוד 10. "האוס". זה לא רק בגלל הסיפור עצמו (טעות קטנה אחת של צ'ייס, שגרמה להידרדרות הטראגית במצבה של החולה), זה לא רק בגלל הטוויסט (המצב הנפשי של צ'ייס בזמן הטעות) ולא רק בגלל הגילוי שלנו כצופים על אביו של צ'ייס, שידע זאת כבר מזמן - זה בעיקר בגלל דרך הצגת הסיפור, קצת כמו ב"שלושה סיפורים" הקסום, עם כל השקרים הקטנים של האוס, ובגלל דרך הצגת הפלשבקים, אם בכלל אפשר לקרוא להם ככה. המבט של האוס בסיום, כשהוא מגלה מי הרופא האחראי עליו, אם מתעלמים מעניין האמינות הבעייתי, שכבר נידון כאן, יחד עם שביב החיוך שלו, כאילו הוא גם קצת מרוצה מכל העניין, הפך את הרגע הזה לחזק אפילו יותר. פרק מעולה.

9.5. "24". בעיקר בזכות שני דברים. הראשון - טוני שמגלה מה קרה למישל. והשני - ג'ק שמנסה להוציא מידע מכריסטופר באמצעות פגיעה באשתו. הרגע הזה שבו ג'ק מבין שלא משנה מה הוא יעולל לאשתו, זה לא יגרום לכריסטופר לגלות לו לכלום, הוא רגע טלוויזיוני דרמטי נפלא, שמראה שוב שכוחה של הסדרה עודו במותניה. וגם היה קצת מתח עם גז העצבים שכמעט פגע בשוכני בית החולים, שניצלו ברגע האחרון ע"י קרטיס.

9. "נמלטים". נראה שאנחנו קרובים יותר מאי פעם לבריחה. "נמלטים" תמיד היתה מותחת וקצבית, אבל הפרק הזה אפילו הגביר את הקצב עם אברוצי שמאיים על טי-באג שיחסל אותו אם לא יוותר על מקומו בצוות הבריחה, ומה שנראה כמו הסוף שלו עצמו באחת הסצנות היותר חזקות בסדרה. וגם, אולי הכי חשוב - הסוף של הפרק עם הבעיה הקטנה שיש לנו עם לינקולן. נראה אותם יוצאים מזה.

והערה קטנה, שנכתבה בדיעבד: זה נדמה לי, או שארבעת הציונים הגבוהים בממיר הזה, הם פרקים בסדרות של FOX?

8.5. השבוע שודר פרק מאוד מיוחד ב"הבית הלבן". הוא לא מיוחד כי הוא שודר בזמנו בשידור חי (וכך בעצם, צולם ושודר פעמיים בארה"ב), הוא לא מיוחד כי כולו בעצם מורכב מארבעה טייקים שצולמו לאורך 45 דקות. הוא מיוחד כי הוא עשה שירות גדול למי שצפה בו. עבור סדרה בטלוויזיה קשה לבוא כביקורת ישירה על השלטון ובד"כ הזכות הזו שמורה למערכונים ב-SNL. לכן, כשבאה סדרה ובפרק אחד מטילה את כל הסוגיות הקשות של האומה במכה אחת די קשה להתעלם. העימות בין ויניק וסאנטוס הביא למסך את הבעיה האמיתית של הפוליטיקה בארה"ב - שהיא הפכה להיות סוג של טקס, ריטואל קבוע מראש בו הסוף כבר ידוע מראש. צמד המתחרים, שלא כמו במציאות, בחרו לבצע עימות ללא חוקים, בו ניתנה להם האפשרות לדבר בחופשיות, לפנות זה אל זה ולדון באמת על הרעיונות איש של רעהו. דמוקרטיה אמיתית, שמתעסקת במה שחשוב ולא במה שהתקשורת בוחרת להחשיב - זה היה המסר של הפרק הזה. הרצון לדעת מה באמת פוליטיקאים הולכים לעשות, בלי שקרים, בלי מניפולציות והבטחות שטחיות ללא קרדיט. כשפרויקט "הסדרה של חיי" התחיל פה, הבנתי שאין לי סדרה אליה אני יכול לייחס חשיבות כזו בנוגע לחיי. אבל אני חושב שאם הייתי יכול להצביע על תוכנית, שמעבר לכך שהיא סדרה על דמויות ואנשים, היא במה לרעיונות ולביטוי של ממש, אז "הבית הלבן" היא אחד הנכסים הגדולים ביותר שטלוויזיה אמריקנית ידעה אי-פעם (עידו f. כהן).

8. "תא רדום" היא סדרה טובה והפרק של השבוע היה טוב במיוחד, בעיקר בגלל סופו הטראגי. ובעוד המוות של חאשול היה צפוי למדי, את זה של ריי לא ממש צפיתי, והעסק נחת עליי בהפתעה.

7.5. "המשרד". בגלל קטע אחד ופשוט הורס מרוב שהוא נהדר: כשהמצלמה מיהרה בהתרגשות אל פאם, כדי להצביע על ההוכחה שדווייט ואנג'לה מנהלים רומן. זה היה נפלא כבר כשפאם שיתפה את המצלמה ברכילות המשרדית, אבל כשהמצלמה מצידה נכנסה לקטע בדיוק כמו כולנו, נוצר שם רגע מבריק לחלוטין (Which Witch).

7. אחרי סצנת הסיום של השבוע שעבר ב"בנות גילמור" הגיע הפרק הנוכחי וגילינו שהוא נטול-אמילי לחלוטין, מה שלא מנע ממנו להיות מגניב, בעיקר בזכות לוגאן שמפריע לרורי באמצע השיעור, דויל שמוצא את עצמו עם פאריס, המשפט החמוד של רורי בנוגע לספייק ודרוסילה, והקטע בסוף שבו ריצ'רד מלמד את לוגאן לקח עבור נכדתו. חמוד.

6. זה קצת לא צפוי, אבל סוף סוף ניכר שיפור ב"פלישה". הפרק של השבוע היה ממש מותח, כשלא היה ברור מה מתכנן טום השריף לעשות עם הילדים, והסוף ממש הפתיע אותי כשטום ומריאל מחליטים ביחד להתרחק מהילדים כדי לשמור על ביטחונם, בניגוד גמור לחשש של ראסל. אלמנט קצת פחות טוב בפרק: ההתנהגות של לרקין למראה מריאל המטפלת בראסל. היחסים הרומנטיים בין ארבע הדמויות הראשיות הללו לא עשויים בצורה מספיק מעניינת או אמינה. לא נורא, לפחות יש חייזרים משולבים עם בני אדם.



5. שני קטעים חביבים ב"עקרות בית נואשות": לינט שמנסה לגרום לאחד מעובדי המשרד לנסות לחטוף את ילדיה כדי להוכיח נקודה מסוימת לבעלה (ומיסיז לאנינגהאם שבאה להציל אותם); וגבריאל שבטוחה שהיא כבר התגברה על אובדן התינוק בסצנת הבלון האדום - שבמבט ראשון נראה מטופש, אבל בזכות משחקה של אווה לונגוריה הפך להיות ממש מרגש. שאר הפרק לא היה חף מהבינוניות הכללית שמלווה את רוב העונה הנוכחית.

4. לגיליון "רייטינג" האחרון צורף מוסף סדרות של yes. אבל לא לכולם. מסתבר שחלק מהגיליונות שחולקו למנויי מעריב באזור חיפה (אני מכיר שני מקרים) לא כללו את המוסף המיוחד. קצת מעצבן, אבל לפחות הבטיחו ב"רייטינג" לשלוח אליי את המוסף החסר. נראה אם הוא באמת יגיע.

3. תיכף יגיע עדכון בנושא המסך הרחב, אבל בינתיים קשה שלא להתעצבן ממה שקרה ביום שלישי האחרון. בשעה 17:00 החל השידור החוזר לפרק בסדרה "על-טבעי" ב-yes Stars. זה התחיל עם מסך מתוח, אחרי כמה שניות הפך למסך רחב בלטרבוקס, ואז נקטע זמן קצר לאחר מכן לטובת מסך שחור(!) למשך כשתי שניות. כשהתמונה חזרה, היא היתה במסך רחב אנמורפי עם בעיות קשות של סינק (הפרש של כשניה, אם לא יותר, בין התמונה לקול). חלפה יותר מדקה לפני שהתמונה חזרה להיות מתוחה, כמו בהתחלה, ורק לאחר מכן הוחזר המסך הרחב האנמורפי. כל הקטע הזה לקח משהו כמו שלוש דקות לפני שהפורמט התייצב על מה שהוא אמור להיות. אז אולי גם הפעם מדובר בתקלה מוזרה שקרתה רק במפענחים אצלי, אבל אין לי שום ספק שמישהו - בן אדם כלשהו, אולי מערכת ממוחשבת כזו או אחרת - היה אחראי לתקלה המוזרה הזאת.

2. אבל אם על תקלות אפשר עוד לסלוח, אין שום מחילה לאתר Ynet שחשף בראש חוצות את זהות הזוכה ב"אמריקן איידול" בלי לחשוב פעמיים שאולי מדובר באחד הספוילרים היותר קריטיים שמהדורה אינטרנטית של עיתון יומי נפוץ יכולה לתת לגולשיה.

1. למערכת "כוכב נולד 4" שלום. בתוכנית האודישנים השלישית של העונה הראיתם בחור בשם מאור תיתון. הוא שר את "יה" של מוש בן ארי ועשה את זה נהדר. אפילו מרגול אמרה. ואז, כשביקשתם ממנו לשיר את שיר התוכנית, הוא נכשל קשות, כי לא למד את השיר. צוות השופטים המכובד שלכם אף נזף בו על כך שהוא עצלן. המממ... בואו נחשוב רגע. מתמודד עצלן, עם קול יפה, שיודע לשיר... מעבירים או לא מעבירים? אז אתם החלטתם לא להעביר, אבל האם השם יהודה סעדו אומר לכם משהו? אז אולי מאור לא היה הכוכב הנולד הבא, אבל לפחות תנו לו את אותו צ'אנס שנתתם לסעדו. לא יפה. אפילו קצת מכוער בעיניי.



המסך הרחב ב-yes
תקציר הפרקים הקודמים: המסך הרחב האנמורפי מונע מחלק מהצופים בעלי טלוויזיות רגילות לראות בחלק מהסדרות את התמונה המלאה ("הבית הלבן" היא הדוגמא הטובה ביותר לעניין). בראיון שערכתי עם מר איציק אליקים, הסמנכ"ל הטכני של yes, לפני כחמישה חודשים, שאלתי בין היתר מדוע לא לשדר את הסדרות בפורמט הלטרבוקס (כמו שעשו עם עונה 3 של "אברווד", למשל, ועם התוכנית של "קונאן אובריאן") וקיבלתי כמה תשובות, כולן מפורטות בראיון.

אחת השאלות שעלו בראיון היא: האם yes פועלת כדי למצוא פיתרון לבעלי הטלוויזיות הרגילות (קרוב ל-90% מהלקוחות, כאמור) כך שלא יפסידו פרטים בסדרות כמו "הבית הלבן" - שמיועדת לשידור במסך רחב ומשודרת בשיטה האנמורפית? התשובה היתה: אנחנו בודקים אפשרות להכניס לתוך ההגדרות בממיר אופציה שבה יוכל הצופה לבחור אם לראות את הסדרה בלטרבוקס או במסך אנמורפי, אבל מדובר בתהליך ארוך של פיתוחי תוכנה, ואנחנו בוחנים אם האפשרות הזאת קיימת. אנחנו עדיין צריכים לחקור את זה, יש פה הרבה עבודה שצריך לעשות.

בשבוע שעבר ערכתי ביקור נוסף ב-yes. שוב פגשתי את מר אליקים, שגם הפעם אירח אותי בצורה יפה, ואף הראה לי כל מיני שיפורים טכניים שהוכנסו אל המפענח החכם (מהם כמה שיפורים ב-MAX). ואז הוצג לי הפיצ'ר שעניין אותי יותר מכל - האפשרות לבחור בין שלושה סוגי צפייה: מסך רגיל, מסך רחב אנמורפי ומסך רחב לטרבוקס.

וזה גם עובד. עבור סרט המשודר במסך רחב בטלוויזיה רגילה, ראיתי איך ניתן לצפות בו בצורה רגילה (התמונה חתוכה בצדדים), בצורה האנמורפית (התמונה מתוחה כלפי מעלה) ובצורת הלטרבוקס (התמונה רחבה, פסים שחורים למעלה ולמטה. התרגום יורד למטה, כך שהשורה השנייה שלו נמצאת לחלוטין על החלק השחור - בדיוק כמו בעונה 4 של "סמולוויל", למשל).

"אנחנו ב-yes תמיד רואים את טובתו של הצופה לנגד העיניים", אמר לי איציק אליקים, "זו לא הפעם הראשונה שבעקבות בקשות שהועלו בפורומים למיניהם, ביצענו שיפורים כאלה ואחרים, ואני מאמין שכשנשחרר את הגרסה החדשה, נוכל לסגור את המעגל שהתחלנו כאן בביקור הקודם שלך ובכך לפתור את הבעיות שהצגת".

הגרסה החדשה שאמורה לכלול את אופציית הלטרבוקס צפויה להשתחרר במהלך החודש הקרוב. עדיין אין תאריך סופי לגרסה הזאת שלמעשה כבר עובדת, אך נמצאת בשלבים הסופיים של הבדיקות הקפדניות של צוות הפיתוח של yes. כולנו תקווה שזה יקרה במהרה.


בשולי הממיר
מיסיז לאנינגהאם הופיעה השבוע גם בשידורים החוזרים של "תהרוג אותי וזהו" בסטאר וורלד, בתור בעלת הבית של אליוט, שעדיין חיה בשנות החמישים (Which Witch).

ב"קוראים לי ארל" התארח ג'ובאני ריביסי כראלף.

בפרק הנפלא של "משפחה בהפרעה" הופיע פרנקי מיוניז בתפקיד עצמו כאילו הוא באמצע צילומי "מלקולם באמצע".

ולסיום משהו מקומי: ב"השיר שלנו 3" מתארחת חנה מרון כאמא של לילי (לאורה ריבלין) בסוג של הברקה ליהוקית. וגם נינט קפצה לבקר עם אחיה האמרגן והחבר הנוכחי שלה "חורף דיין" (ניר פרידמן). חביב.