המסך המפוצל

ניו אמסטרדם, עונה 1, פרק 1

הפרק שודר ביום שלישי, 4/3/08. ספוילרים לפרק גם בתמונות

מאת: ניר תל-אור

פורסם: 06-03-2008
5 תגובות
תעצרו אותי אם זה נשמע מוכר: בלש / שוטר / סוכן ביטוח שחוקר תעלומות בניו-יורק / לוס אנג'לס / קמצ'טקה עילית, הוא בעצם איש אלמוות / ערפד / אספן נשמות שחי כבר 400 / 500 / 7568 שנה, כשהיחיד/ה/ים שיודע/ת/ים על הסוד שלו זה הסיידקיק הצעיר / הברמן הזקן / האישה הנוכחית / חבורת הסקוביז שמלווה/ים אותו. אה, ויש גם פלאשבקים. תמיד יש פלאשבקים.

אז נכון, הרעיון הבסיסי של "ניו-אמסטרדם" הוא לא ממש מקורי. ג'ון אמסטרדם הוא בלש במחלק הרצח של משטרת ניו-יורק, שמסתובב בעיר כבר 400 ומשהו שנה, כי איזו אינדיאנית כישפה אותו אחרי שהציל אותה ממוות. על-פי אותה אינדיאנית, רק אם ימצא את הנפש התאומה שלו, ג'ון יוכל להזדקן שוב ולבסוף למות. החבר הכי טוב שלו הוא עומאר, ברמן זקן שמסיבה כלשהי (שלא מתגלה בפרק הראשון) יודע על הסוד שלו. ראינו כבר סדרות כאלו לא פעם ולא פעמיים, ולמרות זאת, ההתרשמות הראשונית מפרק הפתיחה היא כי מדובר בסדרה שמצליחה מעט לחדש את הנושא השחוק, אם כי היא לא חפה מבעיות.



יש כמה עניינים בעיתיים בפרק הפיילוט. ראשית, האישיו המרכזי בסדרה לא מספיק דומיננטי. נושא האלמוות אמנם נמצא ברקע לכל אורך הפרק, אולם לי לפחות היתה תחושה כאילו הרעיון המרכזי היה להציג עוד סדרה על בלש שחוקר רציחות, מאשר באמת להתעמק בחיייו של בן אלמוות. נכון, זה גימיק נחמד לראות כיצד הגיבור משתמש בידע שצבר במשך השנים כדי לפתור את התעלומה, אבל כמה זמן אפשר להשתמש בטריק הזה, לפני שזה יהפוך לבלתי סביר בעליל? אחרי הכל, כמה פעמים כבר נתקלים בתעלומה שקשורה בציור משנות השלושים, במלון מהמאה התשע עשרה או באיגואנה מימי הביניים? לא ברור.

בעיה נוספת טמונה בקצב של הפרק. הוא פשוט לא זורם כמו שצריך, עם הרבה קטעים מעייפים שניתן היה לוותר עליהם בקלות. תעלומת הרצח עצמה היתה די צפויה, והיה ברור די מהר שלמיליונר הזקן היה קשר לרצח. בכלל, כל הסצנה מרגע שאדי בורח ועד לגילוי ה"מרעיש" שהאקדח לא טעון, היתה בנאלית וצפויה.

כמה דברים לטובת הסדרה - העיצוב החצי סוריאליסטי שלה מהפנט לעתים, ובמיוחד ראויה לציון הסצנה היפהפיה בסיומו של הפרק, בו נראה השינוי שעבר על ניו-יורק במאות השנים האחרונות דרך עיניו של הגיבור, במעין מונטאז' מתחלף שאורך כמה שניות ספורות אך קסומות.

אהבתי גם את סיפור המשנה עם הרופאה ברכבת - לחיפוש אחריה (האם היא באמת אותה אחת עליה דיברה האינדיאנית?) יש פוטנציאל להפוך לעלילה עונתית מסקרנת, ששווה לעקוב אחריה. כן נחשפנו לפיסות קטנות מעברו של הגיבור - האם באמת בנו מת בגיל שש? מתי זה קרה ולמה? ומה הקשר בינו לבין אותה ציירת זקנה, והאם היא תחשוף את סודו? נצטרך לחכות לפרקים הבאים כדי לגלות.

לסיכום, פרק מעניין אם כי לא מדהים, שמשאיר את הצופים מספיק מסוקרנים כדי להמשיך ולצפות גם בפרקים הבאים. ציון: 8.