המסך המפוצל

אסור לפספס - יס דוקו

טלוויזיה זה כיף, טלוויזיה על טלוויזיה זה כיף כפליים. ערוץ יס דוקו מקדיש את השבוע לתעודה על טלוויזיה; אלה התכנים שישודרו

מאת: המערכת

פורסם: 20-11-2011
2 תגובות

רצועה יומית
21:00 Showrunners - האנשים שמאחורי הסדרות המצליחו בעולם. הסדרה מביאה ראיונות עומק בלעדיים עם 12 יוצרים מובילים של הסדרות האמריקאיות המצליחות ביותר. בכל פרק מרואיינים גם השותפים הקרובים ביותר של היוצר, למשל - הבמאי, המפיק, המלחין, המעצב האמנותי, העורך או השחקן. בימוי: דס דויל (ארה"ב/אירלנד, 2012)


הפרקים
דקסטר - קלייד פיליפס
דם אמיתי - אלן בול
הסמויה - דייויד סיימון
האוס - דייויד שור
המגן - שון ריאן
שובר שורות - וינס גיליגן
אבודים - קרלטון קיוז
פשע מן העבר - מרידית' סטהיים
בטלסטאר גלקטיקה - רונלד ד. מור
אי.אר - ג'ון וולס
אורות ליל שישי - ג'ייסון קאטימס
נזקים - טוד וגלן קסלר
הסופרנוס - טרנס ווינטר


ראשון 20.11


21:00 דקסטר, קלייד פיליפס


21:30 דם אמיתי, אלן בול 


22:00 עונת הפיילוטים - The Hollywood Complex
בכל אביב, נוהרים להוליווד מכל רחבי אמריקה אלפי ילדים ווֹנַאבּיז, מלווים בהורים הדוחפים שלהם. זוהי התקופה שבה באופן מסורתי מלהקים את השחקנים לתכניות החדשות של רשתות הטלוויזיה והכבלים. רבים מהם מתגוררים בתקופה זו בדיור זמני ב-Oakwood Apartments ומנסים להגשים את חלומם להיות הזק אפרון או הג'ניפר לאב-יואיט הבאים. תמורת כמה אלפי דולרים לחודש, אוקווד מספק את כל צרכיהם – מסדנאות "לבכות לפי סימן", ועד גישה לסוכנים שמבטיחים להם את השמיים. הבמאים דן סטורמן ודילן נלסון ("נאנקינג", "פסקול של מהפיכה"), עוקבים במהלך עונה אחת אחר יבול חדש של ילדים והורים מלאי תקווה, כשהם נאבקים להשיג תפקידים, בעולם בו מלהקים בוחרים כל תפקידון מתוך היצע של אלפי מועמדים. בין הנחושים ביותר ניתן למצוא את מייגן בת 11 ואמה, שחיות כבר שלוש שנים באוקווד, שם הן ישנות על הריצפה בדירתן הלא מרוהטת וחולמות על היום בו מייגן תהיה כוכבת. בימוי: דן סטורמן, דילן נלסון (85 דק', ארה"ב, 2011)


23:25 בית ספר לריאליטי (School for Reality)
ההולנדים הם אלה שיצרו את הפורמטים הראשונים של תכניות הריאליטי (שחלקם משודרים עד היום, כולל "האח הגדול" בישראל, למשל). מאז, אנשים רבים רוצים לקבל את ה-15 דקות של תהילה ולהגיש מועמדות להשתתף בריאליטי. ב"בית הספר לריאליטי" שבניו-יורק נערכים קורסי הכנה ליצירת המועמד המושלם. כיצד תתבלט על פני השאר? האם המועמדים ירגישו יותר "אותנטיים" במהלך הקורס מאשר בחיים האמיתיים? וכשכבר עברת את האודישן - כיצד תתגבר על הלחץ הרב ותוציא את המיטב מהחוויה החד-פעמית הזו? בימוי: וים סחפנס (50 דק', הולנד, 2009)


24:20 קניבל אמריקאי: להפיק ריאליטי (American Cannibal)
סאטירה דוקומנטרית. הסרט מלווה שני תסריטאי קומדיות, שמגישים רעיונות לתכניות ובסוף מוכרים את נשמתם לאיש שמאחורי קלטת הסקס של פאריס הילטון: הם רוקחים לו תכנית ריאליטי סאדיסטית וחסרת בושה שכוללת קניבליזם ואי-בודד. התכנית מתועדת מתחילתה ועד סופה: מהפיץ' הראשוני, דרך האודישנים הביזאריים וכלה ברכבת ההרים של ההפקה עצמה. התכנית היא בעצם ניסוי חברתי אמיץ, שחושף את ערוותה של תעשיית הטלוויזיה. במקביל לדרמה הזו, מראיינים היוצרים מפיקים בכירים, פסיכולוגים, מנהלי גופי שידור, סלבריטאים מדרגה ראשונה ושנייה - כולם יחד מציגים מבט כנה ודעות נוקבות על החברה שלנו. הדוקו הזה נותן פרספקטיבה עדכנית על אנשים שיעשו הכול כדי להשיג עושר ותהילה ועל טלוויזיה שתופסת על זה טרמפ בדרך לרייטינג. פסטיבל טרייבקה 2008. בימוי: פרי גרבין, מייקל ניגרו (87 דק', ארה"ב, 2006)


שני 21.11


19:55 הסיפור של כנפי הרעם (All about Thunderbirds)
דוקו נוסטלגי על אחת מסדרות הילדים הנצחיות משנות הששים – "כנפי הרעם".  מדובר בסדרת מד"ב פורצת דרך בזמנו, שכל משתתפיה – בובות. גארי אנדרסון, יוצר הסדרה, כמו גם הקאסט, הצוות והמעריצים – חושפים כיצד מסע בחלל וטכנולוגיות חדישות הבטיחו עתיד מרגש וכיצד לכדו כנפי הרעם את רוח הזמן. כיצד יצר הצוות של גארי את האפקטים המיוחדים העתידניים מהאולפן הצנוע שלהם? ומדוע התכנית הורדה מהמסכים בפתאומיות אחרי 32 פרקים בלבד? קריינות – ג'ק דוונפורט ("שודדי הקריביים", "הכישרון של מר ריפלי"). בימוי: ג'ף סימפסון (59 דק', אנגליה, 2008).


21:00 המגן, שון ראיין 


21:30 פשע מן העבר, מרידית סטהיים


22:00 לייצא את ריימונד (Exporting Raymond)
פיל רוזנטל יצר את אחד הסיטקומים המצליחים ביותר בכל הזמנים: "כולם אוהבים את ריימונד".  הוא אף זכה עליו בהרבה תהילה, פרסים ועושר. ואז... הרוסים התקשרו. בקומדיה "לייצא את ריימונד"  פיל נוסע לרוסיה כדי לעזור לעבד את הסיטקום האהוב שלו עבור הטלוויזיה הרוסית. הרוסים אינם חולקים איתו את אותו טעם. נראה שגם אין להם אותו הומור. אבל מה שפיל גילה זו קומדיה אמיתית, מלאה בדמויות מפתיעות וסיטואציות שצריך לראות כדי להאמין. מיועד לא רק לחובבי הסיטקום. בימוי: פיל רוזנטל (85 דק', ארה"ב, 2010) 


שלישי 22.11


21:00 שובר שורות, וינס גיליגן 


21:30 אבודים, קרלטון קיוז


22:00 מ.א.ש – הסיפור האמיתי (The Real MASH)
הסיפורים האמיתיים מאחורי סידרת הטלוויזיה האגדית מ.א.ש, שכיכבה על המסכים בשנות ה-70'. הסידרה (והסרט שיצא קצת לפניה), שעסקה במלחמה בקוריאה, לחצה על כפתורים תרבותיים וחברתיים באמריקה. במציאות, יחידות ה-MASH (ראשי תיבות של בית-חולים צבאי נייד), שהיו חתרניות משהו, היוו סממן מוקדם למהפכות ולשינויים החברתיים שיתרחשו מאוחר יותר בארה"ב. הסרט מביא ראיונות עם שחקנים מהסידרה (כמו ג'יימי פאר, לורטה סוויט) ויוצריה (ג'ין ריינולדס), כמו עם מנתחים, רופאים, אחיות וטייסים שחוו את שהתרחש על בשרם, וחומרי ארכיון נדירים מאחורי הקלעים. הסידרה M*A*S*H רצה במשך 11 עונות, מ-1972 ועד 1983, והפכה לאחת מהסדרות המפורסמות ביותר בהיסטוריה של המדיום. סרט קולנוע, שיצא ב-1970, בבימויו של רוברט אלטמן, היה אחד הסרטים המצליחים ביותר של אותו עשור. בימוי: מין סוק לי (ארה"ב, 2010)


רביעי 23.11


21:00 האוס, דיוויד שור


21:30 נזקים, טוד וגלן קסלר


22:00 תרבות המציצנות (Peep Culture)
הטלוויזיה הפכה למחזה בלתי-פוסק של אנשים שמוכנים לחשוף הכול בשם הבידור, קידום עצמי ותהילה מידית. "תרבות המציצנים" בודק את השלכות המציצנות על הבידור, על החברה, על סקס, על פוליטיקה, ועל חיי היומיום שלנו, תוך מסע הומוריסטי ואישי עד כאב של הגורו האלטרנטיבי האל ניידזויצקי, שעושה מחקר לספרו הבא, ובודק: מהו המחיר של תרבות המציצנות עבורו, ועבור כולנו? למרות שספרו של הַאל, 38, בעל ואבא, "יומני המציצנות", נכנס לרשימה היוקרתית של אוֹפּרה של 25 הספרים שחייבים לקרוא ב-2009, הוא נותר לא מסופק. ולכן הוא מחליט שבניגוד לאופיו (ללא פלאפון, ללא חשבון פייסבוק, ללא עוקבי טוויטר), הוא לא יוכל להבין את התרבות הזו עד הסוף, את המושגים של "חברות" ו"פרטיות", אלא אם יפנה את המצלמה לעצמו. בימוי: סאלי בלייק (קנדה, 2011) 


חמישי 24.11


21:00 אורות ליל שישי, ג'ייסון קאטימס


21:30 הסמויה, דייויד סיימון


22:00 משחק המוות (The Game of Death)
כמה רחוק זה רחוק מידי? האם ייתכן שמות בשידור חי בטלוויזיה יהפוך לסוג חדש של בידור? בשנות ה-60, ניסוי מדעי (של הפסיכולוג מילגרם) הוכיח שרוב מוחלט של בני-האדם יהיו מוכנים להפעיל שוקים חשמליים על אדם אחר, כשיתבקשו לעשות זאת ע"י בר-סמכא. הניסוי הזה התרחש שוב בשנה שעברה, כאשר הפעם הוא לובש פורמט טלוויזיוני: 80 משתתפים מתבקשים לקיים את חוקי המשחק המרושעים: הם צריכים להציג שאלות למתמודדים במשחק ולהעניק להם שוק חשמלי על כל טעות. למרות מחאות המתמודדים, האם יצייתו להנחיות מנחה הטלוויזיה ויתנו להם שוקים חשמליים? או שמא יפסיקו לפני שיהיה מאוחר מידי? "השעשועון הטלוויזיוני" הזה נוצר במסגרת הסרט הדוקומנטרי שלפנינו, שעוסק בגבולות ההולכים ונמתחים של תכניות הריאליטי. הסרט עורר סערה גדולה בצרפת ובעולם. בימוי: כריסטוף ניק, תומאס בורנו (95 דק', צרפת, 2009)


שישי 25.11


18:25 תסמונת העולם האכזר (The Mean World Syndrome)
על אלימות בתקשורת וטיפוח הפחד. במשך שנים, מתנהל דיון לוהט בין פוליטיקאים, אנשי אקדמיה והורים מודאגים לגבי ההשפעות של האלימות באמצעי התקשורת על הצופים. פעמים רבות הדיונים הללו מתרדדים לקרבות פשטניים בין אלה שטוענים שמסרים בתקשורת גורמים ישירות לאלימות לבין אלה הטוענים שאקטיביסטים מגזימים לגמרי לגבי האימפקט של החשיפה התקשורתית. תסמונת העולם האכזר, המבוססת על הניתוח פורץ הדרך של ג'ורג' גֶרבְּנֶר, גורמת לנו להתבונן על השפעת האלימות במדיה עם יותר ניואנסים: מסרטים הוליוודיים, וסדרות דרמה ועד תכניות ריאליטי וחדשות - הסרט בוחן כיצד אלימות במדיה מטפחת, אצל צופים כבדים, מצב מוגבר של חוסר-בטחון, תחושות מוגזמות של סכנה וסיכון, ונטייה - שמוּנעת מפחד - למצוא פתרונות ניציים לבעיות חברתיות. בימוי: ג'רמי ארפ (46 דק', קנדה, 2010).

21:00 הסופרנוס, טרנס ווינטר


21:30 בטלסטאר גלקטיקה, רונלד ד. מור