המסך המפוצל

סטארגייט יוניברס, עונה 1, פרק 11

הפרק \"Space\" שודר ביום שישי 2/4/10. ספוילרים לפרק

מאת: דורון ז

פורסם: 19-04-2010
8 תגובות


אחרי חצי עונה שהייתה לרוב הדעות משעממת, ואחרי הפסקה מאוד ארוכה שגרמה לאנשים לחשוב שהעונה בכלל נגמרה, חזרנו עכשיו לחצי השני.  
 
החצי הראשון עסק בעיקר במלחמת הישרדות. לא מלחמה מרגשת נגד חייזרים עליונים טכנולוגית, אלא מלחמה יומיומית עם מאגרי אוויר ומים שאוזלים, עם הפסקות חשמל, ומדי פעם אחד עם השני. קל מאוד היה להתאכזב מהאיטיות של הפרקים, ולפספס סדרה שעכשיו מתחילה באמת להראות לנו מה היא שווה. באופן מאוד חריג לתקופה הטלוויזיונית, \"סטארגייט יוניברס\" לקחה את הזמן ובנתה דמויות אמיתיות. דמויות עגולות, שמתנהגות כמו שאנשים במצבים קיצוניים כאלה באמת עשויים להתנהג, והן בהחלט לא סטריאוטיפיות בסגנון הטובים והרעים. במיוחד אפשר לראות את הדוגמא של המנהיגים הבכירים - ראש שם את האובססיה שלו לחללית מעל חיי אדם כבר מהפרק הראשון, וקולונל יאנג השאיר את ראש למות על כוכב שומם, כלומר למעשה ניסה לרצוח מתנגד לשלטון שלו. אם ציפינו לסם קרטר ולגנרל האמונד, או אולי לדוקטור מקיי ולדוקטור וויר, אז הסדרה הפתיעה בגדול עם ראש ויאנג.
 
עדיין, סדרת חלל לא יכולה לעסוק רק בדמויות מורכבות ובמערכות היחסים ביניהן. הפרק הזה סימן את תחילתו של האקשן החללי האמיתי, או כמו שאיליי צעק בשמנו - \"קרב חלל ראשון!\". החייזרים נראים בינתיים רק ככלי עלילתי - הם באופן ברור רשעים. מגיעים, דורשים כניעה, תוקפים וחוטפים את קלואי. אין דיאלוג איתם, הבעות הפנים שלהם לא ממש מתורגמות אצלנו כמשהו מובן (אני לא אוהב בד\"כ חייזרים באנימציה ממוחשבת), ולדעתי הם משעממים ופשטניים בניגוד מאוד בולט לדמויות העגולות של בני האדם. נראה שהחייזרים האלה יישארו איתנו בזמן הקרוב (ראש סיפר שבמשך תקופה ארוכה הם עוקבים אחרי דסטיני), אז אני מקווה שזה ישתנה בהמשך.
 

We can totally beat those Viagra heads

משימת החילוץ שיזם יאנג הפתיעה אותי מאוד משתי סיבות. הסיבה הראשונה הייתה שהיא הצליחה בצורה כל כך חסרת תקדים. כשלוקח פרקים שלמים רק לסחוב גושי קרח בשביל מי שתיה, ציפיתי להרבה יותר מכשולים בדרך למשימת קומנדו על חללית של גזע בלתי מוכר. הסיבה השנייה הייתה שלא רק קלואי ניצלה, אלא גם ראש, ועד סוף הפרק שניהם כבר ישבו בחדר האוכל כאילו כלום לא קרה. היה מאוד ברור לי שראש יחזור בשלב כלשהו, אבל ציפיתי שזה יקרה רק בעוד כמה פרקים, אולי בפרק סוף העונה. ההצלחה המהירה הזו הזכירה מאוד את הסדרות הקודמות, ואמורה לעודד את כל מי שאהב את הפן הזה בהן.
 
קרבות החלל ומשימות החילוץ הנועזות אמנם תפסו את רוב הפרק, אבל אם יש דברים שבסדרה הזו תמיד מוצאים להם זמן, זה פוליטיקה ומתח בין הדמויות. כצפוי, הסיפור העלוב של יאנג על המוות של ראש בתאונה לא שכנע אף אחד. אפילו איליי התמים למראה הבין מה באמת קרה, בעוד שריי כבר מארגנת התחלה של מרד אזרחי. גם לנו כבר קשה להחליט במי לתמוך, במיוחד אחרי שיאנג מצד אחד משחרר את ראש, ומצד שני הופך לאובססיבי לגבי השמדת ספינת החייזרים עליה ראש נמצא. בסוף הפרק ראש ויאנג מסכימים לשביתת נשק, אבל עושה רושם ששניהם לא מתכוונים לזה - ראש מצטרף למחתרת של ריי, ויאנג מצידו עדיין שולח את איליי לרגל. יהיה מעניין.
 
לסיום, הצחיק אותי כשהבנתי שיש בסדרה משולש אהבה שהוא בעצם מתושע (ויש סיכוי טוב שפספסתי חלק, אבל ממילא אני לא יודע איך קוראים למצולעים עם יותר מתשע צלעות...):

- איליי דלוק על קלואי מתחילת הסדרה
- קלואי עכשיו במערכת יחסים עם סגן סקוט
- סגן סקוט שכב בתחילה הסדרה עם סגן ג\'יימס ודי זרק אותה לטובת קלואי
- סגן ג\'יימס בטעות אמרה בפני דוקטור קיין שהיא ממש דלוקה עליו (בגלל זה היא בוכה
   בסוף? לא ממש הבנתי את החלק הזה)
- דוקטור קיין ניסה להתחיל עם טיג\'יי
- לטיג\'יי ולקולונל יאנג יש מערכת יחסים שעוד לא בדיוק נגמרה
- הקולונל השתמש במכשיר הקשר כדי לחזור לאישתו
- אישתו של הקולונל שוכבת עם קולונל טלפורד.
 
חד גדיא, חד גדיא.


ציון: 9



ד\"ר ראש עם כמה מנשות הסדרה. מראה ההומלס ההיפי עושה את שלו