המסך המפוצל

יומן דוקטור הו - חלק ב'

פשוט יעל ממשיכה את המסע בזמן, ומדווחת לנו על הרפתקאותיו הראשונות של הדוקטור

מאת: פשוט יעל

פורסם: 22-07-2011
21 תגובות

 


חלק ב' - עונה 1, מקבצים 2-4


תקציר הפרקים הקודמים:
* יעל היא פסיכית שהחליטה לראות את כל דוקטור הו מההתחלה (האמיתית ב-1963, לא החדשה ב-2005), ועכשיו גם כותבת על זה למסמ"צ.
* איאן צ'סטרטון וברברה רייט הם צמד מורים בריטים בשנות השישים שמסתקרנים לגבי אחת התלמידות שלהם, סוזן פורמן, מגלים שהיא הנכדה של הדוקטור שמטיילת יחד איתו בחלל ובזמן במכונה מופלאה בשם טארדיס, ונקלעים להרפתקאות יחד איתם.
* בהרפתקה הראשונה הם נוסעים לתקופת האבן ופוגשים אנשי מערות, ובסוף הפרק האחרון במקבץ גם מגלים שהדוקטור לא יכול להחזיר אותם לזמן שלהם והם צריכים להמשיך לנסוע איתו.
* הטארדיס נוחתת ביער מאובן עם רמות קרינה גבוהות.


 


מקבץ 2 - הדאלקים (The Daleks)


 דאלקים! עוד לפני שהתחלתי את הפרויקט שמעתי עליהם, כמובן. ידעתי שהם האויבים הגדולים (או לפחות המפורסמים) ביותר של הדוקטור, שהם נראים כמו מלחיות עם פומפה ומקציף ביצים, ושהם אומרים !EXTERMINATE!, EXTERMINATE כל הזמן. ולא יכולים לעלות מדרגות. כך שכבר לפני שהתחלתי לצפות במקבץ הזה היו לי ציפיות מסוימות. פה ושם גם יצא לי לראות רסיסים מהמיתולוגיה היותר מתקדמת שלהם (מספיק כדי לדעת שיש מישהו שקוראים לו דאברוס), וכל מיני דברים שאולי עולים עכשיו בראש למי שראו את הסדרה החדשה. אבל כל המיתולוגיה הזו לא משנה כרגע - זו הפעם הראשונה שהדאלקים מופיעים בסדרה, ומן הסתם כשרק תכננו את הפרק אף אחד לא ממש תכנן שהם יחזרו להופיע בה, כך שכרגע מה שאנחנו לומדים עליהם זה מה שיש.


 וכרגע, בתחילת הפרק הראשון, עדיין לא פגשנו אותם בכלל. הדוקטור וחבורתו יוצאים להסתובב ביער המוזר בחוץ (בלי לדעת על הקרינה הגבוהה), ורואים באופק המצויר של תפאורת האולפן עיר עתידנית שהדוקטור רוצה לחקור אבל השאר לא כל כך. אז הם חוזרים לטארדיס, ובדרך נדמה להם שהם שמים לב לדברים ביער והבנות נבהלות, וכולם אומרים יאללה בואו נלך, אבל הדוקטור עקשן אז כשאף אחד לא מסתכל הוא עושה סבוטאז' קל באחד החלקים של הטארדיס ואומר אוי לא, נגמרה הכספית, אנחנו צריכים למצוא עוד. והמקום היחיד שבו אפשר למצוא כספית הוא כמובן העיר המסתורית, אז הם צריכים ללכת לשם. אה, מישהו השאיר להם מחוץ לטארדיס קופסא עם נוזל בלתי-מזוהה, אבל גיבורינו יודעים שאסור לקבל אוכל מזרים לכן הם משאירים את הקופסא בטארדיס (אחר כך יתברר שזו תרופה נגד קרינה. אופס!). הם מסתובבים קצת בעיר המסתורית, שעשויה כולה ממתכת, ולא רואים אף אחד ובסוף הדאלקים תופסים אותם.


[כך נגמר הפרק הראשון במקבץ]


 מתישהו הם גם מגלים שהייתה קרינה רדיואקטיבית גבוהה ושיש להם מחלת קרינה.


בכל אופן, הדאלקים מחזיקים בדוקטור ובחבורתו, ואנחנו מגלים מה הסיפור שלהם. הכינו את השעיית הספק שלכם, זה הולך להיות מגוחך. מסתבר שעל כוכב הלכת הזה היו שני עמים/גזעים, הדאלקים והת'אלים, שנלחמו זה בזה ובעקבות המלחמה הגרעינית הזו כל הכוכב התמלא קרינה וכולם התחילו לעבור מוטציות. לעומת הדאלקים שהמוטציות הפכו אותם למין גוש חסר צורה -כך נראה היצור שבתוך המלחיות- הרי שהת'אלים, כפי שיתגלה כשנראה אותם בהמשך, נראים כמו בני אדם מפני שהם עברו מוטציה עד לרמה שהם השלימו מעגל אבולוציוני וחזרו לצורה המקורית שלהם.


כן כן, אבולוציה עובדת בצורה מעגלית. להזכירכם, זו הייתה אמורה להיות סדרה חינוכית לילדים, אבל בדברים האלה הם פשוט לא שמו פס, ובעיניי לפחות המופרכות הזו היא אחד החלקים הכיפיים בצפייה. יש שם כל כך הרבה דברים שהם מטופשים לחלוטין, אבל לאף אחד לא אכפת, כי כשהם רק התחילו עדיין לא היו להם להקות של מעריצים גיקים שינתחו כל פרט וינסו להתאים אותו לקאנון ולהמשכיות של הסדרה ולאלמנטים מדעיים. אז הם עשו מה שבא להם - למשל אבולוציה מעגלית. אה, ואגב, ידעתם שהדאלקים (כלומר, שריונות המלחייה שלהם) עובדים על חשמל סטטי? לכן כל העיר שלהם עשויה ממתכת, כי הם מקבלים חשמל סטטי דרך הרצפה. ולכן הם גם לא יכולים לצאת מחוץ לעיר, ולכן גם הדרך של הדוקטור וחבורתו להתגבר על הדאלק ששומר עליהם היא פשוט להרים אותו ולהשחיל מתחתיו שמיכה, שחוסמת את החשמל ומונעת ממנו לזוז. הדאלקים גם הסתגלו לקרינה, אז חלק מהתכניות שלהם בהמשך כולל להעלות את הקרינה של שאר העולם שלהם, מה שכמובן יפגע בת'אלים, אבל מ'כפתלהם. והם אפילו לא אומרים EXTERMINATE. כלומר, המלה מופיעה שם, זה כן, אבל בתוך משפט, לא בצורה המפורסמת בכלל.


 [דאלקים ות'אלים]


 הדוקטור וחבורתו בורחים, אבל החלק של הטארדיס עם הכספית נשאר אצל הדאלקים אז הם יצטרכו לחזור. הם פוגשים את הת'אלים, שהפכו להיות פציפיסטים ולא רוצים להלחם יותר בדאלקים. הם מסתדרים איכשהו בעולם החיצון עם תרופות נגד קרינה (ר' לעיל) אבל מתקשים למצוא אוכל. אז הדאלקים מבטיחים להם אוכל ושביתת נשק, אבל בעצם זה מארב! חלק מהת'אלים נהרגים וסוף סוף הם מסכימים להלחם בדאלקים. ואז יש איזו תכנית מלחמה שכוללת פיצול כוחות - חלק יתקיפו את עיר הדאלקים מכניסה אחורית (דרך ביצה עם כל מיני מוטציות מפחידות ומשם דרך מערכת הצינורות של העיר) והחלק השני, עם הדוקטור, אחראי ל... משהו אחר. לא משנה. בסוף הדוקטור מצליח להרוס את מקור האנרגיה של עיר הדאלקים, אז כל הדאלקים מתים והת'אלים ניצחו. הדוקטור וחבורתו חוזרים לטארדיס (כולל פרידה נרגשת של ברברה מאחד הת'אלים שהיה לה איזה קטע איתו; אם אתם מצפים למתח מיני בין איאן לברברה, כנראה שדי תתאכזבו) ויוצאים שוב לדרך.


 ואז יש פיצוץ בקונסולת הבקרה! כולם נופלים לרצפה! מה יקרה בפרק הבא?


מקבץ 3 - סף ההרס (The Edge of destruction)


 ...התשובה היא שלא יקרה הרבה.


 המקבץ הזה, שכולל רק שני פרקים, בעצם נועד להיות מעין פילר בעונה, ולכן צוות ההפקה החליט לעשות את כולו בסט אחד - הטארדיס. מבחינת העלילה, כאמור, לא קורה הרבה. יש משהו מוזר בטארדיס, ולא ברור לחבורה מה קורה בעצם; הם לא יודעים איפה הם ולא יכולים לצאת, ויש כל מיני התרחשויות לא-מוסברות, וכולם חושדים אחד בשני (כלומר, בעיקר הדוקטור באיאן וברברה, ולהפך, אבל יש גם מתחים באופן כללי). ובסוף מסתבר שכל הדברים המוזרים קרו בגלל מתג תקוע. כן, יש לטארדיס מתג 'חזרה מהירה' (fast return switch), וכשלחצו עליו הקפיץ זז אז הוא נשאר לחוץ, וכשהדוקטור מגלה את זה הוא מחזיר את הקפיץ למקום ומסדר את המתג והכל שב על מקומו בשלום.


אז מבחינת העלילה זה באמת מקבץ די מצחיק, אבל מה שיפה כאן הוא שהפרקים האלה לא נשארו סתמיים לגמרי אלא נוצלו לפיתוח הדמויות. כזכור, מלכתחילה הדוקטור לא ממש התלהב מאיאן וברברה, והיה די לא נחמד אליהם - ואחרי כל העניין עם הסאבוטאז' במקבץ הקודם (ואחרי שבאיזשהו שלב הוא שקל להשאיר את ברברה בידי הדאלקים ולחזור לטארדיס בלעדיה, מה שנמנע רק מפני שאיאן איים עליו) היה גם ככה מתח די גבוה בין הדמויות, וסוזן לא ממש הצליחה להיות מתווכת. במקבץ הזה, דווקא מפני שכל ההתרחשויות המוזרות העלו את המתחים ואת החשדנות אצל כולם, כשבסוף הכל נפתר בשלום הדוקטור מתנצל בפני איאן וברברה, ומתחיל להתפתח איזשהו קשר יותר חברותי ביניהם. מעתה והלאה הם יהיו חבורה יחסית מאוחדת למרות שהדוקטור עדיין יהיה נרגן כלפיהם לפעמים, וימשיך במנהגו שלא לקרוא לאיאן צ'סטרטון אלא כל מיני וריאציות אחרות על השם כמו צ'סטרפילד, ולמרות שהוא טיפוס די גאה ועקשן באופן כללי, מעכשיו כבר יש בזה משהו מחויך הרבה יותר.


וזה יפה כי זה לא כ"כ ברור מאליו, בעיקר בעקבות מה שאמרתי קודם על איך שבתקופה ההיא היוצרים קצת שמו פס על הסדרה (לפחות מבחינת דברים כמו אמינות או עקביות העלילה, שנראה לי שלא ממש היו עוברים היום). שני הפרקים האלה היו יכולים להיות כלום בריבוע, אבל הם לא, ועל זה באמת כל הכבוד להם. ובעיקר להארטנל, שהוא באמת שחקן טוב, כשהוא לא כבול בעלילות מופרכות.


מקבץ 4 - מרקו פולו (Marco Polo)


היסטוריה!


קודם כל, כי אכן חזרנו לעלילות היסטוריות, והפעם אפילו משהו שמתבסס (ולו בצורה רופפת) על דמות היסטורית של ממש. כפי שניתן להבין משם המקבץ, חבורתנו פוגשת הפעם את מרקו פולו באחד ממסעותיו, ומגיעה איתו אל קובלאי חאן. נכון שחוקרים כיום לא ממש בטוחים כמה מתוך התיעוד של מרקו פולו היה אמיתי וכמה מומצא, אבל זה לא רלוונטי לענייננו... לפחות אלה דמויות שבאמת היו. אם כי גם הם מדברים אנגלית בריטית לא רעה, בהתחשב בעובדה שהיסטורית לא הייתה להם שום סיבה לדבר אנגלית, אבל מכיוון שזה עניין של קבע בסדרה מעתה והלאה לא אציין את זה יותר. פשוט תזכרו שכולם מדברים אנגלית.


בכל אופן, יש עוד סיבות שלמקבץ הזה יש חשיבות בתוך ההיסטוריה של הסדרה. ראשית כל - כי זו הפעם הראשונה (אבל ממש לא האחרונה, למרבה הצער) שניתקל בפרקים אבודים. למי שלא מכיר את הסיפור: אי שם בשנות השבעים, הבי-בי-סי החליטו לעשות קצת נקיון באוסף הקלטות שלהם, ומחקו או זרקו הקלטות של כל מיני תכניות שלא נראו להם חשובות מספיק, וביניהן איזו סדרה אחת על הרפתקאות בזמן בשם 'דוקטור הו'. בזמנו הם בטח חשבו שזה מאוד הגיוני; כיום הם מן הסתם אוכלים את עצמם על כל החומר שאבד לבלי שוב. מבחינת דוקטור הו ספציפית, כבר לא מעט שנים יש מצוד אחרי הקלטות של הסדרה ממקומות אחרים, וחלק מהפרקים האבודים אכן נמצאו - כך יש לנו את רוב העונה הראשונה, למשל - אבל בהמשך כבר נגיע לעונות שבהן רוב המקבצים אבודים לפחות בחלקם.


'אז איך אפשר לראות מקבץ של פרקים אבודים?' אתם ודאי תוהים לעצמכם, 'למה היא מקשקשת כל כך הרבה על פרקים שהיא בכלל לא ראתה?' - נו, דווקא ראיתי אותם, או ליתר דיוק את השחזור שלהם. למזלה של 'דוקטור הו', או ליתר דיוק למזלם של הצופים האדוקים שלא מוכנים לוותר על אף פרק, יש הקלטות אודיו של כל הפרקים, כולל אלה שהקלטות הוידיאו שלהם נמחקו, והן מהוות את הבסיס לשחזורים השונים, רשמיים יותר (בי-בי-סי, למשל, הוציאו את המקבצים האלה בגרסת אודיו, עם קריינות שמסבירה מה קורה מסביב לדיאלוגים) או פחות (שחזורי חובבים ברמות איכות שונות שמבוססים על הקלטות האודיו לצד צילומי סטילס מהסט). השחזור של 'מרקו פולו' - שלמיטב ידיעתי הוא רשמי לפחות למחצה, כי החברה שעשתה אותו היא די רצינית - הוא מעניין כי הוא בצבע, משהו בהחלט יוצא דופן בתוך השחור-לבן של העונות הראשונות. מכיוון שהיו גם כמה צילומי צבע של הסט, החברה המדוברת (Loose Cannon Productions) השתמשה בהם כדי לצבוע באופן מלאכותי את כל שאר הצילומים, והתוצאה לא רעה בסך הכל. וכך - בעזרת הצילומים האלה, הדיאלוגים המוקלטים וכתוביות שמסבירות מה קורה - אפשר לצפות במקבץ, וזה אכן מה שעשיתי.


מבחינת העלילה, מדובר בעיקר על כל מיני תככים היסטוריים. החבורה (ואחרי שהמתחים הפנימיים נרגעו במקבץ הקודם, עכשיו הם באמת פועלים הרבה יותר כחבורה, סוף סוף) מגיעה להימאלאיה, ושם פוגשת את השיירה של מרקו פולו, שעושה את דרכה לקובלאי חאן, ומצטרפת אליהם. אנשי השיירה חושבים שהדוקטור הוא סוג של מכשף - במיוחד אחרי שהניסיונות להסביר מהי הטארדיס מביאים אותם למסקנה שזו עגלה מעופפת - וכדי להרגיע את הרוחות מרקו פולו מחרים את הטארדיס (בהמשך הוא מחליט לתת אותו במתנה לקובלאי חאן, בתקווה שכך יקנה את חירותו ויוכל לחזור לאיטליה). גם זה משהו שמופיע במקבץ הזה בפעם הראשונה ולא האחרונה: בעתיד עוד ניתקל בכמה וכמה מקרים שבהם הטארדיס נמצאת מחוץ להישג ידם של הדוקטור וחבורתו מסיבות שונות ומגוונות וחלק ניכר מהעלילה סובב סביב המאמצים שהם עושים על מנת להגיע אליה. חוץ מזה, כאמור, יש תככים - יש איזה מונגולי רשע בשיירה שמנסה כל הזמן למצוא דרכים להרוג את כולם בחשאי, אבל כמובן לא מצליח. באחד הנסיונות אגב, הוא משמיד את מלאי המים שלהם, ומאשים שודדים, אבל גיבורינו מצליחים לאסוף את המים שהתעבו על דפנות הטארדיס, וכך גם לספק לילדים שצופים בבית הסבר מדעי על תהליך העיבוי. יש בחורה סינית שנמצאת בדרך להתחתן עם איזה זקן ששידכו לה, וסוזן די מתחברת אתה. הרעים חוטפים את ברברה, הטובים משחררים אותה, המסע ממשיך, ובסוף הם מגיעים אל קובלאי חאן - מה שמביא לקטע חמוד להפליא שבו החאן והדוקטור מתחברים על רקע התלונות שלהם על קשיי הזקנה, כמו שני קשישים שמפטפטים בתור לקופת חולים, ואז מבלים את הזמן במשחק שחמט. אתם עם הדוקטורים הצעירים והחתיכים שלכם אולי חושבים שזה מטופש, אבל אני חושבת שזו דרך נהדרת לנצל את העובדה שהדוקטור הוא איש זקן. בקטע הבא אפשר להתרשם ממפגש הקשישים, וגם לראות איך בעצם נראה הפרק המשוחזר:


     




באופן צפוי למדי, הטובים מנצחים בסוף, הדוקטור וחבורתו מצליחים לחזור לטארדיס ולנסוע משם, ומרקו פולו מקבל את אישור החאן לחזור למולדתו.


 בפרק הבא: ראית אולי איפה שמתי את המפתחות?