המסך המפוצל

אחרי החגים בא היובש

מעט מאד סרטים שווים יש השבוע. כדאי לשים לב ל"המקור", להעביר שעה וחצי קלילה מול "מכתב אהבה" ולזפזפ ל"מסע בין כוכבים 4" רק אם ממש אין משהו אחר

מאת: אלון רוז

פורסם: 13-10-2001
0 תגובות
תמיד קל יותר להתלונן והאמת שניסיתי בשבועות האחרונות לראות את הנקודות החיוביות בערוצים השונים, לפחות בכל מה שקשור בסרטי קולנוע. אז נכון שלא היו דברים מדהימים ונכון שהערוץ הראשון הפתיע לטובה ובמשך חודש שידר סרטים ראויים ביותר והיווה תחרות ראויה לכל הערוצים שמתהדרים בפרומואים בעלות מופרכת, ויודו אלו שקראו את המדור שטרחתי לפרגן ולשבח.

אבל הנה, חלפו להם ימי החגים, עשרת ימי תשובה ושבעת ימי סוכה. וכל הערוצים החליטו לחזור לסורם, או במילים אחרות, לתעתע בנו. הערוץ הראשון, במפנה חד ביותר של 180 מעלות, מעלה השבוע לשידור סרטים שהאוזן מעולם לא שמעה וההיסטוריה הקולנועית התנערה מהם עוד לפני שיצאו לאקרנים. ערוץ שתיים פשוט מעלה מהמחסן הכי תחתי והכי סגור את כל הזבל שיש לו ולמרות שחלק מהסרטים, כמו "זאב" למשל, מתהדרים בשמות מפוצצים של ג`ק ניקולסון ומישל פייפר, אין טעם ולו לדקה אחת להשקיע זמן ומאמץ בהם. חוץ מזה נראה שערוץ 2 התבלבל וחושב שהוא AXN. בשבוע שעבר הוא עשה רטרוספקטיבה לז`אן קלוד ואן דם והשבוע מתהדר הערוץ בשני סרטים של אנטוניו באנדרס, שניהם לא מצדיקים את המאמץ.

ערוץ 4 וערוצי הסרטים של הכבלים והלווין ממשיכים במלאכת המיחזור, ולמרות שכשמדובר באקולוגיה ואיכות הסביבה המטרה היא נעלה, בינינו, המיחזור של הסרטים כבר עולה על כל העצבים, והשאלה למה אני בכלל מחובר, חוזרת על עצמה שבוע אחר שבוע.

נכון ש"פורסט גאמפ", "גברים בשחור", ו"ללכת על הכל" הם סרטים בהחלט לא רעים וגאמפ הוא אפילו מצוין, אבל בפעם השמונים?! חוץ מזה שככל שאנחנו מתרחקים מסוף השבוע, דהיינו הולכים לכיוון ימי שלישי ורביעי, לא הצלחתי למצוא בכל הערוצים אפילו סרט אחד, שלא הוקרן מיליון פעם ששווה וכדאי לראות אותו. שבוע עלוב במיוחד ואני מקווה שהאחראים על התוכן בערוצים, שכמובן קוראים את המדור שלי באדיקות (טפיחה על השכם, יהירות זמנית, אגו טריפ שקביל בבית משפט) ייקחו את הביקורת ברצינות.

ערוצי הסרטים של הכבלים, כמצופה, מרכזים את המאמצים שלהם בימי שישי ושבת ואכן יש להם שם כמה יציאות לא רעות בכלל. הקומדיה הטיוואנית "אוכל שתייה גבר אישה" היא צירוף משגע של עלילה חביבה, אוכל מדהים וקטעי סקס קצת קינקיים, אם אין לכם בעיה עם סרטים בשפות זרות, מומלץ ביותר. הערה חשובה, נא לראות את הסרט על בטן מלאה כי אחרת תמצאו את עצמכם אחרי עשר דקות במטבח מכינים ארוחת מיקרו תפלה. בשבת מקרינים הערוצים את דרמת בית המשוגעים "נערה בהפרעה" עם וינונה "איך היא לא התבגרה בעשר השנים האחרונות" ריידר ואנג`לינה "להזיל עליה ריר" ג`ולי, שגם זכתה בפרס האוסקר על משחקה בסרט הזה. סרט לא רע, ושווה צפייה אם כי לא ממש היציאה של העשור.

מה שכן, אם אתם מתכוונים לראות רק סרט אחד השבוע, ההמלצה הגדולה שלי היא ללא כל ספק "המקור" עם אל פצ`ינו וראסל קראו, שנה לפני גלאדיאטור. בגדול אין לסרט את הנתונים הנכונים, ראשית הוא מאוד ארוך, למעלה משעתיים וחצי, שנית הוא מעין דרמת משפט על אדם שלוקח את חברות הטבק למאבק משפטי, לא נשמע מלהיב במיוחד. שלישית אין לנו ולו גופה אחת להסתכל עליה והכוונה היא דו משמעית כאן, ראשית, למרות שהסרט מוקרן ב- YES2 שבדרך כלל מקרין סרטי אקשן לא הייתי מגדיר את "המקור" כאקשן. אין בו יריות, מרדפי מכוניות או בניינים מתפוצצים, כמו שאמרתי אין ולו גופה אחת. מצד שני, גם אין לנו כאן סמלי סקס, לא מן המין הנשי ולא מן המין הגברי. פצ`ינו מזמן עבר את ההגדרה של סמל מין וקראו, שאומנם נראה לא רע בכלל ב"גלאדיאטור", העלה כאן 20 קילו וגידל כרס לא מחמיאה.

ועדיין, "המקור" הוא אחד הסרטים המרתקים שיצאו בשנים האחרונות ולא לחינם הועמד לאוסקר כמתמודד על פרס הסרט הטוב ביותר. מייקל מאן שביים את "היט" גם עם אל פצ`ינו, יודע איך לספר סיפור, העריכה שלו מצוינת, המשחק של השחקנים שאצלו נהדר והסיפור קולח, שעתיים וחצי שמצליחות להשאיר את הצופה, או אותי לפחות, מרותקים לכסא. הסיפור הוא מאוד פשוט, סיפור דוד וגוליית, האזרח הקטן שרוצה לתבוע את חברות הטבק הגדולות, אנחנו כמובן רוצים בטובת האזרח והעולם כולו לאחר שעברנו שטיפת מוח כי הסיגריות הן הרעל המסוכן ביותר כיום.
בקיצור הסרט של השבוע מבחינתי הוא "המקור".
"המקור" YES2 שישי 21.45



יש עוד כמה סרטים חביבים, רובם אגב נמצאים בלוויין שמקבל את הציון הגבוה של השבוע. הראשון שבהם הוא "מכתב אהבה" דרמה קומית רומנטית חביבה ביותר עם שחקנים שמביאים גל של נוסטלגיה. הסרט, המבוסס על ספר, הוא הרפתקה של השחקנית הראשית שבו, קיית קפשאו, שהיא גם במקרה אישתו של סטיבן שפילברג, שגם במקרה הסכים להפיק את הסרט במסגרת החברה שלו. אבל אם נשים רגע את הציניות בצד, הרי שמדובר בסרט חביב ביותר, מה שאני קורא מהסרטים הלא מזיקים, אלה שאם לא ראית לא קרה שום דבר ואם ראית יצאת עם חיוך טיפשי על הפנים ושנייה אחר כך שכחת אותו. הסרט המושלם להשכיח את ראשנו מצרות היום.

בסרט יש סוללה נחמדה ביותר של שחקנים שכבר לא כל כך רואים אותם. ראשית אלן דג`נרס, שמאז ירדה הסדרה "אלן" היא די נעלמה (או קי, היא צצה ב "אד טי וי" אבל לא משהו מדהים), שנית יש שם את טום סלק, המגנום שהיה צריך להיות אינדיאנה ג`ונס אבל לא יכול היה להתחייב לשפילברג, למזלנו. וקיית קפשאו, אותה פגש שפילברג כשביים אותה ב"אינדיאנה ג`ונס והמקדש הארור". שפילברג שהיה נשוי אז לשחקנית איימי ארווינג, התגרש ושילם על כך 100 מיליון דולרים. לא רע בשביל עבודה של כמה שנים בתור אשתו של שפילברג.

הסרט עצמו הוא סרט של טעויות, מכתב מסתורי מגיע לעיירה נידחת אי שם בארצות הברית, מכיוון שהמכתב הוא מכתב אהבה, כל אחד מהתושבים חושב כי המדובר הוא בו וכך מתחילה שרשרת של טעויות בזיהוי ובמשמעות. חביב ביותר.
"מכתב אהבה" YES 1 שבת 21.30



עוד הייתי ממליץ על הסרט הרביעי בסדרת סרטי "מסע בין כוכבים" שהוא אחד הסרטים הטובים בסדרה, אנשי צוות האנטרפרייז משחקים אותה ב"חזרה לעתיד" וחוזרים לכדור הארץ של תקופתנו. מצחיק ומשעשע.

ודרמה רצינית משהו "אהבה ומוות בלונג איילנד" עם השחקן הבריטי המצויין ג`ון הארט ולצידו ג`ייסון, כן, כן, ברנדון מבברלי הילס, פריסטלי, שמתגלה כשחקן לא רע בכלל בעל רגישויות. בכלליות עוסק הסרט בגבר אנגלי, בעל סבר פנים רציניות וחיים משעממים, שמתאהב בשחקן צעיר שמשחק בסרטים סוג ז` ומחליט לעזוב את כל החיים שלו ולנסוע לארצות הברית בכדי לפגוש את השחקן. מומלץ.