המסך המפוצל

סכפ``ש אנג`ל: ``ילד יקר``

פרק חמישי: Dear Boy

מאת: JW

פורסם: 31-05-2002
23 תגובות
חיכינו לזה, ציפינו לזה, ידענו שזה יבוא וזה אכן הגיע - הפגישה המיוחלת של אנג`ל עם דרלה בגלגולה הנוכחי. כל המתח והדרמה שנבנו מסוף העונה שעברה התפוצצו בפרק אחד, שבמובן מסוים משנה את הכל.

וכאילו שזה לא מספיק לפרק אחד, הרכיבו לנו אנסמבל שלם של קאמבקים למען העצמת תחושת ה"מאבק" באנג`ל והגברת הדרמה:

, שאותו לא ראינו מהפרק הראשון לעונה, מונע עכשיו ע"י זעם ונקמה אישית. שימו לב שגם לינדסי וגם ליילה פועלים אך ורק מתוך אינטרס גלובלי של "וולפראם והארט" (שמתחיל קצת להתבהר: "וולפראם והארט" לא רוצים את אנג`ל מת, אלא רע ונלחם לצידם), ולמרות זאת, שניהם ממש לא יתנגדו אם מישהו יחליט "בטעות" לשפד אותו. יש בהם מאבק פנימי מתמיד בין הרצון האישי לבין העבודה שעליהם לעשות, כשכרגע מכריעה טובת החברה. וזה עוד לא הסוף.

, שאותה לא ראינו מהפרק האחרון בעונה הקודמת, עדיין מתמודדת (ולא בצורה טובה במיוחד) עם העובדה שאנג`ל הוא ערפד, ותעשה כמעט הכל בשביל להוכיח לעצמה ולעולם שהוא רשע שיש להשמידו. למה? כי היא עדין מאשימה אותו במוות של אביה. כי היא עדין לא מסוגלת להתמודד באמת עם העולם העל טבעי, למרות העיסוק המתמיד שלה בו. והנשמות הטובות במשטרה כבר מתחילות ללגלג ולנדות אותה. וזה עוד לא הסוף.

וכמובן, יקירתנו, שלא ראינו מסוף העונה השניה של באפי, מופיעה כאן בפלאשבקים שמטרתם להזכיר לנו את עברם של אנג`ל ודרלה כ"בוני וקלייד" של העולם התחתון. אבל למה דווקא דרוסילה? מה האינטרס להכניס אותה דווקא כאן? לא ברור כרגע, אבל אני לא מאמין שיש מישהו שהתלונן...

בפרק הזה אנחנו רואים את מהות השינוי שהתבשל אצל אנג`ל לאחרונה, את מהות ההשפעה שיש ל"משחקים" ששיחקה איתו דרלה באמצעות החלומות ואת תוצאות התוכנית "לשחק עם הראש שלו" בניסיון ההפללה. יש ניגוד בין אנג`ל של תחילת הפרק לסופו. בהתחלה הוא עדיין עצמו, אם כי עייף ותשוש. הוא עדיין פועל למען טובת האנושות, עדיין מונחה ע"י החזיונות של קורדי, עדיין (מנסה) להתלוצץ. כל זה משתנה בהמשך - הוא מדמיין את דרלה במציאות, לא מרוכז בקרב, "מרחרח" את קורדיליה, הורס לחבורה את הקייס (למרות הבעיות הכספיות שהוצגו בהתחלה)... והמצב רק מתדרדר. הוא אובססיבי, ושום דבר לא יעצור אותו. הוא לא בוחל בשום אמצעי, למרות כל הדאגה והאזהרות של כולם. "המארח" אומר לו בפירוש "זו לא הדרך שלך, אל תלך בה". האם אנג`ל מקשיב? לא. בסוף הפרק הוא כבר יושב לו לבד בחושך. וגם זה עוד לא הסוף.



הפגישה של אנג`ל ודרלה מעלה שתי נקודות חשובות ומשמעותיות. האחת - לדרלה האנושית אכן יש נשמה עכשיו. השניה - הרוע באנג`ל היה קיים עוד בתוך ליאם האנושי, לפני שפגש את דרלה.

לאורך כל הפרק יש מעין משחק עם הצופים: אנג`ל - טוב או רע? הוא השתנה או לא? כשהדמויות בעצמן (ווסלי, קורדי, גאן, קייט) תוהות את אותו הדבר, מה שמגביר את התחושה אצל הצופים. אנחנו במתח מתמיד, מחכים לראות את התוצאות האמיתיות של המפגש, והפרק עובד בעיקר על המתח הזה. כאילו כל דבר קטן שקורה, כל שניה, כל מילה אחת עם דרלה עלולה להיות הקש שישבור את גב הגמל. וזה, אגב, מעלה שאלה מעניינת: האם דרלה באמת יכולה להפוך את אנג`ל לאנג`לוס? אבל כדי לענות עליה צריך לתהות על קנקנה האמיתי של מערכת היחסים בין אנג`ל לדרלה, ועוד קצת מוקדם מדי בשביל זה.

:

גאן מגלה כאן לראשונה את טיבו האמיתי של הבוס שלו. איך זה ישפיע עליו?

המילה Boy חוזרת המון פעמים בפרק, כמו גם בכותרת. המשמעות ברורה למדי, אבל השימוש במוטיב המילה החוזרת באופן מוקצן מגביר את המשמעות שלה.

לגבי האזכור של באפי - זו לא הפעם הראשונה (ולא האחרונה) שדמות מסוימת מנסה לשכנע את אנג`ל ואותנו לפקפק באמיתות מערכת היחסים בין אנג`ל לבאפי ולהוריד מערכה.

אני חייב לציין לסיכום, שבאופן אישי התאכזבתי קצת מהפרק. ציפיתי למפגש יותר בובמבסטי ומהפנט בין אנג`ל לדרלה, אחרי שהוא נבנה כ"כ הרבה. היה גם מקום למצות עוד קצת את עלילת ההפללה, ודרלה היתה צריכה לדעתי האישית להמשיך לשחק את התמימה ולא להישבר מיד. לפרק היה פוטנציאל שלא מומש, אבל הוא בכללותו מאוד דרמטי וחזק. מדגיש את הנקודות הנכונות ומתייחס לתמונה הכוללת של המצב ולמשמעותו במקום להתמקד בדמות של אנג`ל בלבד ולהתמסר לעלילה חד צדדית.

סוף הפרק הוא לא ממש סוף, כי ברור לנו שזו רק ההתחלה. המון כוחות פועלים נגד אנג`ל והסוף מוכיח לנו שיש להם השפעה ניכרת. דרלה ו"וולפראם והארט" פועלים יחד בגלוי, והאפשרויות אינסופיות. המשפט המסכם הוא - "There`s gonna be a lot of trouble".