המסך המפוצל

סכפ''ש באפי: ביצים סרוחות

עונה שנייה, פרק שנים עשר: Bad Eggs

מאת: נורית הוראק

פורסם: 18-08-2014
3 תגובות

כמה טוב להימלט מהאקטואליה המעיקה ולהיזכר בפרק של באפי שמזמן לא ראיתי. לפרק הזה אין שום קשר לכל דבר אקטואלי כלשהו וטוב שכך, כי זה הרי מה שאנחנו מחפשים בבאפי - אסקפיזם טוב. זה לא כאילו מופיעה בו ישות זדונית שמשתמשת בילדים ובכל מי שהיא באה איתו במגע כדי לחפור מנהרות מתחת לציביליזציה ולהשתלט על עוד ועוד מוחות ברחבי העולם... אה, רגע... אבל למה להקדים את המאוחר, בואו נחזור לתחילת הפרק.

 

הפרק מתחיל בבאפי ובג'ויס הנמצאות בבילוי משותף בקניון. לאורך הסדרה נדמה שלא ראינו הרבה יציאות משותפות של באפי ואמה, ויציאה כזו מבורכת. כמובן שהיציאה היא רק סיפתח לפרק שלם שעוסק ביחסים של הורים וילדים, ופער הדורות מורגש מהרגע הראשון כאשר השתיים מתווכחות על שמלה שבאפי רוצה ללבוש וג'ויס לא תרשה לה לעולם.

 

המתח בין היותה של ג'ויס אשת קריירה ומפרנסת לבין היותה אם, נכנס לבילוי המשותף כאשר היא צריכה להתפנות לענייני הדפסת פליירים לגלריה ובאפי נשלחת לאסוף עבורה שמלה (שם החנות שממנה ג'ויס קונה - Everyday Woman - הוא מעין פרפראזה לצורה שבה באפי רואה את אמה כשגרתית ומשעממת). חולפות דקות מעטות בלבד מרגע שבאפי וג'ויס נפרדות, עד שבאה לידי ביטוי הקריירה של באפי עצמה, ובמקום להיות בת טובה, היא מוצאת עצמה שוב במרדף אחר ערפד. השתיים מתעמתות על הרקע הזה, כי מסתבר שגם ג'ויס רואה את באפי בצורה חדגונית וחושבת שכל מה שיש לבאפי בראש הוא בנים (מה שלא רחוק מהמציאות ובמיוחד בן ספציפי אחד). באפי מנסה להתלוצץ ועל הדרך לספר לאמה את מה שבאמת מטריד אותה (היותה קוטלת) אך ג'ויס - כיאה לתושבת סאנידייל נאמנה - לא מבחינה כלל שסוף סוף בתה מספרת לה את האמת. 

 

ומסודות ושקרים של אם ובתה לזוג אחר שנתון בתסבוכת של סודות ושקרים משלו - זאנדר וקורדי. שניהם מתמזמזים באחד מארונות השירות בבית הספר ועוצרים רק כדי לעקוץ זו את זה ולהפגין את חוסר הביטחון בקשר ביניהם. באופן ברור, התשוקה והמשיכה ההדדית שולטות בהם והן עולות על התשוקות הקודמות. וכמובן שתשוקה ללא מעצורים מובילה ל-

"סקס", אומר מר ויטמור לכיתה מלאת ההורמונים שלו, והיחידה שלא מגיבה בביישנות היא כנראה קורדי שלא חוששת לחקור אותו ולשאול לאיזה סוג של סקס בדיוק הוא מתכוון (התמזמזות במכונית או מה שקורה במקומות אחרים). בעוד קורדי חושבת על תשוקה כשהיא חושבת על סקס, וילו, שמלאה בחששות מהדבר עצמו, חושבת כמו ילדה חנונית טובה על ההשלכות הלא רצויות של סקס -  ילדים. זה מוביל למשימה של מר ויטמור לכיתה: כל זוג יקבל ביצה שעליה יצטרך לשמור כאילו היא הילד המשותף שלהם. המשימה המוזרה הזו, המוכרת בתרבות הפופולארית האמריקנית, אמורה ללמד את התלמידים מהי אחריות ולהפחיד אותם מפני קיום יחסי מין ללא אמצעי הגנה. כאן חלוקת המשימה משמשת בעיקר כדי להצביע על משולש היחסים בין קורדי, זאנדר ווילו בשלב הזה של הסדרה. קורדי וזאנדר לא רוצים שאף אחד יידע שיש ביניהם יחסים כלשהם וכל אחד מהם בוחר בבן זוג אחר, גם כדי לקנטר ולעצבן את השני ולהראות חוסר אכפתיות.  וילו חושבת שזאנדר יבחר בה, כמו שהיה תמיד, אך זאנדר מאכזב אותה, בלי להיות מודע בכלל לכך שפגע בידידתו הקרובה, ומעדיף מישהי מושכת יותר, שהבחירה בה - כך הוא מאמין - תפגע יותר בקורדיליה.

 

 

2000 Twentieth Century Fox. All Rights Reserved © 


הביצה ממשיכה לעורר רגשות עזים גם בקטע הבא. וילו מגנה על זכותה של הביצה שלה להיות יהודיה כמוה (אחד האזכורים המעטים במהלך הסדרה ליהדותה של וילו) ואילו באפי מפחדת מהמשימה וטוענת שהיא לא מסוגלת לשמור על שום יצור חי (מה שקצת מתנגש עם העובדה שהיא שומרת על יצורים חיים מדי לילה וכבר עצרה אפוקליפסה אחת) ואחר כך נחרדת כשהיא מגלה שהיא האם החד הורית היחידה בכיתה. כך שוב נחשף החשש של באפי שבבגרותה תנהל חיים זהים לאלו של אמה. למעשה, למרות שבאפי כל הזמן חוזרת על המנטרה שהיא רוצה חיים נורמאליים, כמו כל מתבגרת, שיובילו להתבגרות נורמאלית סדורה ומשעממת - בעצם, ממש כמו קורדי וזאנדר שנכנעים לתשוקה האסורה שלהם פעם אחר פעם, גם באפי ואנג'ל לא יכולים לעצור לרגע ואין שום דבר נורמאלי בקשר עם ערפד. והקטע הבא, שבו הם מתמזמזים עד ששני הערפדים הצופים בהם לא מבינים מה הקשר ביניהם, ממחיש זאת. אך דבר אינו כמו שהוא נראה, ובלילה, בעוד באפי חולמת חלומות מתוקים על אנג'ל או אולי לכודה בסיוטים בדיוק מאותה סיבה, הביצה התמימה מתגלה כלא תמימה בכלל, ובדיוק כמו עובר המשתרש ברחמה של האם, גם היא שולחת מחושים אל באפי עצמה, בלי שהקוטלת תרגיש בדבר... טם טם טם...

 

בבוקר למחרת, ג'ויס, כמו סבתא טובה, מנסה להשיא עצות לאם הטרייה. באפי, כמו כל אם טרייה, חוסמת כל אפשרות כזו. בבית הספר וילו ובאפי עייפות כמו כל האימהות שהביצים השאירו אותן ערות במהלך הלילה. זאנדר, מסתבר, עליז וצלול כרגיל. הוא פשוט בישל את הביצה שלו. זאנדר לא לגמרי חסר אחריות, הוא רק נער שמתנהג אל הביצה שלו בדיוק כמו שהוריו התנהגו תמיד אליו. הוריו אף פעם לא השקיעו בזאנדר יותר מדי תשומת לב וזאנדר לא מבין למה הוא צריך להתחיל לעשות זאת עם הביצה, בזמן שהוא יכול לבחור בשיטה שעבדה בשבילו היטב עד עכשיו (האומנם? עוד על כך בהערות בסיום). מה שמפתיע הוא ששלושת החברים עסוקים כל כך בביצה שלהם שהם שוכחים מהתעלומה הנוכחית ודווקא קורדיליה היא זו שמזכירה להם אותה - מר ויטמור נעלם. מצד שני, יכול להיות שקורדי פשוט משתמשת בתירוץ הזה כדי להיות קצת עם זאנדר. 

 

בערב, באפי מעדכנת את אנג'ל במשימת הביצה. אנג'ל ה- broody משתמש בזה כמובן כדרך ליילל על אומללותו כערפד ללא עתיד וללא ילדים באופק. אנג'ל מנצל את המצב כדי לנסות לדבר עם באפי על העתיד שלה, המשותף או שלא משותף איתו. באפי, כמו כל בת 17 טיפוסית, לא חושבת יותר מדי קדימה. מסובך לה מדי להגיע לשיעורים, או לסיים את התיכון, איך הוא רוצה שהיא תחשוב על משהו מעבר לזה? אבל מעבר לזה, באפי היא גם קוטלת שהספיקה למות מאז שפגשה את אנג'ל לראשונה וסביר שבמקום שבו תמיד נמצאים בסכנת חיים (שום רמז אקטואלי נוסף בעוד כמה מילים), התכנון לטווח הרחוק הוא לא הצד הכי חזק. זו כנראה הסיבה שגם באפי, כמו קורדי וזאנדר, נגררת אחרי התשוקה שלה בלי לחשוב יותר מדי על השלכות, תוצאות או במי היא תפגע בדרך.

 

אבל מסתבר שבאפי כן פוחדת מהיחסים עם אנג'ל ומההשלכות שלהם, או לפחות התת-מודע שלה פוחד. ובסאנידייל התת-מודע מתגלם בצורת מפלצות ורעות אחרות. וכך, באמצע הלילה הקוטלת קמה מהשינה ומגלה שהילד-ביצה שלה הוא למעשה יצור מפלצתי שוחר רע. באפי עושה מה שהיא עושה הכי טוב - מחסלת את האיום ויוצאת לחקור אם יש עוד כאלה ומאיפה הם מגיעים. האדם הראשון שלו היא מספרת הוא וילו, והיא גם הראשונה שבאפי דואגת לה, מה שמבליט את הקשר החזק בין שתי החברות, או שתי האימהות החד-הוריות לצורך העניין (לאורך הפרק לא מגלים לנו מיהו "האב" של הביצה של וילו). אבל בבית הספר משהו לא בסדר עם וילו, היא לא מתנהגת כמו עצמה ולא קופצת על ההזדמנות לנתח את היצור והיא גם יודעת שהיצור הוא צאצא של משהו בשם בזור. האם יכול להיות ש...?

 

מסתבר שהיצור הגיע כבר לקורדי ולווילו שכל חטאן היה שטיפלו בביצה שלהן כמו שצריך, והן משאירות את באפי וזאנדר עם ביצים חדשות כדי שישתלטו גם עליהם. אם אחרת שמודאגת מיצור חלציה היא ג'ויס שמגיעה לחפש את באפי בספריה ונקלעת תוך כדי כך לשיחה עם ג'יילס שמתפקד כהורה השני של באפי. בנוכחות מבוגר אחראי אחר ג'ויס מרגישה חופשייה להגיד מה שלכל אם יש ייסורי מצפון לגביו: לפעמים טוב יותר לבד, לפעמים ילדים מהווים עול, לפעמים גם מבוגר אחראי רוצה לא להיות אחראי לכך שהבת שלו עלולה לשרוף שוב את בית הספר שלה. ג'יילס מצדו מחזיר לה מידה כנגד מידה, והופך גם את ג'ויס לצאצאית התלויה כולה באמה, אימא בזור כמובן.

 

באפי וזאנדר משתחררים מהארון שבו הם כלואים ומגלים כי אימא בזור משתלטת על יותר ויותר אנשים הקשורים לתיכון. בעוד כולם שטופי מוח ועושים בדיוק מה שאימא רוצה, באפי היא שוב זאת שיוצאת נגד כולם. ולא פלא. באפי לא עושה את מה שאימא שלה רוצה גם בחיי היום יום ולא יודעת איך להיות ילדה טובה. לא פלא גם שזאנדר הוא העזר כנגדה, אחרי הכול, כאמור, הקשר בין זאנדר להורים שלו הוא כנראה קשר ביולוגי בלבד.

וכאן אנו מגיעים לנקודת החיסרון הגדולה של הפרק ולסיבה שהוא נחשב אולי לפרק יחסית "פרווה" ולא אהוב במיוחד. אימא בזור היא אולי גימיק נחמד לחצי הראשון של הפרק, אבל היא לא מהווה רשע מספיק מעניין ברגע שהיא מתגלית. למעשה, לא כל כך ברור לאן היא חותרת, מה בדיוק היא רוצה מהילדים שלה חוץ מלחפור ולהוציא עוד ביצים. אימא בזור מוגדרת אך ורק באמצעות יחסה לצאצאים שלה ואין לה שום תכונות משל עצמה - מעין רחם מפלצתי אולטימטיבי בסגנון של "הנוסע השמיני" (עוד אחת מעבודותיו של וידון). מולה, הרשע הרגעי של הפרק הוא שני הערפדים הקאובויים האחים שגם הם לא ממש מעניינים אף אחד, וחוץ מהיותם "היליביליז" אופייניים, אין להם גם שום דבר מעניין להוסיף.

 

כנראה שזו בערך הנקודה שבה "באפי" כבר לא יכולה להסתפק עוד ברשע בדמות ערפדים מתחלפים או שדים שמהווים את הרשע התורן לפרק, ויש צורך במשהו חזק יותר, שיגיע כמובן בהמשך העונה. כדי להילחם באימא בזור, כל מה שבאפי צריכה הוא לחדור לתוכה, מעין חזרה לרחם וויתור על הגנות בת הטיפש עשרה, וכך לרגע אחד, באפי מוותרת גם לאם שהיא במאבק תמידי איתה, כדי לצאת מחוזקת ומנצחת.

 

סיום הפרק מזכיר פרקים קודמים, כמו למשל The Pack: וילו, קורדי וג'יילס המומים מהתנהגותם שטופת המוח וג'ויס מלאת חרדות ומרגישה חסרת אונים, ולכן היא עושה את הדבר היחיד שבו היא מרגישה שיש לה שליטה, גם אם זו שליטה מדומה ורגעית - לרתק את באפי לחדרה. במעשה הזה, ג'ויס כנראה לא רק מבקשת להעניש את באפי, אלא גם להגן עליה, שכן בנקודה זו ג'ויס כנראה מתחילה להבין שמשהו מתרחש בסאנידייל והמשהו הזה מאיים על ילדתה הקטנה. אבל באפי היא תמיד באפי וגם הניסיון שלה מול אימא בזור לא לימד אותה שום לקח בכל הקשור לאנג'ל. באפי טובה בלהמציא את החוקים מחדש והיא קובעת לעצמה את החוקים גם עם אמה וגם עם הערפד המתבודד האהוב עליה, כשהיא מנשקת את אנג'ל, אבל רק מבעד לחלון. בינתיים היחסים המרוחקים האלה בין שניהם הם כביכול בסדר, אבל למשך כמה זמן?




בחזרה לעתיד

תוספות עבור מי שסיימו לצפות בסדרות "באפי קוטלת הערפדים" ו"אנג'ל". לכל השאר: זהירות, ספוילרים!

 

אנג'ל מדבר בפרק על אי יכולתו להוליד ילדים, אבל מה שהוא לא יודע הוא שבווידונוורס הכול אפשרי, ולאנג'ל כמובן יהיה בסופו של דבר ילד שייקרא קונור, כמו שלבאפי תהיה אחות.