המסך המפוצל

מנת היום 4/12/13

עובדים על המוח, מחזיקות מעמד ועוד

מאת: שי שגב

פורסם: 01-12-2013
0 תגובות

21:00 יהודי חיובי, ערוץ Yes דוקו

מסע בן 15 שנה שבו ליוותה הבמאית, רונית קרצנר, ארבע דמויות של נשים וגברים פולנים קתולים, שגילו יום בהיר אחד שהם למעשה יהודים, דור שני ושלישי לשואה, גילוי שטלטל את עולמם ושינה את מהלך חייהם;  אגנשקה ז'נטאק, שגילתה בגיל 16 שהיא יהודיה, עלתה בגיל 25 לארץ בגלל שאביה הקתולי הבהיר לה שלא תוכל לשמור כשרות בביתו וכדי למצוא אהבה ולהקים משפחה יהודית משלה; לשק פישבסקי גדל בתחושת תלישות ללא היסטוריה משפחתית וללא שורשים ואחרי שעבר גיור אורתודוקסי נבחר להיות ראש הקהילה היהודית בוורשה; מרגושה לובינסקה ובנה לוקש – עוברים תהליך התקרבות לקהילה היהודית לאחר שבעלה התגרש ממנה כשנודע לו שהיא יהודיה. זהו מסע חברתי, אישי ונפשי, רצוף מהמורות ומהפכים, שנע הלוך ושוב, בין פולין לישראל ובוחן שאלות בסיסיות בחיי גיבוריו, המשליכות על חיי כולנו כישראלים. מהי הדרך הנכונה לבטא את יהדותך? האם ניתן להחליט בגיל בוגר שהבית שלך איננו במקום שבו נולדת ושאת ריחו נשמת, אלא במולדת חדשה שמזוהה עם זהותך היהודית החדשה? בימוי, תסריט והפקה: רונית קרצנר, צלם: רון כצנלסון, מוסיקה מקורית: יונתן בר-גיורא. ישראל, 2013.

 


21:00 קוראים לי יאנז יאנשה | My Name Is Janez Jansa, ערוץ 8 (הוט)

בשנת 2007, שלושה אמנים הצטרפו למפלגה הדמוקרטית הסלובנית השמרנית (SDS) ושינו את שמם באופן רשמי לזה של מנהיג המפלגה, ראש ממשלת סלובניה, יאנז יאנשה. בזמן שהם שינו את שמם מסיבות אישיות, הגבולות בין חייהם הפרטיים ואומנותם החלו להתמזג בדרכים רבות ובלתי צפויות ועוררו מהומה לא קטנה בסלובניה ומחוצה לה. דרך מקרה זה, ודוגמאות נוספות מן ההיסטוריה ומן התרבות הפופולארית, מבקש הסרט לבחון את חשיבות ייחוד השם בימינו, לאור תרבות הרשתות בה כל אחד יכול לאמץ שם אחר בקלות יחסית. סלובניה, 2012.

 

 

22:10 עובדים על המוח | Your Bleeped Up Brains, ערוץ ההיסטוריה

מיני סדרה חדשה בה הצופים עצמם נוטלים חלק בשורה של ניסויים מרתקים המציתים את הדמיון ומסבירים כיצד ניתן לאתר כל פעולה שהתרחשה לאורך ההיסטוריה, דרך פעולת מוח האנושי. פרקי הסדרה חושפים את סודות התפיסה הויזואלית ואת האשליות והתכסיסים שהתפיסה מפעילה על המוח שלנו. תחילה יודגם כיצד האשליות הללו עובדות על האדם הממוצע ברחוב, ולאחר מכן ייחשף כיצד אשליות אלו שינו את מהלך ההיסטוריה. בין השאר, מתארחים פסיכולוגים, סוציולוגים, אמני אשליות וקוסמים, המדגימים שלל תופעות המתעתעות במוח האנושי בהן נתקלים מדי יום: אשליות, שקרים, הונאות.

 


22:30 מחזיקות מעמד | Getting On, ערוץ Yes Oh

דרמה קומית חדשה מבית HBO ומיוצרי "אהבה גדולה". הסדרה, המבוססת על הקומדיה הבריטית המצליחה באותו השם, עוסקת בחבורת אחיות ואנשי צוות המתמודדים עם אין ספור אתגרים מקצועיים ואישיים באגף גריאטרי לנשים בלבד, בבית חולים עמוס בקליפורניה. האחות דידי (ניסי נאש, "רינו 911") היא אחות חדשה, מסוג האחיות שלא סובלות שטויות ומשחקים, שנדהמת כשניקוי צואה שהושארה במסדרון גורם לה להינזף על שלא "מילאה דוח אירוע". היא מצוותת ביומה הראשון לאחות הוותיקה, דון (אלכס בורסטיין, קולה של לויס ב"איש משפחה") , שמצידה מבלה את יומה באובססיה לגבי האח המפקח פטסי (מל רודריגז), המנסה לנהל גישת עבודה ממוקדת לקוח בהשראת דיסני, תוך כדי שהוא הודף שאלות לגבי המיניות שלו. על כל הכאוס מנצחת ד"ר ג'נה ג'יימס (לורי מטקאלף, "רוזאן"), רופאה אחראית שמונתה למנהלת האגף בעקבות התמוטטות עצבים פומבית בבית החולים וממשיכה בהתקפות עצבים גם באגף החדש, תוך כדי התנגחות תמידית בפטסי. קומדיה שחורה ואבסורדית, שמותחת ביקורת על מצב שירותי הבריאות בעולם.


 

***

מדור "מנת היום" מסכם את כל מה שחדש בערוצי הטלוויזיה, על פי עדכונים המתקבלים מגופי התוכן והשידור. לעיתים נופלות טעויות בעדכונים אלה מסיבות שונות, נשמח אם תתקנו לטובת הקוראים. כותב המדור מדרג רק את התכנים בהם צפה, אשר לחלקם אף ניתן למצוא ביקורת מלאה ומפורטת באתר בו הוא כותב עם הקלקת קישורית המילה ציון.