המסך המפוצל

הולכים על בטוח

קולקציית הסתיו החדשה של רשת FOX

מאת: איתן גשם

פורסם: 07-09-2009
22 תגובות

עונת השידורים 2008-2009 לא ממש הותירה את חותמה על עולם הטלוויזיה. המגמה של כמות הצופים שצפו בטלוויזיה במהלך העונה היתה ברורה וחלק גדול מהסדרות החדשות סיימו את דרכן במהירות, לעתים בשלב מוקדם של העונה. המגמה הזאת לא פסחה גם על רשת FOX שרוותה כישלונות במהלך העונה. ובכל זאת, בלוח השידורים של עונת השידורים הקרובה, 2009-2010, ניתן למצוא שלוש סדרות שעלו לשידור במהלך העונה הקודמת (שתיים מהן עלו רק באמצע העונה, אחת בתחילתה) - כמות מכובדת, לכל הדעות. שתיים מהן גם זכו להצלחה לא מבוטלת אצל הקהל (\"Fringe\" ו\"שקר לי\"), והשלישית הדהימה את כולם כשאושרה לה עונה שניה, חרף נתוני רייטינג נמוכים במיוחד (\"דולהאוס\", כמובן).


המהלך המפתיע הזה של FOX (ועוד בסדרה של ג\'וס ווידון, לא פחות ולא יותר!) משקף את השינוי הדרמטי שעובר על עולם הטלוויזיה - טבלאות הרייטינג המתייחסות לצפייה \"בזמן אמת\" מאבדות קצת מערכן, והיום המבט הוא רחב יותר: בדיקת הצפייה במכשיר ה-DVR (בדומה למקס ולמג\'יק אצלנו) ומקורות הכנסה רווחיים נוספים, כגון: פרסום ברשת ומעקב אחר כמות ההורדות של הסדרות באתרים חוקיים, כמו \"Hulu\" ו-\"Itunes\" ומכירות של עונות ב-DVD.


מבט על לוח השידורים בעונה הקרובה מעלה שהרשת בחרה ללכת בקו זהיר, ולשים את הז\'יטונים \"על בטוח\". בעונת הסתיו שובצו שלוש סדרות חדשות: אחת מהן היא סדרה מצוירת שמהווה סדרת בת לסדרה פופולארית אחרת ותשודר בימי ראשון יחד עם \"בלוק המצוירות\" המוכר. השניה, תשודר ביום שישי שבו ממילא אין ציפיות (\"בית הקברות לסדרות\") והשלישית היא סדרה שפרק הפתיחה שלה כבר שודר בחודש יוני האחרון ושלגביה דאגה הרשת לבנות \"באזז\" רציני ושיבוץ יוקרתי והגיוני (מייד אחרי תכנית הריקודים הפופולארית) שיבטיח אחוזי צפייה נאים. בנוסף, מתכננת הרשת להעלות תוכנית אירוח שבועית חדשה, מעבר לשעות הפריים-טיים, בשעה 23:00.


באמצע העונה מתכננת הרשת להעלות שלוש סדרות נוספות. גם כאן אין הימורים גדולים מדי: סדרה אחת תשובץ בימי שלישי אחרי \"איידול\". השניה תשובץ בימי רביעי אחרי תוכנית התוצאות של \"איידול\", והשלישית תשובץ בימי ראשון בתוך בלוק הסדרות המצוירות (אף שהיא סדרה קומית \"רגילה\").


אשר ליתר התכניות והסדרות - שינוי משמעותי אחד נעוץ בהעברתה של תוכנית הריקודים \"So You Think You Can Dance\" לראשונה מהקיץ לסתיו. לא ממש הימור, בלשון המעטה. \"האוס\", הסדרה הכתובה הכי פופולארית של הרשת משובצת בימי שני ב-20:00 ותנסה לסייע ל\"שקר לי\" בעונתה השניה לבסס לעצמה קהל רחב עוד יותר. \"Bones\" הותיקה תשוב לעונה נוספת, ותשתלב עם \"Fringe\" שבהחלט הצדיקה את הציפיות (באופן יחסי למצב הסדרות בטלוויזיה הארצית) מבחינת נתוני הרייטינג. \"24\" תחזור, כרגיל בשנים האחרונות, בחודש ינואר ותשודר ברצף עד תום העונה, \"עד המוות\" תמשיך לגרום לכולם לגרד בראש בניסיון להבין למה היא ממשיכה להיות משודרת, \"דולהאוס\" תנסה להגדיל את כמות הצופים בה למרות השיבוץ בימי שישי, בתקווה להמשיך ולשרוד, ובימי ראשון, כרגיל,  הסדרות המצוירות עם \"The Cleveland Show\" כתוספת החדשה.



Glee


בדומה לרשת CW, גם FOX מנסה ליצור \"ימי קונספט\", במטרה להשאיר את הקהל מול הטלוויזיה גם לאחר שהתוכנית \"שלו\" הסתיימה. באמצע העונה המגמה הזו תשתנה והקונספט יפנה את מקומו לאימפריית הרייטינג של \"איידול\", ולניסיון למנף את שתי הסדרות החדשות: \"Past Life\" ו-\"Human Target\", שנראית מעניינת מאוד ומבוססת על קומיקס ידוע. הבחירה של FOX לשבץ את הסדרה הזו משקפת את המגמה הנמשכת של הרשת לא לפחד לשבץ סדרות שמבוססות על מד\"ב ופנטסיה (\"Fringe\", \"דולהאוס\", \"יומניה של שרה קונור\" ז\"ל). 


כך נראה לוח השידורים המלא של הרשת לעונת 2009-2010:


שני (החל מה-28/9/09)
20:00 האוס (עונה 6)
21:00 שקר לי (עונה 2).


החל מינואר 2010
20:00 האוס (עונה 6)
21:00 24 (עונה 8)


\"יום הדוקטורים הגאונים המוזרים שיודעים הכל ומזהים מתי מישהו משקר\" נפתח בעונה השישית במספר של הרופא האנטיפת הכי אהוב בטלוויזיה. אחריו, עונה שניה לסדרה שעלתה לאוויר באמצע העונה הקודמת וזכתה לאחוזי צפיה לא רעים בכלל, על ה\"פוליגרף האנושי\", ד\"ר קאל לייטמן (טים רות\') ועלילותיו בניסיונות לגלות את האמת שמאחורי השקרים של כולם.


בינואר יפנה הפוליגרף המהלך את מקומו לג\'ק באוור - עוד אחד שיודע איך להוציא מאנשים את האמת, אבל משתמש בטכניקות, איך ננסח את זה, קצת פחות עדינות. זוהי העונה השמינית של \"24\" והרינונים הם שזו גם תהיה האחרונה. יהיה מרגש.


שלישי (החל מה-8/9/09)
20:00 So You Think You Can Dance


החל מינואר 2010
20:00 אמריקן איידול
21:00 Past Life - סדרה חדשה


התוכנית המצליחה ששודרה תמיד בקיץ עוברת לסתיו, בניסיון \"לחלוב\" עוד רייטינג על חשבון הפקות מקוריות. מהלך לא מאוד נועז של ראשי הרשת, אבל סביר להניח שישתלם להם (ובכל זאת, אולי כדאי שילמדו שיעור או שניים מרשת ABC על איך מקדמים הפקות מקור דווקא בעת מצב כלכלי לא סימפטי).


באמצע העונה תחליף את תוכנית הריקודים תוכנית הכישרונות המוסיקליים המצליחה לא פחות, שתמשיך להכניס לקופתה של הרשת מרשרשים רבים לשמחתם של בעלי המניות.


אחריה, בשעה 21:00 תעלה הסדרה החדשה \"Past Life\" המבוססת על ספר מצליח. ד\"ר קייט מק\'גין (קלי גידיש) היא פסיכולוג יוצאת דופן שמתמחה בעיסוק בגלגול נשמות. אחרי שעברה חוויה משנת חיים בגיל צעיר, היא מקדישה את עצמה לסיוע לזולת, תוך ניצול היכולת שלה להשתמש בטכניקות היפנוטיות של רגרסיה ושאר ירקות, יחד עם היכולת שלה \"לקרוא\" אנשים ולהבין אותם, כדי לסייע למטופלים לפתור תעלומות בהווה שיש להן קשר לגלגול הקודם שלהם. פרייס ווטלי (ניקולס בישופ) הוא השותף שלה בפתרון התעלומות - שוטר במחלק הרצח לשעבר שמאשים את עצמו במותה הטראגי של אשתו ומייצג את הפן ה\"פרקטי\" של הצמד. הוא עצמו אינו מאמין בתיאוריות של השותפה שלו אבל מסייע לה בפתרון התעלומות מתוך הבנה ש\"יש בה משהו\". עוד ברקע: ד\"ר מלאכי טלמאדג\'ה (ריצ\'ארד שיף הגדול, טובי מ\"הבית הלבן\" חוזר לתפקיד קבוע בטלוויזיה) ה\"מורה\" של קייט שנחשב כאגדה חיה בתחום המחקר של גלגול הנשמות ומסייע לה בעצותיו המועילות וד\"ר רישי קארנה (ראבי פאטל), הצעיר שבחבורה שאחראי על הפן הקומי.


גבר ואישה שמנסים לפתור תעלומות מסתוריות שנוגעות בעל טבעי, כשצד אחד מייצג את ה\"מאמין\", והשני את ה\"פרקטי\". וואו, איך לא חשבו על זה קודם?



Past Life


רביעי (החל מ-9/9/09)
20:00 So You Think You Can Dance - התוצאות
21:00 Glee - סדרה חדשה


החל מינואר 2010
20:00 אמריקן איידול
21:00 Human Target - סדרה חדשה/ \"Glee\"


הערב נפתח עם תוכנית התוצאות של תוכנית הריקודים הפופולארית, ואחריה - בשיבוץ מתבקש - הסדרה המדוברת ביותר של הרשת. ראשי הרשת - במהלך מעניין ומפתיע שאולי עוד יילמד ויחוקה בקרוב ע\"י המתחרות - בחרו לשדר את פרק הפיילוט בסיום עונת השידורים הקודמת, בשעת צפיית שיא, וזאת כדי ליצור מעין \"מתאבן\" עבור הקהל. אחוזי הצפייה בפרק הזה אמנם לא הרקיעו שחקים, ואפשר לומר שאכזבו מעט, אבל עדיין ה\"רעש\" שיצר הפרק, וכל מה שמסביבו (כולל שחרור רשמי של הגרסה המעולה ל\"Don\'t Stop Believin\'\" בביצוע כוכבי הסדרה, שזכה להצלחה היסטרית והגיע למקום השני במצעד ההורדות של \"Itunes\") בהחלט מצדיק צפי להצלחה היסטרית.


עלילת הסדרה - המתוארת ע\"י הרשת כ\"קומדיה מוסיקלית\" - עוסקת בוויל שוסטר (כוכב ברודוויי מת\'יו מוריסון), מורה בבית הספר מקינלי, שלוקח על עצמו לשחזר את ימיו הגדולים של ה-\"Glee Club\" של בית הספר, שבעבר היה ידוע בהופעות המרהיבות שלו והפך לבדיחה של בית הספר. שוסטר מגייס, בעזרת הקולגה החמודה שלו אמה פילסברי (ג\'יינה מייז, הידועה כ\"פעמיים צ\'ארלי\" - גם ב\"בטי\" וגם ב\"גיבורים\"), את חברי המועדון החדשים: פין הדסון (קורי מונטיית\'), ה-QB החתיך של בית הספר שמגלה שעולם המוסיקה מושך אותו יותר מאשר החיים כ-Jock, ונאלץ להתמודד עם ההשלכות הסוציאליות של הבחירה שלו ורייצ\'ל ברי (ליאה מישל, כוכבת המיוזיקל \"Spring Awakening\") תלמידה פרפקציוניסטית ולא אהודה במיוחד שבטוחה שבאמצעות המועדון תגיע לכוכבות שחלמה עליה. לצד שני הכוכבים הללו, ישנם עוד חברים במועדון שנראים, לפחות בתחילה, כמי שתנאי הפתיחה שלהם פחות מרשימים: קורט (כריס קולפר) חנון חובב דרמה, מרסדס (אמבר ריילי) דיווה כבדת-משקל שמסרבת לנגן כינור שני, ארטי (קווין מקהייל) גיטריסט חנון נכה (על כסא גלגלים) וטינה (ג\'נה אוסקוביץ\') נערה מוזרה שמתקשה להביע את יכולותיה. ברקע, עוד שתי דמויות חשובות: טרי שוסטר (ג\'וזלין גיסלג, \"אורות ליל שישי\", \"גיבורים\"), זוגתו של וויל שלא ממש מתלהבת מהעיסוק שמצא לו, לפחות בתחילה, וסו סילברסטר (ג\'יין לינץ\' הגדולה, \"Party down\" ועוד מיליון מקומות אחרים) מאמנת הצ\'ירלידריות שמתעבת את המועדון ועושה כל שבידה כדי לחבל בהצלחתו. את הסדרה יצר ויפיק בפועל ראיין מרפי (\"ניפ/טאק\").


באמצע העונה תחליף את \"Glee\" הסדרה החדשה והמסקרנת על המטרה האנושית, המבוססת על הקומיקס המפורסם. כריסטופר צ\'אנס (מארק ואלי, \"בוסטון ליגל\", \"הקרב על הרייטינג\") הוא מעין \"סופר-מאבטח\" שכל מעיינו הוא אחד: לשמור על הלקוח שלו ויהי מה, גם במחיר של סיכון חייו ושלמותו הגופנית שלו עצמו. בכל פעם שאדם מצוי בסכנה שלא ניתן לחמוק ממנה באמצעים \"רגילים\", צ\'אנס נמצא שם כדי להציל את הלקוח ואת היום. מסייעים לו שותפו העסקי, ווינסטון (צ\'י מקברייד, \"החיים עפ\"י נד\", שמצא במהירות ג\'וב חליפי) וגררו (ג\'קי הרל היילי, \"ווצ\'מן\"), שכיר חרב שמלווה אותו. בכל שבוע יסייע צ\'אנס לקליינט אחר, כשברקע תיחשף אט אט דמותו המסתורית - מה מניע אותו? למה הוא הופך עצמו למטרה אנושית? וכו\'.


בין מפיקי הסדרה: מקג\'י (\"האו-סי\", \"המלאכיות של צ\'ארלי\") ובמאי הקולנוע סיימון ווסט (\"קון אייר\", \"טומב ריידר\"). המפיק בפועל והכותב הראשי של הסדרה יהיה ג\'ון סטיינברג (\"יריחו\"). אגב, בעבר היה ניסיון לתרגם את הקומיקס הזה לסדרת טלוויזיה בשם דומה, אך הניסיון הזה נחל כשלון חרוץ.



Human Target


חמישי (החל מה-17/9/09)
20:00 Bones (עונה 5)
21:00 Fringe (עונה 2)


את \"ערב התעלומות\" תפתח העונה החמישית של \"Bones\", סדרה על שיתוף פעולה בין אישה לגבר שמנסים לפתור יחד תעלומות, כשצד אחד משקף את הצד הרציני והשני את הפרקטי-קליל. אחריה, עונה שניה לסדרה הבדיונית-פנטסטית מבית היוצר של ג\'יי ג\'יי אברהמס, על שיתוף הפעולה בין אישה לגבר, כשהאישה מספקת את הצד הרציני ואילו הגבר את הצד הפרקטי-קליל. גם בחודש ינואר, צפויות שתי הסדרות להמשיך לרוץ.


שישי (החל מה-25/9/09)
20:00 Brothers - סדרה חדשה
20:30 עד המוות (עונה 3, החל מה- 2/10/09)
21:00 דולהאוס (עונה 2)


הערב הידוע ביותר לשמצה בטלוויזיה האמריקאית נפתח עם סדרה חדשה בשם \"Brothers\", בכיכובו של שחקן הפוטבול לשעבר של ה\"ניו יורק ג\'ייאנטס\" מייקל סטרהן. הסדרה - שאחד ממפיקיה הוא האיש בעל אלף הפרויקטים מיץ\' הורוביץ (\"משפחה בהפרעה\") - עוסקת במייק טריינר, כוכב פוטבול לשעבר (חשבתם אחרת?), שחי את החיים הטובים בניו יורק, אבל חוזר ליוסטון לחיק משפחתו, ונשאר שם לאחר שהוא מגלה שכל כספו נלקח ע\"י מנהל הכספים שלו. שם הוא צריך להתמודד עם אחיו צ\'יל (דאריל מיצ\'ל) שנפגע בתאונת דרכים קשה ונותר נכה על כסא גלגלים, ויחסיו עם אחיו מתאפיינים באהבה/יריבות, אביו שאוהב לכנות את עצמו \"Coach\" (קארל וות\'רז, \"רוקי\") - מאמן פוטבול מקומי, שמרני בדעותיו שבטוח שהוא מנהל את העניינים, ואמו (סי. סי. אייץ\'. פאונדר, \"המגן\") האסרטיבית שמנהלת באמת את העניינים במשפחה. עכשיו מייק יצטרך להתמודד עם החזרה לשורשים ויגלה, כמובן, שכמה שהמשפחה שלו לא מתפקדת, אין לו משפחה אחרת בעולם. או משהו.



Brothers


ב-21:00 מגיע הקאמבק המפתיע של העונה. אחרי עונה ראשונה רוויית תהפוכות - פתיחה חלשה קריאטיבית אבל סבירה ברייטינג, והמשך חיובי מבחינה קריאטיבית מלווה בצניחה נמשכת באחוזי הצפייה, הסדרה של ג\'וס ווידון קיבלה אישור להפקת עונה שניה, וחוזרת מגובשת יותר, עם כוכבי אורח מוכרים לא מעטים והרבה עניין וסקרנות. האם ווידון יצליח להפוך את הקונספט הבעייתי משהו לסדרה טובה באמת? האם המומנטום החיובי מסיום העונה הראשונה ימשיך? האם הסדרה תצליח בכל זאת למצוא קהל חדש או שתסתפק בקהל הקיים? האם אלייזה דושקו תלמד לשחק? והאם הרשת תמשיך להיות סבלנית ותבנה על ההכנסות האחרות מלבד הרייטינג \"בזמן אמת\"? כל כך הרבה שאלות, ורק במהלך העונה נדע את התשובות. יש למה לחכות.


בחודש ינואר 2010 לא צפוי שינוי בלוח השידורים.


שבת (החל מה-12/9/09)
20:00 Cops (שני פרקים ברצף)
21:00 America\'s Most Wanted: America Fights Back
23:00 The Wanda Sykes Show - תוכנית חדשה (החל מנובמבר 2009).


כרגיל, יום שבת מוקדש לתוכנית המעקב אחר השוטרים המקומיים ול\"בשידור חוקר\" הגרסה האמריקאית. מעניין מתי זה ישתנה, אם בכלל.


ובכל זאת יש שינוי קל בערב הזה - החל מחודש נובמבר 2009 הרשת מעלה תכנית אירוח שבועית בהנחייתה של הבדרנית וונדה סייקס (\"המופע של דרו קארי\", \"כריסטין הישנה\"), שתנסה לשעשע את הקהל במערכונים ובדיחות ותראיין כוכבים אורחים.


ראשון (החל מה-27/9/09)
20:00 משפחת סימפסון (עונה 21)
20:30 The Cleveland Show - סדרה חדשה
21:00 איש משפחה (עונה 8)
21:30 אבא אמריקאי (עונה 5)


מינואר 2010
20:00 משפחת סימפסון
20:30 Sons of Tuscon - סדרה חדשה
21:00 איש משפחה
21:30 The Cleveland Show


בלוק הסדרות המצוירות ימשיך להיות משודר ביום ראשון, אבל דומה שאפשר כבר לכנותו: \"בלוק הסדרות של סת\' מקפרלן\". היוצר של \"איש משפחה\" השתעמם, כנראה, ויצר תחילה את \"אבא אמריקאי\", ובהמשך את \"הסדרה של קליבלנד\" המבוססת על דמותו של קליבלנד בראון, דמות מ\"איש משפחה\", מה שהופך אותה ל\"סדרת בת\" אמיתית. הסדרה הזו, אגב, אמורה היתה לעלות לשידור כבר במהלך העונה שעברה, אך עלייתה נדחתה שוב ושוב מסיבות שונות. מכל מקום, העונה היא כבר שובצה, והרשת - בצעד נדיר למדי - הזמינה מראש שתי עונות של הסדרה. אגב, אלה שצפו בפיילוט, לא הביעו התלהבות מהפרק, בלשון המעטה.


בחודש ינואר יהיה שינוי קל בלוח השידורים כש\"משפחת סימפסון\" ו\"איש משפחה\" ישמרו על שעות השידור שלהן, בהתאמה, אבל \"אבא אמריקאי\" תפנה את מקומה לקליבלנד, שמצידה תפנה את המשבצת שלה בשעה 20:30 לסדרה קומית חדשה שאינה מצוירת בשם \"Sons of Tuscon\". המהלך הזה קצת מפתיע, כי הרשת נהגה לשמור על ה\"אותנטיות\" של בלוק הסדרות המצוירות שלה, והשיבוץ הזה קצת לא מסתדר עם הגישה הזו, אבל ניחא.


הסדרה עוסקת בשלושה ילדים, בני 13, 11 ו-8 שאביהם נשלח לכלא, והם מוצאים נוכל מקסים שמסכים לשמש להם כאב תמורת תשלום. ה\"אב להשכיר\", רון סמאפקין שמו (טיילר לאבין, סוק מ\"ריפר\") ייאלץ להשתמש בכל הכישורים שלו כדי להתמודד עם שלושת הילדים: ברנדון (טרוי ג\'נטייל) הרגוע מבין השלושה, גארי (פרנק דולס) המנהיג שבחבורה, ערמומי ותחמן כמו רון, האב החדש, ורובי (דייויס קליבלנד) הפרוע שאינו מסתדר עם דמויות סמכותיות. ברקע, מצויה מגי מוראלס (נתלי מרטינז הסקסית מהסרט \"Death Race\"), המורה של רובי בבית הספר שמתגלה כמושא אהבתו של רון ועוזרת לשמור על השפיות במשפחה.



Sons of Tuscon


נפרדנו כך, היתה דממה (סדרות שירדו מהמסך בתום העונה שעברה)


\"נמלטים\", \"יומניה של שרה קונור\", \"המלך היל\", \"Sit Down, Shut Up\" (האכזבה הגדולה של העונה שעברה), \"Do Not Disturb\" (הביזיון הגדול של העונה שעברה), \"ראש בקיר\" ו\"האם אתה חכם מתלמיד כיתה ה\'?\" (שתמשיך להיות משודרת בסינדיקציה).

לכתבות האחרות בסדרה: CW ABC NBC CBS