המסך המפוצל

מילניום קדימה ועדיין נשארים במקום

פיוצ`רמה היא הסדרה שהרייטינג אהב לשנוא. אם הסימפסונז ניסו לעקוץ את האמריקנים, פיוצ`רמה דקרה אותם בלב. בגלל זה, כנראה, הם גם דקרו אותה

מאת: דניאל מרקוביץ'

פורסם: 14-05-2002
15 תגובות
פיוצ'רמה, סדרה חדשה (יחסית) מבית היוצר של מאט גריינינג, עוד לא מצאה בית בארץ, כמו עוד הרבה סדרות, (ובתקווה שלא תנדוד לערוץ 1). למרות זאת, כל נסיון להרים את הקול ולגרום להבאת הסדרה נתקל באוזניים אטומות מסיבה חצי-הגיונית: פיוצ'רמה קצת יותר מדי בוטה.

פיוצ'רמה, במקביל למשפחת סימפסון הצהובה והמרעננת הרשמית של רשת פוקס, מציגה את אמריקה האמיתית של היום - רודפת בצע, עצלנית וחסרת מודעות לגמרי לגבי כל שאר העולם.

וכאן נפרדות דרכי שתי הסדרות.

שקט, שיעור היסטוריה.
משפחת סימפסון נולדה כקטעי מעבר ב"המופע של טרייסי אולמן", אי שם בסוף שנות ה-80 הנועזות. מישהו כנראה ממש אהב אותם, כי הבכירים ברשת פוקס החליטו לשים, בפעם הראשונה זה 30 שנה, סדרה מצויירת בפריים טיים.

היו שאמרו "הם מטורפים!". היו שטענו "הרי הסדרה החדשה הזו לא יכולה להיות בפריים טיים! היא מצויירת! והיא בטח לא טובה כמו 'משפחת קדמוני', אסור לשים אותה בפריים טיים!". ורשת פוקס מאידך טענה "אההה... אוקיי." וכך עלתה ב-1989, המשפחה הצהובה לאוויר העולם בפרק הראשון, בו מקבלים חברי המשפחה את כלבם האהוב, "העוזר הקטן של סנטה".

קפיצה קטנה לעתיד.
משפחת סימפסון סוגרת בזמן הקרוב, עונה 13 בארה"ב, מציבה עצמה כסדרה שרצה הכי הרבה זמן בטלוויזיה. יופי.

ועכשיו קפיצה גדולה לעתיד. בערך 1000 שנה. רשת פוקס כבר נקראת "fox 30th century" ורובוטים וחייזרים מאיימים להשמיד את הכוכב הקטנטן הזה עליו אנו חיים. פריי, שליח פיצה קטן וטיפש, מגיע בטעות גמורה אל העתיד הבלתי ברור של כדור הארץ. וכאן הכל התחיל ליפול.



אמריקה לא אהבה את פיוצ'רמה. ויש לה סיבה טובה: היא יותר מדי פוליטית, והיא יותר מדי יורדת על העם האמריקני. קצת יותר מדי.

הסדרה מתארת את העולם, בעוד אלף שנה. הבעיה היחידה - העולם לא כ"כ שונה. האנושות הקפיטליסטית ממשיכה לזהם את העולם ולכבוש כוכבים במטרה אחת - להרוויח יותר כסף באמצעות הקמת פארקי שעשועים וחברות משלוחים מכוכב לכוכב.

אם במשפחת סימפסון הרמזים היו עדינים (ככל שניתן), בפיוצ'רמה המציאות חובטת בצופים כמו שדג חובט בפרצופו של איש עסקים שמנמן (מה?!). פיוצ'רמה קוטלת כל חלקת גן עדן ומציגה אותה כמו שהיא באמת - רעה, רודפת בצע וחסרת רגשות. וזה העתיד שלנו. מפתיע?

משפחת סימפסון היתה אמורה להיות סדרת סאטירה על העם האמריקני. והיא באמת כזאת. אבל העם האמריקני הוא טיפש מטבעו, ולכן היה קשה לאותם אנשים לקלוט שהומר מבוסס על האמריקני העצלן הטיפוסי ומארג' על עקרת הבית הקרועה בין רצון לחיים עצמאיים וטיפוח חיי משפחה.

וכך זכתה משפחת סימפסון בדקות התהילה שלה. הרמיזות היו דקות ומעודנות, הירידות על אמריקה הטיפשה היו עלומות. אבל גם לסדרה כמו הסימפסונס יש סוף. כמה כבר אפשר למשוך סיפור על ילדים שלא מתבגרים; כמה מטומטם הומר יכול להיות; מי ירה במר ברנס (מארג': "אתה לא תכניס אקדח לבית שלי, הומר! אתה זוכר שמגי ירתה במר ברנס? הומר: "חשבתי שזה היה סמית'רס!" ליסה: "זה באמת היה יכול להיות קצת יותר הגיוני".) ועוד. יש גבול עד כמה אפשר לצחוק מההווה.

ואז הגענו לעתיד.

בשנת 3000 יש פארק שעשועים על הירח, בעוד איש לא יודע איך נראתה הנחיתה הראשונה שם (כרוז על הירח: "אבל מהנדסי הכיף שלנו חושבים שזה נראה בערך כך:". חללית נוחתת, מתוכה יוצאים שודדי ים וסנאים ומתחילים לשיר על כיבוש הירח.); סנטה קלאוס הוא בעצם רובוט רשע המתוכנת להביא הרס על היקום ותוכנית הבוקר של רג'יס וקאט'י לי הוחלפה בתכנית בוקר עם חייזר שרוצה להרוס את כל האנושות.



מה לא קרה בפיוצ'רמה. פרות קדושות, להיזהר. החבורה מגיעה ל"עתיד" ומוצאת שהעולם מנוהל ע"י יהודים, והילדים הולכים לבי"ס לעברית; פריי ובנדר, חברו הרובוט מתגייסים לצבא כדי לקבל 5% הנחה בחנויות הכלבו; החבורה נוסעת לכוכב מרוחק להציל את החיים בו, אחרי שבני האדם כרו את כל החומר השחור כדי לספק דלק לחלליות שלהם, והשאירו אותו ריק ומט לנפול; ואוניברסיטה על מאדים.

אבל האמריקנים לא אהבו את הרמיזות היהודיות ולא את דמות עצמם בעתיד הרחוק. ולכן, החליטה פוקס לא להזמין, לפחות בינתיים, פרקים חדשים בסדרה.

למרות שזה ישמע כמו הספד, פיוצ'רמה היתה סדרה דגולה. היא הראתה את הפגמים האנושיים לגמרי באנושות, בלי להתחשב ברגשותיו של אף אחד, בלי לחשוב על העתיד שלה עצמה. במקום סאטירה עדינה, פיוצ'רמה הלכה על מכות מתחת לחגורה כשהסבירה מחדש את משמעותם של חג המולד (הפחד הוא זה שמאחד אותנו) ושל אופרות הסבון (נועד לרובוטים).

העתיד של משפחת סימפסון מובטח, והיא כנראה תמשיך להיות משודרת ותחגוג עונה 14 מוצלחת. איש לא יתלונן על כך, כולם אוהבים את המשפחה הצהובה של אמריקה, הם קוצרים רייטינג משובח והם משתדלים פחות או יותר לא להרגיז יותר מדי אנשים. אף אחד לא רוצה ולא ירצה לבטלם, הם מביאים המון כבוד לרשת פוקס (כאשר הם לא גורמים לממשלת ברזיל לתבוע את הרשת). אף אחד לא ירצה אפילו לשמוע שבארט מתבגר או שהסבא מת לפני המתוכנן (למרות שאישתו של נד דווקא כן מתה באורח מסתורי). הסימפסונס היא סדרה נוחה לבריות ולבריאות, היא לא פוגעת בצורה כואבת באף אחד, וגם כשהיא כן - זה נחמד. אין סממנים יהודיים מובהקים, אין רובוטים חוזרים בתשובה והכל הרבה יותר רגוע מאשר בעתיד.



ומה בקשר לפיוצ'רמה? הזמן יגיד, אבל בינתיים אף אחד לא ממש אופטימי.

כתבה על פיוצ'רמה






פיוצ'רמה, Star World בכבלים, ימי ראשון בשעה 14:00 ובשידורים חוזרים בלילה שבין שישי לשבת בשעה 04:00
משפחת סימפסון:
ערוץ 1, העונה השתיים עשרה, ימי שבת בשעה 19:30, העונה האחת עשרה, ימי ראשון בשעה 20:30.
Star World בכבלים, ימים שני עד שישי בשעה 13:00.
ביפ בכבלים הדיגיטלים, חמש העונות הראשונות, ימים ראשון עד רביעי בשעה 21:05.