המסך המפוצל

דם על הידיים

\"דם אמיתי\", שמגיעה אלינו הערב, היא לא יצירת מופת ולכן לא כדאי לפתח ציפיות, אבל היא מספקת בידור זמין, מרגש וצבעוני

מאת: שגיש

פורסם: 06-01-2009
33 תגובות
"דם אמיתי" (True Blood) היא להיט הערפדים האחרון מבית HBO. האחראי על הסדרה החדשה, שנכנסת בקלות לקטגוריית "סדרה למבוגרים בלבד" הוא אלן בול, שהביא לנו בין היתר את היצירות המשובחות "אמריקן ביוטי" ו"עמוק באדמה". בול, סוג של מידאס בכל מה שקשור להפקות טלוויזיוניות, מספק את הסחורה, אם לשפוט על פי ההתרגשות העולמית, בסדרת אופל פרועה, מלוכלכת, קומית עד מגוחכת ובעיקר סקסית מעל למצופה (רוויה בעירום נשי וגברי כמעט מלא ובסצנות מין נועזות), המבוססת על סדרת הספרים "סוקי סטקהאוס" של הסופרת שרלין האריס.



הסדרה מתרחשת בעיירה הדמיונית "בון טומפ" שבדרום לואיזיאנה שבארה"ב, וגוללת את "יציאתם מארון הקבורה" של הערפדים וניסיונם להשתלב בחברה האנושית, אחרי שמדענים יפנים הצליחו לייצר דם סינתטי שמספק את צרכיהם התזונתיים של יצורי האופל, ובכך חוסך מהם את הצורך לשתות את דמם של בני האדם. תהליך השתלבות זה הוא אנלוגיה שגורה לכל ניסיון רכישת שוויון זכויות או נורמליזציה של מיעוטים לאורך ההיסטוריה (שחורים, הומואים וכיו"ב) ובכך מתיימר לספר סיפור אבסולוטי, שכמובן ולצורך האפקט המקומי מתובל בשמרנות אדומת צוואר, תהליכים פוליטיים ודתיים ומאבק פסאודו חברתי של הקבוצה התורנית שלה.

"דם אמיתי" מציגה כאמור על המסך מופע שהוא כמעט אמירתי אבל בו בזמן מבדר לחלוטין. מזין אותו כמובן סיפור אהבה ערפדי בין הגיבורה הראשית סוקי (אנה פקין, רוג מסרטי "אקסמן"), שניחנה ביכולת טלפתית לא מפוענחת, לבין אנג'... אה... ביל (סטפן מוייר), ערפד צעיר (בן מאה וחמישים אבל מתנהג כמו בן עשרים ותשע וחצי) ויש מי שיאמרו שרמנטי. הערפדים ב"דם אמיתי" הם לא הערפדים האצילים שלמדנו לאהוב ב"ראיון עם ערפד" או אלו המתוחכמים ב"באפי", אלא יותר דומים למופע הגרוטסקי שסיפקו לנו יצירות בסגנון "בלייד". העיירה הקטנה בון טומפ מספקת שלל דמויות מופרכות, מבטא דרומי ססגוני ומניירות לרוב, שמזכירים לפרקים סרטי מערבונים או יציאות מפולפלות של טרנטינו א-לה "חסין מוות". בנוסף ובדומה למה שהכרנו ב"ורוניקה מארס", לצד עלילות המשנה שזורה פרשיה בלשית עיקרית שתלויה ברציחות מסתוריות המתרחשות בעיירה ושמעלות סימני שאלה, מלחמה ושלום באשר למעורבותם ולמקומם של הערפדים המנסים להתערות בחברה ובבני האנוש.



"דם אמיתי" היא לא יצירת עומק או מופת, ולכן לא כדאי לפתח ציפיות, למרות שהיו מי שייחסו לה כמה איכויות מפליגות ויתכן שאלה מראות פניהן ככל שהעונה מתקדמת. בשורה התחתונה ואם לשפוט על פי מבחן התוצאה, "דם" מספקת בידור זמין, מרגש לסירוגין וצבעוני לרוב, ולכן אפשר וגם מומלץ לתת לה שלושה פרקי ניסיון ולהחליט לאחריהם אם היא כוס התה שלכם. כותב שורות אלה, בכל מקרה, בקטע.





"דם אמיתי", ימי שלישי החל מהערב, בשעה 22:30, ב-yes Stars Action.