המסך המפוצל

דוקטור הו עונה 6 פרק 4

נעם ברג על הפרק "אשתו של הדוקטור" ששודר בבריטניה ב-14.5.11

מאת: נעם ברג

פורסם: 14-06-2011
7 תגובות

בקצה היקום, במקום מלא בזבל, שלושה בני אנוש משונים ואווד אחד עושים טקס מוזר של החלפת נשמות. בטרדיס נשמעת אזעקה, והדוקטור הנלהב מקבל הודעת דואר מאדון זמן אחר בצורה של קופסא קטנה וזוהרת.


השמחה שהדוקטור מפגין, באה בין היתר להזכיר לנו שלמרות האופטימיות שלו הדוקטור בהיותו האחרון מבני מינו, הוא די בודד. ולכן הוא גם מוכן לעשות הרבה כדי למצוא מישהו מאדוני הזמן שאולי הצליח איכשהו להימנע מהמלחמה שחיסלה את כולם.


הדוקטור טס מיד, בלא לנקוט שום אמצעי זהירות, לבדוק האם ההודעה אמיתית. הוא נוסע בעקבות ההודעה יוצא מהיקום - תוך הוצאת הרבה אנרגיה - ונוחת בעולם הזבל. הטרדיס נכבית. הדוקטור אומר שבזמן שהיא טוענת מצברים אפשר ללכת לחקור ולמצוא את אדון הזמן. החבורה פוגשת את "דוד" ו"דודה" המבוגרים לבושי הסחבות, "אחיין" שהוא אווד עם עיניים ירוקות ואת אידריס שהיא בחורה נאה לבושה סחבות שמדברת בצורה מבולבלת ומבולגנת.


אידריס, שלא ברור בתחילה מהי ההיכרות שלה עם הדוקטור אם בכלל, מיד מובלת ל"מנוחה" בתא ע"י "אחיין" ושני הזקנים מובילים את הדוקטור לפגוש את "בית" שהוא התבונה שגרה בתוך העולם. "בית" מספר (הוא יכול להישמע דרך כל דבר כולל הזקנים) שהוא אירח מלא אדוני זמן במהלך העידנים אבל שהוא מתגעגע כי מזמן לא הגיעו כאלה. הדוקטור אומר שאין יותר אדוני זמן ולא יהיו. "בית" נשמע מאוכזב. הדוקטור מסייר ומוצא ארון שבו יש הרבה קופסאות של הודעות מאדוני זמן ומתחיל להבין שמשהו רע מתרחש בבית. הוא שולח את רורי ואיימי להתחבא בטרדיס. ומגלה גם ש"דוד" ו"דודה" בנויים מחלקים שונים של יצורים שונים וביניהם גם אדוני זמן.


בחלק הזה שבו מתחילים להבין מי הרעים ומי הטובים בסיפור, מתבלטים החושים החדים של הדוקטור, שמרגיש דברים גם כשהוא לא באמת יודע אותם. היכולת של "בית" לדבר דרך אנשים והאור הקריפי הירוק שמופיע כשזה קורה, מאירים את ה"בית" באור חשוד, ורואים על הדוקטור שהחושים שלו אומרים לו שמשהו לא בסדר, גם כשעל פניו לא קרה כלום, לעומת זאת אל אידריס המבולבלת שאפילו נושכת אותו ללא סיבה הוא מיד מתחבר ודי מחבב אותה למרות שהוא לא בדיוק יודע למה.


כשהדוקטור משחרר את אידריס מהתא ומשוחח עמה, הוא מתחיל להבין שהיא בעצם לא אחרת מאשר הנשמה של הטרדיס בגוף של אישה. זו אחת הפעמים הראשונות שהדוקטור נראה מבולבל. לא בכל יום הוא פוגש את מושא המאווים שלו בגוף אמיתי... הם מדברים, מתווכחים ומתחילים להבין ש"בית" מתקיים מ"אכילה" של הטרדיס הגשמית והאנרגיה שלה ולכן הוא מפריד את הנשמה. אולם לפני שהם מצליחים להזהיר את רורי ואיימי, "בית" מתחיל לגבש תוכנית אחרת. הוא חוטף את הטרדיס ומנסה לחדור בעזרתה ליקום הרגיל. הוא שוקל להרוג את איימי ורורי אבל מחליט שהוא צריך בידור ונותן להם לרוץ במבוך מסדרונות, משטה בהם, גורם להם להזיות שהם מאבדים אחד את השני וכדומה.


במאמר מוסגר נעיר שהמסדרונות שאיימי ורורי רצים בתוכם מעוצבים כאילו יצאו מתוך סרט מדע בדיוני סוג ד' של שנות השבעים. בכלל, כל העיצובים בפרק תורמים תרומה משמעותית לאווירת הפרק ולתחושת הסיפור. החל בעיצוב עולם הזבל, שבעצם אולי כלל אינו זבל, כמו שהטרדיס מבחוץ נראית כמו קופסת טלפון ישנה ובפנים הקונסולה שלה בנויה מדברים שנראים כמו פריטים יום יומיים בעיצוב משוגע, וכלה בעיצוב האנשים או אם נדייק יותר - ה"בובות" של "בית"


ובחזרה לדוקטור, הוא ואידריס מחפשים את הדרך חזרה אל הטרדיס ומוצאים פתרון: לבנות את קונסולת הספינה משאריות של הטרדיסים הקודמות ש"בית" אכל. יחסיהם ממשיכים להיות מעין ויכוח-מריבת- אוהבים למשל: מי גנב את מי? הדוקטור גנב את הטרדיס או שהטרדיס דאגה לא להיות נעולה כדי שהוא יוכל לקחת אותה לראות את היקום. מתוך המריבה צומח שיתוף פעולה הדוק בין השניים. הם מצליחים להפעיל את הקונסולה ולנחות בתוך הטרדיס, בתוך חדר השליטה של הדוקטור הקודם (מסתבר שיש בטרדיס מספר רב של חדרי שליטה ובקרה שלפחות חלקם שייכים לגלגוליו הקודמים והדוקטור לא היה מודע לכך שהיא שומרת עליהם בסנטימנטליות). נשמת הטרדיס עוזבת את אידריס ומגרשת/הורסת את "בית", ומספיקה להגיד שלום ושהיא אוהבת את הדוקטור אבל שזאת הפעם האחרונה שהם ידברו אחד עם השני. דבר ההופך את סוף הפרק לטראגי משהו למרות הצלחת המשימה.


ברמת הסיפור והביצוע הפרק זורם, מרתק, משעשע וקצת קריפי ("בית" ויחסיו עם פקודיו). אבל מה שעושה את הפרק מצוין ממש הוא פיתוח היחסים בין הדוקטור והטרדיס שהיא היא אשתו האמתית. הם גם רבים, גם מתווכחים, גם אוהבים ובכלל לא מסוגלים להיפרד אחד מהשני. אנחנו לומדים מספר רסיסי מידע מעניינים על עברם, למשל שהטרדיס הייתה כבר ספינה ישנה כשהדוקטור "שאל" אותה ולא החזיר. דוגמא נוספת: הדוקטור מטיח ברגע עצבני בטרדיס שהיא לא לגמרי עובדת ולא תמיד מביאה אותו לאן שהוא רצה והיא עונה שהיא תמיד מביאה אותו לאן שהוא צריך להגיע, מה שמעורר את השאלה האם הטרדיס שקיימת בכל הזמן והמרחב בו זמנית היא בעצם זו שמאתרת את המקומות והזמנים שצריכים את ההתערבות של הדוקטור ומכוונת אותו לשם גם במקרים שבהם הדוקטור חושב שהיעד הנבחר היה הבחירה שלו?


ואפשר לסכם בזה שזהו פרק מעולה שמפתח מאוד את נושא הקשר שבין הדוקטור לספינה שלו תוך כדי התכתבות עם פרקים מהעבר ונתינת מידע נוסף על הטרדיס ועל בריחתו של הדוקטור מגליפריי.


 


ציון: 10