המסך המפוצל

שידורי המהפכה של CW

הרשת החדשה עולה לאוויר עם שתי סדרות חדשות בלבד, ועם כמה סדרות ותיקות ואהובות

מאת: איתן גשם

פורסם: 29-08-2006
88 תגובות
ב-24 בינואר 2006 נפל דבר בעולם הטלוויזיה. במסיבת עיתונאים - שתוכנה נשמר בסודיות מעוררת הערכה - הפתיעו ראשי שתי החברות הידועות "Warner Brothers" ו-CBS את עולם הטלוויזיה, כשהודיעו - ללא התרעה מוקדמת - על הקמתה של רשת חדשה, שתמזג לתוכה שתיים מתוך שש רשתות השידור הארציות בארה"ב: רשת ה-WB ורשת UPN לרשת אחת ארצית חדשה. שתי הרשתות הללו, ה"צעירות" מבין הרשתות הארציות, לא זכו במהלך שנות קיומן לאחוזי צפייה גבוהים יחסית לארבע הרשתות האחרות, עקב סיבות שונות (בין היתר פריסה ארצית בעייתית, כשאחת מהמטרות העיקריות של הרשת החדשה היא להתגבר על הבעיה הזו). "שילוב הכוחות" המפתיע ינסה, בין היתר, למשוך את קהל הצופים - ובפרט את בני קבוצת הגילאים הנחשקת 18-49 יקירת המפרסמים - של שתי הרשתות לרשת החדשה, וליצור "עוגני שידור" שיתמודדו בכבוד מול "התותחים הכבדים" של הרשתות הותיקות.

לרשת החדשה נבחר השם CW, כשה-W מייצג את חלקה של WARNER וה-C את חלקה של CBS. אגב, השם WC ירד מהפרק עוד לפני שעלה, מסיבות מובנות.

לוח השידורים של הסתיו הקרוב מהווה, אפוא, מבחן חשוב ביותר לרשת הדנדשה. קברניטי הרשת מודעים לצורך הדחוף ליצור דריסת רגל לרשת בלב הפריים טיים, והם מודעים היטב לתחרות הקשה שמצפה להם מצד הרשתות המתחרות.

לצורך כך, נבחרו בקפידה ה"קרם דה-לה-קרם" של הסדרות הותיקות בשתי הרשתות, לצורך "זריקתן למים" להתמודדות ראש בראש עם מיטב הסדרות של הרשתות הותיקות. "קרם דה-לה-קרם", אמרנו? נו, איינשטיין כבר אמר שהכל יחסי. אכן, ה-CW לא הסכימה - ובצדק רב - לוותר על תו האיכות של "ורוניקה מארס", על אף הרייטינג הנמוך למדי שקיבלה בעונה השנייה ברשת UPN, אבל בה בעת ויתרה הרשת על סדרה איכותית כמו "אברווד" מחממת הלב (ששודרה ברשת WB), לטובת העונה ה-429 של "הרקיע השביעי" הבלתי נסבלת. גם מקומה של "מגרש ביתי" הבינונית לא נפקד מלוח השידורים, והדבר הביא ליותר מהרמת גבה אחת בקרב העיתונאים והמבקרים שסקרו את לוח השידורים החדש.



מבט אל לוח השידורים החדש מעלה מסקנה מהירה מעניינת - הרשת שיבצה שתי סדרות חדשות בלבד בסתיו(!), לעומת 12 סדרות ותוכניות ותיקות, כאשר סדרה אחת חדשה וסדרה אחת ותיקה צפויות להשתלב בלוח השידורים במהלך החורף. האסטרטגיה של קברניטי הרשת ברורה - ללכת קודם כל עם החומר הותיק והמוכר, ורק לאחר שהמספרים יתבררו והקהל הקבוע יתייצב, יבואו עם חומר חדש.

ואכן, לוח השידורים עמוס בסדרות מוכרות, גם לקהל הצופים בארץ - החל מ"בנות גילמור", "סמולוויל" ו"הרקיע השביעי" הותיקות, דרך "מגרש ביתי" הותיקה קצת פחות וכלה ב"על טבעי" ו"כולם שונאים את כריס" שסיימו עונה ראשונה מוצלחת יחסית מבחינת רייטינג.

ימים יגידו אם האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה, אבל מעניין לראות את השיבוצים של הסדרות בלוח החדש, המעידים על כוונותיה של הרשת, הן במובן הדמוגרפי (ניסיון לחבר בין קהלים דומים, כמו למשל החיבור בין "בנות גילמור" ל"ורוניקה") והן במובן האסטרטגי ("סמולוויל" נבחרה להיות הסדרה ששובצה ביום חמישי האכזרי, ואפשר ללמוד מכך מה חושבים מנהלי הרשת על היכולת שלה לשמור על הקהל הקבוע שלה).

כך צפוי להיראות הלוח החדש של CW בעונת 2006-07:

שני
20:00 הרקיע השביעי (עונה 11)
21:00 - סדרה חדשה

ווהו!!! "הרקיע השביעי" חוזרת! כבר חששנו לרגע מהנורא מכל כשבשלהי העונה שעברה דובר על כך שהיא לא תחודש עוד, אבל למרבה המזל היא כאן, והיא תשוב ללמד את הנוער האמריקאי המתבגר מהם "ערכים" ומהי "משפחה" ומה חשוב באמת. מה הם חשבו שם ב-CW כשבכלל העלו על דעתם את האפשרות להותיר את הטלוויזיה שלנו בלי יצירת המופת הזאת?

אגב, מקורות יודעי דבר טוענים ש"הרקיע השביעי" היא הסיבה האמיתית לכך ש"אברווד" נדחקה מלוח השידורים, ולא "מגרש ביתי" המסכנה שחטפה את כל הריקושטים מהאוהדים העצבניים של "אברווד". דומה שהסיפור הזה מסכם את מצבה העגום של הטלוויזיה של ימינו. לא נותר אלא לאחל לסדרה לסיים את דרכה בכבוד, אם אפשר מהר ככל הניתן, ושכל הדמויות תשמורנה על הערכים שלהן ותגענה בשלום לגן עדן. או משהו.

אשר ל-"Runaway" - מדובר באחת משתי הסדרות החדשות היחידות בלוח החדש, וסדרת הדרמה החדשה היחידה. במסגרת הטרנד החדש שמציף את הטלוויזיה האמריקאית בעונה זו, מדובר בסדרת מתח שמתארת עלילה שמתרחשת לאורך זמן, א-לה "24" ו"נמלטים". הרעיון הכללי הוא שאבי המשפחה נחשד ברצח שלא ביצע, וכתוצאה מכך נאלצים הוא ומשפחתו להימלט מן החוק ולאמץ לעצמם זהות בדויה בעיירה חדשה. הכוכב הראשי הוא דוני וולברג ("הנער החדש בשיכון" לשעבר והאח של, ולאחרונה גם "בומטאון") וכן מככבת לצדו לסלי הופ ("24" - צירוף מקרים? מה פתאום?). דארן סטאר ("בוורלי", "מלרוז" "סקס והעיר הגדולה", "גרוס פוינט") הוא אחד ממפיקי הסדרה.

יש לשים לב לשיבוץ של הסדרה מול "הרווק" המצליחה, "שני גברים וחצי", Heroes"" החדשה (והמעניינת) ו-Vanished"" החדשה שגם היא משתייכת לתת-הז'אנר האופנתי החדש (ומעניין במיוחד - בינואר תחזור "24" למשבצת הזאת).




שלישי
20:00 בנות גילמור (עונה 7)
21:00 ורוניקה מארס (עונה 3)

אח, איזה ערב מענג לחובבי הטלוויזיה (גם לגברים שבהם, למרות שאפשר להניח שהרשת רואה בערב הזה "ערב נשים"). אין ספק שהרשת הראתה חשיבה הגיונית ובריאה כשציוותה את "ורוניקה" מאותגרת-הרייטינג עם "גילמור" הותיקה שהצליחה לגבש לעצמה קהל רחב ומגוון עם השנים, בתקווה שהקהל של "גילמור" יישאר לראות את הבלשית הצעירה והמקסימה.

אגב, הרשת אמנם הזמינה עונה מלאה מ"ורוניקה" אך שומרת לעצמה את הזכות לבטל את ההזמנה לאחר 13 פרקים אם הרייטינג לא יהיה משביע רצון. הבלשית הצעירה נכנסת לעונתה השלישית, לאחר עונה שנייה קצת פחות טובה מקודמתה הן מבחינה תוכנית והן מבחינת רייטינג - ולא נותר אלא לקוות שהעונה הזאת תהיה מוצלחת יותר, משתי הבחינות. רוב תומס אמר שבעונה הנוכחית נקבל במקום עלילה עונתית אחת, שלוש מיני-עלילות שיתפרשו על פני תשעה, שבעה ושישה פרקים.

עם זאת, יש לזכור של"גילמור" יש אתגר משל עצמה לקראת העונה החדשה שתהא עונתה השביעית, בעקבות עזיבתה של איימי שרמן-פאלאדינו, יוצרת הסדרה והמפיקה בפועל שלה (יחד עם בעלה דן שהיה שותף מלא ליצירה). האם עזיבתה של המלכה האם תבריח את הקהל הנאמן והותיק, או שמא עשויה דווקא להזריק מעט רעננות לסדרה, שבעונתה השישית סבלה ממשבר קריאטיבי חמור? קשה לדעת, אבל לפחות לטובתה של "ורוניקה", יש לקוות שהתשובה השנייה היא הנכונה. דייויד רוזנטל (בעברו מפיק וכותב קבוע ב"הופ ופיית'", "ספין סיטי" ו"אלן" ישמש כמפיק בפועל של הסדרה, ויזכה לתגבור מבורך מצדה של רינה מימון המוערכת (שהיתה מפיקה בפועל של "אברווד") שתשמש גם היא כאחת המפיקות.

ל"גילמור" יהיו חיים לא קלים במשבצת השידור שלה, מול "רוקדים עם הכוכבים" הפופולארית,"NCIS" של CBS ו"האוס" האהובה של FOX (שתוחלף בחורף ב"אמריקן איידול" זוללת הרייטינג). גם ל"ורוניקה" תהיה תחרות לא קלה, בעיקר מול "היחידה" של CBS ו-"חוק וסדר: כוונה פלילית" של NBC (ובחורף - שוב - מול "האוס". למה הם עושים לנו את זה? למה?).




יום רביעי
20:00 הטופ מודל הבאה (עונה 7)
21:00 מגרש ביתי (עונה 4)

תוכנית הריאליטי המצליחה בהנחייתה של טיירה בנקס חוזרת לעונה נוספת, ולאף אחד לא היה ספק לרגע שספקית הרייטינג המצטיינת של רשת UPN תשובץ ברשת החדשה. שוב תתמודדנה 13 דוגמניות על התואר ה"נכסף" בניסיון לזכות בחוזה דוגמנות, פרסום, כסף ובלה בלה בלה. בחורף היא תוחלף בתכנית ריאליטי ותיקה אחרת - "היפה והמרובע", שבה מתמודדים כמה חננות על ליבה של מישהי חתיכה, או משהו כזה.

"מגרש ביתי" חוזרת לעונתה הרביעית אחרי פרק סיום עונה דרמטי שנכתב מבלי שיוצר הסדרה מארק שוואן וחבריו יודעים האם הסדרה תמשיך אם לאו. בסופו של דבר, ממש בימים האחרונים הוחלט שעלילותיהם של לוקאס, היילי, ברוק, ניית'ן וחבריהם יתפרשו על פני עונה נוספת, על אף שהרייטינג לא היה מזהיר (לא מעט בגלל פרסום שלילי שקשור בכוכב הסדרה אהוב הבנות צ'אד מייקל מוריי שהתגלה כרודף שמלות בוגדני והתגרש בצורה מכוערת מהקולגה שלו לסדרה סופיה בוש). הנוכחות של הסדרה בלוח השידורים הרגיזה לא מעט ממעריציה הנאמנים של "אברווד" שטוענים עד היום שההחלטה לא מובנת להם. עם זאת, הם מתעלמים מהעובדה שגם ל"מגרש ביתי" קהל נאמן משלה, גם אם פחות קולני, ובסה"כ הסדרה משתפרת עם השנים.

ל"טופ מודל" צפויה תחרות מול "רוקדים עם הכוכבים", "Jericho" החדשה והמסקרנת של CBS, "Rock 30" החדשה והעוד ויתר מסקרנת של NBC ו- "Bones" של FOX. ל"מגרש ביתי" צפויים חיים קשים ביותר מול "אבודים", שתרד מלוח השידורים לתקופה ארוכה בחודש נובמבר ותוחלף בסדרה החדשה "Day Break" וכן מול "מחשבות פליליות" של CBS ו-"Justice" החדשה של FOX.

יום חמישי
20:00 סמולוויל (עונה 6)
21:00 על טבעי (עונה 2)

ליום חמישי היוקרתי כל כך שולחת הרשת החדשה את אחד התותחים הכבדים ביותר שלה, יחד עם תותחית חדשה שהחלה לבנות עצמה בעונה שעברה.

זה מטוס! לא! זאת ציפור! לא! זה הרייטינג של "סמולוויל" בעונה שעברה! כן, "סמולוויל" סיימה עונה חמישית דלה מבחינת תוכנית, והרפתקאותיו של קלארק קנט הצעיר לא ממש הסעירו אף אחד בעונה האחרונה, אבל איכשהו כמות הצופים הלכה וגדלה והרייטינג של הסדרה הגיע לשיאים שהזכירו את הנתונים מעונתה השנייה והמוצלחת של הסדרה.

אבל העונה צפוי לסדרה משימה לא קלה בקרב מול המתחרות ברשתות הארציות האחרות. "הישרדות" של CBS נחשבת לזוללת רייטינג מקצועית, ואליה מתווספות "בטי המכוערת" החדשה והמסקרנת של ABC ו"קוראים לי ארל" ו"המשרד" הנפלאות של NBC. גם Till Death עם בראד גארט של FOX צפויה להיות סדרת להיט. דומה שרק סופרמן יוכל לעמוד בכבוד נגד אתגר כל כך גדול, ואולי זה מה שנטע בליבם של קברניטי הרשת את הרעיון לשבץ את הסדרה מולן.

"על טבעי" עמדה בציפיות ממנה, והצליחה למשוך לא מעט צופים ולשמור על רייטינג טוב, על אף שגם היא לא ממש פרצה דרכים במובן הקריאטיבי, בלשון המעטה. אלא שכדי לשרוד עונה נוספת יהיה עליה להתמודד בכבוד עם רשימה מרשימה, ואף מפחידה, של תוכניות וסדרות המשודרות באותה השעה - "האנטומיה של גריי" הסופר-מצליחה שזזה למשבצת הזו ברגע האחרון, "CSI: זירת הפשע" הותיקה והפופולארית, "דיל או לא דיל" המצליחה למדי של NBC ו-"האו-סי" של FOX שאמנם איבדה רייטינג, אך עלולה לגזול נתח משמעותי מהקהל הצעיר של "על טבעי". כאן אמורה להיכנס איזו בדיחה קלושה על כך שרק משהו על טבעי יציל את הסדרה מגורל אכזר, אבל אנחנו נתגבר על הפיתוי, ופשוט נמשיך הלאה.



יום שישי
20:00 - WWE Smackdown

ביום שישי, שנחשב בד"כ "בית קברות" לרייטינג שולחת הרשת למערכה תוכנית אחת בלבד, אבל מדובר בפצצת רייטינג צפויה, במונחים של הרשת. "Smackdown" היא אחת משתי תוכניות הדגל של התאחדות ה-WWE (התכנית השניה "RAW" משודרת ברשת הכבלים "USA"), והיא זוכה באופן שיטתי לפופולאריות גדולה מאד, בעיקר בקרב הקהל הגברי, שנהנה לראות את ביצועיהם של ריי מיסטיריו, קינג בוקר, האנדרטייקר ("בית קברות לרייטינג" כבר אמרנו?), הבוגימן וחבריהם.

אורכה של התוכנית הותיקה הוא שעה וחצי, ולכן יהא עליה להתמודד עם כמות כפולה של סדרות ותוכניות מושכות רייטינג, בהן, בין היתר: "סרטי הוידאו המצחיקים של אמריקה" הותיקה של ABC, "Ghost Whisperer" המצליחה של CBS, "ג'ורדן" ו"לאס וגאס" של NBC. אכן, תחרות לא קלה בכלל, אבל ידידינו השריריים יודעים דבר או שניים על לשרוד קרבות קשים.

יום שבת
אין שיבוצים (משודרות תכניות מקומיות)

יום ראשון
19:00 כולם שונאים את כריס (עונה 2)
19:30 All of Us (עונה 4)
20:00 חברות טובות (עונה 7)
20:30 - סדרה חדשה
21:00 הטופ מודל הבאה (ש.ח. מיום רביעי)

יום ראשון הוא יום הקומדיות (המשמימות, יש לומר) ב- CW. הערב נפתח בשעה 19:00 (ככה זה ביום ראשון הקדוש) עם עונתה השנייה במספר של "כולם שונאים את כריס" שעמדה בציפיות קברניטי UPN בעונה שעברה מבחינת אחוזי הצפייה והגיעה להישגים סבירים. אלא שמבחינה תוכנית הסדרה אכזבה למדי ופשוט שעממה. בכלל, מקומיקאי כמו כריס רוק אפשר היה לצפות למשהו פחות מלוקק. אחריה, בשעה 19:30, עונה רביעית לסדרה "All of Us" המופקת ע"י בני הזוג וויל סמית' וג'אדה פינקט ועוסקת בבני זוג גרושים שחיים יחד ומגדלים את בנם הקטן. וכן, זה מעניין כמו שזה נשמע.

בשעה 20:00, עונה שביעית(!) לסדרה "חברות טובות" המצליחה. מה פשר ההצלחה, תשאלו? מסתבר שהקונספט מקורי במיוחד - הסדרה עוסקת בחייהן של שלוש נשים בלוס אנג'לס ומה שקורה ביניהן: אהבות, חברות, גירושין, נישו... סליחה, נרדמתי על המקלדת...

בשעה 20:30 עולה הסדרה השניה החדשה של הרשת, "The Game" - ספין אוף ל"חברות טובות". הסדרה עוסקת בחייה של אשתו של שחקן פוטבול בינוני שלומדת להכיר את המנגנונים שבעזרתם יכולה אישה חזקה לסייע לבעלה בעולם הפוטבול - איך להשיג סוכנים טובים, חוזים טובים וכו'. נו, שיהיה, לפחות הם מנסים לעשות סדרות שעוסקות בנשים חזקות, זה גם משהו...



אשר לתחרות - ל"כריס" ול"All of Us" יש תחרות לא קלה בכלל עם משחק הפוטבול של רשת FOX שצפוי למשוך קהל רב, וגם עם "סרטי הוידאו המצחיקים" של בוב סאגט הבלתי נלאה (אך המאוד מייגע) ועם תוכנית התחקירים "60 דקות". ל"חברות טובות" ול-"The Game" צפויה תחרות קטלנית ביותר נגד משחק הפוטבול של רשת NBC, נגד "Extreme Makeover" המצליחה של ABC, נגד "המירוץ למיליון" ב- CBS ונגד "הסימפסונס" ו"אבא אמריקאי" של FOX. אאוץ'.

ואם חשבתם של"טופ מודל" צפויים חיים קלים במשבצת הזאת טעות בידכם. שימו לב לרשימת המתחרים שלה - "עקרות בית נואשות" האובר-מצליחה של ABC, "פשע מן העבר" של CBS, המשך משחק הפוטבול ב-NBC (ובתום עונת המשחקים תחליף אותה "המתמחה" עם דונלד טראמפ. אאוץ') ו"איש משפחה" ו"טירוף בבית" של FOX. לא קל, טיירה, מותק, לא קל בכלל.

אורבות בצל
סדרה דרמטית אחת חדשה וסדרה קומית ותיקה ממתינות לשיבוץ במהלך אמצע העונה. את הכמות הקטנה יחסית של "מחליפות אמצע העונה" ניתן להסביר - באופן הגיוני - בכך שהפעם רובן המכריע של הסדרות המשודרות הן סדרות ותיקות שלא צריכות להוכיח את עצמן, והסיכוי שיהא צורך בהחלפה דחופה באמצע העונה נמוך יחסית, מה גם שקברניטי הרשת כבר הוכיחו שהם מאמינים בסדרות האלה ממילא.

הסדרה החדשה הממתינה לשיבוץ היא "Hidden Palms" מאחוריה עומד מיודענו קווין וויליאמסון ("צעקה"), האיש שיצר את "דוסון קריק", אחד הסמלים המרכזיים של רשת WB, וחוזר עכשיו אחרי גלות ארוכה, בסדרה שהיא מעין שילוב בין "האו-סי" ל"עקרות בית נואשות". נער בן 15 שאביו מתאבד מגיע עם אמו למערב ארה"ב, ומתוודע לחברים חדשים ולתעלומה בלתי פתורה. מככבים: טיילור הנדלי (שגילם באפס כישרון את "אוליבר" המחריד מ"האו-סי"), מייקל קאסידי (גם הוא מ"האו-סי"- גילם את "זאק"), שרון לורנס ("NYPD") וגייל או'גריידי ("חלום אמריקאי" ו"NYPD"). הפיילוט, אגב, לא היה מלהיב במיוחד. ככה זה כשהשחקן הראשי שבחרת הוא לא חתיך ולא מוכשר, וכשעושה רושם שהיוצר של הסדרה שנכווה בעבר ממפיקי הרשת על רקע הסוגיות שהועלו בסדרה הקודמת שלו חושש קצת מלפתוח חזיתות כבר בשלב מוקדם כל כך. משהו שם הרגיש "חלבי" ולא ממומש.



סדרה קומית(?) נוספת שממתינה לשיבוץ היא "ריבה" - בכיכובה של זמרת הקאנטרי ריבה מקנטייר שצפויה לשוב מתישהו במהלך האביב לעונה מספר שש. זה באמת חיוני?

להלן רשימת הסדרות שלא תשובנה למרקע לעונה נוספת. לצורך העניין נפריד בין סדרות ששודרו ברשת WB לבין אלה ששודרו ברשת UPN.

סדרות ששודרו ברשת WB ולא שרדו: "יומני בדפורד", "Blue Collar TV", "אברווד", "Just Legael", "פפר דניס", "קרובות", "תאומות" ו"אחיות או לא להיות".

סדרות ששודרו ברשת UPN ולא שרדו: "Cuts", "איב", "Half & Half", "Love INC", "One on One", "סקס, אהבה וסודות".