המסך המפוצל

פילוסופיה הודית וסינית בסדרה אבודים

בנספח למאמר על פילוסופיה באבודים - ניתוח הדהארמה והדאו

מאת: סיון כהן

פורסם: 02-02-2010
1 תגובות

לחלק הקודם של המאמר

יוזמת דהארמה – שמה של ההתארגנות של קבוצת המדענים ששרידי ניסוייה נמצאו באי נקראת יוזמת דהארמה (Dharma) יוצרי הסדרה פרסמו ב\"חווית האבודים\" כי פירוש השם הוא בכלל ראשי תיבות –\'Department of Heuristics and Research on Material Applications\'
מובן כי זאת לא משמעותה היחידה. הדהארמה היא מושג מרכזי בחשיבה ההודית והיא חיונית להבנת תרבותה המחשבתית של תת היבשת ההודית. ניתן לטעון כי מושגים מקבילים למושג בעברית הם חובה, מוסר וסדר.

הדהארמה נתפסת כטבעה של כל תופעה בעולם ועל כן מטרתה לכונן אותה בכל אדם ובכל דבר. ב\"בהגווד גיטא (יצירה הודית מן המאה השנייה לפני הספירה, אשר מכילה מסרים פילוסופיים ודתיים להינדואיסטים), מושג הדהארמה תופס מקום מרכזי במסר הפילוסופי אותו הוא מעביר. אחד מגיבורי הספר, ארג\'ונה, השייך לקסטת הלוחמים (קשאטריה), צריך להחליט האם עליו לצאת למלחמה נגד בני דודיו וככל הנראה להביא להרס ולחורבן מוחלט. הייאוש שהוא חווה בניסיונו להחליט מה עליו לעשות גורם לאל ווישנו לרדת אליו בגלגולו של האל קרישנה וללמדו את הדרך. המסר המרכזי המועבר בהצהרה זו של קרישנה, שנחשבת לאחד הקטעים היפים ביותר במיתולוגיה פילוסופיה ההודית, היא שהדהארמה נקבעת ממי שאתה. הדהארמה של לוחם הוא להילחם, הדהארמה של מורה הוא ללמד כפי שהדהארמה של עץ הוא לגדול וכו\'. על כל אדם וכל דבר בטבע לפעול לפי הדהארמה שלו, ללא תלות בתוצאות מעשיו, ובכך להמשיך את טבעו של העולם.

חשוב להבין, כי על ידי פעולה דהארמתית, פעולה של הדהארמה, הפועל מבטיח אי צבירה של מטען קארמתי. דהארמה וקארמה הם שני צדדים של אותו מטבע. המטרה היא לעזוב את מעגל המיתות על ידי עזיבת העולם ללא כל מטען קארמתי. בצבירה של מטען קארמתי מובטח המשך גלגולי הנשמה דבר הנוגד את כל מטרת הדת פילוסופיה ההודית. גיבורי הסדרה מתחבטים כל הזמן בשאלה מה עליהם לעשות, לנסות להינצל על ידי הישארותם על החוף או לנסות לשרוד על ידי מחבוא במערה? בשלב יותר מתקדם הם מתחבטים בשאלה האם יש משהו בעולם שנותר מאחור עבורם ששווה את עזיבתם את האי או לא, כלומר האם עליהם להישאר באי או לחזור לעולם החיצוני? אך הדוגמא המציגה את נושא הפעולה הדהארמתית באופן המובהק ביותר שלה הוא הלחיצה על הכפתור.

הדמות של ג\'ון לוק, מגלה את הבונקר הראשון בו אדם הנמצא שם שנים חוזר על פעולה של הכנסת סדרת מספרים לתוך מחשב כל 108 דקות (108 הינו מספר חושב בפילוסופיה מיתולוגיה המזרחית – ישנם 108 חרוזים בכל מאלה, פי הבודהיזם הטיבטי יש 108 חטאים,לקדושים הינדואים יש 108 שמות, לרוב המקדשים הבודהיסטים יש 108 מדרגות,לפי הקוסמולוגיה הסינית הדאואיסטית ישנם 108 כוכבים קדושים ועוד) . לא ברור לנו כצופים ולגיבורים עצמם מה המטרה של פעולה אובססיבית זו. המידע היחיד שהועבר בירושה מדמות לדמות, הוא שעל ידי לחיצת הכפתור מבצעים פעולה שמבטיחה את שלומם ושלום האי.

בעצם המסר המועבר פה הוא שעל הגיבורים לפעול בדרך בה לתוצאות של מעשיהם אין כל תלות בפעולתם. עליהם ללחץ על הכפתור כי עליהם ללחץ על הכפתור, זו הדהארמה שלהם, כפי שלהגיע לאי היא הדהארמה שלהם. 


 
דאואיזם והאי צ\'ינג

ההשפעה הדאואיסטית באה לידי ביטוי ניכר בסדרה. הדמות של ג\'ון לוק ומר. אקו מבטאים את עיקריה בכך שהם שוב ושוב מורים על ה\'דרך\' הדאו, שיש ללכת בה כתשובה על השאלה מה עלי לעשות.

בשלבים שונים לוק ואקו מסבירים את התופעות השונות באי בעזרת מתודות דאואיסטיות. מתודה זו הנובעת מתורתו של לאו דז\'ה, בספרו, דאו דה ג\'ינג, גורסת כי ישנו בטבע כוח מיוחד – הדאו, אשר ניתן להבינו בשלושה דרכים:

א- הדאו הוא מה שלא ניתן לקרוא בשם, כלומר האובייקט שהוא מעבר למילים. לדוגמא, היין והיאנג, אותו סמל המייצג את הדיכוטמיה בעולם (זכרי נקבי, אקטיבי פאסיבי וכו\') שבלעדיה הדברים לא היו קיימים. מעניין לראות כי גם באבודים הדיכוטומיה המשלימה באה לדי ביטוי בכמה מוטיבים – משחק השש-בש שנאמר שמייצג שני קטבים אחד בהיר אחד כהה (אחד טוב ואחד רע), אותה דיכוטמיה בין לבן ושחור, טוב ורע מלווה את הסדרה בחלומות הגיבורים, בלבושם ובשפתם (החלום של קלייר בו היא רואה את לוק עם עין אחת לבנה ועין אחת שחורה, המשקפיים של סוייר שחוברו משני זוגות אחד בהיר ואחד כהה, והחולצה הלבנה של ג\'ייקוב לעומת החולצה השחורה של יריבו.) כשלוק מביט לתוך \'עינו של האי\' ורואה בו את כל יופיו הוא מזהה את הדאו – את אותו דבר שלא ניתן לייחס כאובייקט מילולי.

ב- הדאו הוא מה שניתן להבין כ\"דרכו\" של הטבע, לפי הדאואיזם כל דבר בטבע עובר בדרכו של הדאו, לכן הדאואיסט יכול להסביר למה כל תופעה בטבע קורית. הסיבה לכל התרחשות היא היא הדאו ולכן כשלוק מייחס סיבתיות לכל דבר שקורה באי, הסיבתיות היא הדאו. הדאו גרם לגיבורים להגיע לאי וממשיך להיות הסיבה לכל פעולה שלהם באי וכל התרחשות שקרתה להם מאז.

ג- הדאו הוא הכיוון הנכון של כל התרחשות, התמונה ההוליסטית שהדאואיזם מייצר, צריכה להנחותינו בהתמודדותינו עם העולם. כאשר מבינים שניתן להיעזר בחוקיות הדאואיסטית בשביל להבין ולקבל את מה שמתרחש סביבנו בעולם, העולם הופך להיות מקום שמאוד קל לחיות בו. כפי שהטבע הולך בדרכו של הדאו, כך גם עלינו לעשות. לוק מייצג תפיסה זו בניסיונו להבין את הלך הרוח של האי ולהתאים את עצמו ואת מעשיו להלך זה. הדוגמא הטובה ביותר לכך כאשר לוק עוזר לאחת הגיבורות למצוא את טבעת הנישואים אותו איבדה, הוא טוען שהדרך הטובה ביותר למצוא משהו שאבד הוא להפסיק לחפש –\"By finding it the way everything gets found…I stopped looking for\" לוק מבין שכל ניסיון לשלוט על האי (ובהשלכה על הכל) יביא רק ליאוש, יש להתבונן קודם, להבין את הסיטואציה, להבין את הקצב הטבעי של הדברים ולהתמסר לקצב, לדאו.


האי צ\'ינג


              
השרטוט בצד ימין מייצג את  ה Ba Gua  (שמונת הטריאגרמות בתרגום מסינית) מתוך ספר האי צ\'ינג (ספר התמורות והשינויים).  השרטוטים בצד שמאל הם רק חלק מהלוגואים השבים וחוזרים בסדרה של יוזמת דהארמה באי. התורה הדאואיסטית הזו שמה במרכז את רעיון האיזון הדינאמי של הפכים, התפתחות אירועים כתהליך טבעי וקבלת השינוי שהינו דבר בלתי נמנע וחלק מהדאו. ה Ba Gua הסיני שקו רציף מייצג את הזכרי, היין, וקו שבור את הנקבי, היאנג, הינו האב טיפוס לקוד הבינארי שכה נפוץ בשימוש בימינו. אחת המטרות החשובות של השיטה הייתה ליצור מפת עולם קוסמולוגית בה ניתן לפענח את המציאות ולנסות לשרטט את העתיד.

אבודים, עונה שישית ואחרונה, החל מהלילה בABC ומיום חמישי הקרוב בHOT
חזרה לחלק הראשון של המאמר