המסך המפוצל

אנטי טלוויזיה

לא כל העולם אוהב טלוויזיה, מסתבר. יש אפילו כאלה שמוכנים לצאת בקמפיינים נגד רעיון הצפייה בקופסה המרצדת. כופרים

מאת: יובל נוי

פורסם: 05-05-2002
7 תגובות
אולי יהיה לכם קשה להאמין בזה, אבל יש אנשים שנגעלים מהמילה טלוויזיה. אנשים כאלה, שמושג המדיה הפופולארי ביותר בעולם המערבי הזה כל כך דוחה אותם, עד שהם מוכנים לצאת בקמפיינים בכל מחוזות התקשורת והמדיה האלקטרונית והכתובה נגדו ונגד רעיון הצפייה בקופסה המרצדת (מי אמר ניגוד אינטרסים?). האיגודים, העמותות והקבוצות שיוצאות נגד התופעה נעזרים בתרומות המצדדים, ובתוך כך מוכרים חולצות טי-שירט, כובעים וסבונים(!) עליהם המסר, או יותר נכון החרם.

ידעתם שהאמריקאי הממוצע מבזבז כרבע(!) מחייו (לא כולל הזמן בו הוא ישן) בבהייה מול הטלוויזיה, דבר שגורם לו להתרחק מחיי החברה, משיחות בינאישיות ומיחסים אינטימיים כאלה ואחרים, תוך שהוא משחית את אישיותו הריגשית, הופך שמן, עצלן ואנטי חברתי? או שילדים בגילאי שנתיים עד 12 צופים בטלוויזיה בממוצע כ-27 שעות בשבוע, כלומר כארבע שעות יומיומיות? אוי ויי-זמיר, כואב הלב.

למצקצקים, למצדיקים ובעיקר לאלה שלא יכולים להתמודד עם הסו-קולד בעיה מול הצאצאים הקטנים, קבלו מספר שיטות להתמודדות מנטאלית עבורכם ועבור ילדיכם שששים לגירוי המתקתק:

1. אל תתחברו לכבלים, ללויין או לכל תחנת שידור אחרת. ערוץ-שניים (מי הזכיר את הערוץ הראשון?) זה מספיק. כמה שפחות ערוצים - הרי זה משובח.

2. קבעו מדי חודש "שבוע בלי טלוויזיה", בו לאף אחד, כולל לכם עצמכם, אין רשות לצפות בטלוויזיה. קבעו שמי שצופה בטלוויזיה, כאילו עבר על החוק.

3. בלו יותר בחיק המשפחה, שחקו במשחקי חברה וקלפים ואפילו רוצו וקנו מצלמה והפכו בעצמכם למפיקים/צלמים/כותבים/בימאים/וואטאבאר, וככה תנצלו את החשק לטלוויזיה בהפוכה. גם תיהנו וגם תתנתקו (ואפילו תתמקצעו).



4. קודם שיעורי בית: אל תדאגו, זה לא נקרא התעללות ולא ניצול ילדים. פשוט דרשו, מבלי להיכנע לילדיכם המתבכיינים לסם האלקטרוני הממכר, לגשת ולהכין שיעורים או את מטלות הבית קודם לכל. לסיים אותם, להראות אותם לכם שתבדקו ורק אחר כך תחשבו אם מגיע להם לשבת בכורסת הסלון ולהתענג. ואם כבר הרשיתם לגוזלים - תכננו את שעות הצפייה ובעיקר תנו את תשומת לבכם המירבית לתוכניות שבהם הם צופים מבלי לפזול לתוכניות האחרות.

5. צפו בצוותא. שבו לצפות בטלוויזיה עם ילדיכם לשם פיקוח ובעיקר לשם זמן איכות משפחתי, אישי וכיפיי להורה וגם לילד. אל תחששו לדבר עמם על מה שצפו ולהבדיל, איך לא, בין מציאות (טלטאביז ופוקימון) לדימיון (פשע ברחובות וטרור חובק עולם).

רוצים עוד כמה?

האתר מציג עצמו כאתר איסלמי (?) שכל כולו מתנגד לגלובליזציה ולמקדונלדיזציה ומביא כללים, חלקם דיי אבסורדים, שיבטיחו צפייה מעודנת חינוכית וטובה לגוף ולנפש, לך ולצאצאיך, מבלי למעוד לתהומות הפרסום, האלימות והרשע (ולפעמים אפילו הפשע).

באתר גם תקבלו פעילויות אלטרנטיביות לצפייה בטלוויזיה ואף כמה נתונים סטטיסטיים מספקים על הנושא הממכר.

באתר אפשר למצוא מגוון ענקי של מאמרים, כתבות, מחאות ואפילו שירים, סיפורים ופואמות של אנשים שמאמינים שהחרם על הטלוויזיה ולמכורים לה מוצדק. ניתן לקרוא מכל הבא ליד על הנושא, החל מהבעיות הנפשיות שמגיעות בעקבות הצפייה האינסופית, דרך שטיפות המוח הכה מתוחכמות שנעשות דרכה ועד הצעות חלופיות למתקשים לעמוד במשימה לא לרבוץ מול המסך.

ולסיום, משחק קטן, פרי יוצרי אגודת האנטי טלוויזיה הבינלאומית.

המשך צפייה מהנה לכולם.