המסך המפוצל

כנסו כנסו

שווה לתת צ`אנס לסדרה החדשה של ג`וש שוורץ, האיש שפרץ לעולם הטלוויזיה עם \"האו-סי\", ולו רק בזכות שתי השחקניות הראשיות הנפלאות שלה

מאת: איתן גשם

פורסם: 11-03-2008
10 תגובות
באוגוסט 2003 אירעה היסטוריה בטלוויזיה האמריקנית. רשת FOX העלתה לשידור סדרה חדשה בשם "The OC". יוצר הסדרה והמפיק בפועל שלה, ג'וש שוורץ בן ה-26, הפך בן לילה לאדם הצעיר ביותר אי פעם שנשא בשני התארים המחייבים הללו. בעונתה הראשונה הפכה "האו-סי" לסיפור הצלחה. הרייטינג - בעיקר בקרב הקהל הצעיר שמעניין את הפרסומאים - היה גבוה למדי, והמבקרים שיבחו, בחלקם, את הכתיבה הרעננה וההומור המוצלח. דמותו של סת' כהן הפכה לפופולארית במיוחד. גם העלילה היתה בסדר גמור ברובה (מישהו אמר "אוליבר"?), ושוורץ הפך למרואיין מבוקש, ולשם שמדברים עליו חזק בתעשייה.

אלא שהעונה השניה של הסדרה כבר היתה הרבה פחות מלהיבה והשלישית כבר היתה ממש מביכה. וחרף שיפור מסוים בעונה הרביעית, הקהל כבר התייאש והצביע ברגליים, ולרשת לא נותרה ברירה אלא להוריד את השאלטר על הסדרה.

לקראת עונת השידורים 2007/8 עבד שוורץ במקביל על שני פרויקטים, והציג שני פרקי פיילוט לשתי רשתות שידור שונות. להפתעתו, שני הפרויקטים זכו ל"אור ירוק" מהרשתות המזמינות, ושתי הסדרות עלו לשידור במהלך העונה.

סדרה אחת, "צ'אק", ברשת NBC, זוכה לביקורות טובות ולשיעור צפייה לא רע בכלל ברייטינג (אלינו היא צפויה להגיע בעוד מספר חודשים ל-AXN). הסדרה השנייה, "אחת שיודעת", אותה הוא יצר ומפיק בפועל יחד עם סטפני סאבאג' (שהיתה אחת הכותבות הקבועות של "האו-סי") משודרת ברשת CW ולמרות שנתוני הרייטינג אכזבו תחילה, הרשת דווקא היתה מרוצה מהסדרה, לא רק מבחינה איכותית, אלא גם בזכות שימוש נכון באמצעים אחרים (אינטרנט, מכשירי טלפון ניידים וכו') להכנסות נוספות ולא מבוטלות כלל.

בניגוד ל"צ'אק" שמבוססת על רעיון מקורי לגמרי, "אחת שיודעת" ("Gossip Girl" במקור) מבוססת על ספר ידוע בשם דומה שנכתב ע"י ססילי ואן זיגיסאר בשנת 2002, והיווה בסיס לסדרה של ספרים תחת שם זה. הדמויות בסדרה מבוססות, אחת לאחת, על הדמויות בספרים, וגם העלילות, לפחות בפרקים הראשונים, מתכתבות עם הספרים באופן די ברור.

הסדרה מתארת את קורותיהם של שישה נערים ונערות הלומדים בבית ספר אליטיסטי בשכונת ה"אפר איסט סייד" במנהטן. המדובר בשכונה סופר יוקרתית, וכמו תמיד, הסדרה מתארת את חיי הדמויות כשברקע מעסיקות אותן סוגיות כמו סקס, סמים, כסף, אהבה ושאר ירקות.



הסדרה נפתחת עם שובה לשכונה של סרינה ון דר וודסן, מי שהיתה פעם ה"מלכה" הבלתי מעורערת של בית הספר, שיום אחד פשוט קמה ועזבה את חבריה לאנחות מבלי לנמק למה. מי שמתקשה להתמודד עם החזרה המפתיעה הזו היא בלייר וולדורף, שהיתה חברתה הטובה ביותר של סרינה, ועכשיו תפסה את מקומה במצעד הפופולאריות. גם העלבון מהעובדה שסרינה נטשה בלי לומר לה מילה וגם האיום על מעמדה הנוכחי מביאים את בלייר לשלוף החוצה את הציפורניים. ואילו ציפורניים יש לה...

בתווך נמצא נת'נאל "נייט" ארצ'יבלד החבר של בלייר. שאמנם מחבב את חברתו, אבל היו לו בעבר רגשות חזקים כלפי סרינה, שהקאמבק שלה מעורר גם אצלו רגשות חזקים. אחד ממעריציה לשעבר של סרינה הוא דן האמפרי, שמקווה שעכשיו אולי יוכל סוף סוף לאזור אומץ ו"להתחיל" עם הבחורה שהוא אוהב בסתר.

ברקע של כל העלילה הזו נמצאת ה"אחת שיודעת" שלנו, היא ה"Gossip Girl". נערה עלומה ומסתורית שמפעילה במחתרת אתר אינטרנט שכל נערי ונערות השכונה נוהגים להיכנס אליו בקביעות. ה"אחת שיודעת" באמת - אבל באמת - יודעת. הכל. כך שלמעשה כל פיפס שכל דמות עושה זוכה לתיעוד זריז אצל ה"אחת" שלנו.

ההגיגים של ה"אחת" מלווים את הסדרה באמצעות קולה של שחקנית מאוד מוכרת (נגיע אליה בהמשך) ב"Voice Over", כך שהצופים הופכים, למעשה, ל"שותפים" לתכני הבלוג, וכך, בדרך מתוחכמת, יש לנו בעצם "סופרת יודעת כל" שמלווה את העלילה עם הערות ציניות ומרושעות על הדמויות ומעשיהן.

כמה מילים נוספות על הדמויות בסדרה: סרינה ואן דר וודסן (בלייק לייבלי) היא בסה"כ בחורה חיובית - נחמדה מטבעה, חברה נאמנה ואמיתית, משפחתית ואלטרואיסטית בנשמתה. למעשה, החולשה הגדולה שלה היא התמימות שלה והאמון המוגזם שהיא רוחשת לבני אדם. בעבר, היתה ידועה בבילויים הסוערים ובאופי הפרוע שלה. בלייר וולדורף (לייטון מיסטר) נראית כמו ה"ביץ'" האולטימטיבית כשהיא מתנהגת כלפי הנערות האחרות בקרירות ובגסות, אבל מתחת לפני השטח מדובר בנערה פגיעה, חסרת בטחון, אומללה ובודדה. כך, למשל, היא מקנאה באופן נואש בסרינה, שלידה היא חשה כ"קטנה", באופן מפתיע ומעניין. האמביוולנטיות הזאת הופכת את דמותה למעניינת ביותר מבין הדמויות בסדרה.

נייט ארצ'יבלד (צ'ייס קרופורד) הוא "בן טובים" קלאסי - יפיוף, "ילד טוב" בבסיסו, חביב ולא מתנשא. חרף מעמדם הנישא של הוריו בקהילה, הוא מנסה, בכל תוקף, להיות עצמאי ולא ללכת בדרך שמנסים הוריו להתוות לו. מרבה להסתובב דווקא עם צ'אק, שמהווה השפעה רעה עליו. צ'אק בס (אד ווסטוויק) הוא "הילד הרע" של החבורה. הוא בא מבית עשיר מאוד ואוהב לנפנף בכך. הוא יהיר, אנטיפת, מתנשא ומאוהב בעצמו. עם התקדמות הפרקים, הפכה הדמות שלו ממגוחכת ופתטית לאנושית יותר, מה שגרם לו להיות אחת הדמויות היותר מעניינות בסדרה.

דן האמפרי (פן באדג'לי, שהיה ג'ואל לארסן בסדרה קצרת הימים, אך החביבה "Do Over") הוא בחור חביב וטוב-לב, קצת ביישן ותמים, "אאוטסיידר" אמיתי שסולד מהחיים ה"נוצצים" של בני השכונה, אף שבפועל הוא מנסה באופן אקטיבי להשתלב חברתית. הקראש שלו על סרינה גורם לו לבדוק היטב את עצמו הן במובן של ההתגברות על הביישנות הטבעית והן במובן של ההשתלבות בחיים שהוא כל כך בז להם. ג'ני האמפרי (טיילור מומסן) היא אחותו הקטנה של דן. בדומה לאחיה, גם היא נחמדה ותמימה. אבל בניגוד לו, לה ממש חשוב להשתלב בחברת הבנות המקובלות, ובמיוחד למצוא חן בעיניה של בלייר, והנטיה הזו עלולה לסבך אותה בצרות.



ליליאן ואן דר וודסן (קלי ראת'רפורד הזכורה בעיקר כמייגן "הזונה בעלת לב הזהב", מ"ממלרוז פלייס") היא אמה החד הורית של סרינה. בניגוד לבתה, היא דווקא אוהבת את חיי הזוהר. גם היא מנהלת חיי אהבה אקטיביים ויש לה לא מעט מעריצים. רופוס האמפרי (מת'יו סאטל) הוא אביהם של דן וג'ני. הוא חי בנפרד מאשתו, ונושא בלבו רגשות עזים לאישה אחרת. רופוס הוא כוכב רוק לשעבר שעדיין מתרפק על זכרונות העבר. היחסים שלו עם דן וג'ני מצוינים, והדיאלוגים החביבים ביניהם מהווים את אחד מנקודות החוזק של הסדרה.

כאמור, זהותה של אותה "אחת שיודעת", הבלוגרית, נותרת עלומה לאורך הסדרה. הקול הנשמע ברקע הוא קולה של קריסטן בל, שבמשך שלוש עונות גילמה את ורוניקה מארס (וגם שם עשתה הרבה Voice Over.

הסדרה זוכה לביקורות מעורבות. חלק מהמבקרים מקוננים על המיאוס מסדרות שעוסקות בחייהם של נערים עשירים ועל היעדר ההומור בסדרה. אחרים זוקפים לזכות הסדרה את הרעננות היחסית שלה והיכולת שלה לייצר דמויות שמתפתחות עם הזמן ושניתן להזדהות אתן. בסך הכל, הסדרה נמצאת אי שם באמצע. העיסוק בנערים העשירים גורם לעתים לתהות אם יש בכלל הבדל בינה לבין "האו-סי". מעבר לכך, הבעיה הגדולה של הסדרה נעוצה בכך ששוורץ החליט, ככל הנראה, לקחת את כל מרכיב ההומור לסדרה השניה שלו, ודי ייבש את הסדרה הזו. הדמויות לוקחות את עצמן ברצינות רבה מדי (למעט דן ומשפחתו, וסרינה לעתים), והקלילות המתבקשת בסדרה מעין זו (שהיתה אולי התכונה המוצלחת ביותר של "האו-סי" בעונתה הראשונה) חסרה כאן. העלילות, אפוא, צפויות ו"סבוניות" למדי (אם כי מדי פעם הם מצליחים להפתיע) ואין בהן שום אמירה מיוחדת או מעניינת במיוחד.

אז למה כדאי, בכל זאת, לתת לסדרה צ'אנס? גם בזכות כתיבה אינטליגנטית יחסית, שמצליחה לא פעם לחמוק מקלישאות מתבקשות, ובעיקר בזכות ליהוק מעולה. אז נכון, לא כל השחקנים מוצלחים. טיילר מומסן המגלמת את ג'ני ממש מעצבנת (היא היתה בת 14 כשצילומי הסדרה החלו), צ'ייס קרופורד (נייט) אנמי למדי, ולאד ווסטוויק (צ'אק) יש את אחד הפרצופים היותר מעצבנים שראיתי מזה זמן רב על המסך הקטן (אם כי הוא משתפר עם הזמן). אבל השיחוק הגדול הוא בליהוק של שתי השחקניות הראשיות, שלא היו מוכרות במיוחד ערב עליית הסדרה לשידור.

בלייק לייבלי (סרינה) מוכרת בעיקר מהסרט "אחוות הג'ינס". לא הכרתי אותה לפני הסדרה, ובתוך חמש דקות בפרק הראשון חשתי שאני מאוהב בה מעל לראש. בדומה לשם משפחתה, לייבלי, היא מלאת חיים ואוהבת חיים. לבחורה יש קסם אישי לא מבוטל, נוכחות חזקה וכובשת וחן בלתי נגמר. התפקיד שלה דורש פחות גיוון, באופן יחסי, אבל היא מצליחה לגרום לצופים להבין בקלות מדוע סרינה היתה מלכת הכיתה, בלי להתאמץ (אף שאין לה מראה של "מלכת יופי קלאסית").



ואם לייבלי מצוינת, מה אפשר להגיד על לייטון מיסטר (בלייר)? לו הייתי נדרש לבחור בתואר "תגלית השנה" שלי בטלוויזיה, מיסטר היתה זוכה בפרס, בקלות. הבחורה התגלתה, עד מהרה, כשחקנית מגוונת, מרשימה ומדליקה ש"גונבת את ההצגה" בקלות. אם בימיה הראשונים של הסדרה היה מקום לויכוח מיהן הדמויות הבולטות, בהמשך הדרך כבר לא היה לי ספק שהסדרה הפכה ל"סדרה של בלייר", וחלק גדול מכך יש לזקוף לזכותה של מיסטר שהצליחה לייצר דמות שהיחס של הצופה אליה נע בין בוז ותיעוב מוחלטים לבין חשק עז לחבק אותה ולהרעיף עליה חום ואהבה. מיסטר מצליחה, בוירטואזיות, לנוע בין הקטבים השונים של הדמות, מבלי לגרום לדמות להראות, אפילו לרגע, מגוחכת, ומצליחה לשוות לדמות פן אנושי מאוד.

השילוב בין הסקסיות של הסדרה והנושאים שבהם היא עוסקת, הכתיבה הלא רעה שלה והשחקניות הראשיות שלה הופכות אותה למוצר ראוי בהחלט, בעיקר עבור מי שהמילה "סבון" לא גורמת לו/ה לתחושת בחילה אוטומטית. הקול של קריסטן בל וההערות העוקצניות שלה שמלוות כל פרק לאורכו בהחלט מוסיפים לסדרה, והופכים את האווירה לקלילה מעט יותר.

אם אתם מחפשים "גילטי פלז'ר" אמיתי - "אחת שיודעת" היא בהחלט אופציה לא רעה.





"אחת שיודעת", ימי רביעי, החל ממחר, 12/3/08, בערוץ Xtra HOT בשעה 22:00.