המסך המפוצל

אתרי סאטירה

על טעויות אחרונות, כשל נקודתי, סטירת לחי, חדשות הבצל והדובדבן שבקצפת: מה יקרה כשפורטיס וסחרוף ישתלטו על "סוף שבוע רגוע" בגלגלצ

מאת: דובי שרגא

פורסם: 13-06-2002
7 תגובות
בימים טרופים אלה שבהם אי-אפשר לשמוע חדשות בלי להתעצבן או להשתגע, דרושה איזו התפרקות, משהו שיראה לנו דרך עיניים ביקורתיות כמה אבסורדיים החיים בארץ. זוהי כמובן הסאטירה, ובעבר היו לנו "ניקוי ראש" בימיו הראשונים של הערוץ הראשון, "זהו זה", "החמישייה הקאמרית" ו"החרצופים" בשנות ה-90, והיום יש את שי ודרור, ואת יצפאן. אבל למי שמחפש עוד זווית להסתכל על הדברים, לפעמים בצורה הרבה יותר קיצונית, יש את האתרים. ראשון הוא המבזק היומי. הרעיון מאחוריו: לקחת כותרות רשמיות מאתרי חדשות ישראליים ולהוסיף להם תמונות ותת-כותרות ממוצאות וציניות, שידגימו כמה הן מגוחכות. עורכי האתר מעודדים גם את הגולשים להצטרף להוספת הידיעות באמצעות לחיצה על כפתור.

בטעויות אחרונות ("כל המדינה beshock") יש עכשיו לקט של ידיעות מונדיאל כיאה לכל אתר אקטואלי. כמו כן, מעריכים שם שכל המדוזות שמגיעות בקיץ לחופי הארץ נשלחו ע"י הרשות הפלסטינית, ושאת שריד חדד איבטחו באירוויזיון הרקדניות שלה. יש שם גם מדור חיקויים, קליפים של וידאו וסאונד, משחקי פלאש ומדור מיוחד שמוקדש למשיבונים הסלולריים של מפורסמים.

כשל נקודתי הוא שבועון אינטרנטי ותיק, שמרכז סטיקרים עם סלוגנים ברוח התקופה. דוגמאות: "פרות משוגעות אוכלות עשבים שוטים" ו"הגיעו מים עד פת לחם". יש פה גם תמונות ובדיחות בסגנון.

עוד אתר בסגנון הוא סטירת לחי. כאן תמצאו חוץ מהידיעות גם מדורי ביקורת תקשורתית ודעות.

שלושת האתרים הבאים מומלצים במיוחד: אחד הוא עמוד הסאטירה של אריק שהוא חלק מאתר ההומור והסאטירה שלו. בעמוד תמצאו בין השאר קבצי קול בעברית ובאנגלית בו מגיש אריק (שהוא בחור צעיר וחריף מאוד בהומור שלו) מבזקי חדשות מפוברקים, אך למען האמת מרוב האבסורד שיש בהם, קצת קשה להבדיל ביניהם לבין מבזקי החדשות האמיתיים... עוד תוכלו למצוא שם "ראיונות" עם שמעון פרס, אריאל שרון, פואד ופוליטיקאים נוספים. הנה להתרשמות, מבזק החדשות הראשון.

והנה משהו לא ישראלי, אבל (קצת) בעדנו. מדובר בשבועון הסאטירה The Onion שבעיקרו מגיש גם הוא חדשות סאטיריות. הבונוס הוא שלמגזין הכתוב יש ספין-אוף ברדיו, שמגיע בצורת מבזקי חדשות קצרים ומשעשעים שמשודרים 4 פעמים ביום בתחנות רדיו שונות בארה"ב. אך גם אנחנו יכולים ליהנות מהם: ב"חדשות הבצל" מרוכזים 195 קבצי MP3 של מבזקים, כך שמשם תוכלו להוריד כמות נכבדה. המקור הנוסף הוא כמובן ה-AudioGalaxy ושם גם תוכלו למצוא את המבזק הבא: מחבל פלסטינאי מטורף מתלונן במסיבת עיתונאים על התצוגה השלילית של אנשים מסוגו בתקשורת. הוא מעודד אנשים לחגוג את ההבדלים התרבותיים ביניהם ואז יורה לעבר אוטובוס שמלא בילדים ישראליים. הנה לינק ישיר להורדת המבזק.

ולקינוח, מטעם אמיתי: "אני טקסט מוזיקלי" הוא שמה של תערוכת סיפורים ושירים של גולשי פורום מוסיקה ישראלית ב-Ynet. מה לזה ולסאטירה, אתם שואלים? ובכן, אחד הסיפורים, "מהפיכת סוף שבוע פרוע" שנכתב ע"י יעל רגב, מספר את קורותיהם של רמי פורטיס וברי סחרוף, שמוכרים לכם ככוכבי השוליים של פעם וכוכבי המיין-סטרים של היום. יום אחד הם מחליטים להשתלט בעזרתם של כמה חברים טובים על אולפן גלגלצ, לקטוע את ה"סוף שבוע רגוע" עם כל המוסיקה המשעממת והטחונה שבו, ולשדר רק מוסיקה ישראלית מקורית ואלטרנטיבית, דברים מצויינים שהעורכים המוסיקליים ברוב התחנות בארץ אוהבים להחביא מהציבור (ואח"כ מתפלאים שתעשיית המוסיקה הישראלית בצרות). מסופר בשפה קולחת ובתיאורים שמדגישים היטב את כוונת המשוררת, הסיפור הזה הוא הוכחה שעדיין יש בארץ אנשים שאכפת להם ממוסיקה בכלל, וממוסיקה ישראלית בפרט, גם ובעיקר במציאות הקשה והמטורפת של הארץ.