המסך המפוצל

נמלטים - הפרק האחרון בהחלט

אחרי ארבע שנים מגיעה \"נמלטים\" לסיום לא מסוים, המדובר בסדרת המתח של שנות האלפיים או בקומיקס למבוגרים? ליאור נפרד

מאת: lwc

פורסם: 19-05-2009
16 תגובות

פרק הסיום החותם את \"נמלטים\", שמלווה אותנו כבר ארבע שנים, משאיר אותנו הצופים עם מספר שאלות לא פתורות באשר למקומה של החולפת על מרקעינו: האמנם מדובר בסדרת המתח המייצגת של תחילת שנות האלפיים או שמא היתה לא יותר מקומיקס למבוגרים? המדובר בכתב האישום הטלוויזיוני החמור ביותר נגד עידן בוש ותיאוריית הקונספירציה, או בפסיכולוגיה פרוידיאנית שוביניסטית או שמא פוסט-פמיניסטית?
 
למרות שכבר אחרי העונה הראשונה פופולרי היה לבקר את הסדרה שירדה מקרנה, ניתן לטעון שהתשובה היחידה הנכונה היא שכל התשובות נכונות.
 
קשה להאמין שארבע שנים עברו מאז התוודענו לראשונה לבחור המקועקע והרזה ששדד בנק כדי להיכנס לכלא ולהבריח החוצה את אחיו מאגף ההוצאות להורג.
 
מי היה מאמין אז שארבע שנים אחרי, יס תתגמל את הצופים הנאמנים שהמשיכו לראות את הסדרה גם אחרי העונה הראשונה והשניה, ותקדיש להם שידור שאינו רק בזמן אמת (ד\"ש ליס מקס), אלא אף מקדים את ארה\"ב (שם יש פרסומות)?
 
ארבע שנים? מסתבר שמאחר שתסריט הסדרה כלל את תאריך שוד הבנק ואת תאריך המצבה שבסיום, ידוע שהעלילה החלה - כמו שידורה במציאות - ב-2005, אך נמשכה למעשה רק תשעה חודשים. אולי בגלל זה הקפיץ סיום הסדרה את הזמן ארבע שנים קדימה כדי להתאחד שוב עם זמן האמת וכך לסגור מעגל נוסף.
 
אלא שמבחינת מעגלים סיום הסדרה למעשה לא ענה כמעט על אף שאלה מהותית. מהי באמת סילה ולמה הפצתה פוגעת כל כך בגנרל? מהי זהותו האמיתית של וויסטלר? מדוע נכשל הניתוח החדשני של מייקל, אותו ניתוח שנתן לאמו חיים שלמים?
 
אך אולי טוב שכך. מי שנשאר עם הסידרה לאחר העונה הראשונה ובוודאי שלאחר העונה השניה, ידע שאין דרך לצאת בכבוד מהמצב הסוריאליסטי שהסדרה נכנסה אליו. הדמויות הפכו לחברים קרובים, העלילה נהייתה משעשעת מאי פעם (ד\"ש לסוכרה שלא היסס פעמיים לסטוץ משימתי, ולסוכנת החשאית \"מרים\" בתפקיד המזכירה שכאילו יצאה מדפי פלייבוי).
 
ולמרות הכל הסיום כן שמר על הגינות, למשל בכך שהיוצרים הקפידו להראות את סי-נוט נהנה מהחיים אבל לא מגיע באופן מזויף לאזכרה של מייקל. האם הוגן שמייקל טרח כל-כך רק בשביל למות? החיים לא הוגנים. גם די הגיונית ההנחה שלהחלטתו להקריב את חייו אולי תרמה העובדה שאין לו הרבה מה להפסיד עם מצבו הרפואי. לכל החלטה יש השלכות. מייקל בחר לשלוח את טי-באג לכלא במקום לסלוח לו. על מצפונו יהיה כל צעיר בכלא שאי פעם ייאנס או יתאבד בגלל טי-באג, אשר ברור שאם ישתחרר יום אחד, ימהר לנקום באישתו ובילדו של מייקל.




יותר מהכל, מדובר בסדרה שמתאימה כמו כפפה לשנות האלפיים. היא התחילה עם כהונתו השנייה של בוש שהפכה את העשור באופן רשמי לעידן בוש. עידן בו שולטים גנרלים, השירות החשאי נמצא מעל החוק וההון-שלטון ידו בכל. עידן בו הפרט היחיד עומד מול העולם ואי אפשר לסמוך על אף אחד חוץ מעל המשפחה, וגם זה מוטל בספק.
 
לנצח אחי
 
האם מייקל היה יכול בכלל לחיות רגילים אחרי מה שעבר ולהקדיש את כושר התכנון הגאוני שלו לפעילויות כגון החלפת חיתולים? האם אין משהו סמלי בכך שתמיד יזכר כקדוש מעונה שמת בשיאו אחרי שהציל את כל מכריו, את ארצו ואת העולם? על מצבתו נחרט המשפט \"הייה השינוי שהנך רוצה לראות בעולם\" וכך יזכר.
 
אם היה משהו בסיום, מלבד עצם עיקרון הסיום, שגרם לעצב הרי שזה החוסר במונטאז\'ים. אולי בגלל המיתון היה חבל לשלם לכל שחקן שאי פעם לקח חלק בסדרה (לאחר בחזרה לעתיד 2 בשנות ה-1980, קבע בית המשפט שפלאשבקים הם שווי ערך להופעה חוזרת).
 
לכן, למה לא לקחת רגע ולהיזכר בסוהר בליק, שלעולם כבר לא יקבל תוכנית משותפת עם הסוהר גירי בה הם רוטנים, מתקוטטים ונוסעים בדרכים אחרי אסירים נמלטים.
 
אחריו השאיר את מאמא בליק, שעכשיו גרה לבד בבית אבל קיבלה מדליה אחרי שאפילו לא באה לבקרו בסונה.
 
נא לקוד קידה לסנדק אברוצי שאיבד את שיערו הארוך עקב דקירה בגרון ע\"י טי-באג, ואחר כך את חייו בגלל שפשוט היה חייב לנקום בעד המדינה שהלשין עליו.
 
סוכן החברה \"הפיקסר\" קווין, ששבר לפול קלרמן את האצבע, ואחר כך נפל לבור ולא יכול היה לצאת.
 
פול קלרמן, סוכן חשאי ורוצח שיהפוך לאחר מכן לחבר קונגרס, שהאשים בטעות בנאציזם דווקא את האנשים ששיחררו אותו מההסעה שהובילה אותו לכלא בו היה אמור להיות מוצא להורג.
 
דני - סוכן חשאי, גיבור אמריקני אמיתי, ורוצח (לא בהכרח בסדר הזה), שאישתו יורקת על פול קלרמן שהודאתו ברצח דני לא הפריעה לבחירתו לקונגרס.
 
ורוניקה החמודה, שהקדישה את כל העונה הראשונה לחיפוש עדויות לטובת בעלה לשעבר, רק בשביל למצוא אותן ולמות חמש דקות אחר כך בעונה השניה.
 
האסיר הצעיר טווינר, שנמלט מהכלא השמור שאליו הוכנס בגלל גניבת קלף יקר ונרצח ע\"י סוכן FBI מושחת, וגרם לתהילה לעלות לראשו של מגלמו ליין גריסון ולהכניס גם אותו לכלא ללא פחות זמן.
 
מנהל הכלא הנרי פופ, שהיה ברנש נחמד שהקדיש את כל זמנו לדגם הטאג\'-מהאל שרצה לתת כמתנת יום נישואים לאישתו ולכן לא שם לב לכל הרציחות, מעשי האונס והסוהרים המושחתים שמסביבו. כשחבורה שלמה ברחה לו מהכלא, הוא לא רק הופתע אלא אף נעלב. הוא גם היחיד שפגע בחברה ולא שילם על כך.
 
צ`רלס ווסטמורלנד, הידוע כדי.בי. קופר, שהוריש את כל כספו למייקל, רק כדי שמייקל ישקר לו על כוונתו לבקר את ביתו הגוססת בזמן שהוא הפושע המבוקש בארה\"ב.
 
ביתו הגוססת של צ\'רלס ווסטמורלנד, שמתה בבית החולים לא רק בלי מבקרים, אלא אף בלי זמן מסך.
 
אלכסנדר מאהון, הגירסה המבוגרת יותר ובעבר מרושעת של מייקל, שלעולם לא נדע אם הפך לחבר של ידידתו השחורה בעלת השיער הקצוץ או שהם סתם התחילו להסתובב יחד.
 
וויסטלר, שאחרי עונה שלמה חזר כדי להגיד מי הוא באמת, רק בשביל לקבל כדור בראש לפני שיספיק.
 
לאצ\'רו, הסנדק של פנמה והגרסה הלא אנסית של אדביזי עונה 4 באוז, שמת אחרי שגילה שאינו מפחיד כמו שחשב.
 
הסוכן החשאי לשעבר דון סלף, שהופיע במקביל בישראל בתפקיד קומי פרוע של אסיר ב\"קוראים לי ארל\". האם החדירו לו לוריד את שפעת החזירים? האם אי פעם נדע אם סוכני ה-FBI הואשמו במצבו? האם יש לו נזק מוחי או שרק הושם במחלקה פסיכיאטרית ועוד ישתקם יום אחד?
 
אבא סקופילד הנוטש שהבטיח לספק הגנה לצאצאיו ונכשל, הנשיאה המושחתת שהתפטרה אחרי ששכבה עם אחיה, ואמא סקופילד היפה שילדיה (שלא ברור למה נתנה לבעלה להכריח אותה לעשות) הכו אותה אך היא המשיכה לנסות לרצחם עד שגיסתה ההרה ירתה בה למוות, הבת של גנרל קרנץ שניהלה את החברה עם בגדי מעצבים עד שקיבלה מצפון ובגדה באביה, ושאר תסביכי אדיפוס וכו\' שיצאו מספריו של פרויד ומטרגדיות יווניות שונות.
 
ביל קים האגרופוב, שלא אוהב לצאת ממשרדו הנוח, אבל נאלץ להגיע עד לפנמה, רק בשביל ליפול למים ולטבוע עם מזוודה מלאת כסף.
 
כל מדינת פנמה, שהוצגה כאבטיפוס של גיהנום של מדינת עולם שלישי בלי שתשמיע ציוץ.
 
מדינת הודו, שמלחמותיה תלויות בטרגדיות אישיות של ראש ממשלתה.
 
האו\"ם, הגוף היחיד בעולם שאינו מושחת.
 
האדמירל מתן וילנאי, שנראה באופן מחשיד כמו הגנרל קרנץ שהמשיך להתנהג כמו גבר-גבר גם כשהוצא להורג בלי שיראו אם תיקנו לו את הלחי השרופה. עכשיו לעולם לא נגלה מדוע השתמש בעבר בנייר במקום לדבר, כשהיה יותר הגיוני להשתמש בלוח מחיק לילדים.
 
משטרת ישראל ובני סלע, שפשוט היו חייבים להראות לעולם שהטלוויזיה של ארה\"ב היא המציאות שלנו.
 
וכמובן, גרטשן יפת העיניים, שלא משנה כמה אנשים רצחה היא כמובן לא ויתרה על הדרישה של ערוץ פוקס להביא ילד לעולם - בעדיפות עם גבר מבוגר, קירח ועשיר, ולפי השמועות הושארה בחיים כדי להחליף את מייקל בסרט הטלוויזיה שישלים בקרוב את סיום הסדרה.
 
המונטאז\' האחרון שהיה חסר הוא השינויים שעברו הדמויות החשובות במשך הזמן. העבר לעומת העתיד. מבט נוסטלגי אחד במייקל יושב בכלא פוקס ריבר ומתכנן באופן מעורר קנאה איך לנצח את הממסד ואת העולם, ורק אחריו הסריקה של הכיתוב על הקבר, ואפילו טי-באג היה מזיל דמעה.