המסך המפוצל

מנת היום 10/12/13

טרמיי 4, הצבא של גדעון ועוד

מאת: שי שגב

פורסם: 09-12-2013
2 תגובות

יום שלישי – 10 בדצמבר, 2013

יום זכויות האדם הבינלאומי


19:00 שחורים באמריקה: הדרך לחופש | Stories From The Road To Freedom, ערוץ ההיסטוריה

סרט תיעודי, המעניק פרספקטיבה חדשה על תולדות השחורים באמריקה, החל מתקופת האמנציפציה והשחרור מעבדות, ועד למאבק לשוויון זכויות במחצית המאה ה-20. הסרט מהווה מסמך אנושי מצמרר, המורכב מפסיפס עשיר של צילומים שטרם ראו אור עד היום, קטעי קול נדירים, עדויות ממקור ראשון וסרטים ביתיים המתעדים את חיי הקהילה האפרו-אמריקנית בארה"ב, כפי שחוו אותה מדי יום אנשים פשוטים וקשי יום. אלו שנים קשות בהן נאלצו האפרו-אמריקנים להתמודד ולהיאבק מול תופעות של אפליה ממסדית, ושנאה יוקדת על רקע גזעני מצד חלק מהאוכלוסייה הלבנה, שאף הובילה למעשי לינץ' אכזריים כנגדם.

 

 

21:10 לידה ביתית | Home Delivery, ערוץ 8 (הוט)

הסרט עוקב אחר חייה המרגשים והבלתי צפויים של המיילדת העצמאית וירג'יניה, כשהיא מלווה שלוש נשים שבוחרות ללכת נגד המוסכמות החברתיות וללדת בסלון ביתן ולא בבית חולים. עד מלחמת העולם השנייה, מרבית הנשים ילדו בביתן. במדינות העניות של העולם, הנוהג הזה קיים למעשה עד היום. בעולם המערבי, כיום, פחות מ3% מהנשים בוחרות ללדת בביתן, אך מדובר בטרנד ההולך ומתחזק, ויותר נשים בוחרות לוותר על הלידה בבית החולים.

 


21:30 דרכים קשוחות |Offbeat Roads , ערוץ הטיולים

סדרת דוקו - סקוט רובינסון, חובב טבע ופעיל ירוק, מוביל חבורה של 16 רוכבי אופניים במסע דו גלגלי אל אחד המקומות הנמוכים והחמים בעולם – מדבר דנקיל שבאתיופיה. ההרפתקה התובענית תיאלץ אותם להתמודד עם תנאי מזג אוויר קיצוניים, מימיות מרוקנות, יחסיהם זה עם זה ומפגש עם תרבויות זרות. הרוכבים יוצאים מאדיס אבבה להרים, ממשיכים לעיר לליבלה - אחד מאתרי העלייה לרגל החשובים באתיופיה, מבקרים בכנסיות החצובות בסלע, יוצאים עם שיירת גמלים למדבר המלח ומטפסים בדרכים מסוכנות במעלה הרי גרלטה למנזר המפורסם. בריטניה, 2012, 6 פרקים.

 

 

22:00 טרמיי 4 | 4 Treme, ערוץ Yes Oh

הסדרה מבית HBO חוזרת בעונה רביעית ואחרונה, בת 5 פרקים. העונה מתרחשת בניו אורלינס, 38 חודשים לאחר הוריקן קתרינה: ברק אובמה נבחר זה עתה לבית הלבן ובחירתו נותנת לעיר המוכה, בעלת רוב שחור, סיבה לאופטימיות. אבל תושבי העיר, שציפו לשיפור גורלה, או אפילו רק לחזרה לתחושת השפיות והנורמאליות שהיו לפני שההוריקן הכה, גילו שישנם אחרים שמטרתם להפיק תועלת אישית משבריריותה של העיר, על ידי חניקת התרבות שלה. לדמויות הראשיות בסדרה, אין על מה לסמוך , פרט לידיעה שמה שהם יכולים וחייבים ליצור. יצירה שמעניקה חיים, עוצמה וערך לניו אורלינס, ובעונה החדשה דמות אחת מתמודדת באומץ עם היותה בת תמותה בעוד מספר דמויות אחרות מנסות להתקדם בחייהן המקצועיים והאישיים ובמאמציהן האומנותיים, וכולם מקווים שממשל אובמה יחזיר אל העיר את תשומת הלב ויעזור כלכלית.

 

 

22:00 הצבא של גדעון | Gideon's Army, ערוץ Yes דוקו

פסטיבל סאנדאנס 2013 – זוכה פרס העריכה. סיפורם האישי של טרביס וויליאמס, ברנדי אלכסנדר וג'ון הארדוויק, שלושה עורכי דין צעירים המשתייכים לסנגוריה הציבורית בדרום ארה"ב, חלק מקבוצה קטנה של עורכי דין אידיאליסטים שמצליחים לאתגר את מערכת המשפט האמריקנית. המנטור של קבוצת עורכי הדין הוא ג'ונתן "ראפ" ראפינג, מנהיג כריזמטי שייסד את התכנית, Gideon's Promise, להכשרת עורכי דין בסנגוריה הציבורית בדרום. 15,000 עורכי דין שמתמודדים עם יותר מחמישה מיליון תיקים בשנה. יחדיו הם נלחמים על הצדק, למרות השעות הארוכות, השכר הזעום ומקרי התביעה המטלטלים שאיתם עליהם להתמודד. אפילו עורכי הדין האידיאליסטים ביותר מתייאשים כבר בשנה הראשונה של עבודתם. כמעט חמישים שנה מאז שבית המשפט האמריקני תבע את חותמו במשפט "גדעון נגד ווינרייט" (משפט שהגן לראשונה על זכותם של חשודים לקבל ייעוץ משפטי), נשאלת השאלה האם עורכי הדין אמיצים אלה יצליחו לייצר מהפכה באופן שבו אמריקה מתייחסת להגנה המשפטית לעניים והאם יצליחו להפוך את המונח "צדק לכולם" למציאות? בימוי: דוֹאְן פורטר. ארה"ב, 2013. הסרט עירום – ללא קריין, מינימום מוזיקה, אבל תופס אותך בגרון. מוציא את האמת על עוני מול צדק בליווי הבזקים של הומור. ציון: ♥♥♥♥♥


 

22:00 חיבור לנצח – החיים אחרי הקולג' | Abby and Brittany – College and Beyond, ערוץ הבריאות

בפעם האחרונה שנפגשנו עם התאומות המחוברות, אבי ובריטני הנזל, חגגו השתיים את יום הולדתן ה-16. כעת, 6 שנים לאחר מכן, ניצבות התאומות לפני סיום לימודי הקולג' וראשיתה של קריירת הוראה. התאומות חולקות יחד שתי זרועות, ומערכת אחת של איברי רביה. זרוע נוספת, במצב ראשוני הוסרה מגופן כאשר היו תינוקות. במהלך השנים פיתחו השתיים קואורדינציה מדהימה, המאפשרת להם ללכת, לנהוג ולרכוב על אופניים בקלות מפתיעה. הסדרה תעקוב אחר חיי היומיום של התאומות, הלומדות הוראת מתמטיקה בקולג' נוצרי, ההתמודדות הבלתי הפוסקת עם מבטי תדהמה ושאלות חטטניות, והתכניות שלהן לעתיד. התאומות ומשפחתן הסכימו לחשוף את חייהן בפני המצלמה על מנת לנסות ולספק תשובות לכמה תהיות מרכזיות: כיצד שתי נערות החולקות גוף אחד מסוגלות לפתח כל אחת אישיות אינדיבידואלית? כיצד מצבן הפיזיולוגי משפיע על בריאותן? כיצד הן מתאמות את תנועותיהן? מה הן עושות כאשר אחת מהן רוצה להיות לבד? לצופה תינתן הזדמנות נדירה לבחון את חייהן באמצעות יומן וידאו שהשתיים מנהלות ומתעדות באמצעותו את שגרת חייהן: חלומותיהן, פחדיהן, ותקוותיהן לעתיד. ארה"ב, 2012, 8 פרקים.

 


22:00 שבעה ימים בהוואנה | 7 Days In Havana, ערוץ Yes3

בכורה ארצית בלעדית. שבעה במאים עם שבעה סיפורים קצרים מרכיבים ביחד סרט חושני שהוא כולו שיר הלל לעיר מלאת המוזיקה, הסיגרים, האוכל, האהבה והסקס - הוואנה. שחקן אמריקני צעיר (ג'וש האצ'רסון מ"משחקי הרעב") מגיע לקובה ומגלה את חיי הלילה המהפנטים של העיר; במאי הקולנוע אמיר קוסטריצה (בתפקיד עצמו) מגיע לפסטיבל סרטים בעיר ועובר משבר אישי בדרך; זמרת הנקרעת בין בן זוגה לבין בחור ספרדי (דניאל ברוהל, "ממזרים חסרי כבוד") ועוד. במאים: חוליו מדם ("סקס ולוסיה"), איליה סולימאן ("הזמן שנותר"), גספר נואה ("בלתי הפיך"), לורן קנטה (בין הקירות), בניסיו דל טורו ("טראפיק"), חואן קרלוס טאביו, פאבלו טרפרו. 2012. באופן מפתיע, אף אחד משבעת הסיפורים לא מצליח להמחיש את החיים האמיתיים בקובה, אלא מתעסק בסיגארים, ליידי-בויז ואינספור קלישאות. ציון: ♥♥♥♥♥



***

מדור "מנת היום" מסכם את כל מה שחדש בערוצי הטלוויזיה, על פי עדכונים המתקבלים מגופי התוכן והשידור. לעיתים נופלות טעויות בעדכונים אלה מסיבות שונות, נשמח אם תתקנו לטובת הקוראים. כותב המדור מדרג רק את התכנים בהם צפה, אשר לחלקם אף ניתן למצוא ביקורת מלאה ומפורטת באתר בו הוא כותב עם הקלקת קישורית המילה ציון.