המסך המפוצל

הפרקליטים (תביעה ייצוגית)

ב-Xtra HOT החליטו להפסיק את השידור היומי של \"הפרקליטים\" - הזדמנות מצוינת לנסות להבין את סוד קסמה של הסדרה

מאת: doron_g

פורסם: 28-09-2007
7 תגובות
בתי המשפט הציתו מאז ומעולם את דמיונם של כותבים. הקונפליקטים רוויי האמוציות, מאבקי המוחות והסיפורים האנושיים המובנים הם הסיבה שעריכת דין כוסתה בזוהר טלוויזיוני עשיר כמקצוע מרתק. אני מוכרח להודות, גם אני הושפעתי מתפיסה זו. אני עדיין מושפע, אך אף סדרה לא הצליחה לחדור ולהותיר חותם כה משמעותי על תפיסת עולמי הטלוויזיונית כמו גם על שאיפותיי העתידיות, כפי שעשתה זו "הפרקליטים". נכון, ישנן סדרות שחדרו לליבי יותר, אך מבחינת גירוי אינטלקטואלי, "הפרקליטים" היתה הסדרה הראשונה שהותירה אותי עם ערך תזונתי מוסף, מהורהר ומבולבל, שנים לפני שהבנתי שכך סדרה אמורה להשאיר אותך (במידות סבירות כמובן, עם כל הכבוד למעריצי "אבודים").

"הפרקליטים" מספרת את סיפורה של חברת עורכי דין פליליים מבוסטון, שלא בוחלת בדבר כדי לזכות את מרשיהם. הדרך שבה אדם מתייחס למשפט זה מלמדת על יחסו של אותו אדם לסנגוריה פלילית באשר היא, כי אם תרצו, הסדרה היא שיר הלל לעריכת דין, ואם לא תרצו, היא עלולה להיות מראה מבישה לצד הפחות יפה של החוק.

כבר בילדותי נותרתי מוקסם מן הסדרה. ידעתי שאי שם, בדמדומי חמישי (שכן הסדרה זכתה לטלעוד מחריד), מסתתרת פנינה נדירה, 40 דקות שבה אזכה להיחשף לעולם משפטי מרתק, 40 דקות אותם גמעתי בשקיקה, מסרב להאמין כשהסתיימו. כששמעתי לראשונה על הכוונה לשדר את כל עונותיה של "הפרקליטים" מההתחלה באופן מרתוני, נרגשתי וחששתי. האם בפרספקטיבה מפוכחת העלילות הסבוכות ייפרמו? האם הדחיסות תדכא את צמאוני לחלוטין? לשמחתי, התבדיתי.

אמנם לא זכיתי לראות את "הפרקליטים" בשידור יומי, אלא רק בשידור המרוכז מדי שישי, אולם גם לאחר חמישה פרקים, קרה דבר שספק אם היה קורה בכל סדרה אחרת. השתוקקתי לעוד.



מה כל כך מדהים ב"הפרקליטים"? ובכן, לא אוכל להוות עד מהימן באשר לעונותיה המאוחרות, אך בכל הנוגע למה ששודר בינתיים, הייחוד הוא בשימת הדגש על עריכת הדין. אם אתם מחפשים אווירה סוריאלסטית, הומור, או סתם דרמה נוגעת ללב בפן יותר אישי, חפשו ב"בוסטון ליגל". אמנם בסדרה ישנו ייצוג לכך מפעם לפעם, וכשזה נעשה, זה נעשה על הצד הטוב ביותר, אך התמחותה, כהתמחות עורכי הדין, היא בפלילים. פעם אחר פעם "הפרקליטים" מאירה את הצדדים האפלים בהם החוק מתנגש עם הצדק, כשתהום עומדת בין הדבר הנכון לבין הדבר המוסרי. היא לא מהססת לעסוק בנושאים קשים ומעוררי מחלוקת, ולאורך כל הדרך עושה זאת דרך טקסטים עילאיים. כל נאום הוא תענוג, כל חקירה מדוקדקת היא מלאכת מחשבת, עם מילים שחוצבות בך, ולעיתים אף גורמות לך לפקפק בתפיסותיך המוקדמות. ויש כמובן את משחקי המוחות התמידיים, התמרונים המשפטים שממבט חיצוני מעוררים שאט נפש, אך כשאתה מצליח להציב את עצמך בנקודת המבט המתאימה, אתה מתמלא הערצה למוח המבריק שרקם את התוכנית, ותוהה האם באמת כך זה עובד, והיכן נרשמים.

כאמור, בין השאר הסדרה משתעשעת עם רגעים קומיים וגם עם דרמה אמיתית, וכאמור, היא עושה זאת נהדר. אך לאורך כל הדרך, היא עושה זאת תוך כדי הבהרה מה העיקר ומה הטפל, משאירה את הבמה לדיונים המשפטיים המפולפלים ע"י מיטב הוורקוהולים שיש לטלוויזיה להציע.

אולם לצערי, להיסטוריה יש הרגל מגונה לחזור על עצמה. גם הפעם, כשהסדרה נעצה את מלתעותיה בי, החלטה שיבוצית טיפשית ואופיינית מונעת את המשך הצפייה בה. HOT החליטה להפסיק את שידורה המרתוני עם סיומה הדרמטי של העונה השלישית, ולהחליפה ב"גברים על עצים" המשמימה (עם מעריציה הסליחה). "הפרקליטים" צפויה לשוב רק אי שם ב-2008 (כנראה), אבל זה כבר סיפור אחר על ספקית טלוויזיה רב ערוצית שלא בוחלת בדבר כדי להתעלל בצרכניה...