המסך המפוצל

בניחוש חוקר

טקס האמי יתקיים הלילה וישודר בשידור חי גם אצלנו. מי יהיו הזוכים?

מאת: איתן גשם

פורסם: 21-09-2008
46 תגובות
כבכל שנה, עם פתיחת עונת הסתיו של רשתות השידור הארציות בטלוויזיה האמריקאית מתכנסים להם נכבדי הוליווד על מנת לחלק את הפרסים לסדרות המצטיינות (לפחות לדעת מצביעי הפרס) של עונת השידורים הקודמת.

השנה, הטקס מתקיים ב-21/9/08, כלומר הערב (שידור ישיר ב-HOT3 וב-yes stars 3), והוא ישודר באמריקה ברשת ABC (קיים סבב בין 4 הרשתות הגדולות כך שבכל שנה הטקס משודר ברשת אחרת). אגב, אל תתפלאו אם נתוני הרייטינג של הטקס לא יהיו מזהירים, כיוון שמול הטקס שובץ לשידור משחק פוטבול מסקרן בין דאלאס לגרין ביי שישודר ברשת NBC, ולא מעט קהל עשוי למצוא עניין רב יותר במשחק מאשר בטקס.

"הגברים של שדרות מדיסון" (שתיקרא להלן: "מאד מן") ו"רוק 30" הן שתי הסדרות המדוברות שזכו למועמדויות רבות, ולאהבתם הבלתי נדלית של המבקרים. אבל מדובר גם בשתי סדרות ששיעורי הצפייה בהן נמוכים (ב"מאד מן" צופים בממוצע כמיליון וחצי צופים בלבד! וגם ב"רוק 30" שיעורי הצפיה ממש מאכזבים), ואם לשפוט לפי ניסיון העבר, המצביעים לא מתלהבים להצביע לסדרות שהקהל לא אוהב ולא מתעניין בהן. האם זה ישפיע על דפוס ההצבעה שלהם?



על שאלה זו, כמו גם על שאלות אחרות ננסה לתת תשובה כאן. הכתבה נכתבה באופן סובייקטיבי לחלוטין ומשקפת אך ורק את דעתו של כותבה, שמבקש להדגיש שמבחינתו ה"אמי" היה ונשאר טקס מיותר ומקומם, אבל גם כזה שלא ניתן להתעלם ממנו וממשמעותו.

מדי שנה מנסה החתום מטה לנחש מי יהיו הזוכים ומדוע, ולהסביר למי מגיע לזכות. בניגוד לשנים עברו, הפעם לא תהיה התייחסות לשאלה "מי לא נמצא שם" (שאלה זו נידונה ממילא בהרחבה בעת סיקור המועמדים שהגיעו ל"חצי הגמר" במסגרת "ניוזון 1" מה-20/7/08.

הפעם, עם זאת, הוכנסו שתי "קטגוריות" חדשות: "מי הייתי רוצה שתזכה" - שמשקפת את שאיפותיו הכמוסות של כותב שורות אלה (להבדיל מ"מי צריך לזכות" שמשקף את הדעה האישית לגבי האיכות, אך לא בהכרח לגבי הרצונות) ו"בבקשה לא!", קרי: המועמד שכותב שורות אלה הכי לא רוצה שיזכה בפרס.

אז הנה הסקירה המלאה של המועמדויות המעניינות. כמובן שמי שרוצה להתייחס למועמדויות כאן ולמועמדויות אחרות יותר ממוזמן/נת להביע דעתו במסגרת התגובות לכתבה.





סדרת הדרמה הטובה ביותר
"בוסטון ליגל", "נזקים", "דקסטר", "האוס", "אבודים" ו"מאד מן".

מי צריכה לזכות? "מאד מן". ל"האוס" ובמיוחד ל"אבודים" היו עונות מצוינות (אחרי אכזבה מסוימת בעונה השלישית של כל אחת מהן), אבל "מאד מן" פשוט האפילה על כולן.

מי הייתי רוצה שתזכה? "מאד מן", אבל אם "האוס" או "אבודים" תזכינה אברך על כך. אגב, יהיה נחמד אם "מאד מן" תזכה ולו בשל ההיסטוריה - סדרה ראשונה ברשת כבלים ארצית (להבדיל מרשת "פרימיום" כמו HBO או "שואוטיים") שזוכה בפרס זה (הסדרה משודרת ברשת AMC).

מי תזכה? תחושת הבטן שלי היא שהבוחרים יעדיפו ללכת על סדרה יותר מוכרת וייתנו את הפרס ל"אבודים".

בבקשה לא! "בוסטון ליגל". די כבר! סדרה נחמדה, אבל למה היא צריכה לבוא על חשבון כל כך הרבה סדרות טובות ממנה?



הסדרה הקומית הטובה ביותר
"רוק 30", "תרגיע", "הפמליה", "המשרד" ו-"שני גברים וחצי".

מי צריכה לזכות? "רוק 30". היתה לה עונה שניה פשוט מצוינת, והיא הולכת ומשתפרת.

מי הייתי רוצה שתזכה? "המשרד". עם כל הכבוד ל"רוק 30", אני הרבה יותר מתחבר לדמויות של "המשרד" ובכלל מתחבר יותר לסדרה. היא לא פחות גאונית ממנה, ולטעמי, אף יותר.

בבקשה לא! "שני גברים וחצי". יש טעם להסביר בכלל?

מי תזכה? "רוק 30". אמנם רייטינג נמוך, אבל קשה להאמין שהמצביעים יילכו על אלטרנטיבה אחרת.

השחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה
ג'יימס ספיידר ("בוסטון ליגל"), בראיין קרנסטון ("שובר שורות"), מייקל סי. הול ("דקסטר"), יו לורי ("האוס"), גבריאל ביירן ("בטיפול HBO") וג'ון האם ("מאד מן").

מי צריך לזכות? וואו, זה ממש קשה. רשימה פשוט נפלאה של שחקנים מצוינים שלכולם בערך מגיע. אבל נלך על מייקל סי.הול בזכות עבודת הקודש שהוא עושה ב"דקסטר".

מי הייתי רוצה שיזכה? יו לורי (מפני שאני פשוט מת עליו) וג'ון האם (במיוחד אם "מאד מן" לא תזכה בפרס הסדרה).

בבקשה לא! ספיידר. שום דבר אישי, ואני דווקא מחזיק ממנו, אבל הוא גם זכה כבר מספיק בעבר, וגם... נו, עוד פעם "בוסטון ליגל"?

מי יזכה? ניחוש שלי: הבוחרים יילכו דווקא על קרנסטון שנותן הופעה מרשימה בסדרה שלו.



השחקנית הטובה ביותר בסדרת דרמה:
סאלי פילד ("אחים ואחיות"), גלן קלוז ("נזקים"), מריסקה הארגיטיי ("חוק וסדר מדור מיוחד"), הולי הנטר ("להציל את גרייס") וקיירה סדג'וויק ("המפענחת").

מי צריכה לזכות? לכאורה, תחרות קשה. בפועל, התחרות האמיתית, מבחינתי, היא רק בין קלוז לפילד, וגם שם אין תחרות - קלוז, ובגדול.

מי הייתי רוצה שתזכה? קלוז. כל כך הרבה כריזמה, כזאת נוכחות וכל כך הרבה כשרון. זאת פשוט הסדרה שלה.

בבקשה לא! סדג'וויק. איזו שחקנית מעצבנת! איך בכלל אפשר לחשוב עליה כמועמדת?

מי תזכה? קלוז. קשה להאמין שאנשי האקדמיה יוכלו להתעלם מההופעה המרהיבה שלה.

השחקן הטוב ביותר בסדרה קומית:
אלק בולדווין ("רוק 30"), סטיב קארל ("המשרד"), טוני שלהוב ("מונק"), לי פייס ("החיים על פי נד") וצ'ארלי שין ("שני גברים וחצי").

מי צריך לזכות? סטיב קארל. אומר זאת בפעם המיליון: האיש הוא גאון. בולדווין מוכשר להפליא והתזמון הקומי שלו מעולה, אבל קארל הוא בספרה אחרת בכלל (ומי שלא ראה את הפרק "התצהיר" מהעונה הרביעית של "המשרד" לא ראה הופעה גאונית כל כך מימיו.

מי הייתי רוצה שיזכה? קארל. גם מהסיבות שהוזכרו לעיל, וגם מפני שהוא אדם יותר טוב וראוי מבולדווין, שהוא טיפוס די מגעיל.

בבקשה לא! טוני שלהוב. שחקן מעצבן, עם מניירה וחצי שזוכה שוב ושוב בפרסים. זה יותר גרוע כבר מסיפור קלסי גרמר והזכיות האינסופיות המשונות שלו. אגב, הסיבה היחידה שלא בחרתי כאן בצ'ארלי שין היא ש... נו, זה פשוט כל כך מגוחך שהוא בכלל מועמד שזה עלבון אפילו להתייחס אליו.

מי יזכה? בולדווין. עושה רושם שאנשי האקדמיה מאוהבים בו ומכירים בעבודתו המצוינת, ופחות בקארל (ובעבודתו העוד יותר מצוינת).




השחקנית הטובה ביותר בסדרה קומית:
כריסטינה אפלגייט ("סמנתה מי?"), אמריקה פררה ("בטי"), טינה פיי ("רוק 30"), ג'וליה לואיס-דרייפוס ("כריסטין הישנה") ומרי לואיז-פארקר ("העשב של השכן")

מי צריכה לזכות? לואיז-פארקר. כולן טובות, אבל היא טובה יותר.

מי הייתי רוצה שתזכה? טינה פיי. בעונה שעברה טענתי שיכולת המשחק שלה עדיין לא משכנעת אותי. בעונה השניה היא כבר שכנעה אותי, והמשחק שלה הולך ומשתפר. מגיע לה.

בבקשה לא! אמריקה פררה. השחקנית עצמה נפלאה, אבל הדמות של בטי די עצבנה אותי בעונה השניה, אז יותר בגלל התסריטאים שלה הייתי מעדיף שהיא תשב בצד הפעם.

מי תזכה? אפלגייט. סיפור הסרטן וההחלמה שלה ממנו פרץ בדיוק בזמן, והבוחרים יתקשו להישאר אדישים אליו, מה גם שהיא הדבר היחיד שמעניין בסדרה, למעט ג'ין סמארט.

שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה:
טד דנסון ("נזקים"), זליקו איבנייק ("נזקים"), מייקל אמרסון ("אבודים"), וויליאם שטנר ("בוסטון ליגל"), ג'ון סלטרי ("מאד מן")

מי צריך לזכות? וואו, זה קשה. זה ממש קשה. סלטרי עושה עבודה פנומנלית ב"מאד מן", אמרסון פשוט מחשמל ב"אבודים" ואיבנייק הוא חבר ותיק ולא מוערך מספיק, אבל אני הולך על דנסון. מי היה מאמין? שחקן שלא החזקתי ממנו בכלל פתאום שבה את לבי בהופעה פנטסטית ופתאום התברר שהאיש יודע לשחק, ויודע טוב.

מי הייתי רוצה שיזכה? איבנייק. מאז התפקיד כאד דנברס ב"רצח מאדום לשחור" שמתי עליו עין, ואיבנייק הפך ל"שחקן המשנה הזה שתמיד עושה עבודה מדהימה בתפקיד עסיסי" ב"אוז" (בתור המושל דבלין), ב-"24" (בתור אחד האחים לבית דרייזן) ועוד. גם את התפקיד של ריי פיסק הוא פירק בקלות ושוב אף אחד לא יזכור מי הוא בתפקיד הבא שלו. יאללה, שייקח, מגיע לו!

בבקשה לא! הבחירה. הכי. קלה. אי. פעם. וויליאם שטנר. זה לא ייתכן שהאיש הזה יזכה בעוד "אמי", נכון? יש גבול לכמה המצביעים יכולים להביך עצמם, נכון? גם הפרסים הקודמים היו בעצם חלק ממתיחה של אשטון קוצ'ר ב"פאנקד", נכון? מה, לא נכון?

מי יזכה? ממש קשה לנחש, אבל הייתי הולך על סלטרי. סתם ניחוש. זה יכול ללכת לכל אחד מהם.




שחקנית המשנה הטובה ביותר בסדרת דרמה
קנדיס ברגן ("בוסטון ליגל"), שאנדרה ווילסון ("האנטומיה של גריי"), סנדרה או ("האנטומיה של גריי"), רייצ'ל גריפית'ס ("אחים ואחיות") ודיאן וויסט ("בטיפול HBO").

מי צריכה לזכות? קשה מאוד להעריך, כיוון שכותב שורות אלה לא צפה במרבית הסדרות הרלוונטיות. לא נרחיב מילים באף אחת מהקטגוריות, ונלך על וויסט.

מי הייתי רוצה שתזכה? ווילסון. אני פשוט אוהב אותה.

בבקשה לא! סנדרה או. שום דבר אישי נגדה, אבל אני לא יכול לסבול את "האנטומיה", ואת ווילסון אני אוהב מדי, כאמור, כדי לאחל לה להפסיד, אז נשארה או.

מי תזכה? קשה מאוד לדעת, אבל תחושת הבטן הולכת על ברגן, בזכות השם הגדול ואהבת מצביעי האמי כלפיה בעבר.

שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרה קומית
ג'רמי פיבן ("הפמליה"), קווין דילון ("הפמליה"), ריין ווילסון ("המשרד"), ניל פטריק האריס ("איך פגשתי את אמא") וג'ון קרייר ("שני גברים וחצי")

מי צריך לזכות? האריס. הוא חורך את המסך והנוכחות שלו מרימה את הסדרה שלו בדרגה שלמה, מה גם שלארי גולד היתה עונה חלשה יחסית מבחינת מה שהיא קיבלה מהתסריטאים שלה.

מי הייתי רוצה שיזכה? לא יעזור, יש לי פינה חמה בלב לקווין דילון, שהוא פשוט מלך עולם. עם זאת, אני מאוד מאוד אשמח אם ווילסון או האריס יזכו. שניהם נפלאים בפני עצמם ומגיע להם.

בבקשה לא! צריך באמת לפרט?

מי יזכה? פיבן. הם מתים עליו שם באקדמיה (ואפשר להבין אותם).




שחקנית המשנה הטובה ביותר בסדרה קומית
קריסטין צ'נוות' ("החיים על פי נד"), ג'ין סמארט ("סמנתה מי?"), איימי פוהלר ("סטרדיי נייט לייב"), הולנד טיילור ("שני גברים וחצי") ו-ונסה וויליאמס ("בטי")

מי צריכה לזכות? וואו, איזה יופי של רשימה! כולן טובות, כולן נפלאות, אבל הייתי נותן לוויליאמס דווקא מפני שהסדרה שלה קצת אכזבה בעונה השניה.

מי הייתי רוצה שתזכה? צ'נוות'. איך אפשר לא לאהוב אותה? כשרון נדיר וקסם אישי מדהים.

בבקשה לא! טיילור. לא בגלל שהיא שחקנית לא טובה. ההפך הוא הנכון, היא אדירה, אבל למה שמישהו ירצה לתת פרס לסדרה שלה, למה?

מי תזכה? ממש קשה לדעת. עם קנה של אקדח על הרקה הייתי הולך על סמארט, אבל לא אתפלא אם צ'נוות' תזכה.