המסך המפוצל

מגמה מעודדת

לצד הסדרות הותיקות החוזרות בעונות חדשות, מציגה CW בלוח הסתיו גם תוכן חדש; האם לרשתות הגדולות יש סיבה לדאגה?

מאת: איתן גשם

פורסם: 12-09-2010
47 תגובות

ארבע שנים מלאו להיוולדה של רשת CW בעקבות שיתוף הפעולה בין אולפני \"פראמונט\" (של רשת CBS) לאולפני \"טיים וורנר\".


אף שחוותה חבלי לידה לא קלים הן במישור הלוגיסטי (הרשת נתקלה בקשיים בהעברת שידוריה לאורך ארה\"ב כולה, ולמעשה, עד היום הפרישה שלה אינה מלאה כלל וכלל), הן במישור הכלכלי (ההכנסות של הרשת בשנותיה הראשונות לא היו בשמיים, בלשון המעטה) והן במישור התוכני (היעדר כיוון אסטרטגי ברור, לא מעט כישלונות של סדרות מדוברות, האחרונות שבהן \"מלרוז פלייס\" ו- The Beautiful Life), דומה שבשנתה הרביעית מתחילה הרשת למצוא את עצמה. לוח השידורים החדש נראה מגובש ונבון מבחינה אסטרטגית, ומעניין לא פחות – הרשת מסתפקת בהעלאת שתי סדרות חדשות בלבד, ולמעשה, השכילה לייצר לעצמה כמות מכובדת של סדרות ותיקות המהוות עוגן בעלות קהל קבוע יחסית, לשביעות רצונם של המפרסמים.



למרות שני הכישלונות הבולטים מהעונה שעברה שאוזכרו לעיל, הרשת הצליחה להעלות במהלכה שתי סדרות חדשות ומדוברות שזכו לעונה נוספת: האחת, \"יומני הערפד\" הפכה ללהיט גדול בקרב הקהל (ועם הזמן גם הביקורות כלפיה השתנו לחיוב). השניה, \"חיים בלתי צפויים\", זכתה להצלחה מעט בלתי צפויה - אמנם לא בסדר הגודל של \"יומני\" אבל בהחלט הפתעה נעימה, וגם המבקרים היו מרוצים למדי.


עם זאת, ברור שלא הכל ורוד בממלכה המשותפת ל-CBS ול-WB. הרשת כבר הודיעה שהעונה הקרובה תהיה עונתה האחרונה של \"סמולוויל\"; \"מגרש ביתי\", מצויה בערוב ימיה (עונה שמינית, למען השם! איך? למה? מתי?) - מה גם שמרבית חברי הקאסט המקורי מסיימים את החוזים שלהם בתום העונה - וגם \"על טבעי\" לא נהיית צעירה (עונה שישית). לפיכך, באותה מידה בה ניתן לומר שהכמות המצומצמת של סדרות חדשות שתעלה העונה משדרת ביטחון מצד הרשת בתכנים הקיימים, ניתן גם לומר שמדובר במהלך שגוי כיוון שהרשת לא הפנימה שעליה להמר ולמצוא סדרות חדשות שימלאו את מקומן של הסדרות שעלולות לרדת מלוח השידורים בקרוב.

ועדיין, נראה שהלוח החדש משלב באופן יפה בין סדרות ותיקות לחדשות, ומעבר לכך, ניכר היה שהשיבוץ של הסדרות נעשה לאחר מחשבה רבה ומתוך חשיבה אסטרטגית נבונה מאד.


על טבעי


יש לזכור שהרשת הזו נבדלת מיתר הרשתות הארציות בכך שהיא מלכתחילה מוותרת על הקהל המבוגר ומכוונת את כל התכנים שלה לקהל הצעיר (גילאי 18–49 האהובים כל כך על המפרסמים). בנוסף, הרשת נהגה לכוון בעבר לקהל השחור עם סדרות קומיות שיועדו באופן ספציפי לקהל הזה, והחל מהעונה שעברה הבינה שזה פשוט לא עובד ובצעד לא שגרתי ויתרה לחלוטין על שידור קומדיות והתמקדה אך ורק בשידור סדרות דרמה.  גם בעונת השידורים הקרובה אין אפילו קומדיה אחת לרפואה על הלוח, ולמעשה, מלבד תכנית ריאליטי אחת מצליחה שהרשת לא יכולה להרשות לעצמה לוותר עליה (\"טופ מודל\") ותכנית ריאליטי נוספת שתעלה במהלך המיד-סיזן, הרשת בחרה במודע לשדר אך ורק סדרות דרמה, מתוך הבנה כי זה מה שמתאים לקהל שהיא מכוונת אליו. בהחלט נראה שהרשת \"עשתה שיעורים\" והשקיעה במחקר ובבדיקה מעמיקה של הרצונות והשאיפות של הקהל.


דוגמא טובה להשקעה של הרשת ולתהליך הלמידה שלה אפשר למצוא ב\"יומני הערפד\". כאשר הרשת העלתה אותו לשידור הורמו לא מעט גבות (אם כי לא כאלה שקרובות להיות מרשימות כמו אלה של פול ווסלי, כוכב הסדרה): \"שוב סדרה על ערפדים?\", \"שוב סדרה שמבוססת על סדרת ספרים מצליחה?\", \"שוב ערפד כהה שמאוהב בנערה בתיכון?\", \"ומה קשור היוצר של \'דוסון קריק\'\"?. כל השאלות נשמעו מוצדקות בשעתו - מה גם שפרק הפיילוט לא הראה משהו יוצא דופן והביקורות היו רחוקות מלהיות נלהבות - אבל הרשת האמינה בסדרה, לא נבהלה מקבלת הפנים הצוננת משהו ובסופו של דבר הסבלנות השתלמה. לא זו בלבד שמבחינה קריאטיבית נרשם שיפור משמעותי ככל שהעונה הראשונה התקדמה, הסדרה יצרה באזז טוב בתקשורת ונתוני הצפיה היו טובים מאד. למעשה, ניתן לומר שלסדרה יש פוטנציאל להיות עוגן משמעותי עבור הרשת בשנים הבאות, וכוכבי הסדרה הפכו לפופולאריים מאד בקרב הקהל, ובעיקר אצל בני התשחורת.


יומני הערפד

כאמור, בעונת השידורים הקרובה מעלה הרשת שתי סדרות חדשות בלבד, אבל ניכר שגם כאן הושקעה מחשבה והסיכוי שלפחות אחת מהן תהפוך ללהיט נראה לא רע. למעשה, שתי הסדרות נראות כמי שקורצות לקהל שונה לחלוטין – בעוד שהאחת נראית כמכוונת לקהל גברי מובהק (סדרת אקשן שהדמות הראשית שלה מרבה לעטות בגדים חושפניים), השניה מכוונת לכאורה יותר לקהל הנשי (סדרה על מעודדות).


הסדרה הראשונה, Nikita, היא עיבוד רביעי במספר לפרנצ\'ייז המוכר שעד כה כלל שני סרטים (אחד צרפתי La Femme Nikita ואחד אמריקאי Point of No Return, כשמו במקור) וסדרה אחת (La Femme Nikita שהביאה לנו את פיטה ווילסון ואת היוצרים של 24). עם זאת, יש להדגיש שלא מדובר ברימייק קלאסי אלא יותר בעיבוד מודרני – הסדרה מתרחשת, כביכול, בשלב שבו הדמות של \"ניקיטה\" בורחת מה- Division בו הופעלה בסרטים ובסדרה הקודמים, כך שהסדרה, בעצם, \"ממשיכה\" את הסיפור של הדמות, ובכך היא מבדלת את עצמה בחכמה מהמקור. פרק הפיילוט עצמו כבר שודר בארה\"ב וזכה לביקורות חיוביות למדי. הפרק סיפק אקשן סולידי מאד, העלילה נראית מעניינת ומגי קיו – כוכבת הסדרה – נראית כמו הימור מצוין ומשלבת כריזמה, כשרון משחק וסקס אפיל.


Nikita


הסדרה השניה, Hellcats, נראית כמו הימור בטוח יותר להצלחה, למרות שמבחינה קריאטיבית נראה שמדובר במוצר עלוב למדי. הסדרה עוסקת בתלמידת תיכון שמנסה נואשות להשיג מלגה, ובסופו של דבר מוצאת את עצמה מתמודדת על מקום בקרב קבוצת המעודדות המקומית אותה היא נהגה לתעב, אך כמובן, תלמד לאהוב. הביקורות מדברות על גרסה חיוורת ודהויה ל\"מעודדות צמודות\" ועל אחת הסדרות הגרועות באמת בעונת השידורים הקרובה. כל זה לא מנע, כמובן, מהרייטינג של הפרק הראשון להיות מצוין במיוחד, ולמעשה, הוא האפיל אפילו על המספרים של \"טופ מודל\" ששובצה לפניה.


מבט על השיבוץ של שתי הסדרות החדשות מעלה שהרשת דאגה לצוות לשתיהן מקפצה נאה והגיונית מבחינה לוגית – Nikita שובצה אחרי \"יומני הערפד\" (לא רק סדרה פופולארית, אלא גם כזו שמשלבת אקשן ומתח), ואילו Hellcats משודרת, כאמור, מייד לאחר \"טופ מודל\" שנראית כמו התכנית המתאימה ביותר לשיבוץ עמה מבין כלל התכניות המשודרות ברשת הזו.


למעשה, הרשת ביצעה שינוי בכל אחד מימי השידור לעומת העונה שעברה, ולפחות על פני הדברים נראה שמדובר בשינויים נבונים ונכונים. כך, למשל, שיבצה הרשת את 90210 עם \"אחת שיודעת\" – בהחלט שיבוץ מתבקש שלא ברור מדוע לא נעשה בעונה שעברה. \"חיים בלתי צפויים\" שובצה עם \"מגרש ביתי\" ואילו \"על טבעי\" חזרה לחיבור הטבעי שלה עם \"סמולוויל\", הפעם דווקא בימי שישי בערב. למעשה, זהו אחד המהלכים המעניינים יותר של הרשת בעונה הקרובה – שיבוץ של שתי סדרות ותיקות ופופולאריות ביום שישי האיום, הידוע כבית הקברות לסדרות. דומה שהרשת הבינה שהיא פשוט לא יכולה להרים ידיים ולוותר על יום שישי לאור העובדה שהיא משדרת תכנים חדשים במשך 5 ימים בלבד (תכנים חדשים אינם משודרים בשבת וראשון), ולכן משתלם לה להמר ולשבץ בערב הזה דווקא את הסדרות הותיקות שהקהל הצעיר צופה בהן במשך שנים, וכך תוכל לספק תחרות הגונה לרשתות הגדולות בערב זה.


בלייק ליבלי, אחת שיודעת

התוצאה המיידית של השיבוצים החדשים וההצלחה בשימור שתי סדרות מהעונה שעברה היא \"הישג היסטורי\" לרשת הצעירה – לראשונה בתולדותיה כולל לוח השידורים שלה תכנים חדשים בלבד לאורך השבוע כולו (שני עד שישי) ללא צורך בשידור חוזר כלשהו כדי למלא משבצת חסרה (עונה שעברה היה צורך בשידור חוזר של \"טופ מודל\" בימי שישי בערב). זה נשמע כמו עניין שולי, אבל בשביל רשת שהתכנים שלה מצומצמים יחסית והיקף הפריסה שלה אינו מלא זה בהחלט לא עניין של מה בכך.


עושה רושם, אפוא, שהרשת הצעירה מתחילה למצוא את עצמה. קשה להאמין שהיא תוכל לאיים על הרשתות הגדולות בעתיד הקרוב, ולא נראה שזו גם הכוונה של קברניטיה. אבל היא בהחלט יכולה לבסס את עצמה בשנים הבאות ככוח שלא ניתן לזלזל בו, במיוחד בכל הנוגע לקרב העקום מדם על ליבו של הקהל החשוב ביותר – הצעירים.


והנה לוח השידורים המלא של הרשת לעונת השידורים הקרובה:

ראשון
שידורים חוזרים

שני
20:00 90210 (עונה 3, 13/9)
21:00 אחת שיודעת (עונה 4, 13/9)


90210


שבוע השידורים נפתח עם עונה שלישית של 90210, שבשקט בשקט הופכת לאחת הסדרות היותר יציבות של הרשת. בניגוד לרימייק המחריד של \"מלרוז פלייס\", ב-90210 למדו מהר מהטעויות ועשו שימוש מבוקר ומושכל יותר בשחקנים המוכרים מסדרת האם האגדית, ולמעשה, מפיקי הסדרה מבטיחים שבעונה השלישית לא נראה יותר את אותם פרצופים מן העבר, על מנת לשלוח מסר שהסדרה כבר עומדת בזכות עצמה.

אחריה, \"אחת שיודעת\" בעונה רביעית. בעונה הקודמת הסדרה מעט חזרה לעצמה מבחינה קריאטיבית, אם כי לא נראה שהיא תחזור כבר לרמה של העונה הראשונה. מכל מקום, למרות שהרייטינג שלה לא מסעיר, מדובר עדיין באחת הסדרות היותר מדוברות ומעוררות באזז בכל הטלוויזיה, והרשת מרוויחה לא מעט כסף מהתעשייה שמסביב לסדרה (שידורים ברשת, DVD, מרצ\'נדייזינג וכו\').


שלישי
20:00 מגרש ביתי (עונה 8, 14/9)
21:00 חיים בלתי צפויים (עונה 2, 14/9)


חיים בלתי צפויים


את ערב יום שלישי תפתח בשעה 20:00 החבורה המוכרת של \"מגרש ביתי\", מה שמבטיח מנה גדושה של מונולוגים מלאי פאתוס, דיאלוגים שטחיים, עלילות שחוקות ופסקול עמוס בשירים הגרועים ביותר שניתן להעלות על הדעת. איך הם קיבלו עונה שמינית? בלתי נתפס.


אחריה, ב-21:00 ההפתעה הנעימה של העונה שעברה, \"חיים בלתי צפויים\" (Life Unexpected). למי ששכח נזכיר שהסדרה עוסקת בנערה שאמה המתבגרת שלחה אותה בילדותה לאימוץ ומחליטה למצוא את הוריה שבעל כורחם נאלצים לגדל אותה מחדש חרף העובדה שכלל לא תפקדו כזוג בעבר. הסדרה קיבלה בעונה שעברה הזמנה ל- 13 פרקים, ובתום העונה החליטה הרשת להזמין עונה נוספת בעקבות נתוני צפיה לא רעים וביקורות טובות.

רביעי
20:00 טופ מודל (עונה 15, 8/9)
21:00 Hellcats (סדרה חדשה, 8/9)



Hellcats


ערבו של יום רביעי ייפתח ב- 20:00 עם העונה ה- 15 (!) של תכנית הריאליטי המפורסמת. אחריה ב-21:00 עולה הסדרה החדשה שכבר הספיקה להותיר חותם מרשים על טבלאות המדרוג. מרטי פרקינס (אלי מיקלקה) היא סטודנטית בלימודי קדם-משפטים באוניברסיטת ממפיס. יום אחד מתברר לה שהיא איבדה את המלגה שלה וכעת היא מבינה שהדרך היחידה שבה תוכל להישאר בבית הספר היא להיעזר בכישוריה כמתעמלת מימי התיכון וזאת בכדי להשיג מקום בנבחרת המעודדות האגדית של האוניברסיטה. היא מצליחה במשימה וכעת היא מוצאת עצמה מתמודדת עם עולם של תככים, מזימות, ספורט וכסף גדול. עוד בקאסט: אשלי טיסדייל (\"הייסקול מיוזיקל\"), הת\'ר המנס, רובי ג\'ונס ומאט בר.

הסדרה מבוססת על ספר בשם Cheer: Inside the Secret World of College Cheerleaders שכתבה העיתונאית קייט טורגובניק. והנה החלק הכי מעניין – את הסדרה מפיק בפועל לא אחר מאשר טום וולינג (קלארק קנט מ\"סמולוויל\") יחד עם הכותב הותיק קווין מרפי (\"עקרות בית נואשות\", \"ריפר\", \"קפריקה\"). בפרק הראשון צפו לא פחות מ-3 מיליון צופים, כמות שעלתה על זו שצפתה ב\"טופ מודל\", והפתיחה הטובה ביותר במשבצת הזו מאז פרק הבכורה של \"אחת שיודעת\". האם הסדרה תוכל לשמור על כמות קהל כזו ואולי אף להגדילה? לא נותר לנו אלא לחכות. אשר לאיכות הסדרה עצמה, כפי שצוין לעיל – המבקרים כינו אותה \"אחת הסדרות הגרועות ביותר בעונה החדשה\", וקשה להאמין שהם ישנו את דעתם בקרוב.


הקדימון:








חמישי
20:00 יומני הערפד (עונה 2, 9/9)
21:00 Nikita (סדרה חדשה, 9/9)


Nikita

את הערב היוקרתי ביותר בשבוע פותחת עונה שניה של הסדרה המדוברת פרי עטו של קווין וויליאמסון (יחד עם שותפתו ג\'ולי פלק). אם ציינו קודם שהעונה הראשונה הלכה והשתפרה עם הזמן, אפשר לומר שפרק הסיום של העונה כבר זכה למחמאות מקיר לקיר, והציפיות לקראת העונה השניה כבר גברו בהתאם. לאחר צפייה בפרמיירה אפשר לומר שהסדרה בהחלט עמדה בציפיות, ועושה רושם שמצפה לנו עונה מעניינת במיוחד.


ב-21:00 עולה העיבוד החדש והמדובר ל\"ניקיטה\". כנערה צעירה ובעייתית חולצה ניקיטה מעונש מוות ע\"י ארגון אמריקני סודי בשם Division שסיפר לה סיפור על כך שתינתן לה \"הזדמנות שניה\" בלי לגלות לה את האמת – שהיא תהפוך למרגלת ומחסלת קטלנית ומיומנת להפליא. שלוש שנים לאחר גיוסה מצליחה ניקיטה למצוא דרך לברוח משורות הארגון, ובמשך שלוש שנים היא נעלמת כאילו בלעה אותה האדמה. כשהסדרה נפתחת היא מגיחה מהמחתרת ומאיימת להפיל את הארגון שפגע בה. בינתיים, הארגון ממשיך לאתר נערות דומות במצוקה ולגייס אותן לשורותיו, ובהן נערה צעירה בשם אלכס.

פרק הפיילוט מלווה את הסיפור מנקודת מבטן של שתי הנשים – האחת, מחוץ לארגון והשניה, ברגעיה הראשונים שם. מגי קיו (\"מת לחיות 4\") חורכת את המסך בתפקיד הראשי. שימו לב גם לתגלית לינדסי פונסקה, שכיכבה ב\"קיק אס\", אבל זכורה לכם בעיקר כבתו של טד ב\"איך פגשתי את אמא\". עוד בקאסט: שיין ווסט (ER) שקצת מאכזב, יש לומר, אארון סטנדפורד (\"אקס-מן\"), מלינדה קלארק האלוהית (ג\'ולי קופר מ- OC) וזנדר ברקלי (ג\'ורג\' מייסון מ-24). כאמור, הפיילוט זכה לתגובות טובות, במיוחד בזכות ההופעה של מגי קיו והתחושה הרעננה והבועטת שעלתה מהצפייה בפרק הסוחף למדי, יש לומר.

הקדימון:






שישי
20:00 סמולוויל (עונה עשירית, 24/9)
21:00 על טבעי (עונה שישית, 24/9)


מביט אל הסוף


יום שישי ייפתח ב-20:00 עם העונה העשירית של \"סמולוויל\". כאמור, הרשת הודיעה מראש שזו העונה האחרונה, ועל כן צפו לשורה של הופעות אורח, רפרנסים לעבר ועוד תכסיסים מכל הבא לידי בכדי לחלוב את מה שנשאר מהפרה הזו.


ב-21:00 עונה שישית של האחים החביבים לבית ווינצ\'סטר. במהלך די מפתיע הודיע יוצר הסדרה והמפיק בפועל שלה במשך חמש עונותיה הראשונות, אריק קריפקה, שהוא נוטש את תפקידו כמפיק בפועל, אך ימשיך להיות מעורב מאחורי הקלעים על תקן של \"מפיק יועץ\". קריפקה מסר את המושכות לידיה של אחת המפיקות, סרה גמבל שמה, ויהיה מעניין לראות האם תצליח הסדרה לשמור על הרמה מבחינה קריאטיבית ועל נתוני הרייטינג. אפשר בהחלט לומר שמשיכת צופים לצפיה בטלוויזיה ביום שישי בערב אינה בגדר תופעה טבעית, ויהיה מעניין לראות אם האחים יצליחו לעמוד בפני המשימה הלא פשוטה הזו.


מיד-סיזן:


Shedding For The wedding
תחרות ריאליטי דוחה שבה יתמודדו 10 זוגות של שמנים בניסיון להוריד ממשקלם כמה שיותר לקראת החתונה המתקרבת, כשהזוג הזוכה יקבל גם \"חתונה חלומית\". אפשר רק לקוות שהזוועתון הזה לא ישרוד אפילו עונה אחת. פשוט מבחיל.

עברו לישון עם הדגים (סדרות שבוטלו בתום העונה שעברה):


The Beautiful Life, Fly Girls, High Society, Hitched Or Ditched ומלרוז פלייס.


להמשך הסקירה של לוחות השידורים:
NBC, CBS, ABC, FOX