המסך המפוצל

הממיר 29/3/13

עד עצם היום הזה לא אמינה, המתים המהלכים מרגיזה, וגם על ספרטקוס, החץ ועוד

מאת: המערכת

פורסם: 29-03-2013
20 תגובות


9. ספרטקוס, עונה 3 פרק 8
בדרך כלל קשה לפספס בעונה אחרונה שיודעת שהיא כזו, והמקרה של "ספרטקוס" אינו שונה. זה מנחם אחרי עונה בעייתית כפי שהייתה השנייה, אבל גם בלי הקץ המרחף נדמה שהטעויות נלמדו בעונה הזו והעלילה אינה משתהה במקום אחד. בניגוד לווילה המשמימה של העונה הקודמת, הפעם לא משחיתים חצי עונה על מקום אחד ויחיד, וגם כשכבר נתקעים קצת, ההתרחשויות ממשיכות לשלהב. או להקפיא, אבל גם בשלג הסוער עדיין דבקים בתחתוני העור הקצרים והזרועות החשופות. עכשיו, כמתבקש בישורת האחרונה, הרגל על הגז.


©2010 Starz Entertainment, LLC

ברור היה למי שקצת מכיר את הסיפור האמיתי שאנחנו הולכים לראות כמה מיתות של אנשי מפתח, אבל בהיותה סדרת טלוויזיה, ציפיתי ש"ספרטקוס" תספק מנוחה ונחלה לפחות לחלק מהדמויות הראשיות. כבר במהלך הפרק, כשהבחנתי שכמות הטקסטים שקריקסוס מקבל גדולה יותר מכפי שהייתה בכל יתר העונה גם יחד – ובנוסף להם גם ישנם דברי פרידה, אהבה וסיכומים (בית בטיאטוס הוזכר שוב ושוב) – היה ברור לאן נושבת הרוח. בכל זאת, לא הייתי מוכן לטבח ההמוני הזה. גם אגרון, גם קריקסוס ומן הסתם גם נייבה, שאולי תזכה לראות עוד פרק כדי להיצלב לעין כל, וכל זה כשעוד נותרו שני פרקים לסיום. זה ממש מצער, כי הרעתי לצמד האוהבים הזה, וביתר שאת בפרק הזה, וקיוויתי שבסוף הסדרה בכל זאת יפרשו יחדיו לחיים שקטים מחוץ לטלפי הרומאים.

בלי קשר: לא יצא לי לכתוב את זה, אבל סחתיין עצום ל'כן' שמשדרת את הפרק פחות מיממה אחרי שידורו בארה"ב, ועוד בסוף שבוע. כה לחי. (yaddo מבלוג קפה + טלוויזיה)

דעה נוספת בהמשך.

8.5. החץ, עונה 1 פרק 4
לאחר הפרק הקודם כתבתי שהציפיות מהסדרה גדלו, סודות גדולים נחשפים בשלב מאוד מוקדם עד כדי כך שלא מן הנמנע שהקונספירציה מאחורי סטארלינג סיטי תיחשף בקרוב מאוד. עכשיו אני לא יודע מה לחשוב על סוף הפרק. מצד אחד, כל ניסיון לפטור את אוליבר מהאישומים נגדו יהיה לבטח מטופש. מצד שני, חשיפת זהותו הסודית – לא רק בפני קרוביו אלא בפני כל העולם – תשנה מאוד את הסדרה, לאחר ארבעה פרקים בלבד. כן, אי אפשר לרצות פאנבויז.

מכיוונו של דיגל שמחתי לראות שהוא לא ממהר לקפוץ על ההצעה של אולי לשמש כשותף במלחמתו. ההסכמה שלו בסופו של דבר היא מפני שהוא מחפש מטרה לחייו, מעבר לשמירה על עשירים נהנתנים, ואולי מציע בדיוק את מה שדיגל זקוק לו [1]. בצד השני של המשוואה, וולטר העלה חשדות בעצמו וגילה שאשתו מוירה לא רק העלימה כסף מהחברה בראשותו, אלא גם שיקרה לו. פליסיטי סמוק, אשת ה-IT שסייעה לאוליבר בפרק הקודם, עזרה הפעם לוולטר למצוא לאן מוביל הכסף. בעקבות כך, וולטר חשף מחסן סודי ובו שרידי היאכטה הטרופה. זהירות, וולטר, שחקנים ללא קרדיט קבוע נמצאים בסכנה תמידית.


© 2012 Warner Bros. Entertainment Inc

בנוסף לכך, האדם המסתורי ששוחח עם מוירה לפני שני פרקים נחשף בפניו אך לא בשמו, מגולם ע"י ג'ון בארומן. יש כמה השערות לזהותו, אבל אמנע מלכתוב אותן לעת עתה. בכל אופן, כעת הארגון שהשניים חברים בו בהחלט מודע לפעילותו של הקשת בירוק נגדם. מה מוירה תעשה עתה כשבנה הוא החשוד העיקרי כאותו ויג'ילנט רצחני?

כרגיל, רפרנסים:
- בלאדהייבן שהוזכרה הפרק היא עיר בדיונית ביקום DC, סמוכה לגות'האם, סובלת מאחוזי פשיעה גבוהים ומקום פעילותו העיקרי של דיק גרייסון לאחר פרישתו מתפקיד רובין והפיכתו לנייטווינג.
- טמפסט (לא בטוח שזה רפרנס, אבל ניתן למצוא קשר עקיף [2]) הוא שם הקוד שאימץ בבגרותו אקוולד, הסיידקיק של אקוומן.
- בית הסוהר איירון הייטס נמצא מחוץ לקיסטון סיטי, עירו של הפלאש, ומשמש לכליאת פושעים עם כוחות על [3].

[1]  שכחתי לציין זאת בסיכום הקודם, אבל קראתי במקום אחר שהשמות המקועקעים על גופו של דדשוט היו של חברי הפקה, למעט אחד: "אנדרו דיגל" (כזכור, ג'ון דיגל נקרא כך על שם כותב הקומיקס אנדי דיגל). בפרק הנוכחי אוליבר אישר שאחיו של ג'ון היה אחד מקורבנותיו של המתנקש שחיסל.
[2]  ג'סטין הרטלי, מי שגילם את החץ הירוק ב"סמולוויל", השתתף בעבר בתפקיד הראשי בפיילוט לסדרה בכיכוב אקוומן.
[3]  החדירה לכלא לשם הצלת לורל והלקוח שלה הזכירה לי שלפני הסדרה הזו, תוכנן סרט בכיכובו של החץ הירוק, בו תוכנן לשים את אוליבר קווין בכלא עם אבטחה מקסימלית בגלל פעילויותיו הלא חוקיות. כשמהומות פורצות, אוליבר נאלץ להתמודד עם עשרות עד מאות אסירים עם כוחות על שהוא עצמו הכניס לשם. מי יודע, אולי הסדרה תיקח כיוון דומה החל מהפרק הבא?
[4]  אחת הבעיות המרכזיות של הסדרה ממשיכה להיות הנבל השבועי. מילא העשירים והלא-נכונים שאוליבר ממשיך להפיל, אבל גם נבלי העל (דראקון, צ'יינה ווייט, דדשוט) בכלל לא מרשימים. בפרק הבא אמור להגיע הנבל בעל הפרופיל הכי גדול עד כה, אז אולי התמונה תשתנה.
(תומר סויקר מבלוג קפה + טלוויזיה)

7.5 הממשלה, עונה 1, פרק 10
מכל הפרקים עד עתה זה היה בעיניי הפרק החלש ביותר. במיוחד מכיוון שזה נראה כאילו הדברים שם מתדרדרים במהירות שלא מתאימה לקצב שבו התנהלו הפרקים הקודמים. פתאום צצים סקרים שמעמידים את מעמדה של מפלגת השלטון במצב לא נעים. פתאום בירגיטה היא ראש ממשלה לא מתפקדת. פתאום אין לה עוד קלפים בשרוולה. ההסכמה שלה לגירושים נעשתה באופן מהיר ומקבל מדי, והראיון שקספר השיג לה עם זכות עריכה נראה כמו מצב שקשה להאמין שיקרה. ולמרות שכל חלק בפני עצמו היה עשוי מעניין, היה משהו בחיבור בין כל הדברים שלא הרגיש כמו תהליך הגיוני שמוביל לצעד הבא, אלא כמו צעדים שחייבים לבצע במהירות לפני סוף העונה כדי להביא את העלילה למקום שהחלטנו מראש שהיא צריכה להגיע אליו.

הדבר המעניין ביותר בעיניי הפרק הייתה העובדה שבירגיטה פיטרה את בנט. דווקא משום שהיה זה הוא שאמר לה שכראש ממשלה אסור לה להיות חברה של סובביה והיא צריכה להיות מסוגלת לפטר כל אחד תוך שניות. וזה מעניין בעיניי כי שמתי לב לזה שלא פעם האדם שטורח ללמד אדם אחר לנהוג ביותר אסרטיביות, יהיה הראשון להיפגע מהאסרטיביות שהצד השני למד, וחבל שכך. (אורלי)

7. עד עצם היום הזה, עונה 2, פרק 15
דקות הפרק הראשונות התמקדו בשלגייה הילדה, שעדיין לא יודעת לכאורה שהיא לא אמורה לחוש עליונות על פני פשוטי העם, ואימא שלה מטיפה לה מוסר ומסבירה לה איך נסיכה אמורה להתנהג ולהרגיש, ואחרי שאימא שלה מסבירה לה את זה בשני משפטים שלגיה כמובן מבינה ומקבלת. לי הסצנה הזו כל כך צרמה - אף אדם שמרגיש עליונות, ובמיוחד בגיל הילדות, לא יכול להבין ולקבל את זה שהוא לא צריך להיות כך בגלל שאומרים לו משפט אחד. לשנות את ההבנה זה אולי אפשרי, אך לשנות את הרגש וההתנהגות זה עניין של תהליך. בתחילה חשבתי להתעלם מהצרימות של הקטע הזה כיוון שהיה נראה לי שהם רצו להדגיש איזו פואנטה ואין להם זמן בסדרה לעבור את כל התהליכים של שלגייה בילדותה, אבל בדיעבד הפרק כולו סבל מאותה צרימה. הם רצו להגיע לאיזה פואנטה ולא היה אכפת להם כל כך שכמו שהם מציגים את זה, זה לא עובד.


© ABC Studios

שלגייה המתלבטת בין טוב לרע לא עושה טוב לדמות של שלגייה, במיוחד כי המחשבות שלה על טוב ורע צדקניות מדי מלכתחילה. ניל, שמתגלה פתאום שהוא מאורס, לא עושה טוב לסדרה גם כן, כי זה נראה כמו שידור חוזר של פרינס צ'ארמינג ונישואיו המוסדרים. גורם מפריע מיותר. העובדה שהפייה היא קורה בתחפושת הייתה צפויה מקילומטרים כמו גם העובדה שבקרב בין מרי מרגרט ודיוויד לקורה ולרג'ינה אין למרי מרגרט ודיוויד סיכוי אמיתי. שני דברים הצילו את הפרק מלהיות ממש גרוע מבחינתי, האחד היה עלילת עוץ לי גוץ לי והוק, ולא שאני דואגת ולו לרגע לחייו של עוץ לי גוץ לי (הכותבים צריכים להיות טיפשים ברמות כדי לוותר על הדמות שהכי עושה להם את הסדרה), אלא שאהבתי את העובדה שהפגיעה של הוק מקדימה את חזרתו של עוץ לי גוץ לי לסטוריברוק, כמו גם את העובדה שהם התפטרו מעלילת "הנרי יביא למפלתו של עוץ לי גוץ לי" בלי שהריגתו של הנרי בכלל תחלוף בראשו של עוץ לי גוץ לי. העניין השני הוא הספק שנטע בליבה של רג'ינה לגבי מטרותיה של קורה, שני עניינים שמשאירים אותי עם תחושה שהולך להיות מעניין בפרקים הבאים. (אורלי)   

7. ספרטקוס, עונה 3 פרק 8
 עם סיום העונה הקודמת של ספרטקוס, מצאתי את עצמי תוהה, מדוע להמשיך לעונה נוספת? הרשעים שליוו אותנו שלוש עונות מתו, העבדים זכו בניצחון סוחף.
האוהבים התאחדו - וניכר היה שזהו הסוף המושלם. אבל מישהו החליט להמשיך לעוד עונה של "מלחמות הארורים" והביא לנו שמונה פרקים עשויים היטב, כשמול ספרקטקוס מתייצבים יוליוס קיסר וקראסוס, וגם להם שפע מזימות ותחבולות. ולחלק מהם יש אף רגעים בהם הם מפגינים, בניגוד לגלאבר בעונות הקודמות, ניצוצות של תכונות מעוררות כבוד. כך שמאבק המוחות והמהלכים האסטרטגיים הפכו מעניינים.

בכל פרק עד כה, הצליחו ספרטקוס ואנשיו להיחלץ ברגע האחרון, ולספק לנו סוג של קתרזיס. ובכל זאת, ההסטוריה ידועה - לא העבדים ניצחו את רומא. ספרטקוס הצליח להנהיג צבא של אלפים רבים של לוחמים שהסבו נזק של ממש לאימפריה, אבל בסופו של דבר הוכנעו. לא ברור מה עלה בגורלו של ספרטקוס עצמו, יש האומרים שהוא מת בקרב מול הרומאים, אבל אין לכך סימוכין ברורים (בסרט עם קירק דאגלס משום מה צלבו אותו. כנראה הוליווד של אז לא האמינה במאבק של עבדים...), ולכן תהיתי לאיזה כיוון תלך העונה האחרונה של הסדרה המדוברת. קיוויתי שיראו אותו בסופו של דבר חי חיים חופשיים באיזה מקום אליו הצליח להימלט, אבל פרק 8 גורם לי לתהות אם אכן ילכו היוצרים בדרך הזו, או יעדיפו לפאר את רומא.

לצערי הרב, הפרק מסתיים במותם הכאוב של קריקסוס ואגרון, כשברור שסופה של נייביה לא יהיה טוב יותר, ועוד מידיו של טיבריוס, הנער המאוס ביותר שנראה על המסך מזה זמן רב. אז נכון שקריקסוס בעונה הזו הוא דמות מעצבנת במיוחד, ונייביה, מאז שהחליפו את השחקנית, הפכה למשמימה מאוד, ונכון שהם הימרו את פיו של ספרטקוס ויצאו לדרך מסוכנת משלהם. ובכל זאת, לא לסיומת הזו קיווינו. צר לי שהמשיכו לעונה הזו ונתנו לנו לצפות בסופם העגום של גיבורנו. כי גם אם אנחנו מודעים לכך שהמרד נכשל וכולם מתים בסוף. זה לא אומר שאנחנו רוצים לראות את זה בצבעים ברורים על המסך שלנו. נקווה שלספרטקוס וגניקוס יסדרו בכל זאת סוף טוב יותר. (זלפה)

4. המתים המהלכים, עונה 3 פרק 14
בשמחה הייתי מקצר לעצמי את העבודה ומסכם את הפרק במשפט אחד על גבב השטויות הזה שהיה לא יותר מסתימת חור בלוח השידורים בדרך לסיום העונה; אבל דילגתי על סיכום הפרק הקודם בדיוק מפני שלא היה לי מה לכתוב מעבר ל"פרק טוב". אולי הזמנה של 16 פרקים, העונה הארוכה ביותר עד כה בתולדות הסדרה, לא הייתה רעיון מוצלח בסופו של דבר?

אני יודע שכבר טענתי בעבר שאינני נמנה על חובבי ז'אנר האימה. דווקא הפרק הזה, שעיקרו סבב את הימלטותה של אנדריאה מוודברי והמרדף של המושל אחריה (נו, הוא בסה"כ ציפה לנשיקת פרידה לוהטת), היה יכול להיות סטייה נחמדה מהעלילה המרכזית בשלב מוקדם יותר של העונה ולהוות מחווה לסרטי סלאשרים. כמה חבל שהוא היה תקוע במהלך ההכנות לקרב הגדול שנבנה כבר חצי עונה עד שאין סיכוי שהוא לא יאכזב. מצערים גם היו החורים הרבים והטיפשות של הנפשות הפועלות.
אי אפשר להתעלם ממלכת הדפוקים, אנדריאה. בחצי העונה הראשונה מישון ניסתה לשכנע אותה על טיבו האמיתי של פיליפ. לאחר האיחוד עם חבריה לשעבר היא כבר הייתה פסע קל משחיטת גרונו, אך ויתרה על התענוג, רק כדי להתעורר שלושה פרקים מאוחר יותר ולנסות להרגו. הטיעון של מילטון היה הגיוני, שאם פיליפ ימות מישהו איום לא פחות יחליף אותו, כמו מרטינז, אבל ניתן היה למצוא גם לזה פתרון. כעת שניהם נמצאים על הכוונת של המושל. טוב, אנדריאה כנראה הולכת לסבול מוקדם יותר, קשורה לכיסא עינויים וכל זה. מילטון אידיוט לא פחות, מצא את הרגע הנכון להפריע לפיליפ, דווקא כשהוא עם מצב רוח נקמני במיוחד.


© TWD productions LLC Courtesy of AMC

אה, החורים. כל כך הרבה הזדמנויות היו לאנדריאה לחמוק, שעל אי ניצולן המחיר הוא מוות בטוח (אלא אם את שחקנית עם קרדיט קבוע בסדרה שכבר הרגה דמות ראשית העונה). כבר הסתתרת ביער, נכון? אז למה לרוץ בחזרה לחורשה פתוחה? למעט מתח מצוץ מהאצבע, יש סיבה לכך שהמושל נסע אחרי אנדריאה בקצב שלה ולא האיץ? יופי, הצלחת להערים על הסוציופת שרודף אחרייך ולהפגיש אותו עם עדר מהלכים, למה לא לנצל את הרגע, לקחת את הטנדר שלו ולנסוע לבית הכלא? כאילו אנדריאה כתבה את התסריט בעצמה.

הסיפור של טייריז וחבריו היה לא פחות מעצבן, ולו בגלל התחושה שהם ממחזרים את עלילת מישון-אנדריאה, צד אחד של הקבוצה מאבד אמון במושל, הצד השני רוצה להישאר בכל מחיר. ההישג היחיד היה כשטייריז כמעט ונתן לאלן ליפול אל בור הזומבים. אלן של סדרת הטלוויזיה לא מגיע לקרסול רגל שמאל של אלן מהקומיקס. לצערי, אני מוכרח לציין שגם טייריז מאכזב עד כה, בייחוד לאחר שהוא ואחותו הביעו נכונות להישאר בוודברי למרות החשדות והחששות.
(תומר סויקר מבלוג קפה + טלוויזיה)





רוצים לכתוב לממיר הבא? צרו קשר: editor@tve.co.il